Terug
Gepubliceerd op 16/09/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 15/09/2025 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van beperkte parkeerduur aan de publieke laadpalen - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Jelle DE WILDE, Karlijne VAN BREE, Trui OLBRECHTS, Chantal LAUWERS, Kirsten HOEFS, Ewoud DE MEYER, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Philip ROOSEN, derde schepen

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van beperkte parkeerduur aan laadpalen door het instellen van blauwe zone met een max. parkeerduur van 4 uren en dit van maandag tot zondag tussen 8 en 20 uur goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Besluit van de gemeenteraad van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 december 2024 inzake de principiële goedkeuring om beperkte parkeerduur aan publieke laadpalen in te stellen en dit om laadpaalkleven tegen te gaan.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Gelet op de meldingen inzake de problematiek van het laadpaalkleven aan publieke laadpalen.

Dit werd besproken met de betrokken diensten en een voorstel werd uitgewerkt om beperkte parkeerduur in te stellen door middel van blauwe zone aan de laadpalen.

Het college bekrachtigde dit door principieel akkoord te gaan hiermee en de blauwe zone als volgt vast te stellen: 

  • Beperkte parkeerduur van maximaal 4 uren aan parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrisch laden.
  • Deze beperkte parkeerduur binnen de blauwe zone is geldig van maandag tem. zondag tussen 8 en 20 uur.

Om dit nu wettelijk in orde te stellen dient een aanvullend reglement opgemaakt om bij zowel elke bestaande als nieuwe laadpaal deze beperkte parkeerduur te kunnen instellen (en dus de correcte signalisatie te plaatsen  - zie hieronder).

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Aan publieke laadpalen wordt een beperkte parkeerduur ingesteld door middel van het instellen van blauwe zone als volgt:

  • Beperkte parkeerduur van maximaal 4 uren aan parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrisch laden.
  • Deze beperkte parkeerduur binnen de blauwe zone is geldig van maandag tem. zondag tussen 8 en 20 uur.

 

Art. 2.

De maatregel te signaleren door de plaatsing van de borden E9a met pictogram voor het laden van elektrische of hybride voertuigen met een onderbord met pictogram van blauwe zone en opschrift: maximaal 4 uur -  maandag tem. zondag tussen 8 en 20 uur.

 

Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).