Terug
Gepubliceerd op 01/04/2022

Besluit  GEMEENTERAAD

do 24/02/2022 - 19:00

Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

De gemeenteraad gaat akkoord met de volgende formatiewijzigingen:

  • toevoeging van de volgende functies aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
  • 1 vte sociaal deskundige (B1-B3)
  • 1 vte stafmedewerker personeel (A1a-A3a)
  •  schrapping van de volgende vacante functies uit de contractuele personeelsformatie van het OCMW:
  • 1 vte maatschappelijk werker (B1-B3);
  • 1 vte expert personeelsbeheer (A1a-A3a).
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):

"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.

Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."

De beslissing wordt genomen op grond van:

Algemeen

  • Decreet Lokaal Bestuur.
  • Besluit (VR) 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Besluit (VR) 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, BS 3 december 2010.
 

In verband met de vaststelling van het geïntegreerde organogram en de personeelsformatie

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. (DOSSIERSTUK 01)
  • Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 02)
  • Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 03)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 04)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
  • Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek. (DOSSIERSTUK 06)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 08)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020. (DOSSIERSTUK 09)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen. (DOSSIERSTUK 10)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties. (DOSSIERSTUK 11)
  • Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019. (DOSSIERSTUK 12)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 13)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 14)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020. (DOSSIERSTUK 15)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 16)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 17)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 18)
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 19)

 

In verband met de syndicale overlegcomités

  • Het syndicaal statuut:
    • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
    • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
 

In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie

  • Besluit college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2022 - Principebeslissing inzake de wijziging van de personeelsformatie - Instelling van een betrekking van sociaal deskundige (B1-B3) voor het Sociaal Huis - Instelling van een betrekking van stafmedewerker personeel (A1a-A3a). (DOSSIERSTUK 20)
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Protocol BOC/HOC (BIJLAGE 01).

  • ACOD-LRB Vlaams-Brabant:
Protocol van akkoord.
  • ACV Openbare Diensten:
Protocol van akkoord.
 
  • VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In het kader van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder de volgende beleidsdoelstelling:

  • beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers
    • AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
      • ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften

worden een aantal wijzigingen aan de personeelsformatie voorgesteld.

 

Instelling van een betrekking van sociaal deskundige (B1-B3) voor het Sociaal Huis

 

In de huidige personeelsformatie van het Sociaal Huis wordt 17 vte voorzien voor de functie van maatschappelijk werker. 

 

Op dit moment zijn 14 van de 17 vte ingevuld en 3 vte zijn vacant.

 

Het afgelopen jaar werden er meerdere selectieprocedures gevoerd (officiële procedures, verkorte procedures) om deze vacante functies van maatschappelijk werker in te vullen. Deze procedures resulteerden niet in de langdurige aanwerving van een nieuwe maatschappelijk werker.

 

Artikel 183, §1, van het decreet van 22 december 2017 bepaalt tevens dat de kandidaten voor de functie van maatschappelijk werker, houder moeten zijn van een van de volgende diploma’s:

1°        het diploma van bachelor in het sociaal-agogisch werk met de titel van maatschappelijk assistent, of een daarmee gelijkgesteld diploma;

2°        het diploma van bachelor in de sociale gezondheidszorg, of een daarmee gelijkgesteld diploma.

Deze strikte diplomavereisten zijn een knelpunt voor het vinden van de juiste kandidaten voor de functie.

 

Deze diplomavereisten gelden alleen voor de maatschappelijk werker in strikte zin, namelijk de maatschappelijk werker die de sociale onderzoeken uitvoert en de individuele hulpvragen behandelt en opvolgt.

 

Het is moeilijk om kandidaten aan te trekken die over deze specifieke diplomavereisten beschikken.

 

In kader van bovenstaande wordt voorgesteld om een nieuwe functie van sociaal deskundige (B1-B3) toe te voegen aan de personeelsformatie van het Sociaal Huis.  De sociaal deskundige kan grotendeels dezelfde taken uitvoeren als de maatschappelijk werker, met uitzondering van de sociale onderzoeken en het opmaken van de sociale verslagen. Op deze manier kunnen ook kandidaten die niet in het bezit zijn van de titel van maatschappelijk assistent in aanmerking komen voor deze functie.

 

Er wordt voorgesteld om de formatie van het Sociaal Huis als volgt te wijzigen:

  • schrapping uit de contractuele formatie van 1 vte maatschappelijk werker (B1-B3);
  • uitbreiding van de contractuele formatie met 1 vte sociaal deskundige (B1-B3).

 

Deze formatiewijziging heeft financieel geen impact op de personeelskost.

 

Instelling van een functie van stafmedewerker personeel (A1a-A3a)

 

In de personeelsformatie van het OCMW is een functie van expert personeelsbeheer (A1a-A3a) voorzien voor de geïntegreerde personeelsdienst.

 

Er wordt voorgesteld om deze functie om te zetten in een functie van stafmedewerker personeel (A1a-A3a) met een gewijzigde functie-invulling.

 

Deze persoon zal als rechterhand voor het diensthoofd personeel ondersteunen, oa met:

  • opmaak en opvolging personeelsbudget
  • opvolging ken- en stuurgetallen i.v.m. HR
  • ondersteuning bij opmaak juridische documenten (RPR, AR, ...)
  • ondersteuning op sociaal-juridisch vlak
  • opvolging en verslaggeving syndicaal overleg
  • ondersteunen bij specifieke projecten (bv. IFIC-functieclassificaties, ...)
  • ...

 

Er wordt voorgesteld om de formatie van de geïntegreerde Personeelsdienst als volgt te wijzigen:

  • schrapping uit de contractuele formatie van 1 vte expert personeelsbeheer (A1a-A3a);

  • uitbreiding van de contractuele formatie met 1 vte stafmedewerker personeel (A1a-A3a).

 

Deze formatiewijziging heeft financieel geen impact op de personeelskost.

 

Raadslid Trui OLBRECHTS merkt op dat er wordt voorgesteld om de functie van maatschappelijk werker te vervangen door een sociaal deskundige, omdat die gemakkelijker te vinden zijn. Ze vraagt zich af welke gevolgen dit heeft en welke taken de sociaal deskundige krijgt. Een sociaal deskundige kan geen sociale verslagen schrijven, terwijl dit een groot deel behelst van de taken van een maatschappelijk werker. Verder merkt ze op dat er een stafmedewerker Personeel komt in plaats van een expert Personeel. Ze vraagt of deze laatste functie vacant is en wat het verschil tussen de twee functies.

 

Schepen William DE BOECK antwoordt dat het niet is gelukt om de functie van maatschappelijk assistent in te vullen. Een sociaal deskundige kan bijna hetzelfde werk doen en kan ook het sociale verslag voorbereiden. De functie voor een expert Personeel is ook vacant. Op de personeelsafdeling heeft men aangegeven behoefte te hebben aan een stafmedewerker die niet alleen bij het personeelsbeheer ondersteunt, maar zich ook bezighoudt met personeelsbeleid en werving en selectie.

 

Raadslid Trui OLBRECHTS vraagt zich af hoe de sociaal deskundige in de praktijk gaat werken: mag deze wel een sociaal verslag schrijven, maar niet indienen? Als gevolg van de coronacrisis en de stijgende energieprijzen verwacht ze dat het OCMW het de komende tijd nog druk zal krijgen. Ze hoopt daarom dat de functie snel ingevuld kan worden.

 

Schepen William DE BOECK antwoordt dat de sociaal deskundige allerlei voorbereidend werk kan uitvoeren, zodat er meer dossiers behandeld worden.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De volgende functies toe te voegen aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:

  • 1 vte sociaal deskundige (B1-B3);
  • 1 vte stafmedewerker personeel (A1a-A3a).

 

Art. 2.

De volgende functies te schrappen uit de contractuele personeelsformatie van het OCMW:

  • 1 vte maatschappelijk werker (B1-B3);
  • 1 vte expert personeelsbeheer (A1a-A3a).