Terug
Gepubliceerd op 26/09/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 28/08/2025 - 19:00

Vervangingsregeling algemeen directeur en financieel directeur - Actualisatie - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luca MATON, Dirk MOENS, Ann SELLESLAGH, gemeenteraadsleden
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadslid

De gemeenteraad actualiseert de vervangingsregeling van de algemeen en de financieel directeur.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
  • Artikel 166 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB):

Met behoud van de toepassing van artikel 175 regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering.
Er wordt in elk geval in een waarneming van het ambt van algemeen directeur of financieel directeur voorzien als de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur of financieel directeur langer dan honderdtwintig dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard.
De waarnemend algemeen directeur en de waarnemend financieel directeur oefenen alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.
De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur of financieel directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • DLB.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2018 - Vervangingsregeling algemeen directeur en financieel directeur.
  • Besluit van de gemeenteraad van 23 september 2021 - Aanstelling waarnemend algemeen directeur - Goedkeuring.
  • Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2025 - Adjunct-financieel directeur in statutair dienstverband - Ontslagverlening met oog op oppensioenstelling.
  • Besluit van de gemeenteraad van 28 augustus 2025 - Beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW Grimbergen in uitvoering van het decreet lokaal bestuur - Actualisatie.
  • Besluit van de gemeenteraad van 28 augustus 2025 - Delegaties personeelsbevoegdheden - Aanstellingsbevoegdheid - Vaststelling begrip dagelijks personeelsbeheer - Reglement dagelijks personeelsbeheer gemeente- en OCMW-personeel.
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 30 juni 2025 - Vervangingsregeling algemeen directeur en financieel directeur - Actualisatie - Principiële goedkeuring.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Positieve adviezen van de algemeen directeur en de financieel directeur.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Artikel 166 DLB bepaalt het volgende i.v.m. de vervanging van de algemeen en de financieel directeur:

Met behoud van de toepassing van artikel 175 regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering.

Er wordt in elk geval in een waarneming van het ambt van algemeen directeur of financieel directeur voorzien als de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur of financieel directeur langer dan honderdtwintig dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard.

De waarnemend algemeen directeur en de waarnemend financieel directeur oefenen alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.

De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur of financieel directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.

 

Bij besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2018 werden de volgende personeelsleden erkend als waarnemers die de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering kunnen vervangen:

  • Goedele DE VOCHT, afdelingshoofd interne organisatie (A4a-A4b);

  • Steffie VAN DER AUWERA, diensthoofd politiek-administratieve ondersteuning (A1a-A3a).

De algemeen directeur werd gemachtigd om de erkende waarnemers voor een periode van maximaal zestig dagen, die eenmaal kan worden verlengd met een periode van maximaal zestig dagen, aan te stellen als waarnemend algemeen directeur.

De waarnemend algemeen directeur oefent alle bevoegdheden van de algemeen directeur uit.

 

Bij besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2018 werden de volgende personeelsleden erkend als waarnemers die de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering kunnen vervangen:

  • Vera HERMANS, adjunct-financieel directeur;

  • Liesbeth DE BRUYN, diensthoofd financiën (A4a-A4b).

De financieel directeur werd hierbij gemachtigd om:

  • Vera HERMANS, in eerste orde en, voor zover het ambt niet vacant wordt, zonder beperking in de tijd, aan te stellen als waarnemend financieel directeur;

  • Liesbeth DE BRUYN, in tweede orde, voor een periode van maximaal zestig dagen, die eenmaal kan worden verlengd met een periode van maximaal zestig dagen, aan te stellen als waarnemend financieel directeur.

 

Bij besluit van de gemeenteraad van 23 september 2021 werd een bijkomend personeelslid aangesteld als waarnemend algemeen directeur. Dit personeelslid is ondertussen uit dienst getreden.

 

Bij besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2025 werd aan Vera HERMANS, voltijds adjunct-financieel directeur (DG) in statutair dienstverband, met ingang van 1 oktober 2025 ontslag verleend met het oog op haar oppensioenstelling.

 

Gelet op de actualisatie van de beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW en de pensionering van de adjunct-financieel directeur met ingang van 1 oktober 2025, wordt voorgesteld de vervangingsregeling voor de algemeen directeur en de financieel directeur te vernieuwen.

 

Gelet op het voorstel van de algemeen directeur, dat ondersteund wordt door het college van burgemeester en schepenen, om de volgende personeelsleden verder  te erkennen als waarnemers bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur:

  • Goedele DE VOCHT, geboren te Leuven op 27 mei 1981;

  • Steffie VAN DER AUWERA, geboren te Mechelen op 03 januari 1987.

 

Gelet op het voorstel van de financieel directeur, dat ondersteund wordt door het college van burgemeester en schepenen, om het volgende personeelslid verder te erkennen als waarnemer bij afwezigheid of verhindering van de financieel directeur:

  • Liesbeth DE BRUYN, geboren te Asse op 16 juni 1985;

 

Gelet op het voorstel van de financieel directeur, dat ondersteund wordt door het college van burgemeester en schepenen, om het volgende personeelslid bijkomend te erkennen als waarnemer bij afwezigheid of verhindering van de financieel directeur:
  • Valerie TETTELIN, geboren te Vilvoorde op 10 oktober 1988.

 

De adjunct-financieel-directeur blijft - overeenkomstig artikel 589, §2 DLB - van rechtswege de eerste vervanger van de financieel directeur tem. 30 september 2025.

 

Geheime stemming

Gaat over tot een eerste geheime stemming betreffende de verdere erkenning van Steffie VAN DER AUWERA als waarnemer die de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering kan vervangen waaruit blijkt dat:

  • 25 stemmen voor en 3 stemmen tegen bij 1 onthouding werden uitgebracht.

     

Gaat over tot een tweede geheime stemming betreffende de verdere erkenning van Goedele DE VOCHT als waarnemer die de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering kan vervangen waaruit blijkt dat:

  • 28 stemmen voor en 1 stem tegen werden uitgebracht.

 

Gaat over tot een derde geheime stemming betreffende de verdere erkenning van Liesbeth DE BRUYN als waarnemer die de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering kan vervangen waaruit blijkt dat:

  • 28 stemmen voor en 1 stem tegen werden uitgebracht.

 

Gaat over tot een vierde geheime stemming betreffende de bijkomende erkenning van Valerie TETTELIN als waarnemer die de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering kan vervangen waaruit blijkt dat:

  • 24 stemmen voor en 1 stem tegen bij 4 onthoudingen werden uitgebracht.
Bijkomende info:

/

BESLUIT:

Artikel 1.

§ 1. De volgende personeelsleden te erkennen als waarnemers die de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering kunnen vervangen:

  • Steffie VAN DER AUWERA, geboren te Mechelen op 3 januari 1987 en
  • Goedele DE VOCHT, geboren te Leuven op 27 mei 1981.

§ 2. De algemeen directeur is gemachtigd om de erkende waarnemers voor een periode van maximaal zestig dagen, die eenmaal kan worden verlengd met een periode van maximaal zestig dagen, aan te stellen als waarnemend algemeen directeur. De waarnemend algemeen directeur oefent alle bevoegdheden van de algemeen directeur uit.

 

Art. 2.

§ 1. Vera HERMANS, adjunct-financieel directeur, te erkennen als waarnemer die de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering kan vervangen, en dit tem. 30 september 2025 gelet op de uitdiensttreding omwille van pensionering met ingang van 1 oktober 2025. De financieel directeur wordt gemachtigd om haar in eerste orde en, voor zover het ambt niet vacant wordt, zonder beperking in de tijd, aan te stellen als waarnemend financieel directeur.

§2. De volgende personeelsleden te erkennen als waarnemers die de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering kunnen vervangen:

  • Liesbeth DE BRUYN, geboren te Asse op 16 juni 1985 en
  • Valerie TETTELIN, geboren te Vilvoorde op 10 oktober 1988.

§3. De financieel directeur is gemachtigd om de erkende waarnemers voor een periode van maximaal zestig dagen, die eenmaal kan worden verlengd met een periode van maximaal zestig dagen, aan te stellen als waarnemend financieel directeur. De waarnemend financieel directeur oefent alle bevoegdheden van de financieel directeur uit.

 

Art. 3.

De besluiten van de gemeenteraad van 27 juni 2018 en 23 september 2021 op te heffen.