De gemeenteraad kent een prijssubsidie toe voor het recht op toegang tot de door het AGBG geëxploiteerde schietstand te Strombeek, sporthal Verbrande Brug en atletiekpiste en voetbalinfrastructuur te Humbeek.
/
Het directiecomité van het AGBG heeft voor 2026 een raming van opbrengsten en kosten gemaakt teneinde een rendabele exploitatie mogelijk te maken (bijlage). Het AGBG wenst haar tarieven zodanig te bepalen zodat haar opbrengsten de kosten zouden overtreffen en de winst die hiermee wordt beoogd, minstens gedeeltelijk aan het gemeentebestuur kan worden uitgekeerd (bijlage).
Het gemeentebestuur heeft evenwel beslist om prijssubsidies toe te kennen en aldus de prijs voor de eindgebruiker te verlagen. De prijssubsidies worden door het gemeentebestuur ten laste genomen en integraal in mindering gebracht van de tarieven opgenomen in bijlage.
Opdat het gemeentebedrijf als btw-plichtige instantie kan worden beschouwd, dient te worden voldaan aan een winstoogmerk. Waar dit de voorbije jaren bij heel wat gemeentebedrijven eerder theoretisch was (louter voorzien in de statuten), dient dit winstoogmerk ondertussen ook werkelijk gerealiseerd te worden.
Eerder werd aanvaard dat tal van welomschreven werkingsuitgaven van het gemeentebedrijf (personeelsuitgaven, energiekosten,…) gedekt konden worden via een werkingstoelage vanuit de gemeente. Slechts voor de overige werkingsuitgaven werd het gebruik van prijssubsidies vooropgesteld.
Volgens het standpunt van de btw-administratie worden zuivere werkings- en investeringstoelagen die vanuit het gemeentebestuur worden verstrekt, evenwel niet langer in aanmerking genomen ter evaluatie van het winstoogmerk.
Het gemeentebestuur dat tekorten van het gemeentebedrijf wenst aan te zuiveren (wat nodig is om van het recht op aftrek te blijven genieten) kan dit enkel nog doen aan de hand van prijssubsidies. Deze subsidies vormen een bijzondere vorm van toelagen waarop 6% btw dient te worden afgedragen, wat van prijssubsidies een duurdere vorm van werkingssubsidies maakt (men spreekt in deze context ook wel van een btw-lek).
Concreet dient de omvang van de prijssubsidie jaarlijks (al mag dit ook voor langere termijn) op een bepaald niveau te worden vastgelegd, opdat redelijkerwijze kan worden verwacht dat het gemeentebedrijf, na ontvangst van deze prijssubsidies, winst kan realiseren. Een prijssubsidie kan niet met terugwerkende kracht worden vastgesteld.
Enig artikel.
Onderstaand prijssubsidiereglement 2026, ten voordele van het AGBG, goed te keuren:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT 2026
Het AGBG heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2026 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het AGBG vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2026 de inkomsten uit toegangsgelden sportinfrastructuur minstens 540.038,92 euro excl BTW dienen te bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het AGBG vanaf 1 januari 2026 de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % btw) voor de sportinfrastructuur te vermenigvuldigen met een factor 6,75.
De gemeenteraad erkent dat het AGBG, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% btw) voor toegangsgelden sportinfrastructuur zou moeten vermenigvuldigen met een factor 6,75 om economisch rendabel te zijn.
Het gemeentebestuur wenst de toegangsgelden te beperken opdat de vrijetijdsinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. Het gemeentebestuur verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026 deze toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door het gemeentebestuur voor toegangsgelden voor de sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 5,75.
De bedragen van de prijssubsidies uitgedrukt in euro zijn opgenomen in bijlage, welke integrerend deel uitmaakt van deze beslissing.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGBG. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal het gemeentebestuur deze steeds documenteren. De bedragen van de prijssubsidies kunnen slechts tweemaal per jaar worden herzien en kunnen uitsluitend van toepassing zijn voor toekomstige diensten.
Het AGBG moet op de 15de werkdag van elk kwartaal aan het gemeentebestuur een overzicht bezorgen van het werkelijk aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de sportinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het AGBG uitreikt aan het gemeentebestuur. Het gemeentebestuur dient deze debetnota te betalen aan het AGBG binnen de 30 werkdagen na ontvangst.
Het gemeentebestuur vestigt de aandacht erop dat de prijssubsidies deel uitmaken van de maatstaf van heffing en derhalve op de factuur dienen te worden vermeld wanneer de uitreiking van een btw-factuur verplicht is.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2027 zal worden onderhandeld tussen het gemeentebestuur en het AGB vóór 31 december 2026.
De prijssubsidie wordt verleend zolang het beschikbare krediet toereikend is. Vanaf het ogenblik dat het beschikbare krediet is uitgeput, wordt de prijssubsidie nul voor nieuwe prestaties. Dit moet waarborgen dat de gemeente geen subsidies verschuldigd is, die niet in het meerjarenplan van de gemeente zijn gebudgetteerd.
(De bijlage omvat een raming van opbrengsten en kosten boekjaar 2026 en de bedragen van de prijssubsidie 2026.)