De gemeenteraad gaat in op het aanbod van Intradura voor de huis-aan-huisophaling van asbest.
Artikels 40 en 41 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).
/
Deze activiteit is nieuw en vervangt het afgelopen subsidiedossier asbestovereenkomst OVAM 2018-2021.
De subsidie voor deze activiteit werd bij ministerieel besluit toegekend aan INTRADURA op 13 oktober 2021. Dit project kadert in de doelstelling van een Asbestveilig Vlaanderen 2040. Deze nieuwe activiteit zal starten begin 2022 na aanwerving van een asbestcoach door INTRADURA en max. 3 jaar lopen of tot de subsidiegelden uitgeput zijn.
AANBOD INTRADURA huis-aan-huis-ophaling asbest
Intradura stelt 1 VTE projectcoördinator aan voor:
De ophaling zal door een erkend extern transportbedrijf uitgevoerd worden.
DOELGROEP: particulieren (woningen en bijgebouwen), via een link naar de website van INTRADURA zullen inwoners een aanvraag kunnen indienen.
KOSTPRIJS VOOR INWONER:
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
KOSTPRIJS VOOR GEMEENTE
De kost voor het gemeentebestuur bedraagt tot 10% van de inzamel- en verwerkingskost vermits met de subsidiegelden 90% van deze kost kan gedekt worden.
In BIJLAGE 1 wordt een raming getoond van de te verwachten kostprijs en ingeschatte kost voor gemeentebesturen per ophaling: 59,42 euro ten laste van de gemeente per afgevoerde asbestcontainer en 15,42 euro voor 1 asbestzak/locatie en oplopend tot 18,09 euro voor 6 asbestzakken/locatie.
Jaarbudgetrekening GBB-GROEN/0300-00/6130400.
Enig artikel.
Het voorstel van Intradura van 26 oktober 2021 inzake huis-aan-huis-ophaling van asbestafval goed te keuren, gelet op het belang en mits betaling van 10% van de inzamel- en verwerkingskosten per container, plaat- en/of kuubzak, volgens de raming in bijlage 1 en de nodige financiële middelen te voorzien.