Terug
Gepubliceerd op 25/04/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 24/04/2025 - 19:00

Wijziging gemeentelijk retributiereglement op de verhuur van polyvalente- en feestzalen voor de periode 1 mei tem. 31 december 2025 - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dirk MOENS, Erkut OVALI, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt het gewijzigd retributiereglement op de verhuur van polyvalente- en feestzalen voor de periode 1 mei 2025 tem. 31 december 2025 goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 41, 14° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 173 van de Grondwet.

  • BTW wetboek.

  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

  • DLB.

 
  • Besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2022 inzake de goedkeuring van een gemeentelijk retributiereglement op de verhuur van polyvalente- en feestzalen voor de periode 1 september 2022 tem. 31 december 2025 (dossierstuk 1).

  • Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 inzake de goedkeuring van het gewijzigd gemeentelijk retributiereglement op de verhuur van polyvalente- en feestzalen voor de periode 1 september 2022 tem. 31 december 2025 (dossierstuk 2).

  • Besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2024 inzake de goedkeuring van het gewijzigd gemeentelijk retributiereglement op de verhuur van polyvalente- en feestzalen voor de periode 1 september 2022 tem. 31 december 2025 (dossierstuk 3).

 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 maart 2025 aangaande de principiële goedkeuring van het gewijzigd retributiereglement op de verhuur van polyvalente- en feestzalen voor de periode 1 mei 2025 tem. 31 december 2025 (dossierstuk 4).

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Dienst Evenementen en Uitbating Vrijetijdsinfrastructuur:

In het kader van de BTW-wetgeving is de korte termijn verhuur (max. 6 maanden) van onroerende goederen aan bedrijven BTW-plichtig (21%).

De dienst geeft een positief advies om deze bijkomende kost door te rekenen aan bedrijven die een gemeentelijke zaal huren.

Deze BTW-plicht is niet van toepassing voor verenigingen of particulieren.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De gemeente rekent kosten aan voor de verhuur van gemeentelijke infrastructuur, meer bepaald voor de verhuur van gemeentelijke feestzalen en polyvalente zalen.

 

In het kader van de btw-wetgeving is de korte termijn verhuur (max. 6 maanden) van onroerende goederen aan bedrijven btw-plichtig (21%).

Om deze reden wordt voorgesteld de huidige tarieven voor de korte termijn verhuur aan bedrijven op te trekken met 21%.

Voor de korte termijn verhuur van onroerende goederen aan particulieren of verenigingen is de btw niet van toepassing. Deze tarieven blijven ongewijzigd.

Bedrijven worden in het reglement telkens ondergebracht in een afzonderlijke categorie.

 

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Onderstaand gewijzigd retributiereglement op de verhuur van polyvalente- en feestzalen goed te keuren:

Wijziging retributiereglement op de verhuur van polyvalente- en feestzalen voor de periode 1 mei 2025 t.e.m. 31 december 2025

Artikel 1. 

Met ingang van 1 mei 2025 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op het verhuur van de gemeentelijke polyvalente- en feestzalen.

De bedragen voor de retributies vastgelegd in huidig reglement zijn van toepassing op alle aanvragen ingediend vanaf 1 mei 2025 tot en met 31 december 2025.

De voorwaarden voor gebruik van de zaal worden bepaald door het gebruiksreglement.

De voorwaarden in dit reglement zijn van toepassing op volgende zalen:

  • Polyvalente zalen (PVZ)

    • PVZ Charleroyhoeve

    • PVZ JOC

    • PVZ Humbeek

    • PVZ Soens *

    • PVZ Borcht*

    • PVZ Verbrande Brug*

    • PVZ De Schelp (Ter Borre)

*tijdens weekdagen

  • Kleine feestzalen (FZ)

    • FZ Soens **

    • FZ Borcht **

    • FZ Verbrande Brug **

** tijdens het weekend

  • Grote feestzaal (FZ)

    • FZ Den Douwe

  • Repetitielokalen

    • Repetitielokalen JOC

Polyvalente/feest -zalen Soens, Borcht en Verbrande Brug worden tijdens weekdagen verhuurd als polyvalente zaal en tijdens het weekend als kleine feestzaal.


Art. 2. - Tarieven, berekening

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

§ 1. Gebruik gemeentelijke polyvalente zalen

Er zijn zes categorieën gebruikers:

  1. Categorie 1: Erkende Grimbergse verenigingen, gemeentelijke adviesraden

  2. Categorie 2: Grimbergse verenigingen met lokale werking

  3. Categorie 3: Particulieren wonend in de gemeente

  4. Categorie 4: Verenigingen/ particulieren van buiten de gemeente

  5. Categorie 5: Bedrijven

  6. Categorie 6: Grimbergse scholen


We maken een onderscheid tussen twee tarieven:

Tarief I: Jaarwerking door erkende vereniging

Voor verenigingen die erkend zijn door een adviesraad en die voor een volledig werkjaar huren worden 40 weken aangerekend volgens tarief I. Van september tot juni wordt maandelijks 1/10 van het totaal verschuldigde bedrag aangerekend.

Tarief II: Bij occasioneel gebruik

Bij occasioneel gebruik gelden tarieven per uur en per zaal/ terrein en worden ze na elk gebruik gefactureerd.


 

Tarief I

Tarief II

Categorie 1

5,60 euro

11,20 euro

Categorie 2

11,20 euro

22,40 euro

Categorie 3

n.v.t.

33,60 euro

Categorie 4

n.v.t.

50,40 euro

Categorie 5

n.v.t.

60,98 euro

Categorie 6

0,00 euro

0,00 euro

Tarieven per uur


Uitzondering:

  • Maandelijkse bestuursvergaderingen van erkende Grimbergse verenigingen, gemeentelijke adviesraden en gemeentelijke EVA’s kunnen kosteloos doorgaan in de Charleroyhoeve.

  • Algemene vergaderingen van gemeentelijke adviesraden en gemeentelijke EVA’s kunnen één keer per jaar kosteloos doorgaan in een polyvalente zaal naar keuze.

§ 2. Gebruik gemeentelijke feestzalen

We maken een onderscheid tussen kleine en grote feestzalen.


Tarieven kleine feestzalen:

We maken een onderscheid tussen drie categorieën gebruikers:

  • Categorie 1:

    • Grimbergse erkende verenigingen, gemeentelijke adviesraden, Grimbergse scholen, gemeentelijke EVA’s en politieke verenigingen met een lokale werking binnen de gemeente Grimbergen.

  • Categorie 2:

    • Particulieren wonend in de gemeente en Grimbergse organisaties (niet-openbare evenementen)

  • Categorie 3:

    • Bedrijven gevestigd in de gemeente (niet-openbare evenementen)


  Feestzaal Keuken Waarborg Afval Opbouw/afbraak

Categorie I

100,80 euro

100,80 euro

250,00 euro

33,00 euro

50,00 euro

Categorie II

201,60 euro

100,80 euro

250,00 euro

33,00 euro

100,00 euro

Categorie III

243,94 euro

121,97 euro

250,00 euro

33,00 euro

121,00 euro

Tarieven per dag

Uitzondering:

Grimbergse scholen die binnen hun eigen vestiging geen eigen mogelijkheden hebben, kunnen 1 keer per jaar gratis gebruik maken van een kleine feestzaal.


Tarieven grote feestzalen:

We maken een onderscheid tussen drie categorieën gebruikers:

  1. Categorie 1: Grimbergse erkende verenigingen, gemeentelijke adviesraden, Grimbergse scholen, gemeentelijke EVA's en politieke verenigingen met een lokale afdeling werking binnen de gemeente Grimbergen

  2. Categorie 2: particulieren zowel binnen als buiten de gemeente

  3. Categorie 3: bedrijven zowel binnen als buiten de gemeente


Extra bepaling: elke gebruiker die binnen een kalenderjaar (gaande van 1 januari tem. 31 december) de grote feestzaal meermaals huurt heeft vanaf de 4e verhuring binnen dat jaar recht op een korting van 50% op het gebruikelijke tarief van zijn categorie (keuken/feestzaal/tentoonstelling). De korting werkt niet met terugwerkende kracht en is dus niet van toepassing op de eerste drie verhuringen binnen dat jaar.

De tarieven voor opbouw en waarborg blijven ongewijzigd en zijn niet onderhevig aan de korting.

Deze korting vervalt bij laattijdige annulatie of bij vaststelling dat de minimale huur van 3x/jaar niet werd gerealiseerd. Desgevallend is de huurprijs integraal verschuldigd.

 

  Feestzaal Keuken Tentoonstelling Opbouw Waarborg
Categorie I 400,00 euro 200,00 euro 200,00 euro 100,00 euro 500,00 euro
Categorie II 1940,00 euro 960,00 euro n.v.t. 100,00 euro 500,00 euro
Categorie III 2.347,40 euro 1.161,60 euro n.v.t. 121,00 euro 500,00 euro

§ 3. Gebruik repetitielokalen

Per uur: 5,60 euro

10 uren kaart: 33,60 euro

Stockageruimte (per maand): 11,20 euro


Art. 3. - Waarborg

Naast de retributie moeten gebruikers een waarborg betalen. Deze waarborg wordt na het gebruik integraal terugbetaald als het gebruik van de zaal geen kosten veroorzaakt voor het bestuur (bv. inzet van extra uren personeel, herstelling van materiële schade, vervanging van materiaal dat verdwenen is of beschadigd raakte,…).

Als het gebruik van de zaal wel kosten veroorzaakt voor het bestuur, zal de waarborg aangesproken worden om deze kosten op te vangen. Het bedrag dat na aanrekening van de kosten overblijft, wordt in dit geval teruggestort. Indien de waarborg niet volstaat om de door het bestuur opgelopen kosten op te vangen, zullen deze kosten bijkomend gefactureerd worden aan de gebruiker.


De waarborg wordt als volgt vastgelegd:

  • Polyvalente zalen: geen waarborg

  • Kleine feestzalen: 250,00 euro

  • Grote feestzalen: 500,00 euro

  • Repetitielokalen: 25,00 euro

  • Stockageruimte: 25,00 euro


Art. 4.

De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de huur van een zaal.


Art. 5. - Wijze van invordering

De retributie wordt ingevorderd door middel van een factuur. Bij occasioneel gebruik moet het verschuldigde bedrag op de rekening van het gemeentebestuur staan uiterlijk op de vervaldag van de factuur. Zo niet, behoudt het gemeentebestuur zich het recht voor de aanvrager de toegang tot de zaal te ontzeggen.

Vaste gebruikers krijgen maandelijks een factuur. De huurder kan er voor kiezen, in plaats van een maandelijkse factuur, drie facturen per jaar te ontvangen.

Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie ingevorderd worden overeenkomstig de bepalingen van artikel 177, 2° DLB.


Art. 6. - Annulaties en wijzigingen

Het gemeentebestuur moet minstens 30 dagen voor de gereserveerde datum van een feestzaal in kennis worden gesteld van een annulatie of wijziging van de aanvraag en 15 dagen bij een annulatie of wijziging van een polyvalente zaal. Annulaties en wijzigingen gebeuren door te mailen naar verhuur@grimbergen.be.

Indien de voorgeschreven procedure en/of termijn niet gerespecteerd wordt, zal de voorziene huurprijs integraal verschuldigd blijven.


Art. 7. - Indexaanpassing

De tarieven worden jaarlijks aangepast per 1 september volgens de stijging van het consumentenindexcijfer volgens volgende formule:

Tarief x indexcijfer van september voorafgaand aan het kalenderjaar / index september 2021

Afrondingen gebeuren als volgt (cfr. financiële instellingen):

  • 0,15 blijft 0,10

  • 0,16 wordt 0,20

  • 5,05 blijft 5,00

  • 5,06 wordt 5,10


Art. 8. - Extra bepalingen

Verdere bepalingen betreffende de toegelaten activiteiten, de aanvragen, het gebruik van de ruimten, sleutels en bezetting van de lokalen, de verantwoordelijkheden van de huurder, schade en verzekeringen en veiligheid staan beschreven in het gebruikersreglement.


Art. 2.

Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.