De gemeenteraad keurt de aanpassing van de personeelsformatie van team verkeer, in afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie "Binding & maatwerk" van 21 december 2017, goed:
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Koninklijk Besluit van 31 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk Besluit van 7 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie.
Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de lokale politie.
Koninklijk Besluit van 20 oktober 2009 houdende de wijziging van het KB van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de lokale politie.
Koninklijk Besluit van 17 september 2001 houdende de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking.
Koninklijk Besluit van 16 oktober 2009 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren.
Ministeriële omzendbrief PLP 10 van 9 oktober 2001.
Ministeriële omzendbrief van 1 december 2006 inzake richtlijnen tot het verlichten en vereenvoudigen van sommige administratieve taken van de politie.
Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2001 waar volgend personeelskader werd goedgekeurd: 66 operationele medewerkers en 8,5 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 23 juni 2005 waar volgend personeelskader werd goedgekeurd: 72 operationele medewerkers en 10 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 25 oktober 2007 waar volgende aanpassing van het personeelskader werd goedgekeurd: 72 operationele medewerkers en 14 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 27 mei 2010 waar volgende aanpassing werd goedgekeurd: 75 operationele medewerkers en 14 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2017 waar volgende aanpassing van het personeelskader werd goedgekeurd: 79 operationele medewerkers en 16 administratieve en logistieke medewerkers.
Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 - aanpassing personeelsformatie "binding & maatwerk".
Besluit van de gemeenteraad van 24 juni 2021 - Commissaris van politie - coördinator operaties, van een adviseur (Calog niveau A) - jurist en assistent ter ondersteuning van team personeel en welzijn en team middelenbeheer en financiën buiten de personeelsformatie - aanwerving.
Besluit van de gemeenteraad van 2 juni 2022 - Maatschappelijk assistent (CALog niveau B) - assistent operationele informatie (CALog niveau C) - Interne en externe communicatieverantwoordelijke (CALog niveau B of C) buiten de personeelsformatie - aanwerving.
Besluit van de gemeenteraad van 24 november 2022 - Assistent team onthaal (CALog niveau C) - Assistent team geïntegreerde sectorwerking (CALog niveau C) - Assistent team secretariaat operaties en planning (CALog niveau C) buiten de personeelsformatie en vervangingscontract assistent team personeel en welzijn (CALog niveau C) - Aanwerving.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2019 - Lokale politie - Aanpassing personeelsformatie "Binding & maatwerk".
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 december 2020 - Toewijzing van de functie van commissaris van politie - adjunct coördinator operaties opengesteld bij de vierde mobiliteitscyclus 2020 - Kennisname en goedkeuring.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2021 - Commissaris van politie - coördinator operaties, van een adviseur (Calog niveau A) - jurist en assistent ter ondersteuning van team personeel en welzijn en team middelenbeheer en financiën buiten de personeelsformatie - aanwerving.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2022 - Maatschappelijk assistent (CALog niveau B) - assistent operationele informatie (CALog niveau C) - Interne en externe communicatieverantwoordelijke (CALog niveau B of C) buiten de personeelsformatie - aanwerving.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022 - Assistent team onthaal (CALog niveau C) - Assistent team geïntegreerde sectorwerking (CALog niveau C) - Assistent team secretariaat operaties en planning (CALog niveau C) buiten de personeelsformatie en vervangingscontract assistent team personeel en welzijn (CALog niveau C) - Aanwerving.
Er werd juridisch advies gevraagd aan de juriste van PA NORA (Politie Associatie Noordoost Rand) waartoe de PZ Grimbergen behoort: onderzoek naar: mogen enkel nog AGP optreden op handhaving betaald parkeren (o.a. blauwe zone) en inspecteurs NIET?
Juridisch zal er geen onwettigheid zijn als inspecteurs het doen. Die bevoegdheid behouden ze, maar het is echter beleidsmatig niet de bedoeling. De juriste verwijst naar het stukje uit de parlementaire voorbereiding.
"Sedert de inwerkingtreding van de wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid zijn het parkeren met beperkte parkeertijd, het betalend parkeren en het bewoners parkeren, uit de strafrechtelijke sfeer gehaald. Zelfs al zijn de leden van de politie, volgens de bepalingen van de wegcode, bevoegd gebleven om te letten op de naleving van de wetten en reglementen over de politie van het wegverkeer, toch is het zo dat de wetgever blijkt te hebben bedoeld de politie te ontheffen van de voormelde materie en er derhalve andere instanties en personen mee te belasten (gemeentelijke ambtenaren of private vennootschappen), met de bedoeling de politieambtenaren toe te laten zich toe te leggen op hun kerntaken. Het voorliggend wetsontwerp beoogt een gelijkaardig doel, vermits het er hier om gaat toe te laten dat de politieambtenaren zich toeleggen op het beantwoorden van de gerechtvaardigde verwachtingen van de bevolking op het vlak van veiligheid, terwijl gelijklopend de bevoegdheid van de hulpagenten inzake verkeer zonder dubbelzinnigheid wordt vastgelegd. In dat kader is het niet onlogisch te bepalen, wat het doel is van dit amendement, dat de algemene bevoegdheid van de hulpagenten ook toepassing kan vinden wat betreft de vaststelling van gedepenaliseerde parkeerovertredingen."
HISTORIEK
Op 21 december 2017 keurde de gemeenteraad het personeelsbehoeftenplan “Binding en Maatwerk” van de politiezone Grimbergen goed. In dit plan werd voor het team verkeer volgende samenstelling voorzien:
1 hoofdinspecteur die ook teamleider is,
2 inspecteurs/motorrijders,
2 inspecteurs.
In vergelijking met de periode voor 2017 werd geopteerd om het agentenkader uit te doven en deze te vervangen door inspecteurs. De redenering hierachter was dat in het verleden gebleken is dat vrij vlug werd doorgestroomd naar de graad van inspecteur (geen probleem als dit binnen de politiezone blijft), destijds was het mogelijk om een andere politiezone te kiezen eens de opleiding gestart en de bevoegdheden van een AGP blijven beperkt (voornamelijk verkeersbevoegdheid).
Na 5 jaar – vanaf september 2023 – wordt een nieuwe hoofdinspecteur/teamleider verkeer in plaats gesteld.
Er wordt geopteerd om voor bi-ambtplaatsen te gaan: dit wil zeggen naast de hoofdinspecteur en de twee inspecteur/motorrijders:
1 hoofdinspecteur die ook teamleider is,
2 hoofdinspecteurs/inspecteurs/motorrijders,
1 inspecteur/agent van politie (AGP)/motorrijder,
1 inspecteur/agent van politie (AGP).
Reden voor die “slingerbeweging” is:
Meer kans op kandidaten voor AGP, wetende dat dit kader in het verleden al dikwijls de “springplank” was naar het inspecteurskader.
De mogelijkheid toch openlaten als een derde inspecteur kiest voor de functie van motorrijder.
De diplomavereisten voor AGP zijn nihil.
De opleiding AGP duurt 6 maanden dus vlugger in de politiezone.
Rekening houdend met het juridisch advies van de juriste van PA NORA (Politie Associatie Noordoost Rand) waartoe de PZ Grimbergen behoort.
GEVRAAGDE AANPASSING
1 hoofdinspecteur die ook teamleider is;
2 hoofdinspecteurs/inspecteurs/motorrijders;
1 inspecteur/agent van politie (AGP)/motorrijder en
1 inspecteur/agent van politie (AGP).
Volgende aanpassingen en/of aanwervingen buiten kader werden al goedgekeurd:
wijziging van de functie van medewerker team middelenbeheer en financiën van niveau C in niveau B (gemeenteraad 27 juni 2019);
aanwerving van een commissaris adjunct coördinator operaties (college van burgemeester en schepenen 7 december 2020);
aanwerving van een adviseur juridische ondersteuning (CALog niveau A) buiten kader (gemeenteraad 24 juni 2021);
aanwerving van een assistent (CALog niveau C) 1/2 team middelenbeheer en financiën en 1/2 team personeel en welzijn buiten kader (gemeenteraad 24 juni 2021).
aanwerving van een maatschappelijk assistent (CALog niveau B) ter vervanging van een inspecteur jeugd en gezin buiten kader (gemeenteraad 2 juni 2022).
aanwerving van een assistent operationele informatie (CALog niveau C) buiten kader (gemeenteraad 2 juni 2022).
aanwerving van een interne en externe communicatieverantwoordelijke (CALog niveau B of C) buiten kader (gemeenteraad 2 juni 2022).
aanwerving van een assistent team onthaal, een assistent team geïntegreerde sectorwerking, een assistent team secretariaat operaties en planning en de tijdelijke vervanging van een assistent team personeel en welzijn (gemeenteraad 24 november 2022).
Enig artikel.
Onderstaande aanpassing van de personeelsformatie van team verkeer goed te keuren, in afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie "Binding & maatwerk" die op 21 december 2017 werd goedgekeurd: