Terug
Gepubliceerd op 09/01/2024

Notulen  GEMEENTERAADSCOMMISSIE FINANCIËN

ma 11/12/2023 - 19:00 Raadzaal
Aanwezig: Bart VAN HUMBEECK, voorzitter gemeenteraadscommissie financiën
Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Brigitte JANSSENS, Rudi VAN HOVE, Peter PLESSERS, Linda DE PREE, Yves VERBERCK, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Chris SELLESLAGH, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
Vera HERMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie financiën
Liesbeth DE BRUYN, Jurgen BRAECKMANS, deskundigen
Jan PLETINCKX, secretaris gemeenteraadscommissie financiën
Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Manon BAS, effectieve commissieleden
Muriel VAN SCHEL, deskundige
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, effectief lid gemeenteraadscommissie financiën
William DE BOECK, Caroline DENIL, Gilbert GOOSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden

De voorzitter opent de zitting op 11/12/2023 om 19:10.

Aanwezig: Ronny DE STERCK, deskundige (coördinator financiële planning)

 

Waarnemend lid Chris SELLESLAGH werd aangeduid door effectief lid Manon BAS om haar te vervangen en treedt bijgevolg op als effectief lid in deze vergadering.

 

Waarnemend lid Isabel GAISBAUER werd aangeduid door effectief lid Eddie BOELENS om hem te vervangen en treedt bijgevolg op als effectief lid in deze vergadering.

    • Verontschuldigde en vervangende commissieleden - Vaststelling

      Aanwezig: Bart VAN HUMBEECK, voorzitter gemeenteraadscommissie financiën
      Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Brigitte JANSSENS, Rudi VAN HOVE, Peter PLESSERS, Linda DE PREE, Yves VERBERCK, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
      Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Chris SELLESLAGH, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Vera HERMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie financiën
      Liesbeth DE BRUYN, Jurgen BRAECKMANS, deskundigen
      Jan PLETINCKX, secretaris gemeenteraadscommissie financiën
      Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Manon BAS, effectieve commissieleden
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, effectief lid gemeenteraadscommissie financiën
      William DE BOECK, Caroline DENIL, Gilbert GOOSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden
      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

      Artikel 37, §9 Huishoudelijk reglement, goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019:

      De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden.

      Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      Effectieve leden:

      • E-mail van 4 december 2023 van commissielid Linda DEPREE waarin gemeld wordt dat effectief commissielid Eddie BOELENS zich laat vervangen door waarnemend commissielid Isabel GAISBAUER.

      • Waarnemend commissielid Chris SELLESLAGH werd aangeduid door effectief commissielid Manon BAS om haar te vervangen in de vergadering (mondeling medegedeeld op de commissie).

      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      /

      BESLUIT:

      Enig artikel.

      Kennis te nemen dat volgende effectieve leden vervangen worden voor onderhavige vergadering en dus recht hebben op presentiegeld:


         verontschuldigd effectief lid  
      vervangend lid 
      Eddie BOELENS      Isabel GAISBAUER         
      Manon BAS        Chris SELLESLAGH
    • Begroting 2024 - Lokale Politiezone

      Aanwezig: Bart VAN HUMBEECK, voorzitter gemeenteraadscommissie financiën
      Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Brigitte JANSSENS, Rudi VAN HOVE, Peter PLESSERS, Linda DE PREE, Yves VERBERCK, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
      Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Chris SELLESLAGH, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Vera HERMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie financiën
      Liesbeth DE BRUYN, Jurgen BRAECKMANS, deskundigen
      Jan PLETINCKX, secretaris gemeenteraadscommissie financiën
      Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Manon BAS, effectieve commissieleden
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, effectief lid gemeenteraadscommissie financiën
      William DE BOECK, Caroline DENIL, Gilbert GOOSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden
      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie financiën werden aangeduid.

       

      • Besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2022 waarbij raadslid Bart VAN HUMBEECK werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie financiën.
       
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020, 27 augustus 2020 en 30 juni 2022 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie financiën.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Jan PLETINCKX als secretaris en mevrouw Vera HERMANS als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie financiën.

       

      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie financiën bijeen te roepen op 11 december 2023 om 19u in de raadzaal van het gemeentehuis.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Op basis van onderling overleg tussen enerzijds de politiediensten en anderzijds het gemeentebestuur, werd met betrekking tot 2024 een ontwerp-begroting opgemaakt.

      In deze begroting voorziet de politiezone een exploitatie- en investeringstoelage die van het gemeentebestuur bekomen kan worden. De hierbij weerhouden bedragen zijn volledig in overeenstemming met de toelagen die voorzien zijn in de vijfde aanpassing van het meerjarenplan van de gemeente.

      De exploitatie-toelage die met betrekking tot 2024 vanuit de gemeente verstrekt kan worden, bedraagt 6.031.380,65 euro. De investeringstoelage bedraagt 447.000 euro.

      De begroting sluit af in evenwicht.

       

      Teneinde de cijfers binnen een meerjarig perspectief te kunnen interpreteren,

      overloopt de bijzonder rekenplichtige enkele kerncijfers aan de hand van slides en grafieken (zie bijlage: powerpoint ‘PZ Begroting - 2024’).

      BESLUIT:

      Enig artikel.

      De gemeenteraadscommissie financiën neemt kennis van en bespreekt de voorgelegde begroting van de politiezone voor het dienstjaar 2024.

    • Meerjarenplan Gemeente en OCMW 2020-2025 - Vijfde aanpassing

      Aanwezig: Bart VAN HUMBEECK, voorzitter gemeenteraadscommissie financiën
      Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Brigitte JANSSENS, Rudi VAN HOVE, Peter PLESSERS, Linda DE PREE, Yves VERBERCK, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
      Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Chris SELLESLAGH, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Vera HERMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie financiën
      Liesbeth DE BRUYN, Jurgen BRAECKMANS, deskundigen
      Jan PLETINCKX, secretaris gemeenteraadscommissie financiën
      Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Manon BAS, effectieve commissieleden
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, effectief lid gemeenteraadscommissie financiën
      William DE BOECK, Caroline DENIL, Gilbert GOOSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden
      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie financiën werden aangeduid.

       

      • Besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2022 waarbij raadslid Bart VAN HUMBEECK werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie financiën.
       
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020, 27 augustus 2020 en 30 juni 2022 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie financiën.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Jan PLETINCKX als secretaris en mevrouw Vera HERMANS als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie financiën.

       

      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie financiën bijeen te roepen op 11 december 2023 om 19u in de raadzaal van het gemeentehuis.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen: de strategische nota, de financiële nota en de toelichting. Daarenboven wordt tevens aanvullende documentatie bezorgd die achtergrondinformatie bevat die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen:

       

      • De strategische nota legt de focus op de prioritaire acties die bijdragen aan de realisatie van de prioritaire doelstellingen. De aanduiding van prioritaire acties en beleidsdoelstellingen dient de raadsleden toe te laten om het beleid te sturen op hoofdlijnen en om te focussen op de aspecten van het beleid die essentieel zijn.
      • De financiële nota bevat de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota en verduidelijkt hoe het financiële evenwicht in de periode van 2020 tot en met 2025 wordt gehandhaafd.
      • De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Een belangrijk onderdeel van de toelichting is het overzicht met de beschrijving van de financiële risico’s die het bestuur loopt; dit is onontbeerlijk om een correcte inschatting te kunnen maken van de werkelijke toestand van de financiën van het bestuur.

      De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn dienen eerst het eigen deel van het meerjarenplan vast te stellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

       

      In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.

       

      Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

      • Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;

      • De geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

      Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

       

      De twee bovenvermelde evenwichtsvoorwaarden worden aangevuld met indicatoren over het geconsolideerde evenwicht en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge, een indicator die abstractie maakt van de gekozen financieringswijze. Deze indicatoren betreffen echter geen afdwingbare normen.

       

      De staat van het financieel evenwicht van de gemeente en het OCMW toont ook het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het autonoom gemeentebedrijf, en het totaal voor elk van die indicatoren voor de hele groep. Die financiële evenwichtsindicatoren geven de raadsleden inzicht in de gezondheid van de financiën van de hele groep.

       

      De beschreven procedure en de samenstelling van het beleidsrapport hebben niet enkel betrekking op de initiële vaststelling van het meerjarenplan, maar tevens op alle latere wijzigingen ervan.

       

      Het diensthoofd financiën, de coördinator financiële planning en de adjunct-financieel directeur geven een uitgebreide toelichting bij de aanpassing van het meerjarenplan van gemeente en OCMW.


      Commissielid SELLESLAGH geeft aan vernomen te hebben dat er sprake zou zijn van de aankoop van een nieuw terrein dat dienst zou doen als recyclagepark en vraagt waar deze uitgave kan worden teruggevonden. Commissielid OLBRECHTS geeft mee dat er momenteel enkel sprake is van de huur van een terrein en van de uitrusting ervan, maar niet van een aankoop.


      Commissielid DE PREE wenst een overzicht te bekomen van wat het recyclagepark in Strombeek zal kosten. De coördinator financiële planning geeft mee dat er een jaarlijks huurbedrag van €22.000 is voorzien. Commissielid OLBRECHTS stelt dat voor de uitrusting €50.000 werd opgenomen.


      Commissielid DE PREE vraagt of de benodigde containers zullen worden gehuurd, dan wel gekocht. Burgemeester LAEREMANS verduidelijkt dat de containers zullen worden overgenomen van Incovo.

       

      Commissielid GAISBAUER stelt dat er beroep werd gedaan op uitzendkrachten om de functie van maatschappelijk werker te kunnen invullen. Het raadslid wenst te weten wat het verschil in kostprijs is tussen een maatschappelijk werker die rechtstreeks als personeelslid is aangesteld, dan wel als uitzendkracht wordt ingeschakeld. Commissielid OLBRECHTS stelt dat een interimfunctie sowieso merkelijk meer kost, maar geeft mee dat de consultancy bij de maatschappelijk werkers ondertussen helemaal werd afgebouwd. Commissielid WINDELEN bevestigt dit en stelt dat alle functies van maatschappelijk werkers die in het kader voorzien zijn ondertussen werden ingevuld.

       

      Commissielid SELLESLAGH geeft aan gelezen te hebben dat het percentage van de korting op de responsabiliseringsbijdrage vanaf november zou worden aangepast. Het diensthoofd financiën geeft mee dat er een korting wordt toegekend op de responsabiliseringsbijdrage in functie van de omvang van de tweede pensioenpijler (contractuelen). De Federale Pensioendienst had het percentage van de tussenkomst naar beneden bijgesteld, maar liet achteraf per brief weten dat de eerder beloofde tussenkomst van 50% tòch integraal behouden blijft. Dit werd evenwel laattijdig gecommuniceerd, zodat deze voordelige ingreep niet meer kon worden opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan.

       

      Commissielid GAISBAUER informeert waarom de specifieke werkingssubsidies (toelage leefloon) met €900.000 stijgen. Voorzitter VAN HUMBEECK verduidelijkt dat het de wijziging betreft inzake ondersteuning voor Oekraïners; de ontvangsten vallen hier hoger uit dan de uitgaven. De adjunct-financieel directeur geeft aan dat deze aanvankelijk voor €135% betoelaagd werden, maar dat dit bedrag ondertussen is herleid tot 110%. Dit bedrag werd aanvankelijk enkel voorzien in boekjaar 2023, maar werd nu doorgetrokken tot en met 2026.


      Commissielid GAISBAUER vraagt toelichting bij de wijziging van €509.000 betreffende het zogenaamde artikel 60 (tewerkstelling via OCMW). De adjunct-financieel directeur verduidelijkt dat de tijdelijke tewerkstelling in 2023 even gedaald is omwille van het gegeven dat er onvoldoende maatschappelijk werkers beschikbaar waren om in te staan voor de begeleiding. Ondertussen is er evenwel voldoende capaciteit om deze begeleiding opnieuw te voorzien.

       

      Commissielid SELLESLAGH informeert waarom op het vertoonde overzicht betreffende investeringen geen sprake is van de Kasteelstraat. Het diensthoofd financiën verduidelijkt dat dit komt omdat in het overzicht enkel de grootste uitgaven werden opgenomen. Burgemeester LAEREMANS vult aan dat dit pas later voorzien wordt. De coördinator bevestigt dit en geeft mee dat de uitgaven met betrekking tot het ereloon in de periode van 2024 tot 2026 werden opgenomen (elk jaar €39.167,01).

       

      Commissielid GAISBAUER informeert naar het bedrag aan leningen dat in 2023 reeds werd aangegaan. Het diensthoofd financiën geeft mee dat reeds €5.000.000 werd opgenomen.

       

      Commissielid SELLESLAGH wenst toelichting te bekomen bij de gecorrigeerde autofinancieringsmarge. Het diensthoofd financiën verklaart dat dit een fictieve berekening betreft op basis waarvan kan worden nagegaan in welke mate het bestuur zich van uitgestelde terugbetalingen, bijvoorbeeld bullet-leningen, bedient (wat in Grimbergen niet het geval is). Er wordt een rentelast van 8% berekend op de financiële schuld op het einde van het jaar en deze wordt vergeleken met de leninglast die het bestuur in de rapporten heeft weerhouden.

       

      Commissielid DE PREE wenst te weten hoe bij de berekeningen werd rekening gehouden met de renteverhogingen. Het diensthoofd financiën geeft mee dat de gehanteerde rentevoet eerder beperkt is gebleven (2,5%), maar dat dit opgevangen wordt doordat lang niet alle gebudgetteerde leningen zullen worden aangegaan.

       

      Commissielid DE PREE informeert in welke mate nog steeds tegen vaste rentevoeten wordt geleend. De financieel directeur stelt dat bij de laatste opname (november 2023) voor het eerst sinds vele jaren opnieuw voor een variabele rentevoet werd geopteerd.

       

      Commissielid SELLESLAGH vraagt of de vertoonde presentatie bij het verslag kan worden gevoegd. Commissielid OLBRECHTS geeft mee dat daarvoor zal worden gezorgd.

       

      Commissielid PLESSERS geeft mee dat het lijkt alsof investeringen dadelijk in het boekjaar verwerkt worden en niet afgeschreven worden. De financieel directeur verduidelijkt dat de boekhouding van het lokaal bestuur uit twee delen bestaat, zijnde een budgettair luik, waar de presentatie op gebaseerd is, en een algemeen luik waarin wel degelijk afschrijvingen plaatsvinden.

      BESLUIT:

      Enig artikel.

      De gemeenteraadscommissie financiën neemt kennis van en bespreekt de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

    • Meerjarenplan Autonoom Gemeentebedrijf Grimbergen 2020-2025 - vijfde aanpassing

      Aanwezig: Bart VAN HUMBEECK, voorzitter gemeenteraadscommissie financiën
      Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Brigitte JANSSENS, Rudi VAN HOVE, Peter PLESSERS, Linda DE PREE, Yves VERBERCK, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
      Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Chris SELLESLAGH, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Vera HERMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie financiën
      Liesbeth DE BRUYN, Jurgen BRAECKMANS, deskundigen
      Jan PLETINCKX, secretaris gemeenteraadscommissie financiën
      Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Manon BAS, effectieve commissieleden
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, effectief lid gemeenteraadscommissie financiën
      William DE BOECK, Caroline DENIL, Gilbert GOOSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden
      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie financiën werden aangeduid.

       

      • Besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2022 waarbij raadslid Bart VAN HUMBEECK werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie financiën.
       
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020, 27 augustus 2020 en 30 juni 2022 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie financiën.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Jan PLETINCKX als secretaris en mevrouw Vera HERMANS als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie financiën.

       

      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie financiën bijeen te roepen op 11 december 2023 om 19u in de raadzaal van het gemeentehuis.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Het meerjarenplan bestaat uit drie onderdelen: de strategische nota, de financiële nota en de toelichting. Daarenboven wordt tevens aanvullende documentatie bezorgd die achtergrondinformatie bevat die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen:

       

      • De strategische nota legt de focus op de prioritaire acties die bijdragen aan de realisatie van de prioritaire doelstellingen. De aanduiding van prioritaire acties en beleidsdoelstellingen dient de raadsleden toe te laten om het beleid te sturen op hoofdlijnen en om te focussen op de aspecten van het beleid die essentieel zijn.
      • De financiële nota bevat de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota en verduidelijkt hoe het financiële evenwicht in de periode van 2020 tot en met 2025 wordt gehandhaafd.
      • De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Een belangrijk onderdeel van de toelichting is het overzicht met de beschrijving van de financiële risico’s die het bestuur loopt; dit is onontbeerlijk om een correcte inschatting te kunnen maken van de werkelijke toestand van de financiën van het bestuur.

       

      Het meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

      • Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
      • De geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.


      De twee bovenvermelde evenwichtsvoorwaarden worden aangevuld met indicatoren over het geconsolideerde evenwicht en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge, een indicator die abstractie maakt van de gekozen financieringswijze. Deze indicatoren betreffen echter geen afdwingbare normen.

       

      De staat van het financieel evenwicht van de gemeente en het OCMW toont ook het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het autonoom gemeentebedrijf, en het totaal voor elk van die indicatoren voor de hele groep. Die financiële evenwichtsindicatoren geven de raadsleden inzicht in de gezondheid van de financiën van de hele groep.

       

      Het meerjarenplan van het autonoom gemeentebedrijf dient, nadat het is vastgesteld door de raad van bestuur, voor goedkeuring te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

       

      De beschreven procedure en de samenstelling van het beleidsrapport hebben niet enkel betrekking op de initiële vaststelling van het meerjarenplan, maar tevens op alle latere wijzigingen ervan.

       

      De coördinator financiële planning overloopt een powerpointpresentatie met de belangrijkste cijfers van het AGB met betrekking tot de aanpassing van het meerjarenplan.

      BESLUIT:

      Enig artikel.

      De gemeenteraadscommissie financiën neemt kennis van en bespreekt de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van Autonoom Gemeentebedrijf Grimbergen. 

De voorzitter sluit de zitting op 11/12/2023 om 21:10.

Namens GEMEENTERAADSCOMMISSIE FINANCIËN,

Jan PLETINCKX
secretaris gemeenteraadscommissie financiën

Bart VAN HUMBEECK
voorzitter gemeenteraadscommissie financiën