Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 01/07/2024 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 30 in het centrum van Grimbergen - aanpassing reglement van 7 augustus 2023 - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Trui OLBRECHTS, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Jelle DE WILDE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Philip ROOSEN, Chantal LAUWERS, schepenen

Het schepencollege keurt de aanpassing van het aanvullend reglement van 7 augustus 2023 inzake het instellen van een zone 30 in het centrum van Grimbergen goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2008 houdende het aanvullend reglement inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/of tonnenmaatbeperking.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 augustus 2002 en het aansluitende gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2003 inzake het instellen van zone 30 in het centrum van Grimbergen.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2004 inzake het instellen van zone 30 schoolomgeving in de gemeente Grimbergen.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2023 inzake het vernieuwen van het gemeentelijk mobiliteitsplan: beleidsplan met actietabel - Goedkeuring (BIJLAGE 1).
 
  • Het besluit van het schepencollege in zitting van 27 augustus 2018 tot wijziging van het aanvullend reglement inzake het afbakenen van gebieden met eenzelfde snelheidsregime en/of tonnenmaatbeperking.
  • Het besluit van het schepencollege van 21 maart 2022 betreffende het goedkeuren van het aanvullend reglement inzake het instellen van een zone 30 in het centrum van Grimbergen.
  • Het besluit van het schepencollege van 7 augustus 2023 betreffende de aanpassing van het aanvullend reglement van 21 maart 2022 inzake het instellen van een zone 30 in het centrum van Grimbergen (BIJLAGE 2).
 
  • Het vernieuwde gemeentelijk mobiliteitsplan - beleidsplan met actietabel (BIJLAGE 3). 
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In het reglement van 7 augustus 2023 werd de zone 30 aangepast naar de zone die werd opgenomen in het beleidsplan van het vernieuwde mobiliteitsplan van de gemeente.

Omdat in de Spaanse Lindebaan gescheiden fietspaden langs weerszijden van de rijbaan liggen en er daar dus geen gemengd verkeer wordt gefaciliteerd, is het logischer om in deze straat de geldende snelheidsbeperking van 50 km/u te behouden i.p.v. de snelheid er te beperken tot 30 km/u (zie BIJLAGE 4 voor plan).

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

In het centrum van Grimbergen een zone 30 in te stellen en als volgt af te bakenen:

  • Hogesteenweg – aansluiting N211 Vilvoordse-/Wolvertemsesteenweg;
  • Onze-Lieve-Vrouwestraat – aansluiting N211 Vilvoordsesteenweg;
  • Voetweg tussen huisnummers 153 en 155 op de Brusselsesteenweg - aansluiting Brusselsesteenweg;
  • de Merodestraat – aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • de Merodestraat – aansluiting met rotonde aan Spaanse Lindebaan/Sparrenlaan/Prinsenstraat;
  • Speelbroek – aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • Lagesteenweg – aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • Regenboogpad – aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • Beiaardlaan – aansluiting N211 Wolvertemsesteenweg;
  • Abdijstraat – aansluiting N211 Wolvertemsesteenweg;
  • Pastoor Daniël Jules Delestréstraat – aansluiting met Spaanse Lindebaan;
  • Zilverstraat – aansluiting met Spaanse Lindebaan;
  • Diamantstraat – aansluiting Spaanse Lindebaan;
  • Prinsenstraat – aansluiting met rotonde aan Spaanse Lindebaan/Sparrenlaan/de Merodestraat;
  • Platanenlaan – aansluiting met Spaanse Lindebaan;
  • Sint-Servaasstraat – aansluiting met Spaanse Lindebaan;
  • Sint-Servaasstraat – aansluiting met N211 Vilvoordsesteenweg;
  • Beekweg – aansluiting met N202 Brusselsesteenweg;
  • Schuttershof – aansluiting met N211 Vilvoordsesteenweg.


Art. 2.

De bovenvermelde maatregel te signaleren door de plaatsing van de nodige zonale borden F4a (begin) en F4b (einde) op de hierboven vermelde locaties.


Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).