Terug
Gepubliceerd op 01/04/2022

Besluit  GEMEENTERAAD

do 24/02/2022 - 19:00

Aanbod Intradura i.v.m. huis-aan-huis ophaling van asbest - Kennisname en goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

De gemeenteraad gaat in op het aanbod van Intradura voor de huis-aan-huisophaling van asbest.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 40 en 41 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • E-mail van Intradura van 26 oktober 2021 over het aanbieden van huis-aan-huis-ophaling van asbestafval vanaf het najaar 2021, aanbod in BIJLAGE 1.
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2022: kennisname dat voor de huis-aan-huisophaling van asbest i.f.v. de toegekende subsidiëring door Vlaanderen dient gewerkt te worden met Intradura en dit dossier ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad (Dossierstuk 1).
 
  • ACTIE-179: "We dragen bij aan een asbestveilig Vlaanderen tegen 2040".
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Deze activiteit is nieuw en vervangt het afgelopen subsidiedossier asbestovereenkomst OVAM 2018-2021.
De subsidie voor deze activiteit werd bij ministerieel besluit toegekend aan INTRADURA op 13 oktober 2021. Dit project kadert in de doelstelling van een Asbestveilig Vlaanderen 2040. Deze nieuwe activiteit zal starten begin 2022 na aanwerving van een asbestcoach door INTRADURA en max. 3 jaar lopen of tot de subsidiegelden uitgeput zijn.


AANBOD INTRADURA huis-aan-huis-ophaling asbest

  • Het begeleiden en informeren van inwoners hoe men veilig zelf de asbestmaterialen moet verwijderen a.d.h.v. een huisbezoek door een asbestexpert;
  • Bezorgen van grote plaatzakken (30€/plaat- of kuubzak) en 2 gratis PMB-kits per aanvrager of het bezorgen van een asbestcontainer (170€/container) en 2 gratis PMB-kits per aanvrager;
  • Het ophalen van het asbestafval (in plaat-, kuubzakken of container) met een containerwagen.

 

Intradura stelt 1 VTE projectcoördinator aan voor:

  • behandelen van aanvraag van inwoners
  • plaatsbezoek met toelichting (hoe veilig verwijderen, levering zakken)
  • regelt ophaling, ophaling wordt uitgevoerd met externe ophaler
  • administratie, stockbeheer, contact ophaler

De ophaling zal door een erkend extern transportbedrijf uitgevoerd worden.

 

DOELGROEP: particulieren (woningen en bijgebouwen), via een link naar de website van INTRADURA zullen inwoners een aanvraag kunnen indienen.

 

KOSTPRIJS VOOR INWONER:

  • 1 plaatzak (1m³): 30€
  • 1 kuubzak (1 m³): 30€
  • 1 container (12 m³): 170€
 
Er kunnen jaarlijks maximum 6 plaat- of kuubzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot 6 stuks) of 1 container per adres worden aangekocht. Hierbij zijn 2 veiligheidskits, begeleiding van een asbestcoach en de ophaling van recipiënten aan huis inbegrepen. Grotere hoeveelheden kunnen toegestaan worden na bezoek van de asbestcoach ter plaatse.
 

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

Bijkomende info:

KOSTPRIJS VOOR GEMEENTE

De kost voor het gemeentebestuur bedraagt tot 10% van de inzamel- en verwerkingskost vermits met de subsidiegelden 90% van deze kost kan gedekt worden.

 

In BIJLAGE 1 wordt een raming getoond van de te verwachten kostprijs en ingeschatte kost voor gemeentebesturen per ophaling: 59,42 euro ten laste van de gemeente per afgevoerde asbestcontainer en 15,42 euro voor 1 asbestzak/locatie en oplopend tot 18,09 euro voor 6 asbestzakken/locatie.


Jaarbudgetrekening GBB-GROEN/0300-00/6130400.

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Enig artikel.

Het voorstel van Intradura van 26 oktober 2021 inzake huis-aan-huis-ophaling van asbestafval goed te keuren, gelet op het belang en mits betaling van 10% van de inzamel- en verwerkingskosten per container, plaat- en/of kuubzak, volgens de raming in bijlage 1 en de nodige financiële middelen te voorzien.