Terug
Gepubliceerd op 08/04/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 07/04/2025 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een toegangsverbod voor bepaalde categorieën van voertuigen tot het Regenboogpad - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Jelle DE WILDE, Karlijne VAN BREE, Philip ROOSEN, Chantal LAUWERS, Ewoud DE MEYER, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, schepenen

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een toegangsverbod voor bestuurders van motorfietsen en bromfietsen tot het Regenboogpad goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Besluit van de gemeenteraad van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.

 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 juli 2024 inzake het instellen van een fietszone in het centrum van Grimbergen.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Advies van de technische commissie verkeer van 6 februari 2025:

Het toegangsverbod voor motorfietsen, bromfietsen en rijwielen verwijderen. Pad wordt door veel voetgangers en fietsers gebruikt (ondanks bord). Fietszone behouden. Eventueel voorstel om bord niet weg te halen maar aan te passen naar bord met verboden toegang voor motorfietsen en bromfietsen klasse B (enkel fietsers en bromfietsen klasse A toelaten).

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Aanleiding

Aan beide zijden van het Regenboogpad (dit is de doorsteek tussen Brusselsesteenweg en Albrecht Rodenbachlaan) staat een bord opgesteld dat de toegang voor bestuurders van motorvoertuigen, bromfietsen en rijwielen verbiedt. Er werd geen reglement teruggevonden op basis waarvan dit toegangsverbod werd ingesteld.

Bij het instellen van de fietszone in het centrum van Grimbergen werd het Regenboogpad mee opgenomen in de afbakening ervan waardoor er aan de zijde van de Brusselsesteenweg borden opgesteld staan die het begin- en einde van deze fietszone signaleren.

 

Dit heeft tot gevolg dat het opgestelde bord C11 (dat een verbod van toegang voor bestuurders van rijwielen oplegt) contrasteert met de aangebrachte bebording F111/F113 (die het begin- en einde van de fietszone signaleren).

 

Voorstel om bestuurders van fietsers (rijwielen) toe te laten op het Regenboogpad

Voornoemde situatie werd besproken tijdens het overleg van de technische commissie verkeer van 6 februari 2025 (zie advies commissie hierboven). Er werd geadviseerd om fietsers op het Regenboogpad toe te laten. 

 

Tijdens het overleg van de technische commissie verkeer werd ook gesuggereerd om naast het verlenen van toegang tot het Regenboogpad aan fietsers, ook toegang te verlenen aan bromfietsen klasse A.

Wanneer er echter een toegangsverbod voor bepaalde categorieën van voertuigen wordt ingesteld (in casu gesignaleerd door borden C7 en C9) kan er geen uitzondering voorzien worden voor uitsluitend voor bromfietsen klasse a (het bord C9 legt een toegangsverbod voor bestuurders van bromfietsen op zonder daarbij onderscheid te maken tussen bromfietsen klasse a dan wel klasse b). Een onderscheid maken in de toegang voor bestuurders van bromfietsen klasse a dan wel klasse b kan enkel wanneer gekozen wordt om een algemeen toegangsverbod voor iedere bestuurder in te stellen (gesignaleerd door een bord C3) waarbij dan op een onderbord voorzien kan worden in een uitzondering op het toegangsverbod voor fietsers, bromfietsen klasse a en speed pedelecs (onderbord M12).

 

Aangezien op andere locaties op grondgebied Grimbergen met betrekking tot doorsteken/voetwegen een toegangsverbod steeds gesignaleerd wordt door borden die een toegangsverbod voor bepaalde categorieën van voertuigen instellen (bijvoorbeeld Brasserspad - waar borden C7 en C9 opgesteld staan), wordt voorgesteld om een toegangsverbod tot het Regenboogpad in te stellen voor bestuurders van motorfietsen en bromfietsen (bromfietsen klasse a incluis). 

 

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Een toegangsverbod tot het Regenboogpad voor bestuurders van motorfietsen en bromfietsen in te stellen.


Art. 2.

Bovengenoemde maatregel te signaleren door plaatsing van borden C7 en C9.

 

Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).