Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een toegangsverbod voor bestuurders van motorfietsen en bromfietsen tot het Regenboogpad goed.
Advies van de technische commissie verkeer van 6 februari 2025:
Het toegangsverbod voor motorfietsen, bromfietsen en rijwielen verwijderen. Pad wordt door veel voetgangers en fietsers gebruikt (ondanks bord). Fietszone behouden. Eventueel voorstel om bord niet weg te halen maar aan te passen naar bord met verboden toegang voor motorfietsen en bromfietsen klasse B (enkel fietsers en bromfietsen klasse A toelaten).
Aanleiding
Aan beide zijden van het Regenboogpad (dit is de doorsteek tussen Brusselsesteenweg en Albrecht Rodenbachlaan) staat een bord opgesteld dat de toegang voor bestuurders van motorvoertuigen, bromfietsen en rijwielen verbiedt. Er werd geen reglement teruggevonden op basis waarvan dit toegangsverbod werd ingesteld.
Bij het instellen van de fietszone in het centrum van Grimbergen werd het Regenboogpad mee opgenomen in de afbakening ervan waardoor er aan de zijde van de Brusselsesteenweg borden opgesteld staan die het begin- en einde van deze fietszone signaleren.
Dit heeft tot gevolg dat het opgestelde bord C11 (dat een verbod van toegang voor bestuurders van rijwielen oplegt) contrasteert met de aangebrachte bebording F111/F113 (die het begin- en einde van de fietszone signaleren).
Voorstel om bestuurders van fietsers (rijwielen) toe te laten op het Regenboogpad
Voornoemde situatie werd besproken tijdens het overleg van de technische commissie verkeer van 6 februari 2025 (zie advies commissie hierboven). Er werd geadviseerd om fietsers op het Regenboogpad toe te laten.
Tijdens het overleg van de technische commissie verkeer werd ook gesuggereerd om naast het verlenen van toegang tot het Regenboogpad aan fietsers, ook toegang te verlenen aan bromfietsen klasse A.
Wanneer er echter een toegangsverbod voor bepaalde categorieën van voertuigen wordt ingesteld (in casu gesignaleerd door borden C7 en C9) kan er geen uitzondering voorzien worden voor uitsluitend voor bromfietsen klasse a (het bord C9 legt een toegangsverbod voor bestuurders van bromfietsen op zonder daarbij onderscheid te maken tussen bromfietsen klasse a dan wel klasse b). Een onderscheid maken in de toegang voor bestuurders van bromfietsen klasse a dan wel klasse b kan enkel wanneer gekozen wordt om een algemeen toegangsverbod voor iedere bestuurder in te stellen (gesignaleerd door een bord C3) waarbij dan op een onderbord voorzien kan worden in een uitzondering op het toegangsverbod voor fietsers, bromfietsen klasse a en speed pedelecs (onderbord M12).
Aangezien op andere locaties op grondgebied Grimbergen met betrekking tot doorsteken/voetwegen een toegangsverbod steeds gesignaleerd wordt door borden die een toegangsverbod voor bepaalde categorieën van voertuigen instellen (bijvoorbeeld Brasserspad - waar borden C7 en C9 opgesteld staan), wordt voorgesteld om een toegangsverbod tot het Regenboogpad in te stellen voor bestuurders van motorfietsen en bromfietsen (bromfietsen klasse a incluis).
De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.
/
Artikel 1.
Een toegangsverbod tot het Regenboogpad voor bestuurders van motorfietsen en bromfietsen in te stellen.
Art. 2.
Bovengenoemde maatregel te signaleren door plaatsing van borden C7 en C9.
Art. 3.
Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.
Art. 4.
Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).