De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp landinrichtingsplan 'Groene Noordrand - Fase 1' en het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2024, inclusief bijhorende overzichtstabel met evaluatie van de bezwaarschriften en geformuleerde opmerkingen.
Artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De mobiliteitsambtenaar bracht op 22 april onderstaand advies uit:
Algemene conclusie: zo lang er geen degelijke oplossing komt voor de afwatering langsheen onverharde (veld)wegen, zullen de problemen met modder en uitspoeling blijven (zie Drijfstraat). Het betreft ook telkens extra verharding – daar waar men nu als regel neemt om te ontharden – voor een eerder kleine doelgroep.
De dienst Lokale Economie bekeek het dossier samen met diensthoofd en schepen en liet op 21 augustus weten geen bijkomende vragen of opmerkingen te hebben.
Dienst Gebouwen bezorgde op 3 september 2024 volgende opmerkingen en aandachtspunten:
Veldkantkapel
Borcht – Senecaberg
Buurtpark Borcht fase 2
De milieuraad adviseerde dit ontwerp landinrichtingsplan en bijhorende maatregelen op 18 september gunstig, maar vraagt wel speciale aandacht en zo nodig maatregelen om de water- en erosieproblematiek bij de aanleg van het 2-sporen beton in goede banen te leiden.
Historiek
Op vrijdag 5 april 2019 keurde Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen VAN DEN HEUVEL, de opstart van de integrale planvormingsstudie ‘Landinrichtingsplan Groene Noordrand’ goed. De gemeenten Asse, Wemmel en Grimbergen droegen elk 10% bij van de studie. De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) coördineert deze studie, in nauwe samenwerking met het ‘Strategisch Project Groene Noordrand’.
Studiebureau Omgeving werd door de VLM belast met de opmaak van het ‘Landinrichtingsplan Groene Noordrand’ waarin o.a. Domein Ter Tommen (uitwerking van bosbeheerplan), omgeving Beverbos – Beverkouter (o.a. verbindingen + erosieproblematiek), omgeving Nekkerbos – Potaardekouter onder de loupe genomen worden. Op 25 november 2019 werden de allereerste ontwerpplannen voorgesteld aan het schepencollege.
Het ontwerp werd ondertussen intern verder verfijnd door de VLM en aangevuld met een studie over de kouters. In deze eerste fase worden hoofdzakelijk maatregelen 'uitgerold' op gronden in eigendom van de gemeenten of VLM of op openbaar domein, dus in principe sneller te realiseren.
Op 3 juni ging het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord met dit ontwerp en nam kennis van de officiële procedure, incl. organisatie van openbaar onderzoek van 15 augustus t.e.m. 15 september met organisatie van een publieke infovergadering voor de bevolking op 4 september.
Gelet op het belang voor onze gemeente werden reeds in juni 2 extra infomomenten hierover georganiseerd voor de, milieuraads-, Gecoro- en gemeenteraadsleden op 18 juni 2024 en voor de landbouwers, eigenaars en gebruikers op 20 juni.
Inhoud (kort)
Voor de gemeente houdt dit ontwerp o.a. volgende maatregelen in:
De opmerkingen en/of bezwaarschriften werden weergegeven in de samenvattende tabel met bijhorende evaluatie (BIJLAGE 6), geënt op de kostentabel. In totaal werden 11 opmerkingen en/of bezwaren ontvangen.
De overzichtstabel in BIJLAGE 6 maakt integraal deel uit van het collegeadvies van 7 oktober 2024. De meeste bezwaren gaan over de aanleg van het 2-sporenbeton in de Doornbaan, waarvoor het college van burgemeester en schepenen volgende principes onderschrijft: wat betreft de herinrichting van de Doornbaan en omgeving zijn de prioriteiten voor de gemeente: de water- en erosieproblematiek aanpakken en de wegenis i.f.v. landbouwgebruik verbeteren maar ook zachte recreatie én bescherming van de aanwezige ondergrondse infrastructuur (FINA-leiding) en bij de keuze van inrichting moeten die doelstellingen gehaald worden op een kwalitatieve en robuuste manier. Uit de binnen gekomen bezwaren blijkt vrees voor uitschuren grond en grachtvorming cfr. Drijfstraat. Dit moet vermeden worden.
De VLM benadrukt dat het einde van het openbaar onderzoek niet het einde is van de dialoog die de VLM en de gemeente voert m.b.t. de hierboven aangehaalde punten. De aangehaalde punten worden grondig bestudeerd en doorgesproken met alle betrokkenen bij opmaak van de eigenlijke uitvoeringsdossiers.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het gunstig advies over het ontwerp landinrichtingsplan Groene Noordrand en de voorlopige raming van het aandeel voor de gemeente Grimbergen.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en benadrukt dat de fractie Groen dit een zeer positief ontwerp voor een landinrichtingsplan vindt en de financiële deelname van de gemeente apprecieert. De fractie Groen neemt nota van de adviezen, maar heeft twee bedenkingen over het natuurgebied Ter Tommen. Men is bezorgd over de plannen voor het deels recreatief ontsluiten van het natuurgebied en hoopt dat bij de uitwerking overlegd wordt met Natuurpunt en andere specialisten om intensieve betreding van het gebied te vermijden.
In het ontwerp van het landinrichtingsplan staat dat er twee toegangsportalen en twee observatiepunten worden gepland. Eén observatiepunt komt diep in het gebied, dichtbij de vijvers. De fractie Groen wil weten of de toegang tot dit gedeelte van het gebied permanent is, of er toezicht komt op de betreding van het gebied en hoe vermeden wordt dat over-recreatie leidt tot degradatie van de biodiversiteit. Bij de herontwikkeling van het parkje bij de Borcht en het domein Ter Tommen is extra aandacht besteed aan de waterkwaliteit van de beek die langs het domein loopt. Volgens het voorliggende landinrichtingsplan wordt vanaf het natuurgebied niet meer ingegrepen. De waterkwaliteit van de beek is goed tot het punt waar het water wordt vermengd met rioolwater uit de Borcht. De fractie Groen stelt voor om met de VLM te overleggen om ook daar na te gaan of ingrepen mogelijk zijn om de waterkwaliteit te vergroten.
Verder heeft de fractie Groen meermaals gewezen op het feit dat de breekwerven in overtreding waren bij het voorzien van buffers langs de werf. Vroeger was er een groene buffer, maar nu liggen er materialen tot aan het fietspad. De fractie Groen wil dat met de VLM wordt overlegd om na te gaan of via het landinrichtingsplan maatregelen getroffen kunnen worden om deze situatie te verbeteren.
Het zijn kleine ingrepen, die waardevol kunnen zijn en garantie bieden voor een goede buffer met het natuurgebied, waar wel de nodige aandacht aan besteed wordt.
Schepen Chantal LAUWERS krijgt het woord en dankt raadslid BOELENS voor zijn terechte opmerkingen. Zij zal ze meenemen in de besprekingen. Voor zover bekend, wordt nog niet definitief beslist dat het gebied van Ter Tommen betreden kan worden door publiek. Over de breekwerven verklaart ze dat in de vergunning is opgenomen dat er groenschermen moeten komen. De planning ervan kent zij niet en zal zij navragen bij de dienst.
Burgemeester Bart LAEREMANS krijgt het woord en voegt eraan toe dat een deel van de groene buffer op gemeentelijk terrein ligt. De diensten zijn daar nog mee bezig. In de beek zijn recent geen veranderingen aangebracht. De buizen in de beek zijn al lang geleden geplaatst. De opmerkingen over de waterkwaliteit noemt de burgemeester pertinent. Hij stelt dat deze met de VLM besproken zullen worden.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt nogmaals het woord en vindt het vooral belangrijk dat de breekwerven zich aan de vergunning houden. Hij denkt dat ze te ver gegaan zijn met het bouwafval dat zij moeten verwerken, waardoor de buffer is aangetast. Over de waterkwaliteit zegt hij dat het belangrijk is dat de VLM dit meeneemt. Met betrekking tot de toegang hoopt hij dat schepen LAUWERS gelijk heeft. Hij verwacht een probleem, omdat een van de paden wordt aangegeven als toegankelijk voor publiek. De fractie Groen hoopt dat dit nog gewijzigd wordt in het inrichtingsplan. Een pad waarop begeleide wandelingen worden georganiseerd, vindt de fractie Groen geen probleem, maar men is geen voorstander van het openbaar maken van het gebied.
Schepen Chantal LAUWERS krijgt nogmaals het woord en antwoordt dat ze erop zal toezien.
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van: