Terug
Gepubliceerd op 26/04/2024

Besluit  GEMEENTERAAD

do 28/03/2024 - 19:00

Lokale politie - Delegatie bepalen lastvoorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Linda DE PREE, Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadsleden
Afwezig: Manon BAS, Jean DEWIT, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad verleent bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen:

  • voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde gewone begroting;
  • voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde buitengewone begroting en voor zover die uitgaven overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten tot stand kunnen komen via het systeem van de aanvaarde factuur.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 33 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus:

§ 1. Titel V van de nieuwe gemeentewet, met uitzondering van de artikelen 234 en 236,1 is van toepassing op het beheer van de goederen en inkomsten van de lokale politie, met dien verstande dat voor de meergemeentezone de in de nieuwe gemeentewet voorkomende woorden "gemeente, gemeenteraad, college van burgemeester en schepenen, gemeente-instellingen die geen rechtspersoonlijkheid bezitten", respectievelijk moeten worden gelezen als : "meergemeentezone, politieraad, politiecollege," en "uitdrukkelijk aangewezen afdelingen van de lokale politie".

§ 2. De raad kiest de wijze waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen of diensten worden gegund en stelt de voorwaarden vast.

Hij kan de uitoefening van zijn bevoegdheden bedoeld in het eerste lid overdragen aan het college, binnen de perken van de daartoe op de gewone begroting ingeschreven kredieten.

De raad kan de uitoefening van zijn bevoegdheden bedoeld in het eerste lid delegeren aan de korpschef of aan een ander personeelslid van de zone voor de opdrachten waarvan het geraamde bedrag de drempel niet overschrijdt die vastgelegd werd voor de opdrachten die vastgesteld worden op eenvoudige aangenomen factuur.

De raad kan de uitoefening van zijn bevoegdheden bedoeld in het eerste lid delegeren aan het college, voor uitgaven die onder de buitengewone begroting vallen wanneer de waarde van de opdracht lager is dan het door de Koning vastgelegde bedrag.

In gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet te voorziene omstandigheden, kan het college, op eigen initiatief, de in het eerste lid bedoelde bevoegdheden van de raad uitoefenen. Zijn besluit wordt meegedeeld aan de raad die er op zijn eerstvolgende vergadering akte van neemt.

§ 3. Het college stelt de procedure in, gunt de overheidsopdracht en volgt de uitvoering ervan op.

In de gevallen waarin en voor zover de onderhandelingen met de inschrijvers is toegestaan, kan het college de voorwaarden van de overheidsopdracht vóór de gunning wijzigen. Het college deelt dit mee aan de raad, die er op zijn eerstvolgende vergadering akte van neemt.

Het college kan de overheidsopdracht in de loop van de uitvoering ervan wijzigen.

Bij overdracht van bevoegdheden van de raad aan de korpschef of aan een ander personeelslid, overeenkomstig paragraaf 2, derde lid, worden de bevoegdheden van het college bedoeld in het eerste lid uitgeoefend door de korpschef of door het gemandateerde personeelslid.

Bij overdracht van bevoegdheden van de raad aan het college, aan de korpschef of aan een ander personeelslid, overeenkomstig paragraaf 2, tweede tot vierde lid, is de verplichting tot kennisgeving van de raad als bedoeld in het tweede lid niet van toepassing.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

  • De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.

  • Het koninklijk besluit van 22 juni 2017 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van overheidsopdrachten en van concessies voor openbare werken.

 

  • Politie: Besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2016 houdende de bepaling van het begrip ‘dagelijks beheer’ en de bevoegdheidsdelegatie inzake wijze van gunnen en vaststellen voorwaarden voor opdrachten die hierop betrekking hebben.

  • Gemeente: Besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2018 houdende aanpassing dagelijks bestuur en visum.

  • OCMW: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 houdende aanpassing dagelijks bestuur en visum. 

 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 februari 2024 houdende Lokale politie - Delegatie bepalen lastvoorwaarden en wijze van gunnen - Principiële goedkeuring.

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024 houdende rechtzetting van een materiële vergissing in voorgaande beslissing van 19 februari 2024: i.p.v. een delegatie buitengewone dienst tot 30.000 euro, werd het wettelijke maximum van 139.000 euro genotuleerd.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In principe is de gemeenteraad bevoegd om met betrekking tot overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen. Het college stelt de procedure in, gunt de overheidsopdracht en volgt de uitvoering ervan op.

Via de gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2016 werden hierop enkele uitzonderingen voorzien, door deze bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen toe te kennen voor uitgaven die als ‘dagelijks beheer’ konden worden beschouwd.

Concreet betrof dit dan uitgaven die behoorden tot de gewone dienst (exploitatie), althans indien de uitgave niet hoger uitviel dan € 8.500 exclusief btw én op voorwaarde dat het geen meerjarige contracten betrof.

Voor uitgaven die behoorden tot de buitengewone dienst (investeringen), behoorde de bevoegdheid tot het bepalen van de lastvoorwaarden en de wijze van gunnen, steeds toe aan de gemeenteraad.

 

Met het oog op een soepele en efficiënte werking van de politiezone is het evenwel aangewezen om de wijze van gunnen en het vaststellen voorwaarden voor aanneming van werken, leveringen en diensten in ruimere mate over te dragen aan het college van burgemeester en schepenen.

Voor de begrotingskredieten van de gewone dienst (exploitatie) zou deze bevoegdheid zonder enige beperking kunnen worden doorgevoerd.

Wat de buitengewone dienst betreft (investeringen) voorziet de wetgever een maximumplafond waaronder deze delegatie kan gebeuren, zijnde € 139.000 exclusief btw. Uiteraard dienen de uitgaven steeds plaats te vinden binnen de grenzen van de begroting zoals door de gemeenteraad vastgesteld.

 

Op 11 maart 2024 besliste het college van burgemeester en schepenen om de gemeenteraad te verzoeken, bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen:

  • voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde gewone begroting;
  • voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde buitengewone begroting en voor zover die uitgaven overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten tot stand kunnen komen via het systeem van de aanvaarde factuur.

 

Motivering voor deze bevoegdheidsdelegatie : analogie met werkwijze gemeente en OCMW.

De gemeenteraad heeft op 30 augustus 2018 het dagelijks bestuur voor de gemeente, als volgt vastgesteld:

  • alle uitgaven van het exploitatiebudget;
  • alle uitgaven van het investeringsbudget binnen het bedrag van de aanvaarde factuur (actueel beneden 30.000 euro excl. btw).

Bijgevolg is het college bevoegd voor de wijze van gunnen en voorwaarden bepalen voor overheidsopdrachten voor leveringen, werken en diensten die hieronder ressorteren.

 

De raad voor maatschappelijk welzijn besliste op 28 februari 2019 een analoge regeling als de gemeente nl.:

  • de uitgaven van het exploitatiebudget behoren tot het dagelijks bestuur. Het vast bureau kan voor deze uitgaven derhalve de wijze van gunnen en de voorwaarden bepalen voor opdrachten voor levering van goederen, werken en diensten.
  • De uitgaven van het investeringsbudget die overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten tot stand kunnen komen via het systeem van de aanvaarde factuur behoren tot het dagelijks bestuur.

Het vast bureau kan voor deze uitgaven derhalve de wijze van gunnen en de voorwaarden bepalen voor opdrachten voor levering van goederen, werken en diensten.

 

Raadslid Eddie BOELENS vraagt waarom deze delegatie voorligt, hij vindt het niet fout dat zulke dossiers hier op de gemeenteraad komen om zo te garanderen dat men betrokken wordt bij de besluitvorming. Waarom wordt er beslist of gestemd over deze delegatie?

 

Raadslid William DE BOECK krijgt het woord en sluit zich aan bij de vraag van raadslid BOELENS. Hij merkt op dat zij op zich er geen probleem mee hebben, met het oog op een soepele en efficiënte werking van een politiezone, dat de wijze van gunnen en het vaststellen van de voorwaarden voor de aanneming van werken, leveringen en diensten in beperkte mate wordt overgedragen aan het college, daar kan men inkomen. Wel vindt hij het opmerkelijk dat dit onderwerp onmiddellijk wordt geagendeerd in de vergadering die volgt op de gemeenteraad, waarin hij heeft opgemerkt dat de gunningscriteria in een ander aankoopdossier niet correct waren geformuleerd en niet toepasbaar zijn. Ook als men delegeert, moet men niet alleen binnen de grenzen van de door de gemeenteraad vastgestelde begroting gunnen, maar ook rekening houden met de wetgeving op de overheidsopdrachten. Wij hebben dus geen probleem met de delegatie maar moet dit voor 139.000 euro? Raadslid DE BOECK begrijpt dat een gemeenteraadsbeslissing voor een klein bedrag niet nodig is, maar wellicht moet er een ander bedrag worden vastgelegd dan 139.000 euro. Dat zal alleszins de transparantie verhogen.

 

Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en sluit zich aan bij zijn collega's, hij benadrukt dat het niet gaat om een gebrek aan vertrouwen. De oppositie heeft het bespreken van de dossiers in de gemeenteraad echter als enige controlemiddel. Hij spreekt zich niet uit over welk plafond van bedrag er nodig zou zijn, maar raadslid VAN BERLAER vindt het om die reden eveneens geen fijn idee dat deze besluitvorming automatisch wordt gedelegeerd en niet meer via de gemeenteraad gaat, zelfs niet meer via een kennisname op de gemeenteraad.

 

Burgemeester Bart LAEREMANS krijgt het woord en reageert dat er een reguliere delegatie van bevoegdheden, buiten de politie, wordt gehanteerd. In het college van burgemeester en schepenen was dit besluit al op 19 februari 2023 genomen, hier wordt in het besluit naar verwezen. Die principiële beslissing werd toen reeds genomen met als doel daarmee naar de gemeenteraad te gaan. In de gemeenteraad nadien is er pas discussie ontstaan. Burgemeester LAEREMANS begrijpt dat raadslid DE BOECK dit zegt maar de beslissing was toen al genomen. De enige reden waarom deze beslissing wordt voorgelegd, is zodat men efficiënter kan werken op het gebied van politie-aangelegenheden. Soms moet er snel een aankoop worden gedaan, als het gaat over veiligheid, en dan is het lastig als zo’n beslissing nog langs de gemeenteraad moet verlopen. Het gaat uiteraard alleen om beslissingen die binnen het budget vallen, daar is de discussie reeds over gevoerd bij de besprekingen over het budget en heeft iedereen daar reeds van kunnen kennisnemen. Het schepencollege is van mening dat als men dit doet voor de gemeentelijke bevoegdheden, dat het evident is dat men dit ook voor de politionele bevoegdheden doet. Wat raadslid VAN BERLAER aanhaalde over de enige manier om transparantie hierover te hebben, is het voorleggen op de gemeenteraad, klopt niet. De gemeenteraadsleden krijgen de notulen van het college en kunnen altijd vragen stellen over de dossiers. Het is zeker niet de bedoeling om zaken aan het licht te onttrekken maar om de politie beter te laten werken. Het is nog voor een aantal maanden en dan is er een nieuwe legislatuur. De burgemeester stelt voor dat het nieuwe schepencollege dan evalueert of men hier te ruime bevoegdheden heeft toegekend, maar hij is er zeker van dat het nieuwe college deze nieuwe werkwijze zal kopiëren omdat dit de normale gang van zaken is.

 

Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en voegt eraan toe dat dit als doel heeft de efficiëntie voor de politie te verhogen en de planlast te verlagen. Hij stelt dat het schepencollege tot 140.000 euro zou mogen delegeren, maar dat er bewust voor gekozen is om het gelijk te trekken met het bedrag dat geldt voor de gemeente en het OCMW. Voor kleine bedragen bijv. 5.000 euro is dit effectief een efficiëntiewinst want dit is voor hen evenveel werk als een dossier van 60.000 euro. Er zijn heel wat steden en gemeenten die dit al doen, men is niet de eerste die dit doet. Dit heeft geen politieke connotatie maar het is louter om aan efficiëntiewinst te doen en dat in zeer beperkte mate.

 

Raadslid William DE BOECK krijgt een tweede maal het woord en vraagt aan schepen ROOSEN over welk bedrag het nu gaat, of het ontsnapt hem, maar hij ziet dit niet staan?

 

Burgemeester Bart LAEREMANS repliceert dat 30.000 euro excl. btw over het bedrag van de aanvaarde factuur gaat, wat een algemeen begrip is, op heden is dit tot 30.000 euro. Zo staat het in de beslissing en daar is geen discussie over.

 

Raadslid William DE BOECK krijgt een laatste maal het woord en stelt dat hij hierover zal gekeken hebben.

Bijkomende info:

Strikt genomen kan de bevoegdheid, om de wijze van gunnen en het vaststellen van de voorwaarden inzake overheidsopdrachten te bepalen, eveneens worden overgedragen aan de korpschef of een ander personeelslid van de politiezone.

Naar analogie met de werkwijze binnen het gemeentebestuur, waar een dergelijke delegatie niet voorzien is, wordt dit momenteel niet weerhouden.

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Koen DEHAENE, Tom GAUDAEN, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
Onthouders: Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER
Resultaat: Met 18 stemmen voor, 11 onthoudingen
BESLUIT:

Artikel 1.
Bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde gewone begroting.

 

Art. 2.

Bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde buitengewone begroting en voor zover die uitgaven overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten tot stand kunnen komen via het systeem van de aanvaarde factuur.

 

Art. 3.

Een voor eensluidend verklaard afschrift van de delegatiebeslissing, in het kader van artikel 86,1° WGP en het algemeen administratief toezicht, aan de gouverneur, alsook aan de bijzonder rekenplichtige van de politiezone te bezorgen.