In verband met de gemeenteraadscommissie personeel en organisatie
1. Algemeen
In verband met de opmaak van het geïntegreerd arbeidsreglement
1. Algemeen
2. Specifiek
Het arbeidsreglement van de gemeente werd globaal vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 25 september 2014 en voor het laatst gewijzigd op 23 april 2015. Het arbeidsreglement van het OCMW werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 29 oktober 2014 en voor het laatst gewijzigd op 25 juni 2020. De laatste wijzigingen aan het arbeidsreglement van het OCMW beperkten zich tot wijzigingen aan de uurroosters.
Naar aanleiding van diverse wijzigingen in de wet- en regelgeving dringt een globale wijziging van de arbeidsreglementen zich op. Daarnaast is het van belang dat het arbeidsreglement steeds in overeenstemming is met de rechtspositieregeling, wat op dit moment niet het geval is. Tot slot wordt, naar analogie met de rechtspositieregeling, ook voor het arbeidsreglement gekozen voor een gemeenschappelijke tekst voor gemeente en OCMW.
In samenwerking met het adviesbureau Jurplus werd door de dienst Personeel een ontwerptekst voorbereid (zie bijlage 1). Volgende bijlagen werden nog niet toegevoegd:
Op 4 juni 2021 werden aan het MAT de grote lijnen van de nieuwe tekst gepresenteerd en toegelicht.
Op 7 juni 2021 stelden het schepencollege en vast bureau de ontwerptekst vast.
Op 16 juni 2021 werd de ontwerptekst voorgesteld aan de vakorganisaties.
Op 5 juli 2021 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de bemerkingen van de vakorganisaties en besliste als volgt te reageren:
Bemerking vakorganisaties | Voorstel |
ACV – "Ik lees niets over auto’s voor mensen die permanent met hun eigen wagen rijden, en ook niet over de auto’s die gebruikt worden wanneer men van wacht is. Er staat bv. nergens dat men niet naar Antwerpen mag rijden." | I.v.m. persoonlijk gebruik van dienstwagens, bepaalt artikel 2 van het reglement betreffende het gebruik van dienstvoertuigen uitdrukkelijk: "Het is uitgesloten dat een wagen, eigendom van het bestuur permanent, ten persoonlijke titel ter beschikking wordt gesteld van een personeelslid. Het ter beschikking stellen van een dienstvoertuig gebeurt steeds met het oog op de uitvoering van opdrachten in het belang van het bestuur, en niet om een persoonlijk belang te verstrekken of na te streven." Artikel 6 van datzelfde reglement bepaalt onder §3: "Het is niet toegelaten om een dienstvoertuig voor privédoeleinden tijdens of na de werktijd te gebruiken." I.v.m. het gebruik van persoonlijke wagens tijdens dienstopdrachten, bepaalt artikel 11 van het reglement betreffende het gebruik van dienstvoertuigen: "De algemeen directeur kan aan personeelsleden vragen om voor het uitvoeren van een dienstopdracht, het bijwonen van vergaderingen, het volgen van opleiding enz. de persoonlijke wagen te gebruiken. Hiertoe gelden de bepalingen van de rechtspositieregeling voor het betalen van een kilometervergoeding alsook het dekken van het risico door een omniumverzekering waarvoor het bestuur een algemene polis heeft afgesloten."
|
ACV – "Er wordt vermeld dat een wijziging aan de functiebeschrijving onmiddellijk via e-mail aan het personeelslid wordt gemeld. Dit moet voor ons verder gaan dan enkel via mail. Een wijziging van functiebeschrijving moet onderdeel uitmaken van een functioneringsgesprek en moet in overleg gebeuren met het personeelslid." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 6 - Principe Ieder personeelslid moet de arbeid verrichten waarvoor het werd aangeworven. Dit is duidelijk en omstandig in de functiebeschrijving vermeld. Ieder personeelslid zal uiterlijk bij de indiensttreding in het bezit gesteld worden van de toepasselijke functiebeschrijving. Een wijziging van de functiebeschrijving, die steeds via de server van het bestuur raadpleegbaar is, zal onmiddellijk via e-mail meegedeeld worden. Daarnaast zal een wijziging van de functiebeschrijving steeds worden toegelicht tijdens een persoonlijk gesprek. |
ACOD - "Artikel 8 vermeldt dat de arbeidsduur 38u per week bedraagt, met uitzondering van het personeel van het WZC en het LDC. Hier is ook de HuHu vermeld." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 8 - Arbeidstijd (...) Personeel woonzorgcentrum (...) Personeelsleden met een glijdend uurrooster in het woonzorgcentrum Ter Biest De arbeidsduur voor een voltijdse werknemer bedraagt 38 uur per week. De arbeidsuren liggen tussen 7 uur en 17 uur. Er is een rusttijd voorzien van minimum 30 minuten en maximum 1 uur tussen 12 uur en 13 uur. De duur kan door het personeelslid vrij gekozen worden en geldt niet als arbeidstijd. Halfweg de voormiddag en halfweg de namiddag heeft het personeel recht op maximum 15 minuten pauze. Deze pauzes gelden als werktijd. Er wordt niet gewerkt op zaterdag en zondag en op de feestdagen. De voltijdse uurroosters zijn toegevoegd als bijlage.
Als normale rustdagen worden beschouwd: de zondagen, de zaterdagen, de feestdagen, de dagen die een feestdag vervangen, de facultatieve verlofdagen en het reglementair verlof.
Personeel huishoudelijke hulp Personeelsleden huishoudelijke hulp met een vast uurrooster De arbeidsduur voor een voltijdse werknemer bedraagt 38 uur per week. De arbeidsuren liggen tussen 8 uur en 16.18 uur. Er is een rusttijd voorzien van minimum 30 minuten tussen 11.48 uur en 12.30 uur. Deze pauze geldt niet als arbeidstijd. Halfweg de voormiddag en halfweg de namiddag heeft het personeel recht op maximum 15 minuten pauze. Deze pauzes gelden als werktijd. Er wordt niet gewerkt op zaterdag en zondag en op de feestdagen. De voltijdse uurroosters zijn toegevoegd als bijlage. Als normale rustdagen worden beschouwd: de zondagen, de zaterdagen, de feestdagen, de dagen die een feestdag vervangen, de facultatieve verlofdagen en het reglementair verlof. Personeel lokaal dienstencentrum Personeelsleden met stam- en glijtijd in LDC en GAW Ter Borre De arbeidsduur voor een voltijdse werknemer bedraagt 38 uur per week. De arbeidsuren liggen tussen 7.30 uur en 18.30 uur. Er is een rusttijd voorzien van minstens 30 minuten tussen 12.00 uur en 14.00 uur (op woensdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur). Deze pauze geldt niet als arbeidstijd. Er wordt niet gewerkt op zaterdag en zondag en op de feestdagen. De voltijdse uurroosters zijn toegevoegd als bijlage.
Als normale rustdagen worden beschouwd: de zondagen, de zaterdagen, de feestdagen, de dagen die een feestdag vervangen, de facultatieve verlofdagen en het reglementair verlof.
Personeelsleden bar en maaltijden met vast uurrooster in LDC en GAW Ter Borre De arbeidsduur voor een voltijdse werknemer bedraagt 38 uur per week. De arbeidsuren liggen tussen 11 uur en 18 uur. Er is een rusttijd voorzien van minimum 30 minuten tussen 13.00 uur en 14.00 uur. Deze pauze geldt niet als arbeidstijd. Halfweg de namiddag heeft het personeel recht op maximum 15 minuten pauze. Deze pauze geldt als werktijd.
Als normale rustdagen worden beschouwd: de zondagen, de zaterdagen, de feestdagen, de dagen die een feestdag vervangen, de facultatieve verlofdagen en het reglementair verlof. |
ACOD – "Het keuken- en onderhoudspersoneel van WZC Ter Biest dient de gemiddelde arbeidsduur te presteren op jaarbasis, en het ander personeel op kwartaalbasis. Vanwaar dit verschil?" | De aanpassing van de uurroosters van het keuken- en onderhoudspersoneel van woonzorgcentrum Ter Biest, dateert van 1 juli 2019 en gebeurde naar aanleiding van een auditverslag van 4 februari 2019 waaruit onder meer bleek dat er binnen de toenmalige werking grote diversiteit was in het aantal ingezette uren per dag, de werking tijdens weekends verschilde van week tot week en er weinig continuïteit was in de personeelsbezetting.
De aangepaste uurroosters werden - na onderhandeling met het BOC/HOC - geïmplementeerd in de vorm van een proefproject. Het proefproject werd twee maal geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd en resulteerde uiteindelijk in een definitieve aanpassing van de uurroosters op 20 februari 2020 met ingangsdatum 1 maart 2020. |
ACOD - "Artikel 11 vermeldt dat een afwijking van uurroosters minstens 5 dagen op voorhand moet worden meegedeeld. Kan dat niet vroeger dan 5 dagen?" | Niet akkoord om de termijn van 5 werkdagen aan te passen. In de praktijk gebeurt de kennisgeving van afwijkingen van uurroosters steeds vroeger, maar een uitzondering moet mogelijk blijven. De termijn van 5 werkdagen is de wettelijke termijn. |
ACV - "Artikel 11, derde lid stelt dat het vervangen van een personeelslid of het veranderen van ploeg niet wordt beschouwd als een afwijking van de normale uurroosters. Kan hier "op eigen verzoek van het personeelslid" aan worden toegevoegd?" | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 11 - Afwijking uurroosters (...) Het vervangen van een personeelslid of het veranderen van ploeg op eigen verzoek van het personeelslid wordt niet beschouwd als een afwijking van de normale uurroosters. |
ACOD - "Artikel 12 bepaalt dat de AD of de leidinggevende kunnen vragen om overuren te presteren. Kan toegevoegd worden dat personeelsleden schriftelijk kunnen vragen aan hun overste om overuren te presteren die schriftelijk zijn toestemming moet geven?" | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 12 - Overuren (...) Het personeelslid kan bij de organisatie van bepaalde evenementen of in andere bijzondere omstandigheden, gevraagd worden prestaties te verrichten buiten de in dit reglement vermelde uurregelingen. Daarnaast kan het personeelslid zelf verzoeken om bij wijze van uitzondering prestaties te verrichten buiten zijn uurregeling. In dat geval dient de leidinggevende schriftelijk zijn toestemming te geven. |
ACV - "Artikel 16 over de controle van de arbeid – De derde alinea bepaalt dat de leidinggevende de manuele registratie doet voor de personeelsleden die niet elektronisch moeten registreren. Dit lijkt contradictorisch: ze moeten niet registreren maar de leidinggevende moet het dan doen? Dan registreren ze toch wel?" | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 16 - Controle (...) Voor de personeelsleden die hun aan- of afwezigheden niet elektronisch moeten registreren, worden de prestaties en afwezigheden manueel geregistreerd in het tijdsregistratiesysteem door de leidinggevende. Hoewel deze personeelsleden niet verplicht zijn zelf te registeren, geldt voor het overige ook voor hen het reglement tijdsregistratie. Op dit moment zijn er nog een aantal personeelsgroepen die hun aanwezigheden niet elektronisch dienen te registreren (bv. de toezichters in de Academie voor Muziek, Woord en Dans, het zorg- en verpleegkundig personeel van woonzorgcentrum Ter Biest enz.). Met de verdere uitrol van de nieuwe software voor tijdsregistratie en planning zullen uiteindelijk alle personeelsgroepen (m.u.v. de medewerkers huishoudelijke hulp) elektronisch dienen te registreren. |
ACV - "Artikel 17 – Feestdagen – Het bestuur kan beslissen collectieve feestdagen vast te leggen. Het gaat hier vermoedelijk over de feestdagen die in het weekend vallen. Personeelsleden die deeltijds werken hebben geen recht op deze dag als die valt op de dag dat ze niet moeten werken. Er bestaat de mogelijkheid voor personeel die ressorteren onder de arbeidstijdwet om deze dag toe te voegen aan het verlof. Dit systeem wordt gehanteerd bij de Vlaamse Overheid. Als er collectieve sluitingsdagen worden ingepland, en deze vallen op een dag dat iemand die deeltijds werkt, niet moet werken, dan is deze persoon die dagen kwijt. Dat is te kort door de bocht." | Niet akkoord om artikel 17 aan te passen. Wanneer een feestdag samenvalt met een zaterdag of zondag, wordt deze dag vervangen door een andere dag die vrij kan worden opgenomen overeenkomstig de regels die gelden inzake de jaarlijkse vakantie.
Indien er zou worden beslist tot het collectief vastleggen van (een deel van) deze vervangende feestdagen, zal dit vooraf worden onderhandeld met de vakorganisaties waar o.m. de bemerking voor personeelsleden die deeltijds werken, aan bod kan komen. In ieder geval zal steeds de toepasselijke wetgeving worden gerespecteerd. |
ACOD – "Voltijdse personeelsleden hebben recht op 35 dagen vakantie. Personeelsleden die vallen onder arbeidswet en die na 2011 gestart zijn, hebben er toch minder? Kan dit ook hier opgenomen worden?" | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 18 - Jaarlijkse vakantiedagen Het personeelslid heeft recht op jaarlijkse vakantiedagen zoals vermeld in de rechtspositieregeling. Het voltijds personeelslid heeft recht op 35 werkdagen betaalde vakantie voor een volledig dienstjaar zoals voorzien in de rechtspositieregeling. Bij deeltijdse personeelsleden wordt de gemiddelde duur van de werkdag naar verhouding tot de opdrachtbreuk bepaald. |
ACV - "Artikel 18 - Kan er een afwijkingsmogelijkheid voorzien worden? Bijvoorbeeld: Als iemand na september zijn grote reis wilt maken om buiten regenseizoen te zijn?" | Aanpassing ontwerptekst door voor alle personeelsgroepen volgende bepaling op te nemen: "In uitzonderlijke gevallen kan van deze bepalingen worden afgeweken op basis van een beslissing van de algemeen directeur." |
ACOD – "Wat betreft de aanvraagmodaliteiten: Kan er ook voor het personeel huishoudelijke hulp een termijn voorzien worden waarbinnen de leidinggevende zijn akkoord moet geven?" | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 18 - Jaarlijkse vakantiedagen (...) De jaarlijkse vakantiedagen, die opgenomen zullen worden tijdens de schoolvakanties, bij brugdagen en tijdens de maanden juni, september en december, dienen uiterlijk vóór 1 februari aangevraagd te worden. De bevestiging zal gebeuren binnen de maand. Indien het verlof niet binnen de maand bevestigd is, wordt verondersteld dat het verlof is goedgekeurd. |
ACV – "Bij de huishoudelijke hulp is bepaald dat het wettelijk verlof voor de maanden juni, september en december voor 01/02 moet aangevraagd worden. Voor de zomermaanden lijkt dit logisch, maar waarom ook voor deze maanden?" | Uit de praktijk blijken naast de zomermaanden, ook de maanden juni, september en december populaire maanden om verlof te nemen. Om die reden wordt ook voor deze maanden voorzien dat het verlof voor 1 februari moet worden aangevraagd. |
ACV - "Artikel 20 over het verbod op alcoholische dranken en andere genotsmiddelen. Deze kunnen enkel genuttigd worden mits akkoord van de leidinggevende. Dit staat wel in de bijlagen, maar ik zag het hier ook graag toegevoegd." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 20 - Rechten en plichten en verboden handelingen (...)
|
ACOD – "Artikel 20 over het neutraliteitsprincipe. Kunnen de functies opgesomd worden waarbij er geen uiterlijke tekenen van levensbeschouwelijke, religieuze, politieke, sportieve of andere overtuigingen mogen gedragen worden? We willen hier een duidelijk verschil tussen front office en back office."
|
Niet akkoord om aan de ontwerptekst een lijst van functies toe te voegen waarbij geen uiterlijke tekenen van levensbeschouwelijke, religieuze, politieke, sportieve of andere overtuigingen, die de neutraliteit in twijfel kunnen trekken, mogen vertoond worden.
De volgende bepaling is voldoende duidelijk:
"In functies waarbij de personeelsleden van het bestuur op regelmatige basis in direct contact komen met burgers (o.a. loketfuncties), vertonen de personeelsleden geen uiterlijke tekenen van levensbeschouwelijke, religieuze, politieke, sportieve of andere overtuigingen, die de neutraliteit in twijfel kunnen trekken."
|
ACV/ACOD - "Artikel 21 – De schorsing van max. 5 dagen zonder loon – Deze maatregel ligt moeilijk voor ons. Het is voor sommige mensen niet evident om 5 dagen loon te verliezen. Met deze maatregel moet heel voorzichtig omgesprongen worden, want het kan een serieuze impact hebben op de privé-situatie van het personeelslid." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 21 - Sancties, orde- en tuchtmaatregelen contractuele personeelsleden (...)
Niet akkoord om het aantal dagen aan te passen. Er staat uitdrukkelijk 'max.', wat de mogelijkheid geeft om flexibel te zijn. |
ACV – "Artikel 21 - U stelt dat deze werkwijze een vereenvoudiging is van de huidige procedure. Het gaat hier toch over de procedure zoals die vandaag wordt toegepast? Waar situeren zich dan de verschillen?" | In het huidig reglement is voorzien dat elke tekortkoming aan de verplichtingen of niet-naleving van de bepalingen van de rechtspositieregeling of het arbeidsreglement die geen aanleiding geeft tot het ontslag wegens dringende redenen, kan leiden tot het opstarten van een disciplinaire procedure:
In de huidige procedure zijn drie 'hoor/verweer-momenten' voorzien: door de algemeen directeur, schriftelijk en door de aanstellende overheid. In de ontwerptekst wordt dit aspect vereenvoudigd. Het is niet de algemeen directeur die een schriftelijk verslag opmaakt, maar de leidinggevende (onder toezicht van de algemeen directeur). De medewerker behoudt de mogelijkheid om een schriftelijk verweer in te dienen en om gehoord te worden door de aanstellende overheid.
|
ACOD - "Beroep moet ingediend worden binnen 14 dagen. Gaat het hier over kalenderdagen of werkdagen? Wij vragen werkdagen." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 21 - Sancties, orde- en tuchtmaatregelen contractuele personeelsleden (...) De personeelsleden die opmerkingen hebben of beroep willen instellen tegen de aan hen betekende sancties, kunnen dit binnen de 14 dagen 10 werkdagen schriftelijk melden aan de aanstellende overheid. |
ACOD – "Over het ontslag om dringende redenen bij roken in lokalen en voertuigen. Graag de zin “herhaaldelijke en na schriftelijke vermaning” toevoegen." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 21 - Sancties, orde- en tuchtmaatregelen contractuele personeelsleden (...)
|
ACOD - "Artikel 22 – Bij inhouding salaris verwijzen naar loonbeschermingswet." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 22 - Sancties, orde- en tuchtmaatregelen statutaire personeelsleden
|
ACV/ACOD - "Artikel 24 over verwittiging in geval van ziekte – Er moet onmiddellijk telefonisch verwittigd worden. Is er de mogelijkheid om een boodschap achter te laten? Kan dat toegevoegd worden? Kan er ook toegevoegd worden dat de leidinggevende of zijn vervanger dient verwittigd te worden?" | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 24 - Modaliteiten bij ziekte of ongeval Volgende regels gelden inzake de organisatie van de medische controle.
Verwittiging
|
ACOD – In artikel 24 staan nergens de regels rond de betwisting van een beslissing van een controlearts? | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 24 - Modaliteiten bij ziekte of ongeval (...)
|
ACV – "Het medisch attest moet bezorgd worden binnen de 2 werkdagen behoudens overmacht. Op welke manier moet het bezorgd worden? Is een mail met foto voldoende, of moet het document zelf bezorgd worden? Naar welk e-mail adres moet het gestuurd worden? …" | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 24 - Modaliteiten bij ziekte of ongeval (...)
Niet akkoord om in het arbeidsreglement verder te specificeren naar bv. welk e-mailadres geneeskundige getuigschriften moeten worden gestuurd aangezien dit kan verschillen tussen personeelsgroepen.
|
ACV – "Voor alle duidelijkheid: de controlearts komt in eerste instantie toch nog aan huis, en pas in tweede instantie wordt er een briefje in de bus gestopt? Kan dit verduidelijkt worden? Kan er aangegeven worden dat het personeelslid zich bij afwezigheid moet verplaatsen naar de controlearts?" | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 24 - Modaliteiten bij ziekte of ongeval (...)
|
ACV - "Artikel 25 over de vervroegde werkhervatting. Er wordt geen schriftelijke verklaring meer gevraagd bij vervroegde werkhervatting. Ik vermoed dat er toch wel een verwittiging via e-mail moet zijn of een andere vorm van schriftelijke communicatie waarmee het personeelslid laat weten het werk vroeger te hervatten? Er zou anders een probleem kunnen optreden wanneer het personeelslid op de eerste werkdag op weg naar het werk een weg / werk ongeval heeft." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 25 - Modaliteiten bij werkhervatting (...) 3. Vervroegde werkhervatting Het personeelslid heeft het recht om het werk te hervatten op een vroegere datum dan bepaald in het geneeskundig getuigschrift. Het personeelslid dient geen nieuw geneeskundig getuigschrift in te dienen waarin staat dat het opnieuw arbeidsgeschikt is. In het kader van de arbeidsongevallenverzekering is het personeelslid verplicht het bestuur hiervan uiterlijk één dag op voorhand schriftelijk te verwittigen. |
ACOD - "Artikel 28 over de loonbrieven – Een personeelslid dat niet met computer kan werken of geen computer op het werk ter beschikking heeft, moet de mogelijkheid hebbe om op vraag een papieren versie te bekomen." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 28 - Loonfiche (...) Aan ieder personeelslid van de gemeente dat over een computer of laptop beschikt wordt de loonfiche op een veilige manier ter beschikking gesteld in digitale vorm. Personeelsleden die niet beschikken over een computer of laptop hebben de keuze tussen een digitale loonfiche of een loonbrief in papieren vorm. Het bestuur waarborgt dat de digitale loonfiche inhoudelijk overeenstemt met de loonbrief in papieren vorm. De digitale loonfiches zullen worden opgeslagen door het bestuur via Cipal-Schaubroeck dat optreedt als elektronische archiveringsdienst. |
ACV – "Artikel 36 bepaalt dat het niet toegelaten is om werkkledij buiten de werktijd te dragen. Gebeurt het aankleden binnen de arbeidstijd? Graag hadden we verduidelijkt dat de personeelsleden zich binnen de arbeidstijd kunnen omkleden." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 8 - Arbeidstijd Personeel gemeente en OCMW (m.u.v. personeel woonzorgcentrum, huishoudelijke hulp en lokaal dienstencentrum) De arbeidsduur voor een voltijdse werknemer bedraagt 38 uur per week. Dit is de gemiddelde wekelijkse arbeidsduur die moet nageleefd worden en wordt berekend over een periode van maximaal 4 maanden. Voor deeltijdse personeelsleden wordt de arbeidsduur evenredig bepaald.
De personeelsleden waarvoor werkkledij ter beschikking wordt gesteld, zijn verplicht deze te dragen tijdens hun diensturen. Omkleedtijd wordt daarbij beschouwd als arbeidstijd. |
ACV – "HuHu ontvangen een forfaitaire onkostenvergoeding voor het reinigen van de werkkledij. Hoeveel bedraagt deze vergoeding? Moet deze vergoeding niet opgenomen worden in de RPR?" | Dit wordt nog verder nagekeken. |
ACV - Bijlage 3 – De gegevens van de vakbonden en de afgevaardigden ontbreken. | Aanpassing ontwerptekst door toevoeging gegevens vakorganisaties. |
ACV – "Bijlage 7 – Alcohol- en drugbeleid: “Het gebruik van alcoholische dranken is alleen toegestaan in een lokaal dat als receptieruimte kan worden beschouwd. Zij mogen uitsluitend door de aankoopdienst van het bestuur worden geleverd.” Mag een personeelslid dan zelf niets meer meebrengen? Betaalt het bestuur dan de traktatie indien iemand wilt trakteren voor bv. een geboorte? Wij vragen om deze zin te schrappen." |
Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 5 - basisbeginselen (...) Het gebruik van alcoholische dranken is alleen toegestaan in een lokaal dat als receptieruimte kan worden beschouwd. Zij mogen uitsluitend door de aankoopdienst van het bestuur worden geleverd. Er moet steeds gezorgd worden voor een voldoende gevarieerd en aantrekkelijk aanbod van niet-alcoholische dranken. |
ACOD - "Pagina 57 – Toevoegen dat verlof alleen kan aangerekend worden in overleg met het personeelslid. Anders is het onbetaald verlof." | Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 9 - administratief In overleg met het personeelslid wordt er Er wordt een halve of hele dag verlof op de verloffiche afgetrokken. |
ACOD – "In bijlage 8 wordt het volgende vermeld: “Het reinigen van het voertuig – zowel binnen- als buitenkant – behoort tot de verantwoordelijkheid van het betrokken personeelslid en/of de betrokken ploeg, en geschiedt in principe binnen de werktijden, op voorwaarde dat het zonder verlies van werktijd gaat.” Het reinigen van de voertuigen is een onderdeel van de job dus moet deel van de werktijd zijn. Deze zin klopt niet." |
Aanpassing ontwerptekst als volgt: Artikel 15 Het reinigen van het voertuig – zowel binnen- als buitenkant – behoort tot de verantwoordelijkheid van het betrokken personeelslid en/of de betrokken ploeg, en geschiedt in principe binnen de werktijden., op voorwaarde dat het zonder verlies van werktijd gaat. |
ACOD – "Bijlage 11 - Camerabewaking – Artikel 6 – De camera voor de ontleningsdienst. Filmt deze enkel de balie of het ganse magazijn?" | De camera die gericht is op de ontleningsdienst filmt enkel de balie. |
ACOD - "Bijlage 9 over de elektrische dienstfiets. Is er een helm voorzien als PBM? Eventueel met gebruik van netjes eronder (hygiëne) – of anders iedereen een helm geven?" | Dit wordt nog verder nagekeken. |
Daarnaast werden op 5 en 12 juli 2021 nog een aantal wijzigingen aangebracht m.b.t.:
De aangepaste ontwerptekst van het arbeidsreglement (BIJLAGE 1) werd op 7 en 13 juli 2021 bezorgd aan de vakorganisaties.
Op 18 augustus 2021 werden de aangepaste ontwerpteksten opnieuw besproken met de vakorganisaties.
Vragen / bemerkingen vakbondsafvaardiging |
Antwoord bestuur + to do’s |
|
|
|
|
|
|
Personeelsleden kunnen niet verplicht worden om prestaties te leveren buiten de in het arbeidsreglement vermelde uurregelingen. Kan dat aangepast worden? |
Nvdr:
|
|
|
|
|
|
- Het personeelslid is verplicht zijn leidinggevende of diens vervanger onmiddellijk telefonisch op de hoogte te brengen van de arbeidsongeschiktheid en dit uiterlijk op het moment dat hij het werk had moeten aanvatten. - Indien de leidinggevende of diens vervanger niet bereikbaar is, spreekt het personeelslid een bericht in, en wordt er later teruggebeld. - Indien het personeelslid op moment van verwittiging nog niet weet hoe lang hij afwezig zal zijn, informeert hij onmiddellijk na raadpleging van zijn behandelend arts zijn leidinggevende over de duur van zijn afwezigheid.
|
|
|
Daarvoor stond er dat er voor een afwezigheid van 1 dag geen medisch attest vereist was. Waarom is dit aangepast? Kan het niet aangepast worden in de zin dat men 1 dag per maand of m de 2 maanden afwezig kan zijn wegens ziekte zonder attest? |
|
|
|
|
|
|
|
Op 19 augustus 2021 werden de aangepaste teksten en het ontwerp van protocol bezorgd aan de vakorganisaties.
Op 20 augustus ontving het bestuur een gunstig advies van ACV Openbare Diensten.
Op 23 augustus ontving het bestuur een gunstig advies van ACOD-LRB.
Toelichting ter zitting
Het ontwerp arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel wordt aan de hand van een powerpoint-presentatie toegelicht door Jurplus.
Voor een volledig overzicht: zie powerpoint-presentatie als bijlage 2.
VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vragen / bemerkingen commissieleden |
Antwoorden |
Isabel Gaisbauer: Het neutraliteitsprincipe zat niet in het vorig AR. Is dat nieuw?
|
Ja, dat is nieuw. |
Bart Van Humbeeck: In verband met het alcoholbeleid wordt in artikel 20 (“rechten en plichten en verboden handelingen”) vermeld dat het verboden is alcoholische dranken op de werkplaats te brengen en te nuttigen, tenzij met akkoord van de leidinggevende. In de bijlage 5 (“Beleidsverklaring alcohol en drugbeleid”) wordt daarentegen vermeld: “Een beperkt gebruik van alcoholische dranken is toegestaan bij speciale gelegenheden onder bepaalde voorwaarden. Als speciale gelegenheden kunnen worden beschouwd: een pensionering, een benoeming, een geboorte, een huwelijk, …” Zou het niet beter zijn om in artikel 20 ook meer specifiek te zijn en te verwijzen naar de speciale gelegenheden in de bijlage? Ik denk niet dat het de bedoeling is dat er bijvoorbeeld elke vrijdagavond gedronken wordt?
|
Het is inderdaad aangewezen om in de basistekst te verwijzen naar de bijlage. Het is inderdaad de bedoeling dat het nuttigen van alcoholische dranken enkel in uitzonderlijke gevallen wordt toestaan. Dit is een goede suggestie. |
Bart Van Humbeeck: In de bijlage van de uurroosters wordt voor sommige personeelsgroepen vermeld dat er een rusttijd is van 15 minuten wanneer er 4 uur aaneensluitend gewerkt wordt. Er wordt vermeld dat het “maximum 15 minuten zijn” en er is geen begintijd vermeld. Hoe kan het personeelslid dan weten wanneer pauze start en hoelang pauze duurt? Met deze formulering kan de pauze bij wijze van spreken worden beperkt tot 1 minuut. |
Het gaat hier over uitvoerende personeelsleden. Zij werken met verschillende uurrooster, waardoor deze pauze steeds anders valt. Bovendien wordt de pauze ook genomen in functie van het werk waarmee men op dat moment bezig is, en in overleg met collega’s (bv. voor de personeelsleden die de bar in Ter Borre doen). Op welke manier deze pauze wordt genomen, wordt besproken met het personeelslid in functie van het uurrooster en de taken. In praktijk liep dit al zo, en deze werkwijze wordt dus zo opgenomen in het arbeidsreglement. Het is wel een goede suggestie om het woord “maximum” weg te laten.
|
Bart Van Humbeeck: Sommige personeelsgroepen moeten de aanvraag voor jaarlijkse vakantiedagen - tijdens de schoolvakanties, bij brugdagen en tijdens de maanden juni, september en december - voor 1 februari indienen (Technische uitvoeringsdiensten, medewerkers schoonmaak en huishoudelijke hulp). Het is heel moeilijk om dit voor een heel jaar reeds vast te leggen.
Bart Van Humbeeck: Het antwoord is duidelijk, maar in de tekst spreekt men over “vakantiedagen” en bv. over de ganse maand december. Dit betekent dat wanneer men in december 2 dagen verlof nodig heeft, dat men dat al in het begin van het jaar moet aanvragen. Dat lijkt me moeilijk.
|
Dit is inderdaad een strengere regeling dan vroeger. Deze regeling bestond reeds voor de huishoudelijke hulp, maar is nieuw voor de medewerkers schoonmaak en voor de technische personeelsleden. Het gaat hier over diensten waar de operationele continuïteit belangrijk is, daarom is het ook noodzakelijk om deze verlofperiodes goed te plannen, anders is het niet haalbaar voor de continuïteit van de dienstverlening. Het voordeel voor de personeelsleden is dat ze goed op voorhand hun planning kennen. Er wordt hiermee ook afgestapt van het principe “first in first served”. Alle verlofaanvragen worden gelijktijdig behandeld, wat eerlijker is. Bij de medewerkers schoonmaak is dit systeem getest voor de zomervakantie en dat is goed verlopen.
We zullen het systeem evalueren en de feedback meenemen voor een volgende wijziging. |
Linda De Pree: In artikel 24 over de controlearts wordt vermeld: “Het personeelslid moet zich bij de controlearts aanbieden als het daarom wordt verzocht nadat de controlearts zich aanbood op het door het bestuur gekende verblijfsadres van het personeelslid.” Betekent dit dat de controlearts altijd eerst thuis bij het personeelslid komt?
|
Ja, dat klopt. |
Linda De Pree: Wordt de elektrische fiets vaak door dezelfde personeelsleden gebruikt? En is er een fietshelm ter beschikking? |
Ja, er is een fietshelm ter beschikking. Er zijn geen haarnetjes op dit moment. Dit was een vraag van de vakorganisaties. Dat wordt bekeken. Of het steeds dezelfde mensen zijn die de elektrische fiets gebruiken, dat zou moeten nagekeken worden.
|
Artikel 1.
De gemeenteraadscommissie personeel en organisatie neemt kennis van het ontwerp van geïntegreerd arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel, en van het gunstig advies van de vakorganisaties.
Art. 2.
Volgende punten worden geëvalueerd voor een volgende wijziging:
In verband met de gemeenteraadscommissie personeel en organisatie
1. Algemeen
In verband met de wijziging van de rechtspositieregeling
Op de agenda van de gemeenteraad van 26 augustus 2021 staan nog twee punten in verband met personeelszaken:
Toelichting ter zitting
De wijziging van de rechtspositieregeling en de wijziging van de personeelsformatie worden aan de hand van een powerpoint-presentatie toegelicht.
Voor een volledig overzicht: zie powerpoint-presentatie als bijlage 1.
VRAGEN EN ANTWOORDEN
In verband met de rechtspositieregeling
Vragen / bemerkingen commissieleden |
Antwoorden |
Bart Van Humbeeck: De dienstvrijstelling omwille van ijzelbestrijding wordt afgeschaft, en de verstoringstoelage wordt hoger. Betekent dat dan – wanneer de interne diensten toch zouden opgeroepen worden in kader van ijzelbestrijding – dat deze personeelsleden alleen nog maar een verstoringstoelage krijgen en geen dienstvrijstelling meer?
|
Neen, dat klopt niet. Er bestaat in de RPR een systeem van permanentie, en hieraan is een permanentievergoeding gekoppeld. In gevallen van nood kunnen de personeelsleden die permanentie hebben, opgeroepen worden, en dan krijgen ze ook de gewerkte uren terug. Er bestaat ook een systeem van verstoring. Dit is wanneer je niet werkt, en ook niet van permanentie bent. Als je dan opgeroepen wordt, krijg je een verstoringstoelage + de gewerkte uren. Toen het bestuur de ijzelbestrijding nog volledig zelf deed, was er een speciaal systeem in de RPR ingeschreven waarbij de personeelsleden die ’s nachts ijzelbestrijding deden extra tijd terugkregen, waardoor ze de dag nadien een volledige dag konden thuis blijven. Aangezien de ijzelbestrijding nu uitbesteed is, wordt dit speciale systeem geschrapt uit de RPR. Wanneer er vandaag toch extra personeelsleden nodig zouden zijn, dan gebeurt dat via het systeem van de permanentie, en als het nodig is via verstoring.
|
In verband met de personeelsformatie
Vragen / bemerkingen commissieleden |
Antwoorden |
Bart Van Humbeeck: De projectmanager voor de afdeling Ruimte wordt hoger ingeschaald dan de diensthoofden? Correct? Is dat niet raar?
|
Het klopt dat deze functie hoger ingeschaald is dan de functie van de diensthoofden. De projectmanager wordt ingeschaald in A4a-A4b en de diensthoofden worden ingeschaald in A1a-A3a. De functie van projectmanager bevindt zich in staf van het afdelingshoofd ruimte, die is ingeschaald in A5a-A5b. In deze staffunctie zal de aangestelde persoon geen leidinggevende rol hebben. Hij of zij zal ondersteunen voor grote projecten en samenwerken met de diensthoofden. Deze grote projecten hebben te veel impact op de reguliere werking van de drie technische diensten, vandaar dat ervoor geopteerd wordt om met staffuncties te werken. Uiteraard zal deze projectmanager nauw samenwerken met de technische diensten en zal ook de afwikkeling van deze projecten steeds bij de technische diensten blijven. Maar het opzetten en uitrollen van de grote technische projecten zal gebeuren vanuit de staffuncties in de afdeling Ruimte. Deze hogere inschaling is nodig om de technische expertise in huis te kunnen halen. Er is een nieuw organogram vastgesteld, dat nu constant geëvalueerd wordt. Sommige zaken lopen goed, en andere zaken moeten bijgestuurd worden. Ook op het vlak van de inschalingen merken we dat er nog aanpassingen nodig zijn. Het organogram is geen statisch gegeven.
|
Isabel Gaisbauer: Valt de projectmanager onder de afdeling Financiën?
|
Neen, er is geen link met de afdeling Financiën. De projectmanager valt onder het afdelingshoofd ruimte.
|
Isabel Gaisbauer: Is de afdeling Ruimte een grotere afdeling? Zijn er vergelijkbare functies in het bestuur?
|
Ja, er wordt bij verschillende afdelingen met stafdiensten gewerkt, bij de afdeling Mens is er een directeur Welzijn, wij de algemeen directeur zijn er een aantal staffuncties, …
|
Isabel Gaisbauer: Ik begrijp dat schalen worden opgetrokken bij de afdeling Ruimte, maar gaat dat ook bekeken worden voor het verzorgend personeel? |
Er moet evolutie kunnen zijn in loonschalen. Diensten met complexe materies moet hiervoor gevaloriseerd worden en knelpuntfuncties moeten we proberen in te vullen. Maar er wordt nooit zomaar ingeschaald in de ene of de andere schaal. Dit gebeurt doordacht. Er is voor diensten met complexe materies inderdaad een evolutie naar hogere loonschalen, maar op termijn worden er ook wel functies geschrapt.
Wat betreft de salarisschalen van het verzorgend personeel, is het lokaal bestuur gebonden aan salarisschalen. Voor sommige functies kan het bestuur zelf de salarisschalen bepalen, maar dat kan niet bij alle functies.
In het kader van de VIA-6-middelen voor het woonzorgcentrum is er momenteel wel een oefening lopende voor het verzorgend personeel. Het gaat hier over de IFIC-loonschalen.
De personeelsformatie is constant in beweging en dat gaat altijd zo blijven.
|
Artikel 1.
De gemeenteraadscommissie personeel en organisatie neemt kennis van het ontwerp van wijziging van de personeelsformatie en ontwerp van wijziging van de rechtspositieregeling.
In verband met de gemeenteraadscommissie personeel en organisatie:
1. Algemeen
In verband met de uitbesteding van het recyclagepark:
1. Algemeen
2. Specifiek
3. De documenten in verband met de overname van het personeel
Nr |
Toelichting |
Laatste actuele versie |
Bijlage 1 |
Overnameovereenkomst |
02/07/2021 |
Bijlage 2 |
Lijst personeelsleden |
11/06/2021 |
Bijlage 3 |
Ontwerp addendum arbeidsovereenkomsten |
08/07/2021 |
Bijlage 4 |
Loon- en arbeidsvoorwaarden (Word-document) |
06/07/2021 |
Bijlage 5 |
Loon- en arbeidsvoorwaarden (Excel-bestand) |
14/05/2021 (d) |
Bijlage 6 |
RPR Incovo |
01/01/2021 |
Bijlage 7.1 – 7.13 |
AR Incovo |
01/01/2021 |
Bijlage 8.1 – 8.3 |
Functiebeschrijvingen |
17/11/2020 en 09/03/2021 |
Bijlage 9 |
Verslag BOC/HOC 08/06/2021 |
/ |
Bijlage 10 |
Presentatie toelichtingsvergadering personeel 10/06/2021 |
/ |
Bijlage 11 |
Uittreksel uit het verslag van het BOC/HOC van 16/06/2021 (agendapunt i.v.m. recyclagepark) |
/ |
Bijlage 12 |
Verslag BOC/HOC 02/07/2021 |
/ |
Bijlage 13 |
E-mail van 21 mei 2021 – Uitnodiging vakorganisaties |
/ |
Bijlage 14 |
E-mail van 21 mei 2021 aan personeel – Update |
/ |
Bijlage 15 |
E-mail van 14 juni 2021 aan de vakorganisaties - Uitbesteding recyclagepark - Terugkoppeling na overleg 08/06 en toelichting aan personeel 10/06 |
/ |
Bijlage 16 |
E-mail van 17 juni 2021 waarmee Incovo de conclusies van de gesprekken met het personeel bevestigt |
/ |
Bijlage 17 |
E-mail van 21 juni 2021 aan de vakorganisaties - Uitbesteding recyclagepark - Opvolging en feedback |
/ |
Bijlage 18 |
E-mail van 21 juni 2021 aan de personeelsleden - Overname recyclagepark - Feedback na de gesprekken op 17/06 |
/ |
Bijlage 19 |
E-mail van 25 juni 2021 aan de vakorganisaties - Vraag BOC/HOC 16/06/2021 - Inzage documenten klacht Incovo-dossier |
/ |
Bijlage 20 |
E-mail van 29 juni aan de vakorganisaties - Overname recyclagepark - Opvolging en feedback - Vraag salaris |
/ |
Bijlage 21 |
E-mail van 29 juni 2021 aan de vakorganisaties - Overname recyclagepark - Opvolging - Overleg 02/07 |
/ |
Bijlage 22 |
E-mail van 2 juli 2021 aan de vakorganisaties - Overname recyclagepark - Nieuwe versies juridische documenten |
/ |
Bijlage 23 |
E-mail van 2 juli 2021 aan de personeelsleden - Update uitbesteding Recyclagepark - Wijziging datum overname |
/ |
Bijlage 24 |
E-mail van 6 juli 2021 aan de vakorganisaties - Vraag over aanpassing verslag 08/06 - Recyclagepark |
/ |
Bijlage 25 |
E-mail van 6 juli 2021 aan de vakorganisaties - Verslag BOC/HOC 02/07 (Recyclagepark) |
/ |
Bijlage 26 |
E-mail van 8 juli 2021 vanwege ACV Openbare Diensten in verband met de aanpassing van het verslag van 08/06 en het aangepaste document met de loon- en arbeidsvoorwaarden( word-document) |
/ |
Bijlage 27 |
E-mail van ACV Openbare Diensten van 8 juli 2021 in verband met de aanpassing van artikel 6 van het addendum aan de arbeidsovereenkomsten |
/ |
Bijlage 28 |
E-mail van 8 juli 2021 aan de vakorganisaties in verband met de aanpassing van artikel 6 van het addendum aan de arbeidsovereenkomsten |
/ |
Bijlage 29 |
E-mail van 8 juli 2021 aan de personeelsleden in verband met de aanpassing van artikel 6 van het addendum aan de arbeidsovereenkomsten |
|
Bijlage 30 |
Protocol verstuurd aan de vakorganisaties |
09/07/2021 |
Bijlage 31 |
E-mail van 9 juli 2021 aan de vakorganisaties i.v.m. ondertekening protocol |
/ |
Bijlage 32 |
Ondertekend protocol van ACV Openbare Diensten |
13/07/2021 |
Bijlage 33 |
Ondertekend protocol van ACOD |
14/07/2021 |
Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet in een onderzoek naar de uitbating van de recyclageparken:
Het meerjarenplan 2020-2025 en het integraal veiligheidsplan Grimbergen (IVPG) voorzien eveneens op vlak van sluikstortbeheer:
In zitting van 5 oktober 2020 besliste het college principieel akkoord te gaan om gedeeltelijk toe te treden tot de opdrachthoudende vereniging Incovo voor de twee afvalactiviteiten ‘beheer van de recyclageparken’ en ‘het opruimen en handhaven van sluikstort (sluikstortbeleid)’.
In zitting van 15 januari 2021 besliste de raad van bestuur van Incovo om op basis van voornoemd besluit van het schepencollege de gedeeltelijke toetreding van de gemeente Grimbergen principieel te aanvaarden.
Op 28 januari 2021 keurde de gemeenteraad de gedeeltelijke toetreding tot de opdrachthoudende vereniging Incovo voor de activiteiten 'sluikstortbeleid' en 'beheer recyclageparken' goed.
Contractueel overheidspersoneel kan zich, via de rechtstreekse werking van de Europese Richtlijn, beroepen op de arbeidsrechtelijke bescherming die geboden wordt door die Richtlijn, op voorwaarde dat zij deel uitmaken van een onderneming die een economische activiteit uitoefent. Dit geldt niet voor het statutair overheidspersoneel, zoals bevestigd door het Hof van Justitie.
Inhoud van de richtlijn:
De overname van de recyclageparken door Incovo impliceerde aanvankelijk de overdracht van 6 (5,50 vte) contractuele personeelsleden. Op 14 juni 2021 kon aan de vakorganisaties gemeld worden dat het nog om 4 personeelsleden (3,50 vte) ging (zie verder).
De opdrachthoudende vereniging Incovo wenst de personeelsleden die zullen overgenomen worden van gemeentebestuur Grimbergen zoveel als mogelijk binnen de bestaande rechtspositieregeling van Incovo in te passen. (zie bijlage 1: rechtspositieregeling Incovo).
De Europese Richtlijn 2001/23 voorziet niet in een “één op één” behoud van rechten, doch heeft als doelstelling dat de personeelsleden die worden overgedragen er niet op achteruit gaan. Het verlies van een geldelijk aspect kan dus gecompenseerd worden door een ander geldelijk aspect.
Er diende bijgevolg nagegaan te worden op welke manier het geldelijk aspect voor alle personeelsleden gecompenseerd is.
De loon- en arbeidsvoorwaarden bij Incovo werden vergeleken met deze van het gemeentebestuur.
Deze vergelijking gebeurde aan de hand van een excel-document (geldelijke gegevens) en een word-document (niet-geldelijke gegevens).
Op 17 mei 2021 en 21 mei 2021 keurden respectievelijke het college van burgemeester en schepenen en de raad van bestuur van Incovo het eerste voorstel van loon- en arbeidsvoorwaarden bij overname door Incovo principieel goed.
Samenvatting van het initiële voorstel overname loon- en arbeidsvoorwaarden d.d. 21 mei 2021
(uitgangspunt: overname per 1 oktober 2021)
(de verschillen worden aangegeven in het “vet”)
Salaris |
Incovo hanteert dezelfde salarisschalen als het gemeentebestuur (D- en E-niveau). Het totale loonpakket is echter anders samengesteld:
Hierdoor werd in de eerste berekeningen een negatief verschil bekomen voor de betrokken personeelsleden. Bijgevolg werden de personeelsleden – om het behoud van het totale loonpakket te garanderen – ingeschaald in een hogere geldelijke trap / loonschaal, waardoor ook de brutojaarwedde bij Incovo stijgt. Concreet werden de personeelsleden ingeschaald in de eerstvolgende geldelijke trap / loonschaal waarbij er geen loonverlies meer wordt geleden (de trap / loonschaal met het kleinste positieve verschil). Hierdoor ervaren de personeelsleden geen negatief verschil meer, maar wel een positief verschil. De personeelsleden behouden hun schaalanciënniteit. Simulaties per personeelslid: zie excel-bestand. Aan elk personeelslid zal een individuele berekening bezorgd worden. Tegenover deze loonstijging staat dat het uurrooster van het overgenomen personeel wijzigt. Incovo hanteert vaste uurroosters van dinsdag tot zaterdag (voor de parkbeheerders en assistent-parkbeheerders) en van maandag tot vrijdag (voor de chauffeurs) (zie verder).
|
Functionele loopbaan (doorschalingen) |
Idem
|
Datum uitbetaling salaris |
Hoofdstuk 6.1 arbeidsreglement Incovo (versie 01/01/2021) bepaalt:
In praktijk gebeurt de betaling de 25e van de lopende maand. Indien dit een zaterdag, zon- of feestdag is, de dag ervoor.
|
Haard- of standplaatstoelage |
Idem
|
Vakantiegeld |
Incovo hanteert het stelsel publieke sector Berekeningsbasis:
Het verschil in berekeningsbasis tussen het private en publieke vakantiestelsel wordt opgeheven door de verhoging van de geldelijke trap / loonschaal.
|
Eindejaarstoelage |
Salaris van de maand oktober
|
Maaltijdcheques € 8,00 |
Idem
|
Tweede pensioenpijler 3% |
Idem
|
Hospitalisatieverzekering en voorwaarden |
Idem
|
Arbeidsduur |
38u / week voor een voltijds personeelslid Vaste uurroosters
|
Verlofstelsel |
Er zal een overgangsbepaling ingebouwd worden in RPR Incovo: “De personeelsleden die overgenomen zijn van gemeentebestuur Grimbergen ontvangen 7 bijkomende vakantiedagen.” Verduidelijking over overgang van regeling privaat naar regeling publiek: De wettelijke vakantiedagen (dit zijn de dagen die worden toegekend op basis van het privaat stelsel), worden door het gemeentebestuur verrekend in het vakantiegeld uit dienst. Als overgangsregeling worden de bijkomende dagen voor 9/12 toegekend door de gemeente. Deze dagen zullen door het personeelslid moeten opgenomen worden voor 30/09/2021. Bijkomende dagen van dit saldo die door het personeelslid niet zijn opgenomen voor 30/09/2021, zijn de personeelsleden onherroepelijk kwijt (want daar is geen uitbetalingsbasis voor). Vervolgens worden de jaarlijkse vakantiedagen (26 + 7 overgangsregeling) voor 3/12 toegekend bij Incovo vanaf 1 oktober 2021. De bijkomende feestdagen en brugdagen die vallen vanaf 1 oktober 2021 worden toegekend conform de bepalingen in de rechtspositieregeling.
|
14 feestdagen + 1 dag dienstvrijstelling |
Idem – 15 dagen in totaal Toelichting bij de feestdagen 2021 bij overname: Feestdagen die in het weekend vallen, mogen bij het gemeentebestuur opgenomen worden naar keuze. Hiertoe wordt de feestdag, wanneer deze voor bij is, toegevoegd aan het vakantiesaldo. Tot 30/09 zullen concreet nog volgende feestdagen worden toegekend op deze manier: 11/07 en 15/08. Er zal aan de personeelsleden worden gevraagd deze dagen op te nemen voor 30/09/2021. De bijkomende feestdagen en brugdagen die vallen vanaf 1 oktober 2021 worden toegekend conform de bepalingen in de rechtspositieregeling van Incovo.
|
Kosten woon / werkverkeer |
|
Onregelmatige prestaties |
|
Ecocheques |
|
Toelichting over het inwerkingstraject voor de over te nemen personeelsleden |
Er is bij Incovo een formele onthaalprocedure.
|
Toelichting over het evaluatiesysteem |
Zie RPR Incovo, artikel 24 e.v. De formele evaluatieprocedure wordt enkel opgestart bij functioneringsproblemen. In regel is er een jaarlijkse functionering, en meer nog een duidelijke onmiddellijke (positieve) feedbackcultuur.
|
De vakorganisaties werden op 21 mei 2021 uitgenodigd voor een bijkomende vergadering van het bijzonder onderhandelingscomité op 8 juni 2021 over de uitbesteding van het recyclagepark en de overname van het contractueel personeel.
Zij ontvingen hiertoe alle relevante documenten.
Het eerste overleg vond plaats op 8 juni 2021.
Ingevolge de besprekingen (zie verslag als bijlage 9) werd volgende afgesproken:
Document / Item |
Vragen tijdens overleg 08/06/2021 |
Afgesproken acties |
Salaris |
De verhoging in geldelijke trap opnemen in overgangsbepaling RPR Incovo zodat hier een juridische basis voor is (juridische basis: de Europese richtlijn waarin het behoud van het loon wordt voorzien) |
To do Incovo |
Vraag of de “balans” nog in evenwicht is wanneer de personeelsleden in de hoogste geldelijke trap zijn. Wat wanneer de personeelsleden aan het maximum van de functionele loopbaan zitten? Op dat moment gaat het feit dat zaterdagprestaties niet meer worden vergoed, wel een impact hebben. |
Wordt onderzocht door de personeelsdiensten van gemeentebestuur en van Incovo. Simulaties worden opgemaakt. Resultaat zal teruggekoppeld worden.
|
|
Schaalanciënniteit en andere anciënniteiten (niet geldelijke) |
De overnameovereenkomst en het addendum vermelden specifiek het behoud van schaalanciënniteit. De andere anciënniteiten worden niet vermeld.
|
Dit zal worden verduidelijkt in de overnameovereenkomst en het addendum. |
Resultaat procedures interne mobiliteit en finaal aantal personeelsleden dat de overstap zal maken |
Kunnen de vakorganisaties worden ingelicht over het resultaat van de selectieprocedures en over het aantal personeelsleden dat finaal zal overgedragen worden? |
Feedback zal bezorgd worden |
Vakantieregeling |
Graag concrete berekening bezorgen |
Oké. Gemeente: 20 dagen volgens het private stelsel Incovo: 3/12 van 33 dagen = 8,25 (wat telkens wordt afgerond naar de eerstvolgende hogere halve eenheid)
|
Het is belangrijk dat het personeel de mogelijkheid krijgt om hun verlof op te nemen. Kan er deze week nog aan de personeelsleden worden meegedeeld hoeveel verlof ze nog moeten opnemen voor 30 september 2021? Op die manier kan het verlof al worden ingepland. |
Oké.
De personeelsleden ontvingen op 11 juni 2021 een berekening van hun verlofsaldo tot 30/09/2021.
De coördinator recyclageparken en openbare reinheid zal in overleg met het personeel de vakantieplanning herbekijken.
|
|
Plaats tewerkstelling |
Mogelijks is dit een issue voor sommige personeelsleden:
|
Feedback zal bezorgd worden na de individuele gesprekken (17/06). |
Arbeidsduur |
Af te toetsen tijdens individuele gesprekken volgende week en feedback aan vakorganisaties bezorgen
|
Feedback zal na 17/06 aan de vakorganisaties bezorgd worden. |
Overnameovereenkomst |
Verwijzing naar AV van 11/06 schrappen gezien de vraag van het CBS van 07/06 om dit agendapunt te verdagen o.v. het door Intradura ingediende verzoekschrift tot schorsing en vernietiging.
|
Wordt aangepast in overname overeenkomst |
Addendum arbeidsovereenkomsten |
Artikel 6 anders verwoorden Verwijzen naar “containerchauffeur” (geen afvalophaling)
|
Zal aangepast worden |
Artikel 6, § 2 – verwijzen dat dit tijdelijk / uitzonderlijk is
|
Zal aangepast worden |
|
Artikel 3 – verwijzen naar alle anciënniteiten, niet alleen schaalanciënniteit (geldelijke wijzigt wel – dienst niet)
|
Zal aangepast worden |
|
Bij “plaats tewerkstelling” chauffeurs toevoegen dat ze hoofdzakelijk rijden op Grimbergen
|
Zal aangepast worden |
|
Fietsvergoeding |
Wat als een personeelslid verder moet fietsen?
|
Te bekijken ifv finale tewerkstellingsplaats |
Vervolgoverleg |
Vervolgoverleg te voorzien |
Het vaste agendapunt “stand van zaken uitbesteding” is geagendeerd op het overleg van 16/06/2021
Er wordt een vervolgoverleg voorzien: vrijdag 2 juli 2021 van 13.30 – 14.30 uur.
|
Er werd tussentijds teruggekoppeld aan de vakorganisaties over de openstaande actiepunten.
Op 14 juni 2021 ontvingen de vakorganisaties de volgende documenten:
Op 14 juni 2021 ontvingen de vakorganisaties de volgende terugkoppeling na het overleg van 8 juni 2021:
Tijdens het overleg op 16 juni 2021 werd deze tussentijdse toelichting mondeling toegelicht aan de vakorganisaties (zie uittreksel van het verslag als bijlage 11).
Op 16 juni 2021 werd volgende bijkomende vraag gesteld door de vakorganisaties:
Vragen / bemerkingen vakbondsafvaardiging |
Antwoord bestuur + to do’s |
|
|
Deze vraag werd behandeld i.k.v. openbaarheid van bestuur en op 25 juni 2021 bezorgde het bestuur een antwoord aan de vakorganisaties (gedeeltelijke openbaarmaking).
Op 17 juni 2021 vonden de individuele gesprekken plaats met de personeelsleden van het recyclagepark.
Uit deze gesprekken kon geconcludeerd worden dat:
Hierover werd op 21 juni 2021 teruggekoppeld aan de vakorganisaties.
Op 28 juni 2021 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het advies van GD&A Advocaten over het salaris bij het bereiken van de hoogste geldelijke trap in de functionele loopbaan, en besliste om geen loonsimulaties te maken per personeelslid tot aan pensioneringsdatum.
Dit standpunt werd op 29 juni 2021 meegedeeld aan de vakorganisaties.
Redenen:
Op 29 juni 2021 werden de aangepaste teksten van de overnameovereenkomst en het addendum aan de arbeidsovereenkomsten bezorgd aan de vakorganisaties (cf. aanpassingen na overleg 08/06/2021). Tevens werden ook het uittreksel uit het verslag van de vergadering van 16 juni 2021 bezorgd en een aangepaste versie van het protocol. Ter voorbereiding van het overleg van 2 juli 2021 werden de laatste versies van alle documenten overgemaakt.
Op 2 juli 2021 vond een vervolgoverleg plaats: zie verslag van dit overleg als bijlage 12.
Tijdens dit overleg werd de gewijzigde timing in het dossier toegelicht:
Gewijzigde timing dossier
Omdat een uitspraak van de Raad van State in de schorsingsprocedure pas verwacht wordt in het najaar 2021 werd beslist om de overname van het personeel ook uit te stellen tot 1 januari 2022.
In de juridische documenten zal bijgevolg volgende aangepast worden:
De principes voor overname van het personeel blijven dezelfde, ook bij overname per 1 januari 2022. Er zullen op dat moment wel nieuwe loonsimulaties gemaakt worden voor de personeelsleden die zich eventueel in een hogere geldelijke trap bevinden.
Voor de personeelsleden betekent dit dat de vakantieregeling in het overgangsjaar 2021 niet van toepassing is (berekeningen verlof tot 30/09/2021 bij gemeente in privaat stelsel en vanaf 01/10/2021 bij Incovo in publiek stelsel).
De nieuwe versies van overnameovereenkomst en addendum aan de arbeidsovereenkomsten (versies d.d. 2 juli 2021) werden ter zitting toegelicht aan de vakorganisaties.
Ingevolge de besprekingen (zie verslag als bijlage 12) wordt volgende afgesproken:
Document / Item |
Vragen tijdens overleg 02/07/2021 |
Afgesproken acties |
Overnameovereenkomst / Addendum aan de arbeidsovereenkomsten |
Dit zijn niet de versies die wij op 29/06 ontvangen hebben. Verder zien we niet meteen een probleem – naar vakantieregeling lijkt 1 januari 2022 eenvoudiger om de overstap te maken. |
De aangepaste versies van de documenten worden vandaag nog bezorgd. Pas gisteren is definitief beslist om de overnamedatum te verplaatsen.
|
Verslag overleg 8 juni 2021 |
Artikel 6, § 2 van het addendum is aangepast wat betreft het tijdelijk karakter van het werken op een ander recyclagepark, en het feit dat de containerchauffeurs maximaal rijden in de regio Grimbergen. In het verslag van ons vorig overleg op p.7 wordt dat niet duidelijk genoeg geformuleerd. Graag verslag op dat punt aanpassen: tewerkstelling voornamelijk in Grimbergen en andere regio’s slechts uitzonderlijk. |
Het verslag zal op dat punt worden aangepast.
|
Afwerking protocol |
|
Protocol zal verder afgewerkt worden en op 9 juli 2021 verzonden. Dit is oké voor de vakorganisaties.
|
Op 2 juli 2021 werden de volgende documenten bezorgd aan de vakorganisaties:
Op 6 juli 2021 werden aan de vakorganisaties de volgende documenten bezorgd:
Toelichting bij het nieuwe word-document betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden:
Op 8 juli 2021 meldde ACV Openbare Diensten:
Op 8 juli 2021 werd aan de vakorganisaties een aangepaste versie van het addendum aan de arbeidsovereenkomsten bezorgd (aanpassing artikel 6).
Deze wijziging werd op 8 juli ook meegedeeld aan de personeelsleden.
Er werden verder geen bemerkingen meer ontvangen.
Op 9 juli 2021 werd het protocol verstuurd aan de vakorganisaties, met de volgende bijlagen:
Er werd gevraagd het ondertekende protocol uiterlijk 3 augustus 2021 terug te bezorgen (cf. einde termijn ondertekening protocol).
Het personeel werd concreet ingelicht over:
Op 10 juni 2021 vond een algemeen toelichtingsmoment voor het personeel plaats.
Agendapunten toelichtingsmoment:
Presentatie bij het overleg met het personeel: zie bijlage 10.
Op 11 juni 2021 ontvingen de personeelsleden – in navolging van het globale toelichtingsmoment – de volgende documenten in afgedrukte vorm:
Op 17 juni 2021vonden de individuele gesprekken plaats met de personeelsleden van het recyclagepark (zie boven). De conclusies van deze gesprekken werden op vrijdag 18 juni 2021 telefonisch teruggekoppeld aan de betrokken personeelsleden. Op 21 juni 2021 werd deze informatie via e-mail bevestigd aan de personeelsleden.
Op 2 juli 2021 (na het overleg met de vakorganisaties) werd aan de personeelsleden gemeld dat de overname van het contractueel personeel door Incovo wordt uitgesteld naar 1 januari 2022.
Hierbij werden ook de praktische consequenties toegelicht:
De personeelsleden ontvingen op 2 juli 2021 ook de aangepaste versie van het addendum aan de arbeidsovereenkomst.
Op 8 juli 2021 ontvingen de personeelsleden de aangepaste versie van het addendum aan de arbeidsovereenkomst (cf. aanpassing artikel 6).
Het finale voorstel voor overname van het contractuele personeel van het recyclagepark door Incovo wordt bestendigd in de volgende documenten:
Samenvatting:
(Wijzigingen t.o.v. initiële voorstel zijn aangeduid in het geel)
Vergelijkingspunt |
Situatie Incovo (RPR 01/01/2021) |
Salaris |
Incovo hanteert dezelfde salarisschalen als het gemeentebestuur (D- en E-niveau). Het totale loonpakket is echter anders samengesteld:
Hierdoor werd in de eerste berekeningen een negatief verschil bekomen voor de betrokken personeelsleden. Bijgevolg werden de personeelsleden – om het behoud van het totale loonpakket te garanderen – ingeschaald in een hogere geldelijke trap / loonschaal, waardoor ook de brutojaarwedde bij Incovo stijgt. Concreet werden de personeelsleden ingeschaald in de eerstvolgende geldelijke trap / loonschaal waarbij er geen loonverlies meer wordt geleden (de trap / loonschaal met het kleinste positieve verschil). Hierdoor ervaren de personeelsleden geen negatief verschil meer, maar wel een positief verschil. De personeelsleden behouden hun schaalanciënniteit. Simulaties per personeelslid: zie excel-bestand. Aan elk personeelslid zal een individuele berekening bezorgd worden. Gelet op de nieuwe datum van overname, nl. 1 januari 2022, zullen er nieuwe berekeningen gemaakt worden voor de personeelsleden die zich eventueel in een hogere geldelijke trap bevinden. Tegenover deze loonstijging staat dat het uurrooster van het overgenomen personeel wijzigt. Incovo hanteert vaste uurroosters van dinsdag tot zaterdag (voor de parkbeheerders en assistent-parkbeheerders) en van maandag tot vrijdag (voor de chauffeurs) (zie verder). |
Functionele loopbaan (doorschalingen) |
Idem. |
Datum uitbetaling salaris |
Hoofdstuk 6.1 arbeidsreglement Incovo (versie 01/01/2021) bepaalt:
In praktijk gebeurt de betaling de 25e van de lopende maand. Indien dit een zaterdag, zon- of feestdag is, de dag ervoor.
|
Haard- of standplaatstoelage
|
Idem. |
Vakantiegeld |
Stelsel publieke sector Berekeningsbasis:
Het verschil in berekeningsbasis tussen het private en publieke vakantiestelsel wordt opgeheven door de verhoging van de geldelijke trap / loonschaal.
|
Eindejaarstoelage |
Voordeliger bij Incovo Artikel 110 RPR Incovo Het bedrag van de eindejaarstoelage is het maandsalaris van de maand oktober m.i.v. haard- en standplaatstoelage.
|
Maaltijdcheques € 8,00 |
Idem bij Incovo
|
Tweede pensioenpijler 3% |
Idem bij Incovo
|
Hospitalisatieverzekering |
Idem bij Incovo
|
Arbeidsduur |
Vaste uurroosters
|
Functiebeschrijving |
|
Plaats van tewerkstelling |
De personeelsleden die bij Incovo te werk gesteld worden als parkbeheerder (D1-D3) of assistent-parkbeheerder (E1-E3) kunnen op de volgende recyclageparken te werk gesteld worden:
Na de procedures interne mobiliteit (08/06) en de gesprekken met de personeelsleden (10/06 en 17/06) bleek:
De personeelsleden die bij Incovo te werk gesteld worden als chauffeur (D1-D3) hebben als uitvalsbasis:
|
Verlofstelsel |
Er zal een overgangsbepaling ingeschreven worden in RPR Incovo:
Gezien de datum van overname verplaatst wordt naar 1 januari 2022 is de onderstaande regeling betreffende overgang van privaat naar publiek stelsel niet meer van toepassing. |
14 feestdagen Dienstvrijstelling |
Gezien de datum van overname verplaatst wordt naar 1 januari 2022 is de regeling betreffende de feestdagen in 2021 niet meer van toepassing. |
Kosten woon / werk: |
|
Onregelmatige prestaties |
|
Begrafenisvergoeding |
|
Ecocheques |
Gezien de datum van overname verplaatst wordt naar 1 januari 2022 is de regeling betreffende het overgangsjaar 2021 niet meer van toepassing. |
Toelichting over het inwerkingstraject voor de over te nemen personeelsleden |
|
Toelichting over het evaluatiesysteem |
|
Andere |
//
|
Op 9 juli 2021 werd het protocol verstuurd aan de vakorganisaties, met de volgende bijlagen:
Er werd gevraagd het ondertekende protocol uiterlijk 3 augustus 2021 terug te bezorgen (cf. einde termijn ondertekening protocol).
Op 13 juli 2021 werd een protocol van akkoord ontvangen vanwege ACV-Openbare Besturen en op 14 juli 2021 werd een protocol van akkoord ontvangen vanwege ACOD-LRB.
TOELICHTING BIJ OVERNAMEOVEREENKOMST EN ADDENDUM ARBEIDSOVEREENKOMST
De overnameovereenkomst is een overeenkomst tussen het gemeentebestuur Grimbergen en de opdrachthoudende vereniging Incovo, met als doel de modaliteiten van de overdracht van de contractuele personeelsleden te reguleren.
Het addendum aan de arbeidsovereenkomst is een overeenkomst tussen Incovo en elk individueel personeelslid dat wordt overgenomen.
Dit addendum bepaalt het volgende:
VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vragen / bemerkingen commissieleden |
Antwoorden |
Bart Van Humbeeck: De overnameovereenkomst voorziet in ontbindende voorwaarden (artikel 12). Zijn er nog lopende geschillen? Waarom is er geen paragraaf 3 toegevoegd i.v.m. Raad van State? In de paragrafen 1 en 2 wordt er enkel gesproken over de vernietiging of schorsing van deze overeenkomst, maar er wordt niet gesproken over het lopende geschil.
|
De datum van overname is verplaatst naar 1 januari 2022 omwille van de nog lopende procedure bij de Raad van State. Deze overeenkomst is opgemaakt door GD&A Advocaten en het punt betreffende de datum van overname is opgenomen door GD&A Advocaten en meester Bosquet (die het dossier van de toetreding tot Incovo opvolgt). Juridisch zou het dus moeten kloppen. Deze ontbindende voorwaarden zijn eraan toegevoegd omdat we niet in een situatie willen komen waarbij personeelsleden overgedragen zijn op 1 oktober en dat er enkele weken nadien een negatieve uitspraak van Raad van State zou zijn.
We laten deze bepaling nakijken tegen de gemeenteraad donderdag. We hebben ons voor de opmaak van de overeenkomsten laten begeleiden door een advocatenkantoor, maar we gaan het dubbelchecken.
Ondertussen weten we dat er in september een uitspraak zal zijn in de procedure van de Raad van State. Het is logisch dat – wanneer we niet toetreden tot Incovo – er ook geen overname van personeel is.
Nvdr: Dit punt werd op 25 augustus 2021 nagevraagd bij GD&A Advocaten:
|
Isabel Gaisbauer: Hoe lang geldt deze overgangsregeling voor het personeel?
|
Zo lang de personeelsleden bij Incovo in dienst zijn. |
Linda De Pree: Bij de gemeente hebben de personeelsleden maaltijdcheques van 8€, en bij Incovo maar 6€?
|
Nee, ook bij Incovo hebben ze maltijdcheques van 8€ (zie artikel 125 RPR Incovo). |
Linda De Pree: Er blijven 3,5 VTE over die zullen overgaan naar Incovo. Is dat voldoende voor het recyclagepark van Grimbergen of zullen er extra personeelsleden van Incovo ingezet worden in Grimbergen?
|
Er zal aanvulling gebeuren door Incovo. |
Artikel 1.
In het kader van de uitbesteding van het recyclagepark en de overname van het contractueel personeel door de opdrachthoudende vereniging Incovo neemt de gemeenteraadscommissie personeel en organisatie kennis van:
Art. 2.
De bepaling opgenomen in artikel 12 van de overnameovereenkomst (ontbindende voorwaarden) wordt juridisch afgetoetst tegen de gemeenteraadszitting van 26 augustus 2021.
De voorzitter sluit de zitting op 24/08/2021 om 22:00.
Namens GEMEENTERAADSCOMMISSIE PERSONEEL EN ORGANISATIE,
Goedele DE VOCHT
waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie personeel en organisatie
Elke WOUTERS
voorzitter gemeenteraadscommissie personeel en organisatie