Terug
Gepubliceerd op 01/12/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 27/11/2025 - 19:00

Aanpassing reglement betreffende de organisatie en de financiële en materiële ondersteuning van kermissen - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ann DAAMEN, Erkut OVALI, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden
Afwezig: Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Laurent VANBINST, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de organisatie en de financiële en materiële ondersteuning van kermissen goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 40, §3; 41 14° en 56 Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023. 
          
  • Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 meer bepaald artikels 8 t.e.m. 24. 

  • Bijlage 12 van het algemeen politiereglement "Huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen".

  • Gemeentelijk reglement betreffende de organisatie en financiële en materiële ondersteuning van kermissen zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 september 2021. 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 november 2025 inzake "Aanpassing van het reglement betreffende de organisatie en de financiële en materiële ondersteuning van kermissen - Principiële goedkeuring".
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Er dienen inhoudelijk enkele aanpassingen gedaan te worden aan het reglement n.a.v. het vernieuwen van bijlage 12 van het algemeen politiereglement "Huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen".

De volgende aanpassingen worden aangeven in kleur (geel). 

 

In Grimbergen vinden er op jaarbasis verschillende kermissen plaats. Zij vallen uiteen in drie categorieën:

Artikel 1.

  1. openbare kermissen onder toepassing van huishoudelijk reglement volledig in organisatie van het gemeentebestuur
  2. openbare kermissen onder toepassing van huishoudelijk reglement waarbij de kermis georganiseerd wordt door het gemeentebestuur en de randactiviteiten worden overgelaten aan het plaatselijk organisatiecomité
  3. plaatselijke kermissen niet onder toepassing van het huishoudelijk reglement en volledig georganiseerd door een plaatselijk organisatiecomité .

 

1. openbare kermissen onder toepassing van huishoudelijk reglement en volledig in organisatie van het gemeentebestuur

- Grimbergen-centrum (Sint-Servaas of eerste zondag erna)
- Grimbergen-centrum (eerste zondag van september)


2. openbare kermissen onder toepassing van huishoudelijk reglement waarbij de kermis georganiseerd wordt door het gemeentebestuur en de randactiviteiten worden overgelaten aan het plaatselijk organisatiecomité

- Humbeek-dorp (laatste zondag van mei)
- Strombeek-Bever (eerste zondag na Pinksteren)
- Beigem (derde zondag van juni)
- Humbeek-Sas (eerste zondag van juli)
- Grimbergen Borcht Leeft (eerste zondag na transfiguratie (6 augustus)
- Strombeek-Bever (derde weekend van september)


3. plaatselijke kermissen niet onder toepassing van het huishoudelijk reglement en volledig georganiseerd door een plaatselijk organisatiecomité

- Veldkantkermis (juli)

- Borcht Leeft (eerste zondag na transfiguratie (6 augustus)

Borcht Leeft wordt volledig georganiseerd door een plaatselijk organisatiecomité.

 

- Kinderkermis Beigem (derde zondag september)

De kinderkermis Beigem in september zal niet meer individueel georganiseerd worden vanaf 2026 maar wel samen met de kermis van Beigem in juni zodat dit samen één mooi geheel vormt. Vandaar dat de subsidie van € 2.000 verplaatst wordt naar de kermis van Beigem in Juni (derde zondag van juni).  

 

Voor elke kermis zorgen de gemeentediensten voor technische en logistieke ondersteuning. De plaatselijke organisatiecomités krijgen een financiële tegemoetkoming. Dit alles werd bepaald in dit onderstaand reglement.

 

Art. 2.

Voor de in artikel 1 vermelde kermissen staan de gemeentediensten in voor:

1° bevlagging van het kermisplein

2° leveren van een financiële tussenkomst voor het organisatiecomité

3° gratis vervoer en gratis uitlenen van feestmaterialen voor alle activiteiten die georganiseerd worden door het organisatiecomité. Het comité moet deze materialen expliciet aanvragen en zij worden uitgeleend volgens de beschikbaarheid

4° beveiliging van de deelnemers door de verkeersmaatregelen die door de politiezone nodig geacht worden

5° opname kermisactiviteiten in het infomagazine en vermelding op de website

6° verdeling van affiches voor zover die door de organisator worden voorzien

7° het leveren van stroom, waarvoor waarbij dit voor de organisator kermis van de Veldkantkermis een generator huurt en waarbij de gemeente deze kost zal vergoeden zal gebeuren door het ter beschikking stellen van een generator waarbij Het verbruik van de brandstof is ten laste is van de organisator.

Voor kermissen die gepaard gaan met het tentoonstellen van dieren zal de dienst Evenementen zorgen er bovendien gezorgd worden voor het aanschrijven van de kwekers, de opmaak van de catalogus en het versturen van de uitnodigingen voor het etentje. Daarnaast staat de gemeente ook in voor het leveren en plaatsen van haringen, afspanningen en kooien om de dieren te beveiligen. deze materialen dienen aangevraagd te worden door de organisatiecomités.

 

Art. 3.

Aan de organisatiecomités van de kermissen in artikel 1, 2° wordt volgend budget ter beschikking gesteld:

  • mei of junikermis Strombeek-Bever: € 3.500
  • juni kermis Beigem & kinderkermis: €2.000
  • juli kermis Humbeek-Sas: € 3.000 en € 2.000 op voorwaarde dat zij de organisatie voor het ontbijt en de lunchen voor de genodigden en de medewerkers voor de jaarmarkt op zich nemen
  • meikermis Humbeek dorp: € 2.000
  • augustuskermis Borcht Leeft: € 1.000
  • Strombeek-Bever (derde weekend van september)
 

Aan de organisatiecomités van de kermissen in artikel 1, 3° wordt volgend budget ter beschikking gesteld:

  • juli Veldkantkermis: € 1.000
  • augustuskermis Borcht Leeft: € 1.000 
  • september kinderkermis Beigem: € 2000

 

Art. 4.

De organisatiecomités moeten aan volgende voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor de financiële tussenkomst:

1° ze nemen de volledige organisatie voor hun rekening voor zover de gemeentelijke ondersteuning zoals genoteerd in artikel 2 hier niet in voorziet

2° ze respecteren de geldende reglementen en abonnementssystemen

3° ze zijn op een zo ruim mogelijke manier samengesteld

4° zij leggen hun huishoudelijk reglement voor aan het college van burgemeester en schepenen

 4° ze leggen een gedetailleerde staat van inkomsten en uitgaven voor voor de uitbetaling van de financiële tussenkomst.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Wim ROBBERECHTS, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Onderstaand reglement goed te keuren:

Reglement betreffende de organisatie en de financiële en materiële ondersteuning van kermissen

Artikel 1.

De kermissen in onze gemeente worden als volgt gecategoriseerd:

1° openbare kermissen onder toepassing van huishoudelijk reglement en volledig in organisatie van het gemeentebestuur

  • Grimbergen-centrum (Sint-Servaas of eerste zondag erna)
  • Grimbergen-centrum (eerste zondag van september)

2°  openbare kermissen onder toepassing van huishoudelijk reglement waarbij de kermis georganiseerd wordt door het gemeentebestuur en de randactiviteiten worden overgelaten aan het plaatselijk organisatiecomité

  • Humbeek-dorp (laatste zondag van mei)
  • Strombeek-Bever (eerste zondag na Pinksteren)
  • Beigem (derde zondag van juni)
  • Humbeek-Sas (eerste zondag van juli)
  • Strombeek-Bever (derde weekend van september)

3° plaatselijke kermissen niet onder toepassing van het huishoudelijk reglement en volledig georganiseerd door een plaatselijk organisatiecomité

  • Veldkantkermis (juli)
  • Grimbergen Borcht (eerste zondag na transfiguratie (6 augustus)


Art. 2.

Voor de in artikel 1 vermelde kermissen staan de gemeentediensten in voor:

1° bevlagging van het kermisplein

2° leveren van een financiële tussenkomst voor het organisatiecomité

3° gratis vervoer en gratis uitlenen van feestmaterialen voor alle activiteiten die georganiseerd worden door het organisatiecomité. Het comité moet deze materialen expliciet aanvragen en zij worden uitgeleend volgens de beschikbaarheid

4° beveiliging van de deelnemers door de verkeersmaatregelen die door de politiezone nodig geacht worden

5° opname kermisactiviteiten in het infomagazine en vermelding op de website

6° verdeling van affiches voor zover die door de organisator worden voorzien

7° het leveren van stroom, waarvoor de organisator van de Veldkantkermis een generator huurt en waarbij de gemeente deze kost zal vergoeden. Het verbruik van de brandstof is ten laste van de organisator.

Voor kermissen die gepaard gaan met het tentoonstellen van dieren zal de dienst Evenementen zorgen voor het aanschrijven van de kwekers, de opmaak van de catalogus en het versturen van de uitnodigingen voor het etentje. Daarnaast staat de gemeente ook in voor het leveren en plaatsen van haringen, afspanningen en kooien om de dieren te beveiligen. Deze materialen dienen aangevraagd te worden door de organisatiecomités.


Art. 3.

Aan de organisatiecomités van de kermissen in artikel 1, 2° wordt volgend budget ter beschikking gesteld:

  • mei of junikermis Strombeek-Bever: € 3.500
  • juni kermis Beigem & kinderkermis: €2.000
  • julikermis Humbeek-Sas: € 3.000 en € 2.000 op voorwaarde dat zij de organisatie voor het ontbijt en de lunchen voor de genodigden en de medewerkers voor de jaarmarkt op zich nemen
  • meikermis Humbeek dorp: € 2.000

Aan de organisatiecomités van de kermissen in artikel 1, 3° wordt volgend budget ter beschikking gesteld:

  • juli Veldkantkermis: € 1.000
  • augustuskermis Borcht Leeft: € 1.000 


Art. 4.

De organisatiecomités moeten aan volgende voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor de financiële tussenkomst:

1° ze nemen de volledige organisatie voor hun rekening voor zover de gemeentelijke ondersteuning zoals genoteerd in artikel 2 hier niet in voorziet

2° ze respecteren de geldende reglementen en abonnementssystemen

3° ze zijn op een zo ruim mogelijke manier samengesteld

4° ze leggen een gedetailleerde staat van uitgaven voor voor de uitbetaling van de financiële tussenkomst.

 

Art. 2.

Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.