De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en de SPV Groene Energie goed.
Artikel 41, 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
DLB.
Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, en in het bijzonder artikel 180 dat stelt dat gemeenten rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen participeren in bedrijven voor productie, vervoer en distributie van energie.
Advies deskundige energie:
De langetermijnvisie omtrent het patrimonium heeft mogelijks nog onvoldoende vorm gekregen om dergelijke overeenkomst (op lange termijn) aan te gaan. Per haalbaarheidsstudie/projectfiche zou dan ook nauw samengewerkt moeten worden met dienst gebouwen en de verschillende gebouwexperten. Het is belangrijk om de staat van de verschillende gebouwen alsook de toekomstvisie en verbouw-/verkoop-/afbraakplannen mee in rekening te nemen wanneer een beslissing genomen wordt voor het al dan niet uitvoeren van een project.
Aangezien een bedrag betaald wordt voor het geïnstalleerd vermogen op het dak van de gemeente (prijs/geïnstalleerde kWp vermogen) is de jaarlijkse vergoeding onafhankelijk van de hoeveelheid eigen verbruik (afname van de opgewekte stroom). Ook wanneer er minder verbruikt wordt, blijft de kostprijs dus even hoog. Dit moedigt niet echt aan om ons energieverbruik te doen afnemen. Al stelt de mogelijkheid tot energiedelen ons wel in staat om de resterende energie te delen met andere eigen gebouwen, waardoor de eigen consumptie alsnog verhoogd kan worden. Ook de toevoeging van een batterij verhoogt de autoconsumptie. Wat een goede zaak is.
Advies diensthoofd Omgevingsbeleid:
Graag wens ik de aandacht te vestigen op volgende punten in de samenwerkingsovereenkomst met de projectvennootschap Groene Energie:
Er werden heel wat haalbaarheidsstudies uitgevoerd in het kader van dit project. Er dient echter nog goed nagedacht te worden over welke gebouwen men uiteindelijk gaat selecteren voor het plaatsen van een PV-installatie (geplande werken, toekomst van het gebouw --> patrimoniumstudie, ....). De gemeente dient immers gedurende een looptijd van 20 jaar het zakelijk recht te hebben over de daken waarop de PV-installaties worden geplaatst. Wanneer de gemeente beslist een gebouw te verkopen, waarop door de SPV een PV-installatie werd geplaatst, dan dient aan de SPV een schadevergoeding te worden betaald. In dit geval wordt de PV-installatie best mee verkocht met het gebouw en wordt de schadevergoeding mee verrekend in de verkoopprijs. Ook wanneer de PV-installatie tijdelijk van het dak verwijderd dient te worden tengevolge van renovatiewerken aan het dak, zal hieraan een kost verbonden zijn.
In artikel 2.4 van de overeenkomst wordt gesteld dat de gemeente voor uitvoering van deze overeenkomst en de diverse deelprojecten een gemachtigd ambtenaar zal aanstellen die in naam en voor rekening van de gemeente een beslissing kan nemen voor de deelprojecten. Uit navraag blijkt dat de gemachtigd ambtenaar als SPOC dient te fungeren voor de SPV, maar dat de gemachtigd ambtenaar de verschillende deelprojecten wel nog ter goedkeuring dient voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen. Het nemen van een beslissing over de deelprojecten is immers geen verantwoordelijkheid van een 'gemachtigd ambtenaar', maar een beslissing die formeel genomen dient te worden door het college van burgemeester en schepenen.
De PV-installatie wordt gecofinancierd met de inwoners via een crowdlendingcampagne, en dit in samenwerking met ECCO NOVA, een participatief financieringsplatform. 10% van de totale investeringskost zal via deze weg gefinancierd worden. Dit betekent dat deze projecten voor 10% zullen bijdragen aan volgende doelstelling van het LEKP 2.0: '18 kW per 500 inwoners uit coöperatief/participatief hernieuwbare energieprojecten'. Een coöperatief, participatief hernieuwbaar energieproject omvat een installatie van hernieuwbare energieproductie waarbij meerdere particulieren samen de investering dragen. In dit project kunnen particulieren dus voor 10% bijdragen. Particulieren krijgen op deze manier de mogelijkheid om mee te participeren en te investeren in hernieuwbare energie en zullen hiervoor een dividend ontvangen. Bij sommige coöperaties kunnen leden ook klant worden en energie afnemen. Dit laatste is bij ECCO NOVA niet mogelijk, gezien ECCO NOVA eigenlijk een crowdlendingplatform is en geen energiecoöperatie. De gemeente is bovendien eigenaar van de geproduceerde stroom. Al de geproduceerde groene stroom zal ook zoveel mogelijk gedeeld worden binnen de eigen gemeentelijke gebouwen, en vervolgens binnen gebouwen van de andere gemeenten. Slechts een beperkte hoeveelheid stroom zal nog geïnjecteerd worden op het net en zal vermarkt kunnen worden.
Op 9 februari 2024 ontving het gemeentebestuur de volgende e-mail van SPV Groene Energie (M2402 1241):
"Geachte Burgemeester,
Geachte Algemeen Directeur,
Geachte Voorzitter, Ondervoorzitter, bestuurder,
De Raad van Bestuur van de SPV Groene Energie CV van 23 januari 2024 heeft de “Samenwerkingsovereenkomst gemeente/stad en de SPVgroene energie” besproken en goedgekeurd. Ondertussen wordt deze nog aangevuld met de nodige bijlage (overzichtslijst/projectlijsten per gemeente/stad).
Alle documenten zullen u in het begin van de week van 19/02 worden toegestuurd voor goedkeuring ervan in uw gemeenteraad.
Mogen wij u dan ook vragen dit punt reeds te willen voorzien op de agenda van uw gemeenteraad van (februari-maart) zodat volgens planning de 1ste projecten in dienst genomen kunnen worden in de loop van het 1ste semester 2024.
Kan u ons per kerende laten weten op welke datum dit binnen uw gemeente/stad zal worden geagendeerd.
Met dank en vriendelijke groeten,
An Goossens
Secretaris-Adjunct-directeur I.B.E.G./VENTUM&green
Gsm: 0476-99.62.68
Email: an.goossens@sibelgas.be
Laurent Benoit Dewezplein 6,
1800 Vilvoorde"
INHOUD OVEREENKOMST:
Met de overeenkomst (zie bijlage 1) geeft de Gemeente de SPV het recht om beroepswerkzaamheden uit te oefenen op nader te bepalen daken van gemeentelijke gebouwen.
Hierbij kent de gemeente gebruiksrechten toe aan de SPV voor het plaatsen, onderhouden en beheren/exploiteren van PV-installaties en dit voor een periode van minstens 20 jaar.
Gedurende 20 jaar is de SPV eigenaar van de PV-installaties en toebehoren en betaalt de gemeente een jaarlijkse vergoeding voor de dienstverlening van de SPV. De installatie wordt geplaatst door middel van een opstalrecht en blijft gedurende 20 jaar eigendom van de SPV. De gemeente geniet gedurende deze periode het volledige genot van de opgewekte stroom. Na 20 jaar verkrijgt de gemeente kosteloos het eigendomsrecht van de installatie.
De SPV treedt eveneens op als energiegemeenschap en zal energiedelen (="de door de PV installatie opgewekte stroom die niet zelf verbruikt wordt delen met andere deelnemers van de energiegemeenschap volgens vastgelegde verdeelsleutels") organiseren en de reststroom (= "de door de PV installatie geproduceerde stroom die niet werd verbruikt door de meter (autoconsumptie) en niet gedeeld kon worden via energiedelen. Dus de stroom die voor injectie op het net beschikbaar wordt.") vermarkten "in naam en voor rekening van de gemeente".
De samenwerkingsovereenkomst betreft een kaderovereenkomst waarbij per deelproject een fiche wordt opgesteld, die door beide partijen wordt goedgekeurd. De fiche bevat een omschrijving van de installatie (met locatie (en adres), ter beschikking gestelde oppervlakte, verwacht geïnstalleerd vermogen, EAN nummers en configuratie) alsook de afschrijfwaarde ervan. Per deelproject wordt door de gemeente een gemachtigd ambtenaar aangesteld.
De geplaatste PV-installatie(s) wordt/worden ter beschikking gesteld van de gemeente, maar blijft gedurende de contractduur van de SPV. De opgewekte stroom wordt wel eigendom van de gemeente.
De niet gelijktijdig verbruikte stroom wordt door middel van verdeelsleutels gedeeld met andere gebouwen van de gemeente. De resterende stroom wordt binnen de energiegemeenschap met andere deelnemers gedeeld. De energie die dan nog overblijft, zal vermarkt worden aan een derde.
De jaarlijkse vergoeding die de gemeente betaalt voor de geïnstalleerde PV-installatie bedraagt 160€ per geïnstalleerde kWp vermogen. Dit bedrag is exclusief BTW en onderworpen aan een vaste indexatie van 2%. Maandelijks zal een twaalfde van de jaarlijkse vergoeding geïnd worden. Tweejaarlijks wordt de jaarlijkse vergoeding door beide partijen herbekeken.
Deze kaderovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur. Voor elke deelopdracht zal een overeenkomst afgesloten worden voor een looptijd van 20 jaar.
De overeenkomst kan door beide partijen beëindigd worden in geval van ernstige tekortkomingen of met een opzegperiode van twee jaar. Gedurende de opzegperiode worden geen nieuwe deelprojecten opgestart; opgestarte projecten worden wel afgewerkt.
Bij stopzetting van het contract neemt de gemeente alle geïnstalleerde installaties over aan de restwaarde (zoals bepaald in de fiche). Indien de overeenkomst door SPV werd beëindigd door tekortkomingen langs de kant van de gemeente, zal de gemeente bovendien een schadevergoeding per kWp moeten betalen. De schadevergoeding bedraagt vier keer de vastgelegde jaarlijkse vergoeding.
Indien de overeenkomst door de gemeente werd beëindigd, staat de gemeente in voor elke openstaande financiering met betrekking tot de installaties.
De gemeente zal tevens uittreden met haar aandelen uit de SPV bij beëindiging van het contract door één van beide partijen.
Alvorens een akkoord omtrent een deelproject, beslist de gemeente voor welke oppervlakte gebruiksrechten worden toegekend. Voor de plaatsing wordt in samenspraak een plan van aanpak afgesproken, alsook de grootte van de installatie. Gemeente dient steeds schriftelijk akkoord te geven op een ontwerpdossier. De voorgestelde locaties mogen door (en op kosten van) de SPV geïnspecteerd worden. De SPV kan hierop vrij beslissen om op een pand geen installatie te plaatsen.
De jaarlijkse vergoeding voor het opstalrecht/genotsrecht bedraagt €2 per geïnstalleerde kWp en zit vervat in de eerder vermelde jaarlijkse vergoeding voor geleverde diensten.
De samenwerkingsovereenkomst bevat ook modaliteiten met betrekking tot de gebruiksrechten, waaronder bijvoorbeeld toelatingen, toegang, vervreemding van het pand waarop de installatie geplaatst werd, etc. De SPV mag ook op elk ogenblik wijzigingen/aanpassingen doorvoeren aan de installatie na schriftelijke goedkeuring door de gemeente.
Werken aan het pand moeten uiterlijk drie maanden voor aanvang gemeld worden aan de SPV, wanneer deze impact hebben op de oppervlakte of de (exploitatie van) de installatie. Maatregelen die genomen moeten worden om schade aan de installatie te vermijden, gebeuren in samenspraak tussen gemeente en SPV. Kosten voor een (tijdelijke) verplaatsing van de installatie zijn voor de gemeente.
Wat betreft de aansprakelijkheid en verzekering:
De SPV is gedurende de looptijd van 20 jaar aansprakelijk voor schade door plaatsing, aanwezigheid of werking van de installatie, met uitzondering van overmacht of schade aangebracht door derden (hieronder ook onderaannemer onder de raamovereenkomst, die verantwoordelijk is voor de door hen aangerichte schade).
De gemeente dient een aangepaste verzekeringspolis af te sluiten ter dekking van het pand en de oppervlakte vanaf dat de installatie geplaatst werd.
Binnen de energiegemeenschap zal er aan energiedelen gedaan worden. Hierbij moet de gemeente een mandaat toekennen aan de SPV per EAN nummer, zodat de SPV het gelijktijdig verbruik kan berekenen op basis van de geïnjecteerde energie. Energie die niet ter plaatse verbruikt wordt en niet gedeeld wordt met andere gebouwen van de gemeente, zal vermarkt worden aan andere deelnemers binnen de SPV. De hiervoor aangerekende vergoeding zal niet doorvloeien naar de gemeente, maar wordt overgemaakt aan de SPV. De stroom die hierna nog overblijft, zal vermarkt worden aan derden.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Schepen Trui OLBRECHTS krijgt het woord en geeft een toelichting. In de gemeenteraad van november is een eerste stap gezet om te komen tot een samenwerking m.b.t. hernieuwbare energieprojecten, nl. de oprichting van SPV Groene Energie. De statuten en het financieel plan van deze vennootschap werden toen goedgekeurd. Nu wordt de volgende stap voorgesteld met het goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst tussen SPV Groene Energie en de gemeente. Deze zelfde samenwerkingsovereenkomst zal goedgekeurd worden in de 5 Sibelgas-gemeenten, in Meise en Vilvoorde werd deze al goedgekeurd door de gemeenteraad, vandaag ligt deze hier ter goedkeuring voor. Na goedkeuring van de overeenkomst zal het college van burgemeester en schepenen de projectfiches goedkeuren. De bedoeling is om hernieuwbare energieprojecten te realiseren op publieke gebouwen in Grimbergen.
Per project zal een projectfiche opgemaakt worden om na te gaan of het zinvol is om zonnepanelen op de daken te leggen, want het is wel degelijk de bedoeling om hernieuwbare energieprojecten te realiseren in onze eigen gemeente. Met Ventum&Green zijn er reeds participaties in Wallonië, Vlaanderen en Nederland, maar men wil nu ook energieprojecten realiseren in onze eigen gemeente op publieke gebouwen.
Het gaat in totaal om een investering van 3,5 miljoen euro in zonnepanelen en batterijen waarvan 10% wordt besteed via crowdlending door Econova, daarvoor loopt er momenteel een ophaling exclusief onder inwoners van de vijf gemeenten, nadien wordt dit naar iedereen opengesteld. Het is een uniek project in Vlaanderen, waarin gemeenten op grote schaal energie gaan produceren om de gemeentelijke energiekosten te laten dalen. De bedoeling is om 55% van de opgewekte energie zelf te gebruiken, 40% kan gedeeld worden met andere gebouwen binnen de gemeente, of worden uitgewisseld met de andere Sibelgas-gemeenten. De resterende 5% zal op de markt worden aangeboden.
Schepen OLBRECHTS schetst kort de flow van de werking, de gemeenten stellen voor 20 jaar een dak ter beschikking en krijgen daarvoor een vergoeding van 2 euro per kWpiek. Deze vergoeding wordt verrekend met de vaste kostprijs voor stroom. Na 20 jaar wordt de installatie kosteloos eigendom van de gemeente. De SPV zal de zonnepanelen en batterijen plaatsen en deze kosten doorrekenen aan de gemeente aan 160 euro/kWp. De vergoeding is niet volatiel en niet afhankelijk van de stroomprijs. De gemeente betaalt de kosten aan de SPV, maar dat gaat via de middelen van het IBEG-plusfonds. Degene die ietwat mee zijn met dit kluwen, weten dat er ook een IBEG-fonds is waar men uit kan putten om bv. lantaarnpalen en dergelijke meer te verplaatsen, dit zal op dezelfde manier gebeuren, er wordt een nieuw fonds gecreëerd waar de gemeente kan uit putten om kosten terug te betalen aan de SPV.
Het is zo dat de geproduceerde energie volledig eigendom van de gemeente is en eerste instantie zelf zal gebruikt worden, dan gedeeld met anderen en tot slot voor 5% op de markt zal worden aangeboden, als er overblijft.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en stelt dat men weet dat er met deze coöperatieve vennootschap gewerkt wordt (CV), dit is geen enkel probleem, mits eventuele winsten naar de gemeente gaan; de lening van Ventum/Green niet te duur is en de plaatsing van zonnepanelen en andere investeringen aan een correcte prijs gebeuren. Daarin is het voorstel onvoldoende transparant.
De fractie Groen heeft enkele vragen:
Schepen Trui OLBRECHTS krijgt het woord en beantwoordt de vragen van de fractie Groen als volgt:
Raadslid Eddie BOELENS krijgt opnieuw het woord en vraagt naar de winstverdeling in de CV.
Schepen Trui OLBRECHTS repliceert dat zowel de kosten als de opbrengsten solidair verdeeld worden binnen de gemeenten. Elke gemeente heeft een aantal percenten binnen de SPV, Grimbergen heeft een aandeel van 35%.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en vraagt naar de crowdfundlending, hij verwijst naar de adviezen en stelt dat raadslid OLBRECHTS heeft gezegd dat de Grimbergenaren op deze manier kunnen participeren maar alleen financieel. Dit vindt raadslid VAN BERLAER jammer, het zou mooi zijn als de Grimbergenaren ook een deel van de stroom zouden kunnen afnemen. Kan daar meer uitleg over gegeven worden?
Schepen Trui OLBRECHTS antwoordt dat de gemeente volledig eigenaar wordt van alle stroom, die heeft er dus voordeel bij dat er stroom wordt opgewekt met de zonnepanelen.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt opnieuw het woord en herhaalt dat het jammer is dat men alleen als Grimbergenaar financieel kan participeren, dit is interessant voor de mensen die wat overschot hebben. Het is wel maar tot 1.000 euro. Op die manier wordt 10% van het kapitaal bijeen gehaald maar het zou nog interessanter en stimulerender zijn als men een deel van de opgewekte stroom zelf zou kunnen kopen aan een gunstig tarief. Is daarover nagedacht? Kan dit?
Schepen Trui OLBRECHTS repliceert dat dit niet mogelijk is, de stroom gaat volledig naar de gemeente. Op die manier zakt de kost voor de gemeente en indirect hebben de Grimbergenaren hier dan wel voordeel van omdat de gemeentelijke lasten dalen. Om iedereen de mogelijkheid te geven om te participeren, is gekozen voor een deelname vanaf 50 euro en zo kan iedereen, ook degene die het financieel moeilijk hebben, participeren. Dit was ook een bekommernis van schepen OLBRECHTS en zo is men hier aan tegemoet gekomen.
Schepen Kirsten HOEFS krijgt het woord en stelt dat de toestand van gemeentelijke daken niet optimaal is. Het is daardoor een uitdaging op zonnepanelen te installeren. De SPV screent nu allee gebouwen om te bekijken welke in aanmerking kunnen komen. Uit de eerste resultaten zal de gemeente een keuze maken. Een paar gebouwen zijn:
de kerkhofgebouwen dit zijn natuurlijk beperkte gebouwen, maar het zou fijn zijn dat men daar reeds zelfvoorzienend kan zijn;
de voetbalkantines van Beigem en de Piereman in Strombeek, die zijn in goede staat en komen in aanmerking;
het politiegebouw in Grimbergen waar nog heel wat capaciteit is om bij te plaatsen en waar ook een aanzienlijk verbruik is;
het gemeentehuis in Grimbergen, het bolle dak van het 2000-gebouw werd in rekening genomen maar daar hebben we specifieke vragen gesteld over de stabiliteit en de windbelasting want dit zal niet evident zijn;
het woonzorgcentrum Ter Biest waar dit jaar in het voorjaar het platte dak wordt gerenoveerd, na die renovatie zou men daar ook zonnepanelen op laten plaatsen;
de sporthal De Borcht en
de schietstand,
zullen als eerste aangepakt worden.
Dan zijn er nog gebouwen die in een volgende fase zullen bekeken worden.
Voorzitter Peter PLESSERS sluit het debat en legt het punt ter stemming voor.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en licht toe waarom de fractie Vooruit zich onthouden heeft bij de stemming. Hij stelt dat dit een lovenswaardig initiatief is en men kan het idee en het concept zeker toejuichen. De fractie had de uitwerking en de participatie graag anders gezien. Alle begrip dat dit niet evident is met vijf gemeenten en het is mooi dat het er komt. De fractie Vooruit betreurt dat men de plannen via de pers heeft moeten vernemen en stelt dat het voor de toekomst beter zou zijn dat de gemeenteraad voor de pers wordt ingelicht. De uitwerking en de participatie van de Grimbergenaren door het niet kunnen aankopen van de opgewekte stroom had de fractie graag anders gezien.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt finaal het woord en meldt dat de fractie Groen zich aansluit bij de argumenten van de fractie Vooruit en men betreurt dat dit eerst in de pers komt vooraleer men de kans krijgt om hierover te discussiëren in de gemeenteraad.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de e-mail van 9 februari 2024 van Ventum&Green / SPV Groene Energie inzake de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst gemeente/stad en de SPVgroene energie.
Art. 2.
De samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en SPV Groene Energie CV goed te keuren.
Art. 3.
Dit besluit aan de gemeentelijke vertegenwoordiger en aan SPV Groene Energie over te maken.