De gemeenteraad stelt het rooilijnplan houdende vaststelling van rooilijn voor Warandestraat en Driesstraat definitief vast en geeft opdracht aan het schepencollege tot bekendmaking conform artikel 18 van het decreet houdende de gemeentewegen.
/
De gemeenteraad heeft op 28 augustus 2025 het ontwerp van rooilijnplan houdende vaststelling van de rooilijn voor Warandestraat en Driesstraat voorlopig vastgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 1 september 2025 beslist om het ontwerp van rooilijnplan houdende vaststelling van rooilijn voor Warandestraat en Driesstraat te onderwerpen aan een openbaar onderzoek van 5 september tem. 4 oktober 2025, overeenkomstig artikel 17 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019. Dit openbaar onderzoek werd tijdig aangekondigd door:
De deputatie en het departement hebben géén advies verleend binnen de termijn van het openbaar onderzoek, waardoor overeenkomstig artikel 17 van het decreet gemeentewegen aan de adviesvereiste mag worden voorbij gegaan.
Gedurende het openbaar onderzoek werden twee bezwaarschiften ontvangen:
BEZWAARSCHRIFT 1: aangetekend bezwaarschrift van 18 september 2025
De eigenaars verzetten zich tegen inname 21 (met een oppervlakte van 38m² en een vastgestelde vergoeding van 9.804,00 euro) op het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie A - nr. 178r3. Hieronder worden hun argumenten overgenomen:
Aanvaarding van dit bezwaar:
De technische argumentatie van bezwaarindiener kan aanvaard worden. De rooilijn zoals ingetekend op het ingediende ontwerp van het rooilijnplan leunt effectief aan tegen de gevel van een gebouw dat volledig werd afgebroken. De huidige toestand en de inplanting van huidige nieuwe gebouwen op dit perceel zijn van die aard dat intekening van de nieuwe rooilijn (volgens ontwerp van rooilijnplan) en bijhorende grondinname (inname 21) noch technisch noch praktisch een meerwaarde kan betekenen. De dienst Wegen en Water adviseert omwille van deze redenen het bezwaar te weerhouden.
Dit bezwaar wordt weerhouden en inname 21, op het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie A - nr. 178r3, wordt geschrapt uit het ontwerp van rooilijnplan voor de Molenstraat (deel). Het ontwerp van rooilijnplan wordt aangepast wat betreft inname 21.
BEZWAARSCHRIFT 2: E-mail van 24 september 2025
"Bij deze dien ik een bezwaarschrift, of eerder een verzoekschrift in naar aanleiding van de voorlopige vaststelling van de rooilijn in de Warandestraat, meer specifiek ter hoogte van nummer 45 ( kadasternummer afdeling 6 sectie B nr 251F). Als eigenaar van dit pand zou ik vooraleerst de achtergrond van deze hoeve willen schetsen. Deze historische hoeve, oorspronkelijk Grovenshoef genaamd, werd gebouwd eind 18de eeuw en is opgenomen in de Inventaris Onroerend Erfgoed wegens historische, esthetische en culturele waarde. (https://inventarisonroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/76503)
Dit gebouw bevond zich in een desastreuze toestand en was eigenlijk de schande van de buurt. Bij de verbouwing heb ik nauwkeurig de aanwijzingen van Dienst Monumentenzorg gevolgd en heb het teruggebracht naar een mooie authentieke hoeve.
Op basis van de kadaster plannen alsmede de planschetsen van Dienst Erfgoed (die beide aangaven dat er een strook grond aan de straatkant toebehoorde aan huisnummer 45) heb ik aan de straatzijde beplanting (lage haag) aangebracht om een groene scheiding te creëren tussen huis en voetpad.
Maar hier loopt echter de rooilijn. Meer specifiek paalt de rooilijn letterlijk aan de woning. In die mate dat bijvoorbeeld de ramen er pal tegenaan staan. Zeer vervelend voor de bewoners want hun huis zou direct uitgeven op een voetpad met een breedte van 3,1 meter.En vandaar mijn vraag:
Vermits de rooilijn door de woning gaat, stel ik voor dat de rooilijn ter hoogte van mijn perceel, en dit over de breedte van het perceel, anderhalve meter opschuift richting straat. Hierdoor wordt de rooilijn lichtjes aangepast zodanig dat daar groen kan worden aangeplant. Ik ben bereid deze oppervlakte over te nemen en aan te kopen tegen schattingsprijzen.
Indien dat laatste niet mogelijk is, dan zou het wenselijk zijn dat het voetpad daar niet in zijn volle breedte van 3,1 meter wordt aangelegd maar wel 1,5 meter breed zodanig dat er nog altijd een groene buffer mogelijk is langs de woning. Dat zorgt enerzijds voor minder verharding maar op die manier blijft ook een groene zone zodat er geen voetpad pal onder de ramen ligt en bijgevolg de erfgoed waarde alsook het esthetisch karakter toch nog ondersteund wordt. Dit zou eveneens een verfraaiing creëren voor de directe buurt.Ik hoop dat U begrip hebt voor mijn probleem en dat er gunstig gevolg kan gegeven worden aan één van beider voorstellen."
Aanvaarding van het bezwaar:
De indiener van het bezwaar is eigenaar van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 251l, gelegen op de hoek van de Baron René Lundenlaan en de Warandestraat.
Het bezwaar en aanvraag van de indiener werd onderzocht. De argumentatie van indiener strookt met de vigerende verordening hemelwater. De dienst is van oordeel dat de opmerking over de ontworpen rooilijn terecht is. Het ontwerp van rooilijnplan met behoud van de rooilijn op de gevellijn in combinatie met het ontwerp om de zone tussen het fietspad en de rooilijn volledig op te vullen met het voetpad, druist in tegen de vigerende verordening hemelwater. Het verdient inderdaad aanbeveling om de breedte van het voetpad te verkleinen tot een normale breedte van 1m30 à 1m50. Er kan vervolgens overwogen worden om de strook tussen het voetpad en de gevel volledig te ontharden of te laten ontharden.
Dit bezwaar wordt weerhouden en de afstand van grondoverschot (nummer 68) met een oppervlakte van 32,00 vierkante meter aan een geschatte waarde van 6.604,80 euro, ter hoogte van perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 251l, wordt toegevoegd aan het ontwerp van rooilijnplan voor de Warandestraat en Driesstraat. Het ontwerp van rooilijnplan wordt aangepast wat betreft grondafstand nummer 68.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 18 november 2025:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
Conform artikel 17 van het decreet houdende de gemeentewegen stelt de gemeenteraad, binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek, het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast.
In uitvoering van artikel 18 van het decreet houdende de gemeentewegen dient het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan 'onmiddellijk' (lees: zo snel als mogelijk is) gepubliceerd op de gemeentelijke website en aangeplakt bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel. Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling 'onmiddellijk' (lees: zo snel als mogelijk is) met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt.
Als de gemeente niet binnen een termijn van dertig dagen op de hoogte is gebracht van een georganiseerd administratief beroep (als vermeld in artikel 24 van het decreet houdende de gemeentewegen), wordt het besluit tot definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch staatsblad en gepubliceerd op de gemeentelijke website. Het besluit heeft dan uitwerking veertien dagen na bekendmaking in het B.S.
Artikel 1.
Kennis te nemen van het feit dat er twee bezwaarschriften werd ontvangen gedurende het openbaar onderzoek van 5 september tem. 4 oktober 2025 houdende vaststelling van de rooilijn voor de Warandestraat en Driesstraat.
Art. 2.
Kennis te nemen dat het bezwaarschift van 18 september 2025 m.b.t. tot inname 21 wordt weerhouden, volgens onderstaande motivatie:
"De technische argumentatie van bezwaarindiener kan aanvaard worden. De rooilijn zoals ingetekend op het ingediende ontwerp van het rooilijnplan leunt effectief aan tegen de gevel van een gebouw dat volledig werd afgebroken. De huidige toestand en de inplanting van huidige nieuwe gebouwen op dit perceel zijn van die aard dat intekening van de nieuwe rooilijn (volgens ontwerp van rooilijnplan) en bijhorende grondinname (inname 21) noch technisch noch praktisch een meerwaarde kan betekenen. De dienst Wegen en Water adviseert omwille van deze redenen het bezwaar te weerhouden.
Dit bezwaar wordt weerhouden en inname 21, op het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie A - nr. 178r3, wordt geschrapt uit het ontwerp van rooilijnplan voor de Molenstraat (deel). Het ontwerp van rooilijnplan wordt aangepast wat betreft inname 21."
Inname 21 wordt geschrapt, waardoor het ontwerp van rooilijnplan gewijzigd wordt.
Art. 3.
Kennis te nemen dat het ingediende bezwaarschift van 24 september 2025 wordt weerhouden, met onderstaande motivatie:
"De indiener van het bezwaar is eigenaar van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 251l, gelegen op de hoek van de Baron René Lundenlaan en de Warandestraat.
Het bezwaar en aanvraag van de indiener werd onderzocht. De argumentatie van indiener strookt met de vigerende verordening hemelwater. De dienst is van oordeel dat de opmerking over de ontworpen rooilijn terecht is. Het ontwerp van rooilijnplan met behoud van de rooilijn op de gevellijn in combinatie met het ontwerp om de zone tussen het fietspad en de rooilijn volledig op te vullen met het voetpad, druist in tegen de vigerende verordening hemelwater. Het verdient inderdaad aanbeveling om de breedte van het voetpad te verkleinen tot een normale breedte van 1m30 à 1m50. Er kan vervolgens overwogen worden om de strook tussen het voetpad en de gevel volledig te ontharden of te laten ontharden.
Dit bezwaar wordt weerhouden en de afstand van grondoverschot (nummer 68) met een oppervlakte van 32,00 vierkante meter aan een geschatte waarde van 6.604,80 euro, ter hoogte van perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 251l, wordt toegevoegd aan het ontwerp van rooilijnplan voor de Baron René Lundenlaan. Het ontwerp van rooilijnplan wordt aangepast wat betreft grondafstand nummer 68."
Grondafstand nummer 68 wordt toegevoegd, waardoor het ontwerp van rooilijnplan gewijzigd wordt.
Art. 4.
Kennis te nemen van het gewijzigd ontwerp van rooilijnplan houdende vaststelling van rooilijn voor de Warandestraat en Driesstraat. De afstand van grondoverschot (nummer 68) met een oppervlakte van 32,00 vierkante meter aan een geschatte waarde van 6.604,80 euro, ter hoogte van perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 251l, wordt toegevoegd aan het ontwerp. Inname 21 wordt geschrapt uit het ontwerp.
Art. 5.
Het ontwerp van rooilijnplan houdende vaststelling van rooilijn voor de Warandestraat en Driesstraat definitief vast te stellen, overeenkomstig artikel 17 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
Art. 6.
Opdracht te geven aan het college van burgemeester en schepenen om de definitieve vaststelling van het rooilijnplan houdende vaststelling van rooilijn voor de Warandestraat en Driesstraat bekend te maken conform artikel 18 van het decreet houdende de gemeentewegen.