Terug
Gepubliceerd op 28/11/2022

Notulen  GEMEENTERAADSCOMMISSIE MOBILITEIT

do 06/10/2022 - 19:30 raadzaal
Aanwezig: Luk RAEKELBOOM, voorzitter gemeenteraadscommissie mobiliteit
Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Rudi VAN HOVE, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Vincent VAN ACHTER, Patricia SEGERS, effectieve commissieleden
Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, waarnemende commissieleden
Daisy SMEDTS, commissieleden
Ellen VAN MULDERS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie mobiliteit
Verontschuldigd: Brigitte JANSSENS, Karin VERTONGEN, effectieve commissieleden
Bart LAEREMANS, Chris SELLESLAGH, waarnemende commissieleden
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Katrien LE ROY, Patrick VERTONGEN, effectieve commissieleden
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Chantal LAUWERS, Karima MOKHTAR, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
Jessika DOMS, commissieleden
Jolien VAN DE RIJCK, Muriel VAN SCHEL, deskundigen

De voorzitter opent de zitting op 06/10/2022 om 19:30.

Waarnemend lid Yves Verberck werd aangeduid door effectief lid Karin Vertongen om hem/haar te vervangen en treedt bijgevolg op als effectief lid in deze vergadering.

Effectief lid Elke Wouters verliet om 21u de vergadering.

    • GRUP R0 Noord: voorontwerp

      Aanwezig: Luk RAEKELBOOM, voorzitter gemeenteraadscommissie mobiliteit
      Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Rudi VAN HOVE, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Vincent VAN ACHTER, Patricia SEGERS, effectieve commissieleden
      Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, waarnemende commissieleden
      Daisy SMEDTS, commissieleden
      Ellen VAN MULDERS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie mobiliteit
      Verontschuldigd: Brigitte JANSSENS, Karin VERTONGEN, effectieve commissieleden
      Bart LAEREMANS, Chris SELLESLAGH, waarnemende commissieleden
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Katrien LE ROY, Patrick VERTONGEN, effectieve commissieleden
      Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Chantal LAUWERS, Karima MOKHTAR, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Jessika DOMS, commissieleden
      Jolien VAN DE RIJCK, Muriel VAN SCHEL, deskundigen
      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

       Artikel 37:

      § 1. De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:

       

      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Luk RAEKELBOOM werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie mobiliteit. 

       

       

      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 september 2022 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie mobiliteit bijeen te roepen op 6 oktober 2022 om 19u30 in de Raadzaal.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 juli 2021 waarbij een advies werd geformuleerd over de scopingnota van het GRUP R0 Noord (DOSSIERSTUK).
       
      • Procedure opmaak ruimtelijk uitvoeringsplan, waarbij het voorontwerp stap 4 is (DOSSIERSTUK).
      • Voorontwerp van GRUP R0 Noord (beschikbaar op DSI) + overzichtslijst documenten (DOSSIERSTUK) + samenvatting MER (DOSSIERSTUK).
      • Presentatie van de dienst Omgevingsbeleid (DOSSIERSTUK).
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      De Werkvennootschap werkt vandaag aan een programma ‘Werken aan de Ring’, waarbij veel meer beoogd wordt dan de herinrichting van de R0. Het volledige programma bevat immers een pak maatregelen die de leefbaarheid rondom de Ring moeten verhogen, de groenblauwe netwerken kunnen versterken en de mobiliteit in de regio duurzamer willen maken door te werken aan een multimodaal netwerk en een 'mental en modal shift'.

       

      Het programma omvat volgende projecten: gebiedsprogramma voor de Rand rond Brussel van Departement Omgeving, project Open Waterlopen van de VMM, bosuitbreiding door ANB, planbegeleidingsgroep van de VLM, opmaak regionale mobiliteitsplannen (o.a. Good Move van het BHG), de verdere uitbouw van het Fiets-GEN, de aanleg van hoogwaardige openbaarvervoerlijnen (HOV-verbindingen) uit het Brabantnet en deelsystemen, het voorzien van Hoppin-punten (mobipunten) en het herinrichten van de ring en de verkeerscomplexen.

       

      De twee belangrijkste knelpunten op de ring zijn de verkeersonveiligheid en de gebrekkige doorstroming. De oorzaak van deze knelpunten kan in hoofdzaak teruggevonden worden in het grote aantal op- en afritten en verkeerswisselaars op een korte afstand. De op- en afritten en weefzones zijn zeer kort en voldoen niet aan de richtlijnen. Hierdoor is er ook heel wat sluipverkeer dat de ring probeert te vermijden.

       

      In het kader van de herinrichting van de ring wordt alvast voor het noordelijke deel van de R0 (tussen en met inbegrip van de verkeerswisselaars Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe) een ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt door het Vlaamse gewest, het zogenaamde "GRUP R0 Noord". Via een ruimtelijk uitvoeringsplan kan de bestemming van een terrein gewijzigd worden, met hieraan gekoppeld nieuwe bestemmings- en inrichtingsvoorschriften.

       

      De plandoelstellingen van het RUP zijn:

      • Verhogen van de verkeersveiligheid en leesbaarheid;
      • Verhogen van de leefbaarheid rondom de Ring;
      • Verbeteren van de bereikbaarheid met de fiets, openbaar vervoer en andere duurzame vervoerswijzen;
      • Verhogen van de landschappelijke inpassing van de infrastructuur.

       

      De Vlaamse Regering wenst met deze plandoelstellingen ook de volgende verbindingen te garanderen:

      • fietsnetwerk;
      • netwerk Openbaar vervoer;
      • groenblauw netwerk.

       

      Naast de herinrichting van de R0 Noord zelf kunnen waar nodig of wenselijk, binnen het plangebied ook bestemmingswijzigingen voor andere elementen van het programma "Werken aan de Ring" mee opgenomen worden. Deze bestemmingswijzigingen kunnen ook bestemmingen in overdruk of symbolen in overdruk zijn (vb. indicatieve aanduiding fiets- en voetgangersverbinding) waarbij de grondbestemming (vb. agrarisch gebied) niet wijzigt, of tijdelijke bestemmingen (vb. werfzones).

       

      De opmaak van dit ruimtelijk uitvoeringsplan bevindt zich momenteel in de fase "plenaire vergadering" van het geïntegreerd planningsproces (een procedure waarin het milieueffectenonderzoek is geïntegreerd). Dit betekent dat een voorontwerp van RUP opgemaakt wordt en hierover een adviesronde wordt georganiseerd. Het betreft dus een procedurestap waarbij enkel de officiële adviesinstanties betrokken zijn, zonder publieke raadpleging. De adviesinstanties kunnen desgewenst wel rekening houden met subadviezen van de eigen adviesraden (Gecoro, milieuraad,...).

       

      Departement Omgeving kiest om een plenaire vergadering te organiseren tijdens deze adviesronde. Deze zal doorgaan op maandag 17 oktober 2022. Het college van burgemeester en schepenen zal vertegenwoordigd worden door Bart Laeremans, Philip Roosen en Kirsten Hoefs.

       

      Aan de adviesinstanties wordt gevraagd hun advies tegen 13 oktober 2022 via het DSI-loket te uploaden. Officieel dient het advies ten laatste 17 oktober 2022 ingediend te worden.

       

      Aan de gemeenteraadscommissie wordt gevraagd kennis te nemen van het voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan "ruimtelijke herinrichting van de Ring rond Brussel R0 deel noord" en eventuele opmerkingen te formuleren.

       

      De dienst Omgevingsbeleid geeft een presentatie over het voorontwerp.


      Verschillende raadsleden maken zich zorgen over het extra (lokaal) verkeer dat door Strombeek-Bever zal rijden en de impact van de werfzones.


      De vraag wordt gesteld of er goede voorbeelden zijn van herstel van bodems die verdicht zijn omwille van een werf. Dit zal nagevraagd worden bij initiatiefnemende overheid.


      Het belang van het verbeteren van de kwaliteit en frequentie van het openbaar vervoer, vooraleer gestart wordt met de werken, wordt ook benadrukt.


      Het ontwerpadvies van de dienst Omgevingsbeleid kon niet op voorhand bezorgd worden en is te uitgebreid om tijdens de commissie te overlopen. Alle raadsleden krijgen drie dagen de tijd om eventuele opmerkingen/aanvullingen te formuleren.


      De volgende opmerkingen zijn ontvangen (samengevat):

      • Geluidsschermen met een hoogte van 4m zijn ondermaats. Kan minstens dezelfde hoogte gehanteerd worden als de hoogte van de geluidsschermen langs de A12?
      • Kunnen er geen geluidsschermen voorzien worden langs de snelwegen op heel grondgebied Grimbergen?
      • Als de verkeerswisselaar hoger ingericht wordt, zal de geluidshinder en pollutie vermeerderen.
      • De Kraaienberg moet geschrapt worden als werfzone.
      • Het gebied aan de Oude Mechelsestraat moet geschrapt worden als werfzone.
      • De modal shift zal allesbepalend zijn in de toekomst. De maatregelen die hiervoor nodig zijn moeten uitgebreid worden en versneld toegepast. En dit in de ruime regio.
      • Kan de fietsinfrastructuur de gehoopte stijging in aantal en snelheid van fietsen wel aan?
      • De gemeente moet streng toezien op het herstel van de werfzones, hun ontsluiting,...
      • De aansturing op een herbestemming van de volkstuinen op de Kraaienberg naar natuurgebied dient geschrapt.
      • Bij de bedenkingen m.b.t. de functionaliteit en kwaliteit van de wandel- en fietspaden dienen specifiek de routes naar Potaarde/ex-Douwe Egberts vermeld te worden, in het bijzonder de Sint-Alexiusstraat.
      • De vraag uit het vorige advies naar zoveel mogelijk groen langs de Antwerpselaan t.h.v. RUP Acacialaan, dient herhaald te worden.
      • De twijfel over de wenselijkheid van een lokale autoverbinding tussen Treft en Strombeek (gevraagd in vorige adviezen) moet uit het advies verwijderd worden.


      Het college formuleert op maandag 10 oktober 2022 het uiteindelijke advies dat teruggevonden kan worden op het DSI-loket.

      Artikel 1.

      Kennis te nemen van het voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan voor de herinrichting van de ring rond Brussel deel noord.

      Art. 2.

      De dienst Omgevingsbeleid en het schepencollege voor te stellen het ontwerpadvies aan te passen aan enkele opmerkingen, zoals weergeven in de inhoudelijke verantwoording.

De voorzitter sluit de zitting op 11/10/2022 om 11:20.

Namens GEMEENTERAADSCOMMISSIE MOBILITEIT,

Ellen VAN MULDERS
waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie mobiliteit

Luk RAEKELBOOM
voorzitter gemeenteraadscommissie mobiliteit