Terug
Gepubliceerd op 28/11/2023

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 27/11/2023 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een parkeerverbod op de vier hoeken van het kruispunt Meisestraat, Singel, Van Der Nootstraat - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een parkeerverbod op alle hoeken van het kruispunt Meisestraat, Singel, Van Der Nootstraat goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
  • Advies van de politie/mobiliteitsdienst:

Is het mogelijk om, zoals vroeger ook het geval was volgens de bewoners, onderbroken gele lijnen te voorzien op hoeken van dit kruispunt?
Zo is het nog duidelijker voor bestuurders dat er niet geparkeerd mag worden op de hoeken van het kruispunt (ook al zou dit sowieso al geweten moeten zijn door bestuurders - zie algemeen reglement: parkeerverbod op 5 m van de verlenging van de rand van de dwarsende straat).

 

  • Advies van de technische commissie verkeer:

Gelegitimeerde vraag tot trekken van gele onderbroken lijnen op de 4 hoeken. Lengte van ongeveer 8 meter op elke hoek. Tot waar de afbuiging van de bocht stopt/begint.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Er geldt wettelijk een parkeerverbod op straathoeken. Dit in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de nabijgelegen rand van de dwarsrijbaan.
Aangezien de gele lijnen een verduidelijking zouden zijn van deze regel, zou er geen aanvullend reglement nodig zijn.

Op deze plaats zijn er overgedimensioneerde hoeken waardoor de 5 meter overschreden wordt. Voorstel is nl. om 8 meter als standaard te gebruiken op dit kruispunt.
In dit geval moet er dus een aanvullend reglement opgesteld.

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Een parkeerverbod van 5 meter vanaf de verlenging van de rand van de rijbaan wordt ingesteld op de hoeken van het kruispunt Meisestraat, Singel, Van Der Nootstraat.


Art. 2.

Bovenstaande maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van gele onderbroken belijning.


Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).