De gemeenteraad geeft op grond van de gegevensbeschermingseffectbeoordeling en het advies van de korpschef een positief advies en keurt de plaatsing van mobiele en vaste ANPR camera's op het openbaar domein in functie van beperkte snelheidsovertredingen goed (GAS-5).
Artikel 41 2° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
De korpschef van PZ Grimbergen gaf op 14 maart 2024 een gunstig advies op de plaatsing van vaste en mobiele ANPR camera's op openbaar domein in het kader van het handhaven van beperkte snelheidsovertredingen.
De DPO van de gemeente Grimbergen maakt een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA) op en heeft deze op 15 maart 2024 bezorgd.
In Grimbergen kan vaste en mobiele camerabewaking ingezet worden om de volgende doelstellingen te behalen:
Er moet rekening gehouden worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op het openbare domein. De nodige waarschuwingen worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op de plaatsen die hij betreedt. Zo zal er bij het binnen rijden van GRIMBERGEN aan elke gemeentegrens een bord van camerabewaking worden geplaatst.
De gemeente GRIMBERGEN installeert vaste camera's voor de handhaving van de vaste trajectcontroles op volgende locaties:
Mobiele camera's zullen geplaatst worden op locaties waaruit blijkt uit cijfers en gegevens dat cameratoezicht een nuttig hulpmiddel is om de snelheid op die wegen te handhaven.
Het is aan de IVOG-leden om een advies te formuleren aan het college van burgemeester en schepenen omtrent de plaatsing van een mobiele ANPR camera op deze locatie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de locaties waar camera's op het grondgebied van de gemeente GRIMBERGEN kunnen hangen alsook het doel van deze camera's, goed te keuren.
Raadslid Gilbert GOOSSENS krijgt het woord en stelt dat vooral bewoners en de lokale handelaars worden getroffen door de inzet van ANPR-camera’s. Het systeem kost veel aan installatie en opvolging. Bij de vraag wie dit prijskaartje zou betalen, was het antwoord van het studiebureau steeds dat dit systeem zichzelf zou terugbetalen. Bij het zien van de kostprijs, er werd een aanzienlijk bedrag ingeschreven in de meerjarenbegroting, kan men zelfs spreken van bijkomende belastingen of taksen. De meerwaarde van het systeem is van heel korte duur en zal grotendeels ten koste gaan van de lokale bevolking. De fractie Open VLD kan zich vinden in een bepaalde vorm van handhaving om een veilige gemeente te creëren, maar van de invoering van de ANPR-controle is inmiddels bewezen dat het een ‘pest-controle’ is. Een dergelijk mobiliteitsplan zonder de aangepaste infrastructuur, werkt volgens raadslid GOOSSENS niet. Door de vorm en uitvoering kan de fractie van Open VLD zich niet in het mobiliteitsplan vinden. De fractie zal daarom tegen stemmen.
Raadslid Manon BAS krijgt het woord en vraagt of de trajectcontroles aan elkaar gekoppeld zijn, bijv. als men in één rit 1 à 2km/u. te snel rijdt, wordt men dan individueel beboet of worden deze dan samengekoppeld? Kan men 5 boetes op één rit krijgen of wordt dit één boete?
Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en antwoordt dat er een boete per trajectcontrole kan worden gegeven, waardoor het mogelijk is dat iemand tijdens één rit meerdere malen beboet wordt. Dit is bijv. het geval in Meise als men van Opwijk/Merchtem komt, daar staan twee trajectcontroles achter elkaar en krijgen mensen dus twee boetes als men daar sneller dan 30km/u. te snel rijdt. Hier hebben ook al mensen beroep tegen aangetekend. Er is wel een marge ingebouwd, zodat iemand minimaal 6km/u. te hard moet rijden, om geflitst te worden dus moet men al 37km/u. rijden om geflitst te worden wat dan een boete van waarschijnlijk 32 euro zal opleveren. Wat de bemerking van raadslid GOOSSENS betreft, verklaart schepen ROOSEN dat niemand graag big brother speelt, maar als men op een andere manier de verkeersveiligheid kan garanderen op een aanvaardbare korte termijn dan wil schepen ROOSEN hier zeker naar luisteren. Uit metingen blijkt dat op veel wegen te snel gereden wordt. In de Prinsenstraat rijdt 56% te snel, in de Benedenstraat 50%, in de Zijpstraat 41%, in de Lintkasteelstraat 41% en in de Humbeeksesteenweg 35% enz. Uit metingen blijkt dus dat men op heel wat assen te snel rijdt. Of het bewezen is dat de ANPR-controle een pest-controle is, weet schepen ROOSEN niet, hij heeft hierover geen wetenschappelijk bewijs gezien, dat is een perceptie. Er is maatschappelijk niets mis mee dat mensen die te snel rijden, een boete ontvangen, daarvoor dient ook een politiereglement en is er de GAS-wetgeving. Het geld dat dit oplevert, wordt besteed aan het vergroten van de bijkomende verkeersveiligheid, hier kan eigenlijk niemand tegen zijn. Op een aantal assen wordt ook gecontroleerd op zwaar vervoer zoals bijv. op de Spaanse Lindebaan waar de trajectcontroles niet alleen zullen controleren op snelheid maar ook op zwaar vervoer. Daar wordt de leefbaarheid in de omliggende wijken vergroot. Schepen ROOSEN ziet niet in, in welke mate die rechtstreeks of onrechtstreeks een nadeel zou zijn voor de lokale handelaars en dit dus een pestmaatregel zou zijn. Het gaat over de leefbaarheid en de veiligheid van onze gemeente, dit zijn twee belangrijke kapstokken die men in het mobiliteitsplan met alle maatregelen die men heeft genomen, om die daar aan op te hangen.
Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt het woord en merkt op dat iemand die 20 km/u. te hard rijdt en 6% meer dan, geen GAS-boete krijgt, maar dat dan het gerecht ingeschakeld wordt. Als men op de Spaanse Lindebaan even verstrooid is en men rijdt daar even 55km/u., raadslid SELLESLAGH weet niet of men dan een gevaar is maar dan kan tot veel problemen kan leiden. Dat is wat raadslid GOOSSENS aanhaalde en een van de bezwaren tegen de ANPR-controles. Dat zwaar verkeer wordt gecontroleerd, vindt de fractie Open VLD goed, maar nergens wordt vermeld hoe dit gebeurt. De politie heeft een aantal applicaties die ervoor zorgen dat die GAS-boetes worden doorgestuurd naar Haviland maar hij ziet niets staan hoe zwaar vervoer meer dan 3,5 of 7,5 ton zal gemeten worden. Er is ook nog de privacy, de beschrijvende foto's die men mag nemen waar de korpschef over gesproken heeft.
Schepen Philip ROOSEN repliceert dat iemand die 56 km/u rijdt, beboet zal worden en wanneer men meer dan 20km/u. boven de 30 of 50 km/u rijdt, dan zit men bij het parket. Ook als meerdere boetes tegelijk worden opgelegd, bijv. wanneer maar 10km/u. te snel rijdt maar de auto is ook niet gekeurd, dan gaat het dossier ook naar het parket. Er zijn zo een aantal voorwaarden, ook als men verstrooid is, dat is zo. Als men met de auto rijdt, dan moet men opletten. Wat GDPR betreft is alles in orde en werd alles geanonimiseerd, de mensen van het CALog-personeel die de boetes softwarematig gaan behandelen en doorsturen, hebben daartoe ook de bevoegdheid. I.v.m. zwaar vervoer is de software van de ANPR-camera’s en de A.I. in staat om zwaar verkeer van personenauto’s te onderscheiden. Daarom zal het CALog-personeel die foto's controleren, dit moet sowieso gebeuren want er zit een kleine foutenmarge op op de nummerplaatherkenning, en de gegevens doorsturen naar de sanctionerend ambtenaar van Haviland, die de boete verwerkt en zorgt voor de administratieve opvolging. Het nodige juridische werk werd hiervoor geleverd en dit is GDPR-gewijs in orde. De gemeente is niet de eerste stad of gemeente die dergelijke ANPR-camera's in het straatbeeld installeren. De gemeente heeft hiervoor samengewerkt met consultants die hen ondersteunen om dit allemaal in orde te brengen.
Raadslid Chris SELLESLAGH krijgt opnieuw het woord en stelt dat de politie snelheid kan controleren maar ook zal kunnen nagaan of het bijv. een gestolen wagen is enz. Is dat een gezochte persoon? Hij stelt zich de vraag hoe de politie dit zal opvolgen bijv. 's nachts. Er zullen op 22 locaties ANPR-camera's staan. Hij kan zich voorstellen dat er toch een aantal 'hits' zullen zijn en de politie moet dan ter plaatse zijn. Hoe zal dit georganiseerd worden?
Korpschef Jurgen BRAECKMANS krijgt het woord en antwoordt dat er met de plaatsing van de ANPR-camera's er meer hits zullen zijn maar als men in de blacklist alle voertuigen zal zetten die niet technische gekeurd zijn of niet verzekerd zijn, dan krijgt de politie continu hits. De politie moet dus prioriteiten stellen. Er is een systeem dat als er een hit prioriteit 1 is, bijv. een wagen die net in het systeem is gezet waarmee juist een hold-up is mee gepleegd, dan krijgt die prioriteit 1. Dan zal het CIC, het Communicatie- en Informatiecentrum, via de noodcentrale 112 een ploeg sturen en melden dat dit een prio 1 is. Er zullen inderdaad 's nachts veel hits zijn die niet kunnen opgevolgd worden, dat kan de politie niet aan, maar wel die prio 1 hits.
Raadslid Chris SELLESLAGH vraagt of die enkel lokaal worden behandeld en dat er niets wordt doorgegeven?
Korpschef Jurgen BRAECKMANS repliceert dat dit wel wordt doorgegeven aan de noodcentrale die dit sturen. Men krijgt melding via tablet dat er op bepaalde locatie hit prio 1 is. Dat loopt allemaal automatisch.
Raadslid Jean DEWIT krijgt het woord en stelt dat er controles moeten zijn, maar dat hij zich niet van de indruk kan ontdoen dat het systeem lijkt op A Brave New World. Men doet alsof het systeem onfeilbaar is en toch gebeurt het dat mensen die in het ziekenhuis liggen en die auto niet gebruikt hebben, toch een overtreding moeten betalen. Anderzijds wordt gezegd dat er heel veel overtredingen worden begaan omdat het wagens zijn, die daar niet moeten zijn. Het lijkt hem logisch dat auto’s over de wegen rijden, die de gemeente heeft aangelegd. Omdat inwoners niet willen dat er auto’s door hun straten rijden, blijft men het systeem maar voeden. In Strombeek hangen er overal affiches met STOP, het grote brein heeft het evenwel nog niet begrepen.
Raadslid Gilbert GOOSSENS krijgt een tweede maal het woord en heeft nog enkele bedenkingen over het ANPR-systeem. Er is heel wat commotie gaande over het mobiliteitsplan, dit is geen klein bier. Wat de ANPR-camera's betreft, op die trajecten staan er de komende jaren veel wegeniswerken op de planning. Hij vraagt hoe de gemeente dat gaat oplossen, omdat men op die plekken geen trajectcontrole kan houden, waardoor het hele systeem niet meer werkt.
Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat een deel van het systeem eenvoudig uitgeschakeld kan worden, het systeem zit zo softwarematig in elkaar dat men een traject met één knop kan afzetten, dan staan die palen er nog steeds maar die meten op dat moment niet. Als er dus werken zijn, kan dat traject worden uitgeschakeld. Deze zijn ook niet in serie geschakeld dus het is niet dat als er één tussenuit gehaald moet worden dat al de rest ook niet werkt. Het zijn allemaal aparte trajecten met aparte schakelingen die apart moeten gekalibreerd worden. Elk traject wordt door de overheid gekalibreerd op de afstand en de doorrijtijd. De ANPR-camera's hebben weinig tot niets te maken met het mobiliteitsplan maar louter met het feit dat men wil handhaven en dat men afgelopen jaren uit tellingen en metingen, ettelijke keren heeft vastgesteld dat op bepaalde assen veel te snel gereden wordt. De gemeente vindt het goed bestuur om daar een controle te voorzien en dit voor iedereen en dus voor de mensen die er wonen maar ook voor de zwakke weggebruikers die er vaak passeren.
Raadslid Katrien LE ROY krijgt tot slot het woord en zegt dat niemand tegen maatregelen kan zijn die de verkeersveiligheid verbeteren, om die reden zal de fractie Groen het voorstel ten volle steunen.
/
Enig artikel.
Op grond van de gegevensbeschermingseffectbeoordeling en het gunstig advies van de korpschef de plaatsing van mobiele en vaste ANPR camera's op het openbaar domein in functie van beperkte snelheidsovertredingen (GAS-5), zoals hierboven uiteengezet, positief te adviseren en goed te keuren.