Terug
Gepubliceerd op 29/08/2025

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

do 26/06/2025 - 19:30 raadzaal
Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Chantal LAUWERS, vijfde schepen
Dirk MOENS, gemeenteraadslid
Afwezig: Ann SELLESLAGH, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 26/06/2025 om 19:05.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen

      • Notulen en zittingsverslag van de vorige raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

        Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chantal LAUWERS, vijfde schepen
        Dirk MOENS, gemeenteraadslid
        Afwezig: Ann SELLESLAGH, gemeenteraadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 22 mei 2025 goed.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
        1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • DLB
          • Artikel 74, 2° DLB:

        Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
        2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         

          • Artikel 19 DLB:

        De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
        De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
        Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

         

          • Artikel 277, §1 DLB:

        De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
        De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         
          • Artikel 278, §1 DLB:

        De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
        De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
        Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
        De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         

         

        • Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedgekeurd in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019, gewijzigd in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 en 24 april 2025:
          • Art. 29. 

        §1. De notulen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de raad geen beslissing heeft genomen.  

        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of die voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.   

        Een raadslid kan vragen om, beknopt, in de notulen de rechtvaardiging van zijn of haar stemgedrag op te nemen. 

        §2. De zittingsverslagen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.  

        §3. De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikels 277 en 278 DLB. 

        §4. Als de raad een aangelegenheid overeenkomstig artikels 5 en 6 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt over die aangelegenheid geen zittingsverslag opgesteld noch een audiovisuele opname gemaakt. 

         

          • Art. 30. 

        Het zittingsverslag van de openbare zitting van de raad bestaat enerzijds uit een audiovisuele, conform art. 278 DLB, en anderzijds uit een uitgetypt zittingsverslag. 

        De audiovisuele opname wordt via de gemeentelijke website ter beschikking gesteld aan raadsleden en publiek. 

         

          • Art. 31. 

        § 1. Behalve in spoedeisende gevallen, worden de notulen van de vorige vergadering en het uitgetypt zittingsverslag ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering via e-Notulen ter beschikking gesteld aan de raadsleden. 

        §2. Elk raadslid heeft het recht om tijdens de openbare vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige openbare vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast. 

        Opmerkingen over de redactie van de notulen van de vorige besloten vergadering worden tijdens de besloten vergadering gemaakt. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. 

        §3. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering. 

        In e-notulen wordt steeds een agendapunt ‘Goedkeuren notulen’ opgemaakt.  

        §4. Als de raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend. 

        §5. Het zittingsverslag wordt samen met de notulen actief openbaar gemaakt via de bekendmaking op de webtoepassing van de gemeente.

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        /

        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 22 mei 2025 goed te keuren.

    • Beleidsondersteuning

      • Organisatiebeheersing

        • Jaarlijkse rapportage over het organisatiebeheersingssysteem - Kennisname

          Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
          Bart LAEREMANS, burgemeester
          Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
          Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
          Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Chantal LAUWERS, vijfde schepen
          Dirk MOENS, gemeenteraadslid
          Afwezig: Ann SELLESLAGH, gemeenteraadslid

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de jaarlijkse rapportage over het organisatiebeheersingssysteem m.b.t. het jaar 2024.

          De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

          Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):

          • Art. 78:

          De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:

          8° het goedkeuren van het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 219.

           

          • Art. 219:

          Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.   

          De beslissing wordt genomen op grond van:
          • DLB:

            • Art. 217 

          Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

          1°  de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;

          2°  wetgeving en procedures naleeft;

          3°  over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;

          4°  op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;

          5°  de activa beschermt en fraude voorkomt.

            • Art. 218

          Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

          Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

            • Art. 219

          Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

          De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. 

            • Art. 220.

          Met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 kan de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen.

          De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.

           

          • Besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2019 ter goedkeuring van het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem.

           

          • Besluit van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2024 ter goedkeuring van het addendum bij het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem. 

           

          • Besluit van het vast bureau van 16 juni 2025 inzake kennisname van de jaarlijkse rapportage over het organisatiebeheersingssysteem.
          De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
          • Stuurgroep organisatiebeheersing heeft per mail goedkeuring gegeven.
          • het MAT heeft per mail goedkeuring gegeven.
          • Vast bureau 16 juni 2025: kennisname.
          De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

          Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau rapporteert over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. 

           

          Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen zodat men een redelijke zekerheid bekomt over:

          • of de vastgelegde doelstellingen bereikt worden en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
          • of de wetgeving en procedures worden nageleefd;
          • of de organisatie over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
          • of de organisatie op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
          • of de organisatie de activa beschermt en fraude voorkomt.

           

          Op 27 juni 2019 werd het algemeen kader voor organisatiebeheersing goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Het jaarverslag over de organisatiebeheersing 2024 in bijlage rapporteert over de acties die in 2024 werden ondernomen binnen het organisatiebeheersingssysteem.

           

          Het jaarverslag is opgebouwd uit 4 delen. In een eerste deel wordt organisatiebeheersing in het algemeen gesitueerd en worden de verschillende rollen en verantwoordelijkheden geschetst. Het tweede deel omvat de aanpak van organisatiebeheersing binnen het lokaal bestuur Grimbergen, waaronder het kader, de ingezette middelen en instrumenten, de betrokken medewerkers en organen en de koppeling met het meerjarenplan 2020-2025. In deel 3 worden de gerealiseerde beheersmaatregelen, de aandachtspunten, de significante incidenten en de algemene beheersing van de organisatie m.b.t. 2024 besproken. Het laatste deel geeft de planning weer op het vlak van organisatiebeheersing voor het volgende jaar 2025.

           

          De raad voor maatschappelijk welzijn dient kennis te nemen van de jaarlijkse rapportage over het organisatiebeheersingssysteem met betrekking tot 2024.

          Bijkomende info:

          /

          Publieke stemming
          Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
          Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel.

          Kennis te nemen van de jaarlijkse rapportage over het organisatiebeheersingssysteem m.b.t. het jaar 2024.

    • Financiën

      • Jaarrekening 2024 - Vaststelling

        Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chantal LAUWERS, vijfde schepen
        Dirk MOENS, gemeenteraadslid
        Afwezig: Ann SELLESLAGH, gemeenteraadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024, voor wat het eigen deel betreft, vast en legt dit vervolgens ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikels 78,4°, 249 en 260 tot 262 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • DLB.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
         
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2025 betreffende jaarrekening 2024.
         
        • Besluit van het vast bureau van 10 juni 2025 betreffende jaarrekening 2024.
        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        Besluit van het managementteam van 10 juni 2025 houdende positief advies bij de jaarrekening.

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        Nadat de rekeningen in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        Vanaf boekjaar 2020 heeft de jaarrekening betrekking op gemeente en OCMW samen; het document is met andere woorden te beschouwen als een gecoördineerde jaarrekening van beide entiteiten.

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen elk over hun deel van de jaarrekening. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.

        De jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 sluit af met een beschikbaar budgettair resultaat van -8.414.820 euro.

        De jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 sluit af met een autofinancieringsmarge van 1.547.184 euro.

        Bijkomende info:

        /

        Publieke stemming
        Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
        Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
        Tegenstanders: Manon BAS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Laurent VANBINST
        Onthouders: Eddie BOELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Gerlant VAN BERLAER
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 7 onthoudingen
        BESLUIT

        Artikel 1.

        De jaarrekening over het financiële boekjaar 2024, voor wat het eigen deel betreft, vast te stellen en vervolgens ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.

         

        Art. 2.

        De jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 kan als volgt vastgesteld worden (bedragen in euro):

        • Budgettair resultaat boekjaar: -1.033.440
        • Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar: -7.374.828
        • Gecumuleerd budgettair resultaat: -8.408.269
        • Onbeschikbare gelden: 6.551
        • Beschikbaar budgettair resultaat: -8.414.820
        • Autofinancieringsmarge: 1.547.184
    • Welzijn

      • Energiesnoeiers: samenwerkingsovereenkomst en verwerkingsovereenkomst met Energiehuis 3WPlus - Goedkeuring

        Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chantal LAUWERS, vijfde schepen
        Dirk MOENS, gemeenteraadslid
        Afwezig: Ann SELLESLAGH, gemeenteraadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente, het OCMW en 3Wplus Werk m.b.t. de uitvoering van diensten gericht op rationeel energiegebruik bij kwetsbare gezinnen, alsook de verwerkingsovereenkomst tussen het OCMW en 3Wplus Werk m.b.t. de uitvoering en de organisatie van de verwerking van de persoonsgegevens verzameld in het kader van deze overeenkomst, goed.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 78, 6° van het decreet lokaal bestuur (DLB)

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Actieverplichting van de distributienetbeheerder ter stimulering van het rationeel energiegebruik door uitvoering van huishoudelijke energiescans zoals beschreven in het Energiebesluit, artikel 6.4.1/8 (gewijzigd ten gevolge van het Besluit van de Vlaamse Regering van 1 oktober 2024 tot wijziging van het energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de energiescans). 
        • Besluit van VEKA van 13 januari 2014 m.b.t. de minimale vereisten van het VEKA voor het uitvoeren van de energiescans en de begeleidingstrajecten. 
         
        • Besluit van de gemeenteraad van 27 september 2007 betreffende de goedkeuring van de overeenkomst tussen de gemeente, het OCMW en het Vilvoords Zilverpunt vzw voor de uitvoering van de huishoudelijke energiescans (DOSSIERSTUK 1). 
        • Besluit van de gemeenteraad van 24 april 2014 m.b.t. de overeenkomst met Vilvoords Zilverpunt vzw voor de uitvoering van huishoudelijke energiescans vanaf 2014 (DOSSIERSTUK 2).
         
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 mei 2007 tot goedkeuring van de intentieverklaring om de uitvoering van energiescans en kleine energiebesparende maatregelen toe te wijzen aan de betrokken 'sociale economie' initiatieven uit de regio (DOSSIERSTUK 3). 
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 juni 2007 m.b.t. de goedkeuring van de deelname aan het 'project huishoudelijke energiescans' en om deze energiescans te laten uitvoeren door lokale 'sociale economie initiatieven' (DOSSIERSTUK 4). 
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 juli 2007 m.b.t. de toewijzing van de uitvoering van de huishoudelijke energiescans aan Vilvoords Zilverpunt vzw (DOSSIERSTUK 5).  
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2024 m.b.t. de werkingssubsidie aanvullende lokale diensten (DOSSIERSTUK 6). 
        • Besluit van het vast bureau van 3 juni 2025 m.b.t. de kennisname van de stopzetting van de activiteiten van ViTeS en de goedkeuring van de overname van de activiteiten door het Energiehuis 3Wplus (DOSSIERSTUK 10). 
         
        • Overeenkomst betreffende de uitvoering van huishoudelijke energiescans tussen de gemeente, het OCMW en het Vilvoords Zilverpunt vzw (DOSSIERSTUK 7). 
        • Overeenkomst betreffende de uitvoering van huishoudelijke energiescans vanaf 2014 (DOSSIERSTUK 8).
        • Addendum aan het convenant Energiescans Zilverpunt (2014) m.b.t. de overname van de erkenning lokale diensteneconomie van Zilverpunt vzw door Mivavil vzw vanaf 1 juli 2017 (DOSSIERSTUK 9). 
        • Ontwerp overeenkomst voor de uitvoering van diensten gericht op rationeel energiegebruik bij kwetsbare gezinnen tussen de gemeente, het OCMW en 3Wplus Werk (BIJLAGE 1). 
        • Ontwerp verwerkingsovereenkomst tussen OCMW en 3Wplus Werk (BIJLAGE 2).
         
        • E-mail van 31 maart 2025 m.b.t. de stopzetting van het Energiesnoeiersproject door ViTeS (M2504 0645). 
        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        Openbare dienstverplichting

        Fluvius heeft een aantal sociale openbare dienstverplichtingen. Eén daarvan is het uitvoeren van energiescans. De energiescan is een huisbezoek, waarbij de energiesnoeiers de energetische situatie van de woning en het gedrag van de bewoners in kaart brengen.

        De distributienetbeheerder laat een energiescan uitvoeren in de woning van een afnemer die dat vraagt en van wie het inkomen de grenzen, zoals hieronder aangegeven, niet overschrijdt: 

        • het gezinsinkomen is lager dan: 
          • € 28.105 voor een alleenstaande;  
          • € 42.156 voor een alleenstaande met één persoon ten laste, te verhogen met € 4.160 per bijkomende persoon ten laste; 
          • € 42.156 voor andere personen, te verhogen met € 4.160 per persoon ten laste.  
        • deze bedragen zijn gekoppeld aan het gezondheidsindexcijfer 127,92 van oktober 2022 (basisjaar 2013). Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober die voorafgaat aan de aanpassing en afgerond naar het hogere tiental.

         

        In afwijking van bovenstaande laat de distributienetbeheerder een energiescan uitvoeren in de woning van een afnemer die dat vraagt en die onder minstens een van de volgende categorieën valt: 

        • een afnemer met een meter met geactiveerde voorafbetalingsfunctie voor elektriciteit of aardgas; 
        • een afnemer voor wie de elektriciteitsdistributienetbeheerder of de aardgasdistributienetbeheerder een verzoek tot afsluiting van de elektriciteits- dan wel aardgastoevoer bij de lokale adviescommissie heeft ingediend; 
        • iedere afnemer voor wie het OCMW de inschatting maakt dat de energiescan relevant kan zijn. 

         

        Volgens artikel 6.4.1/8 van het Energiebesluit kan elke gemeente bepalen door wie de energiescans worden uitgevoerd. De energiescans kunnen worden uitgevoerd door gemeentepersoneel, door personeel van de elektriciteitsdistributienetbeheerder, door het energiehuis dat werkzaam is in dat gebied of door derden. [...] 

        De energiescan bevat een basisscan en/of een of meer begeleidingstrajecten. Het VEKA legt de minimumvereisten vast waaraan een energiescan moet voldoen. 

        De basisenergiescan omvat een inventarisatie van het energiegebruik in de woning. Tijdens de scan wordt ook een leveranciersvergelijking gemaakt. De energiebesparingspremies worden overlopen en een aantal kleine energiebesparende maatregelen worden uitgevoerd die resulteren in een directe energiebesparing. De basisenergiescan resulteert in een rapport met tips inzake REG op maat van de bewoner. 

        Het begeleidingstraject type 1a kan enkel worden uitgevoerd bij personen die behoren tot de prioritaire doelgroepen voor energiescans en waar tijdens de basisenergiescan werd vastgesteld dat dit voor dit huishouden minimum 4 van de 7 modules van het begeleidingstraject type 1 mogelijk en relevant zijn: 

        • Module 1: actieve begeleiding leverancierswissel; 
        • Module 2: uitvoering van tijdsintensieve energiebesparende maatregelen; 
        • Module 3: grondige bespreking sociale rechten en energiepremies; 
        • Module 4: evaluatie en herhaling van de tips uit de basisscan; 
        • Module 5: onderzoek na vaststelling abnormaal energieverbruik; 
        • Module 6: grondige controle energiefacturen; 
        • Module 7: duurzame verwarming. 
         
        Het begeleidingstraject type 1b kan enkel worden uitgevoerd bij personen die behoren tot de prioritaire doelgroepen voor energiescans en waar tijdens de basisenergiescan werd vastgesteld dat een begeleiding bij de overstap van energieleverancier wenselijk en zinvol is, maar de uitvoering van 4 van de 7 modules van het begeleidingstraject 1 niet mogelijk en/of relevant is. 


        Volgens artikel 6.4.1/8 van het Energiebesluit kan elke gemeente bepalen door wie de energiescans worden uitgevoerd. De energiescans kunnen worden uitgevoerd door gemeentepersoneel, door personeel van de elektriciteitsdistributienetbeheerder, door het energiehuis dat werkzaam is in dat gebied of door derden. 

        De projectpartner, die de energiescans uitvoert, factureert de uitgevoerde energiescans aan de distributienetbeheerder. 

        Het energiebesluit bepaalt een maximale forfaitaire vergoeding voor de uitvoering van de energiescans. Deze is afhankelijk van het type scan en de aard van de toeleiding. De in art. 6.4.1/12 §3 van het energiebesluit vermelde maximale vergoedingen, dienen voor de vergoeding voor uitvoering van energiescans door de projectpartner, de vergoeding voor het pakket kleine energiebesparende maatregelen dat tijdens de energiescan wordt geplaatst en de vergoeding voor de kosten van de distributienetbeheerder (software, overhead). De facturatie gebeurt conform de praktische modaliteiten die overeengekomen worden tussen de projectpartner en de DNB.  

         

        Historiek

        Sinds 2007 hebben elektriciteitsdistributienetbeheerders een sociale openbare dienstverplichting om huishoudelijke energiescans uit te voeren. Op 21 mei 2007 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord met de intentieverklaring om de uitvoering van energiescans en kleine energiebesparende maatregelen toe te wijzen aan de betrokken 'sociale economie initiatieven' uit de regio. 

        Op 11 juni 2007 ging het college van burgemeester en schepenen vervolgens akkoord met deelname aan het project 'huishoudelijke energiescans' en met de uitvoering van de energiescans door derden, via nog nader te bepalen 'sociale economie initiatieven' uit de regio.  

        Op 30 juli 2007 besloot het college van burgemeester en schepenen om de uitvoering van de huishoudelijke energiescans toe te wijzen aan Vilvoords Zilverpunt vzw. 

        Op 27 september 2007 keurde de gemeenteraad de overeenkomst betreffende de uitvoering van huishoudelijke energiescans tussen gemeente Grimbergen, OCMW Grimbergen en Vilvoords Zilverpunt vzw goed. 

        Aangezien de samenwerking met het Vilvoords Zilverpunt vzw sinds 2007 probleemloos verliep besloot de gemeenteraad op 24 april 2014 om de overeenkomst betreffende de verderzetting van de uitvoering van de huishoudelijke energiescans tussen het college van burgemeester en schepenen en het OCMW enerzijds, en het Vilvoords Zilverpunt vzw anderzijds goed te keuren. De overeenkomst ging in op 1 mei 2014 en gold voor onbepaalde duur. 

        Vanaf 1 juli 2017 werd de erkenning lokale diensteneconomie van het Vilvoords Zilverpunt vzw overgenomen door Mivavil vzw, Olmstraat 348, Vilvoorde. Het personeel van het Vilvoords Zilverpunt vzw, dat was opgeleid tot het uitvoeren van energiescans, kwamen vanaf die datum in dienst bij Mivavil vzw. Hiertoe werd een addendum toegevoegd aan de betreffende overeenkomst. 

        Enkele jaren geleden werd de werking van Mivavil vzw ingekanteld in de werking van ViTeS vzw.  

        ViTeS vzw gaat zich in de toekomst verder concentreren op hun kernwerking, zijnde sociale tewerkstelling via kringwinkelactiviteiten. Hierdoor zal er weinig ruimte blijven om op termijn het project energiesnoeiers kwalitatief te blijven opnemen. Om die reden stopten zij eind april '25 definitief met het project Energiesnoeiers. De afgelopen maanden heeft ViTeS met verschillende organisaties rond de tafel gezeten om de verderzetting van het project maximaal te faciliteren en om de tewerkstelling binnen het project te vrijwaren. De energiesnoeier van ViTeS gaat vanaf 28 april '25 aan de slag als energiesnoeier bij Natuurpunt Mechelen.

         

        Aanduiden van een nieuwe projectpartner 

        Om de energiesnoeiersactiviteit binnen de gemeente vlot en volgens dezelfde kwaliteitsstandaarden verder te zetten, stelt ViTeS volgend stappenplan voor: 

        • kiezen van een nieuwe organisatie via het overzicht van alle energiesnoeiers in Vlaanderen (https://herwin.be/businessmodel/energiesnoeiers/); 
        • zodra de keuze is gemaakt, contact opnemen met ViTeS zodat ViTeS mandaat kan doorgeven aan de opvolger; 
        • ViTeS inventariseert de contactpersonen per gemeente en bezorgt dit overzicht aan de opvolger zodat er vlot geschakeld kan worden als er een aanvraag voor een energiescan binnenkomt.   

         

        Voorstel nieuwe projectpartner 

        Over heel Vlaanderen zijn er 20 Energiehuizen. De opdrachten van de Energiehuizen zijn geregeld in het Energiebesluit van 19 november 2010. Energiehuizen staan in voor het verstrekken en beheren van leningen aan inwoners (energielening, energielening + en Mijn Verbouwlening). Sinds 2019 kende de Vlaamse minister van Energie aan de Energiehuizen een bijkomende opdracht toe met het uitvoeren van een basistakenpakket in elke gemeente van hun werkingsgebied dat voor elke inwoner kosteloos moet zijn. In 2023 werd het basispakket nog uitgebreid. Het basistakenpakket van de Energiehuizen omvat o.m. : 

        • verstrekken en beheren van energieleningen; 
        • inwoners informeren, adviseren en begeleiden door het aanbieden van een laagdrempelig energieloket waar inwoners terecht kunnen met hun energievragen en vragen over woningkwaliteit; 
        • aanvragen en vergelijken van offertes  voor energetische renovatiewerken en renovatiewerken in het kader van woningkwaliteit.

         

        Het vast bureau ging in zitting van 3 juni 2025 akkoord om het project 'huishoudelijke energiescans' (mbt rationeel energiegebruik bij kwetsbare gezinnen) toe te wijzen aan 3Wplus: 

        • gezien heel wat dienstverlening naar inwoners toe m.b.t. energie zit gebundeld bij het Energiehuis 3W+, dat werkzaam is in de 35 gemeenten van het arrondissement Halle-Vilvoorde; 
        • dat bovendien de taak van Energiehuis vervult in deze regio;
        • zodat er een duidelijk aanspreekpunt voor burgers is wanneer zij energie-gerelateerde vragen hebben.
         

        Een voorstel van overeenkomst met 3Wplus Werk voor de uitvoering van diensten gericht op rationeel energiegebruik bij kwetsbare gezinnen wordt op voorstel van het vast bureau ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn. 

        In het kader van deze overeenkomst zullen ook bepaalde persoonsgegevens verwerkt moeten worden. De afspraken met betrekking tot de uitvoering en organisatie van deze verwerking van persoonsgegevens worden geformaliseerd in een verwerkingsovereenkomst. Deze overeenkomst, welke werd nagekeken door de DPO, wordt eveneens op voorstel van het vast bureau ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.  

        Bijkomende info:

        Overzicht uitgevoerde energiescans:

        2021 2022 2023 2024
        88 77 94 74

         

        Financiering energiescans door Fluvius

        Het energiebesluit bepaalt een maximale forfaitaire vergoeding voor de uitvoering van de energiescans. Deze is afhankelijk van het type scan en de aard van de toeleiding. De in art. 6.4.1/12 §3 van het energiebesluit vermelde maximale vergoedingen, dienen voor de vergoeding voor uitvoering van energiescans door de projectpartner, de vergoeding voor het pakket kleine energiebesparende maatregelen dat tijdens de energiescan wordt geplaatst en de vergoeding voor de kosten van de distributienetbeheerder (software, overhead). De facturatie gebeurt conform de praktische modaliteiten die overeengekomen worden tussen de projectpartner en de DNB.  

        Publieke stemming
        Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
        Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Artikel 1. 

        Akkoord te gaan met de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente, het OCMW en 3Wplus Werk, zoals toegevoegd in bijlage 1, voor de uitvoering van diensten gericht op rationeel energiegebruik bij kwetsbare gezinnen. 

         

        Art. 2. 

        Akkoord te gaan met de verwerkingsovereenkomst tussen het OCMW en 3Wplus Werk, zoals toegevoegd in bijlage 2, m.b.t. de uitvoering en de organisatie van de verwerking van de persoonsgegevens verzameld in het kader van bovenstaande overeenkomst. 

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen - Kennisname

        Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chantal LAUWERS, vijfde schepen
        Dirk MOENS, gemeenteraadslid
        Afwezig: Ann SELLESLAGH, gemeenteraadslid

        De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de mondelinge vragen door de raadsleden op de zitting gesteld en verwijst voor de inhoud ervan naar het zittingsverslag, te vinden op de gemeentelijke website.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
        • Artikel 77 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.

        De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.

         

        • Artikel 78 DLB:

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
        1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 74 DLB:

        Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
        1° "de gemeente" als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
        2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
        3° "gemeenteraadslid" als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn";
        4° "gemeenteraadsleden" als "leden van de raad voor maatschappelijk welzijn";
        5° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau";
        6° "burgemeester" als "voorzitter van het vast bureau";
        7° "schepen" als "lid van het vast bureau";
        8° "gemeentelijke bestuursorganen" als "bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
        9° "een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap" als "de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4";
        10° "artikel 16" als "artikel 71 juncto artikel 16";
        11° "artikel 50, vijfde lid" als "artikel 83, vijfde lid".

         

        • Artikel 31 DLB:

        De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

        Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

         

        • Artikel 278, §1 DLB:

        (...)

        De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.

        Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.

        De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        Raadslid Isabel GAISBAUER:

        • Vorige raad had ik de cijfers opgevraagd rond de leegstand, of zijn de cijfers voor mij opgevraagd rond de leegstand van de sociale woningen. Die heb ik gisteren gekregen. De overdracht van het patrimonium is onlangs ook geweest, denk ik, tussen Providentia en het Vlaams Woonanker. We weten dat Grimbergen vrij slecht ook nog scoort voor wat betreft de wachtlijst voor de sociale woningen en dat we ondertussen al twee jaar geen renovaties meer hebben van de sociale woningen vanwege de hele overdracht tussen Providentia en het Woonanker. Dus ik vroeg me af of het Vlaams Woonanker al proactief bezig is, het zijn 36 panden die gerenoveerd moeten worden, om al plannen te maken om die renovaties nu eindelijk aan te vangen.
        • Als ik het juist heb begrepen, want ik dacht die 36 panden die staan leeg en ik heb ook begrepen dat vanwege dit hele proces er twee jaar lang niks is gebeurd. Maar die 36 panden staan dus niet al twee jaar leeg dan, maar recenter?
        • Ik had ook gevraagd of ze dan al bezig waren. Dat de overdracht eraan zou komen, dat is al heel lang duidelijk, dus het leek mij logisch als dat eraan komt dat het Vlaams Woonanker al bezig was met de vervolgstappen, ook al kan dat juridisch nog niet, maar je kan natuurlijk je wel al daarop voorbereiden. Dus wanneer gaan zij dan daarmee aan de slag of hebben we nu weer een periode dat we eerst moeten wachten?
        • Een tweede vraag voor Ewout. Ik denk dat de cijfers van de RVA overgemaakt zijn voor wat betreft het, soit, het zal wel het einde worden van de werkloosheidsduur, en die blijken veel hoger te zijn dan eerder gedacht. Ik zag dat de positie voor de hoofd maatschappelijk werker al open is gezet. We hebben nu, wacht ik heb het nog opgezocht, 370 of zo, mensen die leefloongerechtigd zijn. Het vermoeden is dat er toch een heel aantal bijkomen, dat is natuurlijk moeilijk in te schatten. Het is niet zo dat iedereen die straks de werkloosheidsuitkeringen niet meer heeft, automatisch bij het OCMW zal belanden, maar ik vroeg me af of er al beleidsplannen zijn rond extra activering of extra personeelsaanwervingen.
        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        Kennis te nemen van de mondelinge vragen door de raadsleden ter zitting gesteld en voor de inhoud ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, te vinden op de gemeentelijke website.

De voorzitter sluit de zitting op 26/06/2025 om 23:10.

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur

Daan VERTONGEN
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn