Terug
Gepubliceerd op 24/10/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 23/10/2025 - 19:00

Retributiereglement op de uitvoering van werken voor derden, periode 1 januari 2026 tem. 31 december 2031 - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Soufian FAROUK, Dirk MOENS, Erkut OVALI, gemeenteraadsleden
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de uitvoering van werken voor derden voor de periode 1 januari 2026 tem. 31 december 2031 goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 40, §3 en 41, 14° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 173 van de Grondwet.
  • DLB.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende de vaststelling van een gemeentelijk retributiereglement op de uitvoering van werken voor derden met ingang van 1 januari 2020 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 (dossierstuk 1).
  • Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende de vaststelling van een gemeentelijk retributiereglement op het plaatsen van verkeersspiegels op openbaar domein (dossierstuk 3).
  • Besluit van de gemeenteraad van 23 september 2021 houdende de wijziging van het gemeentelijk retributiereglement op de uitvoering van werken voor derden met ingang van 1 oktober 2021 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 (dossierstuk 2).
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 september 2025 inzake de principiële goedkeuring van het gemeentelijk retributiereglement op de uitvoering van werken voor derden, periode 1 januari 2026 t.e.m. 31 december 2031 (dossierstuk 4).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

De gemeenteraad keurde op 19 december 2019 een retributiereglement goed op het plaatsen van verkeersspiegels voor private doeleinden op het openbaar domein voor de periode 2020-2025.

De dienst Wegen en water stelt voor om bovenvermeld reglement niet langer te verlengen voor de periode 2026-2031 en dit mee onder te brengen in voorliggend retributiereglement op de uitvoering van werken voor derden. De huidige retributie voor plaatsing van verkeersspiegels dekt bovendien vaak niet de werkelijke kost. De plaatsing (en aankoop) van de verkeersspiegels kan ingevorderd worden op basis van voorliggend reglement aangezien hier een tarief voor o.a. uurloon werkkrachten en eventuele verbruikte/aangekochte materialen in voorzien wordt.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In bepaalde gevallen voert het gemeentebestuur werken uit voor derden of dient het gemeentebestuur beroep te doen op een externe firma om deze werken te laten uitvoeren. Hier staat uiteraard een kostprijs tegenover, dewelke op basis van de in dit reglement vervatte tarieven aan de burger doorgerekend worden.

 

In voorliggend reglement worden tarieven voorzien voor:

  • Personeelskosten: nieuw zijn de bijkomende toeslagen die aangerekend worden voor werken/diensten geleverd tijdens het weekend, op feestdagen of tijdens de nachtdienst. Voordien werd hier geen extra toeslag voor aangerekend maar is wel aangewezen aangezien deze prestaties ook hogere loonkosten met zich meebrengen voor het gemeentebestuur;
  • Rollend materiaal en andere machines/materialen die ingezet/aangekocht worden voor de uitvoering van de werken;
  • Stallingskosten: deze werden voordien niet aangerekend. Echter worden er regelmatig voertuigen, rijwielen en andere goederen tijdelijk gestockeerd in het gemeentelijk magazijn. Het is redelijk om hiervoor een kostprijs aan te rekenen;
  • Verwerkingskosten afval;
  • Administratiekosten: er wordt voorgesteld om ook een forfaitaire kost aan te rekenen voor de administratieve tussenkomst van het gemeentepersoneel bij de uitvoering van de werken (o.a. toezichts- en administratiekosten bij aankoop van materialen).

 

De tarieven uit voorliggend reglement worden jaarlijks geïndexeerd.

 

Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Onderstaand retributiereglement goed te keuren:

Retributiereglement op de uitvoering van werken voor derden, periode 1 januari 2026 tem. 31 december 2031


Artikel 1.

Met ingang van 1 januari 2026 voor een termijn eindigend op 31 december 2031 wordt een retributie gevestigd op de uitvoering van werken voor derden, uitgevoerd door de gemeentelijke diensten of door een door de gemeente aangestelde firma.

Onder derde dient te worden verstaan de natuurlijke of rechtspersoon die om de dienstverlening heeft verzocht of in wiens plaats het gemeentebestuur is overgegaan tot de uitvoering van de werken/diensten of die aan de oorzaak ligt van de uitvoering van de werken/diensten.


Art. 2. - tarief

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:

§ 1.Prestaties geleverd door de gemeentelijke diensten

A. Personeel

Uurloon vakman/coördinator

63,00 euro/uur

Toeslag voor werken/diensten uitgevoerd op zaterdag

+ 25%

Toeslag voor werken/diensten uitgevoerd op zon- en feestdagen

+ 100%

Toeslag nachttarief (= tussen 22u00 en 06u00)

+ 25%

B. Machines/rollend materiaal

De tarieven voor machines/rollend materiaal zijn exclusief de kosten voor werkman/chauffeur/operator

Kraan

63,00 euro/uur

Minigraver

38,00 euro/uur

Compressor

38,00 euro/uur

Tractor

40,00 euro/uur

Trilwals

15,00 euro/uur

Veegmachine

65,00 euro/uur

Bestelwagen/personenwagen

30,00 euro/uur

Vrachtwagen

45,00 euro/uur

Hakselaar

38,00 euro/uur

Hoogtewerker

45,00 euro/uur

Kleinere machines ( bijvoorbeeld bosmaaier, kettingzaag,bladblazer… )

15,00 euro/uur

Middelgrote machines (bijvoorbeeld doorslijper, waterpomp,…)

30,00 euro/uur

Brandstofkosten rollend materiaal

1,5 euro/km

C. Stallingskosten

Stallingskosten MTM tot 3,5 ton

15,00 euro per kalenderdag

Stallingskosten MTM vanaf 3,5 ton

30,00 euro per kalenderdag

D. Andere verbruikte en/of aangekochte materialen/goederen

Andere verbruikte en/of aangekochte materialen/goederen worden aan de kostprijs doorgerekend

E. Verwerkingskosten afval

Verwerkingskosten van afval worden aan de kostprijs doorgerekend

F. Administratiekosten

Forfaitaire kost van 25,00 euro.

Elk begonnen uur wordt beschouwd als een volledig uur.

Als kalenderdag wordt beschouwd elke begonnen periode van 24 uur.

 

§ 2. Prestaties geleverd door een externe firma

De retributie is hier gelijk aan de reële kostprijs van de werken of diensten uitgevoerd door een door de gemeente aangestelde firma.


Art. 3. Indexering

De tarieven vermeld onder artikel 2 worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan de index der consumptieprijzen volgens volgende formule:

Tarief x nieuwe index (*) / basisindex (**)

* Nieuwe index = index van de maand december voorafgaand aan het aanslagjaar

** Basisindex = index van de maand december 2025

 

Art. 4.

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening de gemeentediensten of een door de gemeente aangestelde firma de werken of diensten uitvoeren.


Art. 5. - wijze van invordering

De retributie wordt ingevorderd door middel van een factuur. Bij gebrek aan betaling zal de retributie ingevorderd worden volgens de modaliteiten bepaald in artikel 177, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur.

 

Art. 2.

Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.