De gemeenteraad geeft op grond van de gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA), het gunstig advies van de DPO van de PZ Grimbergen / DPO PA NORA en de toestemmingsaanvraag van de korpschef, een positief advies en keurt de plaatsing van een vaste ANPR camera op het openbaar domein in functie van de handhaving van een inrijverbod in de Beverstraat vanuit de Antwerpselaan te Strombeek-Bever, zoals in het besluit uiteengezet, goed.
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.
Europese verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en gebruik van bewakingscamera's, meer bepaald artikel 5 § 2, 1ste lid.
Wet van 13 mei 1999 waarbij de gemeentelijke administratieve sancties werden ingevoerd, waardoor de gemeenten de mogelijkheid kregen om bepaalde inbreuken die voor de bevolking als algemeen hinderlijk worden ervaren, zelf te beteugelen.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; dat deze wet ertoe strekt de oude regelgeving inzake gemeentelijke administratieve sancties te moderniseren en te verduidelijken; dat o.m. aan de gemeenten bijkomende middelen ter beschikking worden gesteld om sneller en efficiënter op te treden tegen de openbare overlast op hun grondgebied en tegen gedragingen die niet als zeer ernstig kunnen worden beschouwd maar toch in het dagelijkse leven als bijzonder hinderlijk worden ervaren, laatst gewijzigd op 11 december 2023.
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de Wegverkeerswet), meer in het bijzonder artikel 29quater.
Ministeriële omzendbrief van 10 december 2009 over de wet van 21 maart 2017 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.
Ministeriële omzendbrief van 13 mei 2011 over de wijziging van de omzendbrief van 10 december 2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.
Koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
Koninklijk besluit van 2 juli 2008 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.
Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
SPECIFIEK
Besluit van de gemeenteraad van 27 augustus 2020 betreffende Lokale politie - Gebruiken van mobiele camera ANPR in een niet-besloten plaats - Principiële toestemming.
Besluit van de gemeenteraad van 27 augustus 2020 betreffende Lokale politie - Plaatsen en gebruiken van vaste camera's ANPR in een niet-besloten plaats - Principiële toestemming.
Besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2023 betreffende de raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving, via de aankoopcentrale van CIPAL nv: toetreding - Goedkeuring.
Besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 waarbij het nieuwe Grimbergse mobiliteitsplan werd goedgekeurd, dat zowel de visie op korte als op lange termijn omvat.
Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2024 waarbij kennis werd genomen van de aanpassingen aan het mobiliteitsplan werden zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2024.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 april 2025 "Plaatsen van een vaste ANPR camera in een niet-besloten plaats in functie van de handhaving van een inrijverbod in de Beverstraat vanuit de Antwerpselaan te Strombeek-Bever - Principiële goedkeuring".
Verslagen van het Integraal Veiligheids Overleg Grimbergen (IVOG) van 16 januari, 20 februari en 20 maart 2025.
De korpschef van PZ Grimbergen gaf op 11 maart 2025 een gunstig advies op de plaatsing van een vaste ANPR camera op het openbaar domein in het kader van het handhaven van het inrijverbod voor het inrijden in de Beverstraat vanuit de Antwerpselaan, aangeduid met de huidige signalisatie C5-C6-C7.
De DPO van de politiezone Grimbergen/ DPO van de politieassociatie NORA maakt een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA) op en heeft deze op 11 maart 2025 bezorgd.
AWV laat op 17 maart 2025 weten dat er geen overeenkomst tussen de gemeente en AWV nodig is, aangezien de Beverstraat een weg in het beheer van de gemeente is en de camera niet op de Antwerpselaan (N276), maar in de Beverstraat wordt geplaatst.
In Grimbergen kan vaste camerabewaking ingezet worden om de volgende doelstellingen te behalen:
Primair:
Ter preventie van vandalisme en diefstal;
Als maatregel ter preventie van geweldcriminaliteit;
In bestrijding van overlast;
Voor handhaving van verkeersbeleid (ANPR-camera’s).
Secundair: Ondersteunen van politionele diensten in hun werking en het bevorderen van het gevoel van veiligheid.
Er moet rekening gehouden worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op het openbare domein. De nodige waarschuwingen worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op de plaatsen die hij betreedt. Zo zal er bij het binnen rijden van GRIMBERGEN aan elke gemeentegrens een bord van camerabewaking worden geplaatst.
In de toestemmingsaanvraag voor het plaatsen en gebruiken van een vaste ANPR-camera door de PZ Grimbergen in de Beverstraat - Antwerpselaan in Strombeek-Bever van de korpschef aan de gemeenteraad worden volgende elementen uiteengezet:
Type camera en locatie,
De doeleinden,
De gebruiksmodaliteiten,
Operationele noodzaak, proportionaliteit en subsidiariteit van de ANPR-camera,
Impact-en risicoanalyse op vlak van gegevensbescherming en operationeel niveau.
1. Type camera en locatie
De korpschef van de lokale politiezone Grimbergen vraagt om één ANPR-camera van het Macq type QCAM3 te plaatsen op het kruispunt tussen de Beverstraat en de Antwerpselaan (50°54'45.8"N 4°20'43.1"E). Het beeld-captatiebereik is daarbij strikt beperkt tot het noodzakelijke deel van de rijbaan om overtredingen op het inrijverbod in de Beverstraat te kunnen vaststellen.
Conform artikel 25/3 § 1 WPA kunnen de politiediensten, in het kader van hun opdrachten, camera's op zichtbare wijze gebruiken in de niet-besloten plaatsen. Dit mogen vaste, tijdelijk vaste of mobiele camera's zijn, die in voorkomend geval intelligent zijn.
De locatie waar deze vaste (intelligente) ANPR-camera zal worden geplaatst, zijnde de openbare weg, is conform de WPA te catalogeren als een niet-besloten plaats (art. 25/2, par. 1, 4° WPA).
Bij wijziging van het type camera of de plaats van de ANPR-camera, zal een nieuwe toestemming van de gemeenteraad Grimbergen worden aangevraagd (art. 25/4, par. 2, lid 3 WPA).
2. Doeleinden
De ANPR-camera heeft uitsluitend tot doel de handhaving van het inrijverbod voor het inrijden in de Beverstraat vanuit de Antwerpselaan, aangeduid met de huidige signalisatie C5-C6-C7. Met behulp van deze ANPR-technologie zullen overtreders worden gedetecteerd en kunnen worden geverbaliseerd wanneer zij vanuit de Antwerpselaan de Beverstraat inrijden en de verkeerssignalisatie negeren.
2.1 Negeren van het inrijverbod (handhaving via ANPR)
Verkeersbord C5:
Art. 5. van de Wegcode bepaalt:
“De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht.”
Art. 68.3. van de Wegcode bepaalt het volgende:
“[...] Bord C5: Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan.”
Verkeersbord C6:
Art. 5. van de Wegcode bepaalt het volgende:
“De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht.”
Art. 68.3. van de Wegcode bepaalt het volgende:
“[...] Bord C6: Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met vier wielen, geconstrueerd voor onverhard terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel.”
Verkeersbord C7:
Art. 5. van de Wegcode bepaalt het volgende:
“De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht.”
Art. 68.3. van de Wegcode bepaalt het volgende:
“[...] Bord C7: Verboden toegang voor bestuurders van motorfietsen.”
2.2 Bijkomend kunnen door een politiemedewerker ter plaatse volgende verkeerssignalisatie worden vastgesteld
Doorlopende witte lijn: (markering op de Antwerpselaan)
Art.72.2., lid 1. van de Wegcode bepaalt het volgende:
“Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.”
Art. 5 van de Wegcode bepaalt dat:
“de weggebruikers de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht [moeten] nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht.”
De overtreding hierop wordt beschouwd als overtreding van 3de graad krachtens artikel 3.45° van KB 30-09-2005 .
Verkeersbord C31A (verkeersbord op de Antwerpselaan)
Art. 68.3. van de Wegcode bepaalt het volgende:
“[...] C31: Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.”
Art. 5 van de Wegcode bepaalt:
“De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht.”
2.3 De camera zal vooralsnog niet worden gebruikt voor real-time monitoring of andere doeleinden van de bestuurlijke of gerechtelijke politie
Bij wijziging van de gebruiksdoeleinden van de ANPR-camera, zal een nieuwe toestemming van de gemeenteraad van Grimbergen worden aangevraagd (art. 25/4, par. 2, lid 3 WPA).
3. Gebruiksmodaliteiten
Het raadplegen en gebruiken van de gecapteerde beelden van de ANPR-camera is enkel mogelijk via:
Het beveiligde M³-platform (Macq Mobility Manager)
Individuele toegangsrechten met verplichte multi-factor authenticatie (“MFA”)
Het verzamelen en verdere gebruiken van de beelden en bijhorende persoonsgegevens zal gebeuren op volgende wijze:
Initiële verwerking:
- Captatie van beelden door ANPR-camera
- Automatische doorstroming van gecapteerde data naar M³
- Geen real-time monitoring of directe interventie
- Uitsluitend verwerking na captatie
Validatieprocedure in M3:
- Verplichte manuele validatie door bevoegd personeel van de politiezone Grimbergen.
- Validatie van automatische herkende nummerplaat, en automatisch vastgestelde overtredingen.
- Bij twijfel van de nummerplaat is externe controle mogelijk via opzoeking DIV
- Gevalideerde overtredingen worden verder verwerkt. De gegevens op het M³-platform worden na 30 dagen automatisch gewist.
Verdere verwerking van gevalideerde overtredingen:
- Verdere classificatie en afhandeling van gevalideerde overtredingen, ofwel via onmiddellijke inning, ofwel via proces-verbaal
- Communicatie met overtreder
- Archivering volgens wettelijke termijnen
Toegangsbeperking M3:
- Toegang beperkt tot enkele medewerkers van het team Verkeer en IT-medewerker gemachtigd door de korpschef politiezone Grimbergen
- Individuele toegangsrechten (via MFA) volgens functie en noodzaak
Logging en controle:
- Iedere toegang tot M3 wordt gelogd
- Registratie van alle handelingen
- Periodieke controle van logbestanden
- Toezicht door DPO
4. Operationele noodzaak, proportionaliteit en subsidiariteit van de ANPR-camera
Onderstaande historische reconstructie toont aan waarom deze maatregel (handhaving via de plaatsing van een ANPR-camera) door de politiezone Grimbergen als proportioneel en evenredig wordt beschouwd.
Bij de motivering van het plaatsen en gebruiken van een ANPR-camera op het kruispunt van de Antwerpselaan met de Beverstraat, zijn volgende zaken relevant:
Deze situatie maakt deel uit van de uitrol van het mobiliteitsplan van de Gemeente Grimbergen.
Historiek van de veranderende verkeerssituatie en reglementering en de vastgestelde problemen en de wijze van handhaven.
Handhavingsresultaten wetende dat de politiezone Grimbergen een zeer klein team verkeer heeft (op papier – personeelsdotatie - 1 hoofdinspecteur en 4 inspecteur, in realiteit 1 hoofdinspecteur, 2 inspecteurs en 1 agent van politie) hetgeen de permanente inzet op alle handhavingslocaties onmogelijk of ondermaats maakt.
4.1 Mobiliteitsplan van de Gemeente Grimbergen
De verkeersdruk in het centrum van Strombeek-Bever is hoog en de wandel- en fietsruimte is beperkt. Een deel van de verkeersdruk wordt veroorzaakt door het doorgaand verkeer richting R0, dat geen bestemming heeft in het centrum.
Er zijn drie belangrijke sluiproutes gedetecteerd:
Route 1: via de Oude Mechelsestraat en de Landhuizenlaan
Route 2: via de Grimbergsesteenweg en de Nieuwelaan
Route 3: via de Grimbergsesteenweg en de Strombeeklinde
Het gemeentebestuur wil het centrum verkeersveiliger en stelselmatig verkeersluwer maken. Daarvoor is een goed functionerende Sint-Annalaan en Romeinsesteenweg nodig. We pakken ook het sluipverkeer aan.
Het bestuur neemt 'basismaatregelen' en 'aanvullende' maatregelen om mogelijke alternatieve sluiproutes tegen te gaan. Die combinatie moet ervoor zorgen dat doorgaand gemotoriseerd verkeer maximaal geweerd wordt uit het centrum van Strombeek-Bever. Voor de noord-zuid-verplaatsingen dient de Sint-Annalaan maximaal benut te worden. Voor de oost-west-bewegingen maken bestuurders gebruik van de R0 of de combinatie van de Antwerpselaan - Sint-Annalaan.
4.2 Veranderende situatie in de Beverstraat
De situatie Beverstraat/Antwerpselaan te Grimbergen is door de jaren heen meermaals veranderd (augustus 2009, november 2016, maart 2019, februari 2024, en augustus 2024).
Augustus 2009
Men kon de Beverstraat in-en uitrijden.
Vastgestelde problemen : Vermoeden van sluipverkeer maar geen gegevens hiervan bij de politie en gemeente + Aanvullende reglementen (en ook politieverordeningen) moeten opgemaakt bij elk verbod of gebod dat wordt ingesteld. Voor de Beverstraat was er dat jaar enkel een tonnenmaatbeperking geldig – voor de beperkte toegang was er dus geen aanvullend reglement.
November 2016
Uitrol Masterplan Strombeek-Bever.
Inrijden vanuit de Antwerpselaan in de Beverstraat werd verboden om sluipverkeer aan banden te leggen. De gemeente Grimbergen voert maatregelen in voor wie het dorpscentrum van Strombeek-Bever wil binnenrijden. In een aantal straten is éénrichtingsverkeer midden 2017 ingevoerd. Daarmee wou het toenmalige gemeentebestuur het sluipverkeer uit de dorpskern weren in het kader van het Masterplan dat Strombeek-Bever moet opwaarderen. In een aantal belangrijke straten in Strombeek-Bever werd éénrichtingverkeer ingevoerd. Het gaat om de Jetsestraat, de Lakensestraat, de Jan Mulsstraat, en De Villegas de Clercampstraat. Ook het inrijden van het centrum vanaf de Antwerpselaan zal ontmoedigd worden.
Vastgestelde problemen : Sluipverkeer : volgens tellingen zouden er per dag meer dan 700 voertuigen Strombeek – Bever doorrijden als sluipverkeer. Via de Beverstraat zou een groot deel van deze voertuigen Strombeek – Bever binnenrijden. Hierdoor werd éénrichtingsverkeer ingesteld in verschillende straten en het kruispunt Beverstraat – Antwerpselaan werd afgesloten;niet eerbiedigen van de signalisatie; vaststellingen (OI): tussen 01/01/2017 en 01/01/2020: 20 onmiddellijke inningen opgesteld.
Maart 2019
Voor het voorzien van een ondergrondse parking voor het woonproject, gelegen op de hoek van de Jozef de Vleminckstraat en de Oude Mechelsestraat diende er 10.000 m3 grond afgevoerd te worden van de werf. De kortste weg om van en naar de werf te geraken was via de Antwerpselaan naar de Beverstraat en omgekeerd. Het parkeerverbod in de Jozef de Vleminckstraat tussen huisnummer 26 en de rotonde en in de Oude Mechelsestraat tussen huisnummer 139 en de rotonde werd beperkt tijdens de werkuren, van maandag tot vrijdag tussen 6 uur en 18.30 uur. Parkeerverbod werd ingesteld in de Jozef de Vleminckstraat tussen de aansluiting met de Beverstraat en de rotonde aan de zijde van de glasbol en het kapelletje.Tijdens de duur van de werken werd het halfmaandelijks beurtelings parkeren in de Jozef de Vleminckstraat opgeheven en permanent parkeren toe te laten aan de kant van de onpare huisnummers (overzijde werfzone). Hierbij wordt er parkeerverbod ingesteld aan de pare huisnummers vanaf nummer 28 tot aan de ingang van het kerkhof (na nummer 50). De vermelde maatregelen werden van kracht vanaf 26 maart 2019 tot het einde van de werken.
Vastgestelde problemen: Sluipverkeer: geen gegevens teruggevonden bij politie/gemeente; vaststellingen (OI= onmiddellijke inningen): geen OI tot 08/06/2023 daarna 14 OI.
Politieverordening van 25 maart 2019: inzake het tijdelijk opheffen van het verbod van inrij in de Beverstraat – aansluiting Antwerpselaan en instellen van een parkeerverbod in de Jozef De Vleminckstraat.
Februari 2024 - vanaf 12/02/2024
De uitvoering van een deel van het mobiliteitsplan : fysieke verhindering met betonblokken om de Beverstraat in en uit te rijden.
Vastgestelde problemen: Verschuiven van de betonblokken aan de kant om toch door te rijden, de eerste dagen na invoering werd er melding gemaakt van verschillende voertuigen die over het voetpad reden, zichtbaar in het gras rond het voetpad echter nooit iemand kunnen verbaliseren, eerst werd een bijkomend nadarhek geplaatst maar meerdere keren vastgesteld dat dit verschoven werd; hierna werd een extra betonblok geplaatst op het voetpad; klachten van bewoners die nu een serieuze omweg moeten nemen; vaststellingen (OI) : geen OI opgesteld.
Er werd een politieverordening van 19/02/2024 inzake het instellen van een nieuwe verkeersregeling in de Beverstraat – aansluiting Antwerpselaan, opgemaakt maar meer om het bestaand aanvullend reglement “buiten werking te stellen” (wegnemen signalisatie). Bij het fysiek onmogelijk maken van een beweging – zonder instellen van een verbod – is het nl. niet nodig om een reglement op te maken.
Augustus 2024 - vanaf 08/08/2024
Men stelt de Beverstraat terug open richting Antwerpselaan en plaatst signalisatie om het inrijden te verbieden.
Effectieve afsluiting: 08/08/2024.
Vastgestelde problemen : negeren van de signalisatie.
Gewenste fase
Voorgenomen maatregel: Het inrijverbod van de Antwerpselaan naar de Beverstraat op basis van bovenstaande verkeersborden- en signalisatie kan gehandhaafd worden via een ANPR-camera.
Voor alle duidelijkheid dient te worden benadrukt dat de inbreuken op het inrijverbod niet (zullen) worden gesanctioneerd via gemeentelijke administratieve sancties (GAS-boetes). Dit betekent concreet dat de politiezone van Grimbergen de inbreuken zelfstandig vaststelt en afhandelt, zonder enige betrokkenheid van de gemeente Grimbergen. De gemeente treedt niet sanctionerend op, noch worden er andere doeleinden van de gemeente Grimbergen of derden nagestreefd dan de handhaving van het inrijverbod in kwestie.
4.3 Handhavingsresultaten - tellingen vanaf 08/08/2024
4.3.1 Resultaten controle politie (fysische aanwezigheid met onmiddellijke interceptie)
Datum |
Uur |
Overtredingen |
12/08/2024 |
07:30 - 08:45 |
0 |
12/08/2024 |
16:40 - 18:00 |
2 |
13/08/2024 |
13:00 - 14:00 |
0 |
14/08/2024 |
09:00 - 10:00 |
0 |
19/08/2024 |
18:45 - 20:00 |
0 |
20/08/2024 |
14:00 - 15:30 |
0 |
22/08/2024 |
08:15 - 09:45 |
0 |
26/08/2024 |
17:00 - 17:45 |
0 |
27/08/2024 |
08:15 - 09:00 |
0 |
24/09/2024 |
17:00 - 17:30 |
2 |
01/10/2024 |
07:35 - 08:30 |
27 |
02/10/2024 |
11:00 - 14:45 |
5 |
03/10/2024 |
08:00 - 09:00 |
10 |
08/10/2024 |
07:30 - 08:20 |
5 |
10/10/2024 |
06:30 - 08:30 |
25 |
12/10/2024 |
19:30 - 20:00 |
0 |
17/10/2024 |
07:15 - 08:15 |
7 |
23/10/2024 |
08:00 - 09:00 |
1 |
05/11/2024 |
07:00 - 09:00 |
7 |
07/11/2024 |
11:00 - 12:00 |
5 |
12/11/2024 |
07:00 - 09:00 |
4 |
18/11/2024 |
07:00 - 09:00 |
36 |
19/11/2024 |
07:00 - 08:30 |
3 |
20/11/2024 |
07:00 - 08:30 |
1 |
21/11/2024 |
07:00 - 08:30 |
7 |
25/11/2024 |
18:30 - 19:30 |
1 |
26/11/2024 |
16:00 - 18:00 |
2 |
27/11/2024 |
16:00 - 18:00 |
1 |
02/12/2024 |
10:00 - 11:00 |
1 |
02/12/2024 |
15:30 -16:30 |
5 |
05/12/2024 |
07:30 - 08:30 |
3 |
09/12/2024 |
07:30 - 08:30 |
1 |
11/12/2024 |
07:15 – 08:30 |
1 |
16/12/2024 |
10:00 – 11:00 |
0 |
06/01/2025 |
19:00 – 20:15 |
0 |
07/01/2025 |
07:00 – 08:00 |
2 |
13/01/2025 |
17:00 – 18:00 |
0 |
21/01/2025 |
16:30 – 17:45 |
0 |
30/01/2025 |
07:00 – 08:30 |
14 |
04/02/2025 |
08:00 – 09:30 |
1 |
10/02/2025 |
09:00 – 10:00 |
0 |
11/02/2025 |
07:30 – 09:00 |
6 |
17/02/2025 |
07:00 – 08:30 |
23 |
10/03/2025 |
07:00 – 09:00 |
80 |
Totaal: 304
4.3.2 Tellingen gemeenschapswachten
Datum |
Dag |
Tijdstip |
Aantal wagens |
Tijd |
File? |
21/10/2024 |
maandag |
14u30 |
2 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
22/10/2024 |
dinsdag |
07u45 |
4 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
23/10/2024 |
/ |
|
|
|
|
24/10/2024 |
donderdag |
09u20 |
7 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
25/10/2024 |
vrijdag |
11u00 |
4 |
40 min |
Geen file op Antwerpselaan |
28/10/2024 |
maandag |
10u00 |
6 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
29/10/2024 |
dinsdag |
14u00 |
2 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
30/10/2024 |
woensdag |
12u30 |
3 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
31/10/2024 |
donderdag |
07u45 |
3 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
01/11/2024 |
/ |
|
|
|
|
04/11/2024 |
maandag |
08u30 |
1 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
05/11/2024 |
dinsdag |
09u30 |
3 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
06/11/2024 |
woensdag |
09u00 |
6 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
07/11/2024 |
donderdag |
13u30 |
2 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
08/11/2024 |
vrijdag |
14u30 |
0 |
30 min |
|
12/11/2024 |
dinsdag |
10u00 |
2 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
13/11/2024 |
woensdag |
12u15 |
0 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
14/11/2024 |
donderdag |
08u30 |
3 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
15/11/2024 |
vrijdag |
07u45 |
3 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
18/11/2024 |
maandag |
08u45 |
|
|
|
19/11/2024 |
dinsdag |
09u30 |
0 |
30 min |
|
20/11/2024 |
woensdag |
13u30 |
4 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
21/11/2024 |
donderdag |
14u30 |
1 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
22/11/2024 |
vrijdag |
10u00 |
1 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
25/11/2024 |
maandag |
08u30 |
18 |
35 min |
File op Antwerpselaan |
26/11/2024 |
dinsdag |
10u30 |
5 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
27/11/2024 |
woensdag |
11u15 |
0 |
30 min |
|
28/11/2024 |
donderdag |
13u30 |
2 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
29/11/2024 |
vrijdag |
08u30 |
1 |
30 min |
Geen file op Antwerpselaan |
Men stelt vast als de Romeinsesteenweg, de Antwerpselaan en de oprit A12 – Richting Ring verzadigd zijn, men vlugger de Beverstraat als sluipweg gaat nemen.
4.4 Conclusie
Een adequate handhaving van de borden C5-C6-C7 is onmogelijk uit te oefenen door middel van politiecontroles. Een permanente inzet op deze handhavingslocatie is niet mogelijk met de capaciteit van het team Verkeer, maar zou bovenal een onwenselijke disproportionele inzet van menselijke capaciteit gelet de overige behoeften binnen de reguliere werking.
Uit bovenstaande reconstructie volgt dat ook een gedeeltelijke of volledige fysieke afsluiting geen adequate oplossing kon bieden.
Het gebruik van ANPR en de bijhorende gegevensverwerking is bijgevolg adequaat en relevant omdat de beoogde finaliteit niet op een andere manier kan worden verwezenlijkt zonder een disproportioneel hoge inzet van politiemensen of een disproportionele last op buurtbewoners.
5. Impact- en risicoanalyse op vlak van gegevensbescherming en op vlak van operationeel niveau
In het kader van dit project werd in samenwerking met de DPO van de gemeente en de DPO van de politiezone een impact- en risicoanalyse uitgevoerd in de vorm van een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (“DPIA”). Hierin werden het volledige proces en de bijhorende risico’s en maatregelen voor de bescherming van persoonsgegevens alsook de operationele risico’s, beschreven.
Op basis van deze DPIA en de voorgenomen maatregelen om de risico’s te beperken, is de politiezone Grimbergen van oordeel dat de (beoogde) verwerking op heden geen hoog risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van de betrokkenen bij het plaatsen en gebruiken van een ANPR-camera voor het handhaven van een inrijverbod ter hoogte van de Antwerpselaan en de Beverstraat, gelet op de voorgenomen technische en organisatorische maatregelen zoals bepaald in de DPIA.
Er werd een positief advies verstrekt op deze DPIA door de DPO van de politiezone Grimbergen alsook door de DPO van de gemeente.
Verder werd de DPIA ook gevalideerd door een extern advocatenkantoor, gespecialiseerd in gegevensbeschermingswetgeving.
Deze DPIA wordt als bijlage bij de toestemmingsaanvraag gevoegd.
6. Besluit
De korpschef van PZ Grimbergen vraagt aan de gemeenteraad de principiële toestemming voor het plaatsen van een politionele ANPR-camera voor het hierboven vermelde doeleinde en onder de hierboven vermelde voorwaarden.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wil men vaste camera's installeren voor de handhaving van een inrijverbod in de Beverstraat vanuit de Antwerpselaan te Strombeek-Bever. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de locatie, waar de camera op het grondgebied van de gemeente Grimbergen kan hangen alsook het doel van deze camera's goed te keuren.
Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en verwijst naar de gemeenteraad van 27 juni 2024 waarin de aanpassingen aan het vernieuwde mobiliteitsplan, na een eerste evaluatie, ter kennis werden gegeven. Eén van de beslissingen was dat men de Beverstraat in de aantakking van de Antwerpselaan terug ging openstellen in één richting, namelijk richting de Antwerpselaan. Dit zou voor een veel betere ontsluiting zorgen. Men wilde dus de situatie herstellen zoals zij was vóór het mobiliteitsplan. Dat betekent dat er toen ook gezegd werd dat dit gehandhaafd moest worden. Ondertussen is de politie daar regelmatig gaan kijken en duiden de cijfers op heel veel inbreuken, waardoor dit een zeer onveilige situatie is. Er is dan ook beslist om hier slimme technologie te plaatsen in de vorm van een camera, die het inrijverbod handhaaft. Dit is geen trajectcontrole en dus ook geen GAS 5, maar een hele andere wetgeving. De gelden die daarvoor geïnd worden gaan niet naar de gemeente, maar naar de overheid. Dit is een heel technisch dossier waar de korpschef heel wat tijd aan heeft besteed om dit juridisch in orde te krijgen. Schepen ROOSEN bedankt hem hiervoor en geeft hem het woord om de techniciteit rond het dossier toe te lichten.
Korpschef Jurgen BRAECKMANS krijgt het woord en legt uit dat wat nu op tafel ligt, de aanvraag is van de korpschef aan de gemeenteraad, met in bijlage een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (“DPIA”). Dat is een analyse, een beoordeling vooral, op het vlak van de privacy. Het advies van de DPO (functionaris voor gegevensbescherming) van de PZ Grimbergen werd hiervoor ingewonnen, die er momenteel niet is, dus werd er beroep gedaan op de DPO van de politieassociatie Noord -en Oostrand. Er is ook een verwerkingsovereenkomst bij van de firma die ook toegang heeft tot de data. In artikel 25/4 van de Wet op het Politieambt (WPA), staat dat men voor het plaatsen van camera’s de toestemming nodig heeft van de gemeenteraad. De criteria zijn: het type camera, waar deze juist geplaatst zal worden, de doeleinden en hoe deze gebruikt zullen worden. Bijgevoegd in de aanvraag probeert de korpschef te bewijzen wat de operationele noodzaak is, de proportionaliteit en de subsidiariteit van deze maatregel. Dit rekening houdend met een impact- en risicoanalyse met betrekking tot de privacy. Dat is een DPIA, een Gegevensbeschermingseffectbeoordeling. Men wil een camera plaatsen op een paal met zicht vanuit de Beverstraat op de Antwerpselaan. Als men er nu inrijdt krijgt men een boete als de politie er staat. Staat de politie er niet, dan rijdt men erdoor. Dit is een levensgevaarlijke situatie. Het doel van de camera is om dit te handhaven. Er kan nog een bijkomende boete gegeven worden als men inslaat, want dat mag ook niet.
In het document wordt het proces omstandig uitgelegd. De camera capteert de beelden met een ANPR-camera. Deze beelden worden naar de server gestuurd en gevalideerd door een politiemedewerker. Niet iedereen kan deze beelden bekijken, enkel de korpschef kan hiervoor de toelating geven. Het is een onmiddellijke inning, dus de gemeente gaat hier niets aan hebben. De korpschef vindt verder de communicatie met de overtreder zeer belangrijk. Dit gaat dus ook goed aan de mensen worden uitgelegd via sociale media en de website. Er zijn wettelijke termijnen voor het bijhouden van de data. Ook degene die de server beheert, heeft niet zomaar toegang tot de data. Er is een toegangsbeperking waardoor niet iedereen zomaar kan kijken naar de beelden, dit zijn enkel mensen van het team Verkeer van de politie. Er is bovendien een login-controle, waardoor er wordt bijgehouden wie welke handelingen doet. Dit proces met de wettelijke restricties is zeer belangrijk, want de politie wordt geacht de wet strikt toe te passen en transparant te zijn. De operationele noodzaak, proportioneel en subsidiair, staat omstandig in het document uitgelegd.
Dit kadert in de uitrol van het mobiliteitsplan. Er is een ganse historiek van deze verkeerssituatie. Er werden in het verleden al veel dingen geprobeerd in deze verkeerssituatie, bijvoorbeeld betonblokken. Deze verkeerssituatie kan bovendien kop-kopongevallen veroorzaken en dat is levensgevaarlijk. Er zijn niet genoeg mensen beschikbaar om hier dagen aan een stuk aanwezig te zijn om te handhaven, dus omwille van de capaciteit en de proportionaliteit kan daar niet permanent een handhaver gezet worden. Ook de gemeenschapswachten hebben bijgehouden hoeveel mensen er toch doorrijden. Vooral als er verzadiging is in de diepte wil men weleens een kortere weg nemen.
In bijlage vindt men de impact- en risicoanalyse van de gegevensbescherming, de Gegevensbeschermingseffectbeoordeling. Men vroeg zich af wat de risico’s zijn van zo te werken met gegevens en wat de maatregelen ertegen zijn. Er was een positief advies van de DPO, maar dat is technisch en juridisch. Iedereen in het politielandschap is hier wel mee bezig. Daarom heeft korpschef Jurgen BRAECKMANS dit laten bekijken door een gespecialiseerd juridisch bureau die dit hebben aangepast. Dit is dus zowel technisch als juridisch afgetoetst.
De conclusie is dat de korpschef van de PZ Grimbergen aan de gemeenteraad de principiële toestemming vraagt voor het plaatsen van een ANPR-camera binnen de voorwaarden van de aanvraag en de privacy van de Gegevensbeschermingseffectbeoordeling.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en bedankt de korpschef voor zijn gepassioneerd betoog. Hij dacht dat een ANPR-camera enkel de nummerplaat capteerde, maar blijkbaar staat er veel meer op die beelden. Wat moet hij zich hierbij voorstellen? Gaat het over een foto van de gehele omgeving of zelfs een videobeeld? Hoe wordt die nummerplaat daaruit gehaald? Bekijkt iemand manueel die beelden of wordt dat digitaal geëxtraheerd?
Korpschef Jurgen BRAECKMANS krijgt nogmaals het woord en antwoordt dat het inderdaad om een foto gaat van een nummerplaat. Die wordt in een software gezet, die op basis van een logaritme de nummerplaat herkent. Er zijn nummerplaten die soms verkeerd worden gelezen, dus dit moet gevalideerd worden door de gemachtigde verkeersmedewerker. Een beeld neemt natuurlijk niet alleen de nummerplaat, maar ook het voertuig. Een toevallige fietser of voetganger wordt eigenlijk ook gefotografeerd. Daarmee wordt niets gedaan en in het geval de foto moet worden vrijgegeven wordt dit 'geblurd'. Dat is ook het geval met de trajectcontroles en dat is in de procedure voorzien.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt nogmaals het woord en zegt dat er in de teksten staat dat men ‘vooralsnog’ de rest van de beelden niet gebruikt. Wat wordt hiermee bedoeld? Hij vindt dit een gevaarlijk woord in die context.
Korpschef Jurgen BRAECKMANS krijgt een derde maal het woord en antwoordt dat momenteel het doeleinde van die camera het handhaven van het inrijverbod is. Het grondgebied telt heel wat camera’s. Als politieman kan dat wel interessante informatie zijn, want misschien is er bij een gerechtelijk incident wel een bepaald voertuig gepasseerd. Dat ligt hier vandaag echter niet op tafel, ook niet bij de trajectcontroles.
Schepen Philip ROOSEN krijgt nogmaals het woord en legt uit dat men softwarematig een aparte module moet kiezen als men vooralsnog die beelden zou willen gebruiken bij een overval, een moordzaak etc. De gemeente heeft die module voor geen enkele camera. Als er in de toekomst in de gemeenteraad beslist zou worden dat dit wel noodzakelijk is, dan kan deze aangekocht worden. Dat ligt vandaag echter niet op tafel.
Korpschef Jurgen BRAECKMANS krijgt een vierde maal het woord en zegt dat men dan opnieuw naar de gemeenteraad moet omdat de doeleinden van die camera wijzigen of uitbreiden. Hier moet dan opnieuw een motiveringsdossier voor gemaakt worden.
Raadslid Ann DAAMEN krijgt het woord en vraagt hoelang hierover gedaan is. Hoe werd dit geëvalueerd? Waarom daar? Hoelang is die verkeerssituatie zo en gaan er nog straten volgen? Er zijn nog straten in deze situatie, bijvoorbeeld de Merodestraat. Alle dagen gaan mensen van de Merodestraat de Brusselsesteenweg op. Komt daar ook een camera?
Schepen Philip ROOSEN krijgt een derde maal het woord en antwoordt dat het nooit de bedoeling is geweest om op een generieke manier dergelijke technologie uit te rollen. Dat kost geld, dat is veel technische planlast en naar proportionaliteit toe moet dit op momenten en plaatsen gebruikt worden waar de handhaving en de veiligheid op geen enkele andere manier gegarandeerd kunnen worden. Het doel van deze camera’s is om de verkeersveiligheid te verbeteren. Waarschijnlijk zijn er in de toekomst nog andere situaties, maar alles moet in verhouding bekeken worden. In deze situatie is de intensiteit en het onveiligheidsgehalte heel hoog en is er geen andere manier om het doel van de veiligheid te bereiken.
Raadslid Laurent VANBINST krijgt het woord en legt uit dat hij nooit gevraagd heeft de beide punten samen te bespreken. Hij ziet ook de verschillen tussen de beide punten en wil niet beweren dat het hier om GAS 5 gaat. Er zijn echter veel parallellen te trekken in beide dossiers, ook wat betreft de verwerking en de voorbereiding. Dit is ook gebeurd voor de aanschaf van de camera’s in het kader van het mobiliteitsplan. Nu stelt de Toezichtcommissie echter vast dat het transparantie- en doelmatigheidsprincipe, Privacy by Design en minimale gegevensverwerking niet gerespecteerd worden, de taken van de functionaris Gegevensbescherming inzake GEB niet AGV-conform zijn en er een veiligheids- of vertrouwelijkheidsrisico is doordat de gemeente zelf de beelden zou verwerken. Men kan zich afvragen hoe geloofwaardig het dan nog is dat men hier nu uit de doeken komt doen dat er volledig geen risico is, dat er een voorbereiding is getroffen en dat men in de diepte is gegaan met de geldende regelgeving. Aangezien het de vorige keer faliekant is misgelopen en dit veroordeeld wordt door verschillende instanties, is raadslid VANBINST niet geneigd deze uitleg zomaar aan te nemen. Over de situatie concreet op dit verkeerspunt, kan raadslid VANBINST weinig zeggen. Er zijn 304 overtredingen vastgesteld, maar het heeft 43 dagen gekost om die tellingen te doen. Gemiddeld per dag is dat dus 7 overtredingen. Is dat genoeg om 24/7 permanent de burgers te filmen? Dat zou kunnen als er echt zware ongevallen gebeuren, als er veiligheidsrisico’s zijn. Raadslid VANBINST zou graag de cijfers over de ongevallen in de laatste 6 jaar verkrijgen. Het gaat niet concreet over deze situatie, maar raadslid VANBINST heeft wel een probleem met het principe. Waar wordt de grens getrokken? Welke straten wel, welke straten niet? Is er ergens een benchmark? Raadslid VANBINST vindt dat er geen lijn en geen visie is en hij vindt het belangrijk dat de gemeente wacht met dit soort beslissingen tot er duidelijkheid is in het andere dossier. Het kan veel geld kosten aan de gemeente als bevestigd wordt dat die schendingen allemaal terecht zijn. Waarom nu snel, voor een definitieve uitspraak in het andere dossier, dit ter stemming leggen?
Schepen Philip ROOSEN krijgt een vierde maal het woord en antwoordt dat de ANPR-snelheidscontroles en dit twee totaal verschillende dossiers zijn. Het gaat bovendien niet over enkele overtredingen. Dit zijn slots waar de politie maximum 2 uur staat om die overtredingen vast te stellen. Het is dus fout om dit te extrapoleren naar één dag. Het aantal overtredingen is volgens schepen ROOSEN hoog genoeg om vanuit het proportionaliteitsbeginsel iets te doen. Er is zeker een visie en er is heel veel geteld. Het is niet goed te wachten tot het eerste accident gebeurt. Dit is dus een weldoordachte beslissing in het kader van de algemene verkeersveiligheid.
Raadslid Dieter GOOVAERTS krijgt het woord en stelt dat hij de proef op de som genomen heeft en zelf 3 keer heeft meegemaakt dat er wagens de foute richting inreden. Raadslid GOOVAERTS kan alleen maar beamen dat er wel degelijk een probleem is. Zijn mening is echter ook dat de situatie met de betonblokken nog te veel overtredingen toelaat, omdat deze een opening creëren om de verkeerde richting in te slaan. Hij vindt dus dat nog niet alles is gebeurd om de situatie te bemoeilijken en de mensen die de verkeersregels overtreden te ontmoedigen. Er wordt misschien te gemakkelijk gegrepen naar de oplossing van camera’s. Raadslid GOOVAERTS hoopt dat hier naar de toekomst toe ook naar gekeken gaat worden. Op dit moment vindt hij het plaatsen van een camera een te gemakkelijke oplossing.
Schepen Philip ROOSEN krijgt een vijfde maal het woord en vindt dit een terechte bedenking. Hier is echter wel over nagedacht, maar het smaller maken is geen oplossing. De bochtstralen voor zwaar vervoer, de hulpdiensten en de vuilnisophaling moeten namelijk toegelaten worden. Dit is bovendien een route die ligt op de route van het uitzonderlijk vervoer. Die ligt vast over gans het grondgebied, zodanig dat de gemeente verplicht is om bepaalde afstanden te houden om die route mogelijk te maken. Als dit smaller gemaakt zou worden, zou men niet meer voldoen aan die route en zou het uitzonderlijk vervoer een totaal andere route moeten nemen.
Raadslid Dieter GOOVAERTS krijgt nogmaals het woord en stelt dat hij erbij blijft dat er toch wel genoeg open ruimte is om de verkeerssituatie tout court verder te gaan bekijken. Hij gelooft schepen ROOSEN echter als hij zegt dat dit wel degelijk bekeken werd.
Raadslid Katrien LE ROY krijgt het woord en wil melden dat de fractie Groen+Vooruit zich wel kan vinden in het voorstel, in tegenstelling tot de andere oppositiepartijen. Op de fiets is dit zeker ook een hele gevaarlijke situatie. De fractie Groen+Vooruit vindt dit goed beredeneerd en doordacht.
/
Enig artikel.
Op grond van de gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA), het gunstig advies van de DPO van de PZ Grimbergen / DPO PA NORA en de toestemmingsaanvraag van de korpschef, de plaatsing van een vaste ANPR camera op het openbaar domein in functie van de handhaving van een inrijverbod in de Beverstraat vanuit de Antwerpselaan te Strombeek-Bever, zoals hierboven uiteengezet, positief te adviseren en goed te keuren.