De gemeenteraad wijzigt de personeelsformatie als volgt:
Sociaal Huis
Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van het OCMW met:
1,00 vte maatschappelijk werker / sociaal deskundige (B1-B3)
De toekomstige formatie van het Sociaal Huis is dan als volgt:
Voorzien | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Directeur welzijn | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Adjunct-directeur welzijn | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Projectmedewerker welzijn en gezondheid | B1-B3 | 0,80 | 0,80 | |
Projectmedewerker loket kinderopvang | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Hoofdmaatschappelijk werker | B4-B5 | 3,00 | 3,00 | |
Maatschappelijk werker / sociaal deskundige | B1-B3 | 18,00 | 18,00 | |
Verantwoordelijke administratie | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 5,75 | 5,75 | |
Medewerker schoonmaak | E1-E3 | 1,00 | 1,00 | |
TOTAAL | 32,55 |
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020 (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020 (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 - Personeelsformatie - Diverse diensten - Aanpassing (DOSSIERSTUK 29).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 - Personeelsformatie - dienst Burgerzaken, dienst Groen en Openbare Reinheid en dienst Gebouwen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 30).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 19 februari 2024 - Wijziging personeelsformatie - Sociaal Huis - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 01).
Advies vakorganisaties (Bijlage 03):
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
In het kader van de volgende beleidsdoelstelling en actie uit het MJP 2020-2025 worden het organogram en de personeelsformatie op regelmatige tijdstippen bijgestuurd.
Beleidsdoelstelling 1:
Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers:
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024:
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften.
Sociaal Huis
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van het Sociaal Huis als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van het OCMW met:
1,00 vte maatschappelijk werker / sociaal deskundige (B1-B3)
Verantwoordingsnota directeur welzijn: zie bijlage 02.
Huidige personeelsformatie Sociaal Huis:
Voorzien |
Invulling |
Effectieve prestaties |
||||||||
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Gemeente (vte) |
OCMW (vte) |
Totaal |
Gemeente (vte) |
OCMW (vte) |
Totaal |
Directeur welzijn |
A4a-A4b |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
Adjunct-directeur welzijn |
A1a-A3a |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
Projectmedewerker welzijn en gezondheid |
B1-B3 |
|
0,80 |
0,80 |
|
1,00 |
1,00 |
|
0,80 |
0,80 |
Projectmedewerker loket kinderopvang |
B1-B3 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
Hoofdmaatschappelijk werker |
B4-B5 |
|
3,00 |
3,00 |
|
3,00 |
3,00 |
|
3,00 |
3,00 |
Sociaal deskundige |
B1-B3 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
Maatschappelijk werker / sociaal deskundige |
B1-B3 |
|
16,00 |
16,00 |
|
16,00 |
16,00 |
|
14,40 |
14,40 |
Verantwoordelijke administratie |
C4-C5 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
|
5,75 |
5,75 |
|
5,75 |
5,75 |
|
5,25 |
5,25 |
Medewerker schoonmaak |
E1-E3 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
|
1,00 |
1,00 |
TOTAAL |
|
|
|
31,55 |
|
|
31,75 |
|
|
29,45 |
Er zijn in totaal 17 vte maatschappelijk werker / sociaal deskundige (B1-B3) voorzien. Deze functies zijn ingevuld (contractueel), maar er is een tekort in effectieve prestaties van 1,60 vte (1 vte is langdurig ziek, 0,60 vte = afwezigheden o.v. loopbaanonderbreking ed).
Bijkomende werklast
Zie nota als bijlage 02.
Sinds maart 2022 is er een bijkomende opdracht toegewezen aan het OCMW/sociaal huis, nl. de opvang, begeleiding en financiële ondersteuning van de Oekraïense vluchtelingen die zich in Grimbergen vestigen.
Voor deze bijkomende opdracht zijn extra Federale en Vlaamse personeelssubsidies voorzien.
Op basis van het aantal dossiers Oekraïense vluchtelingen en het structureel karakter van hun verblijf in Grimbergen, wordt met deze nota de noodzakelijke aanpassing van de personeelsformatie van het sociaal huis met 1 extra VTE maatschappelijk werker/sociaal deskundige onderbouwd.
Meer over de dossiers Oekraïne
Aantal
2022: 96 opgevolgde dossiers van Oekraïense vluchtelingen
2023: 86 opgevolgde dossiers Oekraïense vluchtelingen. (91 obv consultatie rekeningen)
Aard van de begeleiding
Impact van deze extra dossiers op de werkdruk
De andere ma’s/soc deskundigen zijn ingezet op:
Ook daar is geen ruimte om extra dossiers bij te nemen.
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
B1-B3 |
€ 66.394,14 |
Tegenover deze loonkost zijn er ook subsidies:
Raming Federale personeelssubsidie voor begeleiding van Oekraïense vluchtelingen 024= 78.600 euro/jaar.
In het budget 2024 is 80.000,00 euro ingeschreven.
Vlaamse subsidies voor begeleiding van ‘ontheemden’ = OEK vluchtelingen: 12 schijven o.b.v. registraties in het Rijksregister: aantal tijdelijk ontheemden in de gemeente (200) *0,30*400
In 2024 worden nog 4 schijven voorzien van elk 24.000 euro.
Enig artikel.
De personeelsformatie als volgt te wijzigen:
Sociaal Huis
Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van het OCMW met:
1,00 vte maatschappelijk werker / sociaal deskundige (B1-B3)
De toekomstige formatie van het Sociaal Huis is dan als volgt:
Voorzien | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Directeur welzijn | A4a-A4b | 1,00 | 1,00 | |
Adjunct-directeur welzijn | A1a-A3a | 1,00 | 1,00 | |
Projectmedewerker welzijn en gezondheid | B1-B3 | 0,80 | 0,80 | |
Projectmedewerker loket kinderopvang | B1-B3 | 1,00 | 1,00 | |
Hoofdmaatschappelijk werker | B4-B5 | 3,00 | 3,00 | |
Maatschappelijk werker / sociaal deskundige | B1-B3 | 18,00 | 18,00 | |
Verantwoordelijke administratie | C4-C5 | 1,00 | 1,00 | |
Administratief medewerker | C1-C3 | 5,75 | 5,75 | |
Medewerker schoonmaak | E1-E3 | 1,00 | 1,00 | |
TOTAAL | 32,55 |