Terug
Gepubliceerd op 26/09/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 28/08/2025 - 19:00

Lokale politie - Permanente openstelling van de vacant te verklaren betrekkingen in het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie te begeven bij de mobiliteitscycli 2025-2028 - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luca MATON, Dirk MOENS, Ann SELLESLAGH, gemeenteraadsleden
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadslid

De gemeenteraad keurt de permanente openstelling van vacante betrekkingen in het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie in de vijf mobiliteitscycli per dienstjaar goed.

Er wordt tweejaarlijks, minimaal 10% van de vacante betrekkingen, met een minimum van één betrekking, toegewezen aan personeelsleden van het operationeel kader die ten minste 40 jaar zijn en gedurende ten minste 10 jaar zijn aangewezen voor een betrekking op het gebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een betrekking postuleren buiten dit Gewest, als daarvoor voldoende kandidaten zijn.

Bij de kennisgeving van de opengestelde vacante betrekkingen aan de gemeenteraad per vacante betrekking worden de volgende modaliteiten vermeld:

  • of het gaat om een gespecialiseerd ambt en, of daar eventueel een functietoelage aan gekoppeld is;
  • de wijze van selectie voor de vacant verklaarde betrekkingen;
  • om naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel VI.II.15 §1 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 dat stelt dat de gemeenteraad, op advies van de korpschef, moet beslissen:

  • of een betrekking vacant wordt verklaard, of het gaat om een gespecialiseerd ambt en of daar eventueel een functietoelage aan gekoppeld is;
  • over de wijze van selectie voor de vacant verklaarde betrekkingen;
  • om naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen;
  • in voorkomend geval, over de samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie.
De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 128 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.

Deel VI – Het doeltreffende inzetten van personeel, Titel II – De inplaatsstelling van het personeel, Hoofdstuk II – De regeling van de mobiliteit (RPPol) van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.

 

  • Artikel VI.II.12bis van het koninklijk besluit van 30 maart 2001:

Elke zone van lokale politie van categorie 2 of 3 wijst tweejaarlijks 10 % van de vacante betrekkingen, met een minimum van één betrekking, toe aan personeelsleden van het operationeel kader die ten minste 40 jaar zijn en gedurende ten minste tien jaar zijn aangewezen voor een betrekking op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een betrekking postuleren buiten dit Gewest.
Daartoe wordt, in voorkomend geval, een voorrang toegekend aan de personeelsleden die aan de in het eerste lid bedoelde voorwaarden beantwoorden.
Elke zone van lokale politie van categorie 4 of 5 wijst jaarlijks 10 % van de vacante betrekkingen, met een minimum van één betrekking, toe aan personeelsleden van het operationeel kader die ten minste 40 jaar zijn en gedurende ten minste tien jaar zijn aangewezen voor een betrekking op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een betrekking postuleren buiten dit Gewest.
Daartoe wordt, in voorkomend geval, een voorrang toegekend aan de personeelsleden die aan de in het derde lid bedoelde voorwaarden beantwoorden.

Het maximaal aantal betrekkingen moet vacant worden verklaard. De overheid kan één of meer van de volgende selectiemodaliteiten kiezen cf. artikelen VI.II.21 en 22 RPPol:

  • per kandidaat een gemotiveerd advies inwinnen van de korpschef;

  • een interview houden door de korpschef met de verschillende kandidaten waarbij een waarnemer van elke representatieve vakorganisatie aanwezig mag zijn:

  • het advies inwinnen van een selectiecommissie (altijd voor een officier en voor een personeelslid niveau A);

  • één of meerdere door haar bepaalde testen of geschiktheidsproeven organiseren.

 

  • Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten (KB Mob).

 

  • De omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

 

  • Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2017 inzake de wijziging van het organogram en de personeelsformatie van het lokale politiekorps Grimbergen.

  • Besluit van de gemeenteraad van 24 september 2020 inzake Lokale politie - Permanente openstelling van de vacant te verklaren betrekkingen in het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie te begeven bij de mobiliteitscycli 2020-2024 - Akkoord.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Het positief advies van de politie.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie van de lokale politie voor de aanwervingen via mobiliteit wordt als volgt bepaald:

  • de korpschef of de door hem aangeduide officier, voorzitter;
  • een officier of adviseur van het korps van de lokale politie of zijn vervanger;
  • de teamleider van het team waarvoor de betrekking vacant is of zijn vervanger, ten minste bekleed met de graad die overeenstemt met de bij de mobiliteit te begeven betrekking;
  • niet stemgerechtigde secretaris of zijn vervanger.

De facto wordt voor elke selectie in het kader van een mobiliteitscyclus een selectiecommissie samengesteld.

 

In het huidig systeem van de mobiliteit worden jaarlijks vijf mobiliteitscycli gepubliceerd en dit heeft voor gevolg dat de lopende mobiliteitscyclus nog niet is afgesloten, terwijl de vacante betrekkingen van de volgende cyclus al bekend moeten worden gemaakt.

 

Een permanente openstelling van de vacante betrekkingen voor het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie door de gemeenteraad en nadien een kennisgeving aan de gemeenteraad per mobiliteitscyclus biedt hiervoor een oplossing.

Dit wordt al sinds 2013 zo gedaan. Het laatste delegatiebesluit dient verlengd te worden. 

 

De kennisgeving aan de gemeenteraad zal per mobiliteitscyclus de volgende informatie bevatten:

  • het aantal vacant verklaarde betrekkingen;
  • per vacant verklaarde betrekking:
  1. of het gaat om een gespecialiseerde betrekking (zoals bedoeld in tabel I van de bijlage 19 van de RPPol) en of daar eventueel een functietoelage aan gekoppeld is;
  2. de wijze van selectie;
  3. of het gaat om een betrekking bedoeld in artikel VI.II.12bis waarin elke zone van categorie 2 of 3 tweejaarlijks tien procent van de vacante betrekkingen, met een minimum van één betrekking, moet toewijzen aan personeelsleden van het operationeel kader die ten minste 40 jaar zijn en gedurende ten minste 10 jaar zijn aangewezen voor een betrekking op het gebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een betrekking postuleren buiten dit Gewest;
  4. om, ten gevolge van de selectie, geen wervingsreserve aan te leggen.

 

De gemeenteraad nam al dergelijke beslissingen voor alle mobiliteitscycli vanaf 2013 tem. 2019 en 2020-2024.

Bijkomende info:

Voor al deze vacante betrekkingen zijn de nodige kredieten voorzien in de begroting van de lokale politie.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

In uitvoering van artikel VI.II.15 §1 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001, de permanente openstelling van vacante betrekkingen in het operationeel en administratief en logistiek kader van de politie in de vijf mobiliteitscycli van de geïntegreerde politie, voor de dienstjaren 2025-2028 goed te keuren.

 

Art. 2.

Tweejaarlijks, minimaal 10% van de vacante betrekkingen, met een minimum van één betrekking, toe te wijzen aan personeelsleden van het operationeel kader die ten minste 40 jaar zijn en gedurende ten minste 10 jaar zijn aangewezen voor een betrekking op het gebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die een betrekking postuleren buiten dit Gewest, als daarvoor voldoende kandidaten zijn.

 

Art. 3.

De samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie van de lokale politie voor de aanwervingen via mobiliteit wordt als volgt bepaald:

  • de korpschef of de door hem aangeduide officier, voorzitter;
  • een officier of adviseur van het korps van de lokale politie of zijn vervanger;
  • de teamleider van het team waarvoor de betrekking vacant is of zijn vervanger, ten minste bekleed met de graad die overeenstemt met de bij de mobiliteit te begeven betrekking;
  • niet stemgerechtigde secretaris of zijn vervanger.


Art. 4.

Bij de kennisgeving van de opengestelde vacante betrekkingen aan de gemeenteraad per vacante betrekking volgende modaliteiten te vermelden:

  • of het gaat om een gespecialiseerd ambt en, of daar eventueel een functietoelage aan gekoppeld is;
  • de wijze van selectie voor de vacant verklaarde betrekkingen;
  • om naar aanleiding van de selectie geen wervingsreserve aan te leggen.