De gemeenteraad keurt de permanente openstelling van vacante betrekkingen in het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie in de vijf mobiliteitscycli per dienstjaar goed.
Er wordt tweejaarlijks, minimaal 10% van de vacante betrekkingen, met een minimum van één betrekking, toegewezen aan personeelsleden van het operationeel kader die ten minste 40 jaar zijn en gedurende ten minste 10 jaar zijn aangewezen voor een betrekking op het gebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een betrekking postuleren buiten dit Gewest, als daarvoor voldoende kandidaten zijn.
Bij de kennisgeving van de opengestelde vacante betrekkingen aan de gemeenteraad per vacante betrekking worden de volgende modaliteiten vermeld:
Artikel VI.II.15 §1 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 dat stelt dat de gemeenteraad, op advies van de korpschef, moet beslissen:
Artikel 128 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
Deel VI – Het doeltreffende inzetten van personeel, Titel II – De inplaatsstelling van het personeel, Hoofdstuk II – De regeling van de mobiliteit (RPPol) van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Artikel VI.II.12bis van het koninklijk besluit van 30 maart 2001:
Elke zone van lokale politie van categorie 2 of 3 wijst tweejaarlijks 10 % van de vacante betrekkingen, met een minimum van één betrekking, toe aan personeelsleden van het operationeel kader die ten minste 40 jaar zijn en gedurende ten minste tien jaar zijn aangewezen voor een betrekking op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een betrekking postuleren buiten dit Gewest.
Daartoe wordt, in voorkomend geval, een voorrang toegekend aan de personeelsleden die aan de in het eerste lid bedoelde voorwaarden beantwoorden.
Elke zone van lokale politie van categorie 4 of 5 wijst jaarlijks 10 % van de vacante betrekkingen, met een minimum van één betrekking, toe aan personeelsleden van het operationeel kader die ten minste 40 jaar zijn en gedurende ten minste tien jaar zijn aangewezen voor een betrekking op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een betrekking postuleren buiten dit Gewest.
Daartoe wordt, in voorkomend geval, een voorrang toegekend aan de personeelsleden die aan de in het derde lid bedoelde voorwaarden beantwoorden.
Het maximaal aantal betrekkingen moet vacant worden verklaard. De overheid kan één of meer van de volgende selectiemodaliteiten kiezen cf. artikelen VI.II.21 en 22 RPPol:
per kandidaat een gemotiveerd advies inwinnen van de korpschef;
een interview houden door de korpschef met de verschillende kandidaten waarbij een waarnemer van elke representatieve vakorganisatie aanwezig mag zijn:
het advies inwinnen van een selectiecommissie (altijd voor een officier en voor een personeelslid niveau A);
één of meerdere door haar bepaalde testen of geschiktheidsproeven organiseren.
Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten (KB Mob).
De omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2017 inzake de wijziging van het organogram en de personeelsformatie van het lokale politiekorps Grimbergen.
Besluit van de gemeenteraad van 24 september 2020 inzake Lokale politie - Permanente openstelling van de vacant te verklaren betrekkingen in het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie te begeven bij de mobiliteitscycli 2020-2024 - Akkoord.
Het positief advies van de politie.
De samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie van de lokale politie voor de aanwervingen via mobiliteit wordt als volgt bepaald:
De facto wordt voor elke selectie in het kader van een mobiliteitscyclus een selectiecommissie samengesteld.
In het huidig systeem van de mobiliteit worden jaarlijks vijf mobiliteitscycli gepubliceerd en dit heeft voor gevolg dat de lopende mobiliteitscyclus nog niet is afgesloten, terwijl de vacante betrekkingen van de volgende cyclus al bekend moeten worden gemaakt.
Een permanente openstelling van de vacante betrekkingen voor het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie door de gemeenteraad en nadien een kennisgeving aan de gemeenteraad per mobiliteitscyclus biedt hiervoor een oplossing.
Dit wordt al sinds 2013 zo gedaan. Het laatste delegatiebesluit dient verlengd te worden.
De kennisgeving aan de gemeenteraad zal per mobiliteitscyclus de volgende informatie bevatten:
De gemeenteraad nam al dergelijke beslissingen voor alle mobiliteitscycli vanaf 2013 tem. 2019 en 2020-2024.
Voor al deze vacante betrekkingen zijn de nodige kredieten voorzien in de begroting van de lokale politie.
Artikel 1.
In uitvoering van artikel VI.II.15 §1 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001, de permanente openstelling van vacante betrekkingen in het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie in de vijf mobiliteitscycli van de geïntegreerde politie, voor de dienstjaren 2025-2028 goed te keuren.
Art. 2.
Tweejaarlijks, minimaal 10% van de vacante betrekkingen, met een minimum van één betrekking, toe te wijzen aan personeelsleden van het operationeel kader die ten minste 40 jaar zijn en gedurende ten minste 10 jaar zijn aangewezen voor een betrekking op het gebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een betrekking postuleren buiten dit Gewest, als daarvoor voldoende kandidaten zijn.
Art. 3.
De samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie van de lokale politie voor de aanwervingen via mobiliteit wordt als volgt bepaald:
Art. 4.
Bij de kennisgeving van de opengestelde vacante betrekkingen aan de gemeenteraad per vacante betrekking volgende modaliteiten te vermelden: