Terug
Gepubliceerd op 17/09/2024

Notulen  GEMEENTERAADSCOMMISSIE INFRASTRUCTUUR

wo 28/08/2024 - 20:00 raadzaal
    • Voorontwerp fietsinfrastructuur Beigemsesteenweg en GUP Beigem - Kennisname

      Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie infrastructuur
      Jean DEWIT, Brigitte JANSSENS, Rudi VAN HOVE, Katrien LE ROY, Karin VERTONGEN, Vincent VAN ACHTER, Yves VERBERCK, Gilbert GOOSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
      Tom GAUDAEN, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, waarnemende commissieleden
      Lander DE BRABANDER, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie infrastructuur
      Jan DE DONCKER, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie infrastructuur
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Elke WOUTERS, Peter PLESSERS, effectieve commissieleden
      Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Stef GROSJEAN, Bart LAEREMANS, Trui OLBRECHTS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Bart VAN HUMBEECK, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

       Artikel 37:

      § 1. De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij kennis werd genomen van de samenstelling van de gemeenteraadscommissie infrastructuur.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, aangepast op 30 juni 2022, waarbij de voorzitter van de gemeenteraadscommissie infrastructuur werd aangeduid.
      • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2024 waarbij raadslid Katleen ORINX werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie infrastructuur. 
      • Besluiten van de gemeenteraad van 28 mei 2020, 27 augustus 2020, 28 januari 2021 en 26 januari 2023 betreffende de vervanging van leden van de gemeenteraadscommissie infrastructuur.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 betreffende de benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies. De secretaris wordt aangesteld ifv het te behandelen onderwerp.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 inzake de goedkeuring van de aanduiding van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 augustus 2024 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie infrastructuur bijeen te roepen op woensdag 28 augustus 2024 om 20 uur in de raadzaal (in bijlage)
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Het college van burgemeester en schepenen wenst twee projecten toe te lichten aangezien voor beiden de ontwerpprocessen afgerond zijn.

      Het betreft ten eerste de ontwerp plannen van het GUP Beigem die op 19 augustus 2024 door het college van burgemeester en schepenen werd goedgekeurd. Naast de vernieuwing van de riolering wordt ook de bovenbouw vernieuwd waarbij aandacht is voor de fietser, voor bijkomend groen en voor de implementatie van het mobiliteitsplan. Verder werd het projectgebied, oorspronkelijk bepaald door het rioleringsproject, uitgebreid voor de bovenbouw. Dit in de Eversemsesteenweg richting Meise zodoende het wegprofiel te uniformiseren en in de Meerstraat om de aansluiting met de Beigemsesteenweg te realiseren. Stijn de Ridder van studiebureau VK engineering zal de plannen toelichten.

      Ten tweede wenst het college de ontwerpplannen van de herinrichting van de fietsinfrastructuur langsheen de Beigemsesteenweg, tussen Wolvertemsesteenweg en de Meerstraat, toe te lichten. De realisatie van deze fietsinfrastructuur kadert in het Kopenhagenplan, deel van het Vlaamse Relanceplan. Het betreft de realisatie van en een dubbelrichtingsfietspad aan de westelijke zijde. De plannen van dit project gaan in bijlage.

       

      Schepen Hoefs licht de context en aanleiding van het project GUP Beigem toe en verduidelijkt de beslissing van het college om het projectgebied uit te breiden met het zuidelijk deel van de Meersstraat en de uitbreiding van de Eversemsesteenweg richting Meise. Verder werd in de Zijpstraat de aansluiting gemaakt met het project Warandestraat – Driesstraat. Het studiebureau VK Engineering licht het ontwerp van het GUP Beigem toe aan de hand van de plannen.  


      Origineel was het de intentie om na de rioleringswerken de bovenbouw te restaureren.  


      Zijpstraat 

      De zijpstraat bouwt verder op het profiel van de Zijpstraat zoals vastgelegd in het project van de Warandestraat – Driesstraat. De fietspaden zijn in deze 1.2m dit omwille van het beperkte gabarit. De materialen worden maximaal waterdoorlatend. De opritten worden daarbij uitgevoerd in waterdoorlatende of waterpasserende stenen.   

      Het kruispunt Zijpstraat – Kruisstraat – Meerstraat wordt ingericht als rotonde waarbij er voldoende ruimte is voor zwaar verkeer daarom wordt centraal een overrijdbare strook voorzien. Veiligheid voor de fietsers primeert daarom worden enerzijds groenzones tussen de rijweg en het fietspad aangelegd en anderzijds worden fietspaden van 2m breed voorzien. 

      Vraag: Hoe is de overrijdbare strook gematerialiseerd? Wordt dit verhoogd? 

      Antwoord: Dit is een boordsteen in opstand waardoor de auto’s dit moeilijk kunnen oprijden voor vrachtwagens en bussen is er geen probleem. Deze opstand heeft een hoogte van 10cm. 

      Vraag: Het draaien van een oplegger op dit rondpunt wordt een korte bocht. Is dit kleinschalig materiaal sterk genoeg zonder dat het materiaal los komt te liggen? 

      Antwoord: Het uitvoeren van deze rotonde wordt uitgevoerd met een hoge wegklasse zodat dit bestand is tegen het manoeuvreren van de vrachtwagens. 

      Vraag: Hoe breed is de rijweg in de Zijpstraat? 

      Antwoord: De rijweg is zo’n 6m breed. Het profiel van het vorige project wordt doorgetrokken. 

      Vraag: De fietspaden zijn nogal smal? 

      Antwoord: Als we de fietspaden 2 meter breed zouden maken moeten de grachten verplaatst worden en zijn veel innames noodzakelijk. Verder zijn ook innames voor het rondpunt noodzakelijk. 

      Vraag: Is het mogelijk om de straat nog te versmallen om meer ruimte voor de fietsers? 

      Antwoord: De Meerstraat is nog iets smaller maar gezien het zwaar verkeer en de Lijn is het noodzakelijk om een specifieke wegbreedte te realiseren. Voor de Meersstraat wordt het profiel nog iets smaller zodat meer ruimte is voor fietsers maar dit tegen de richtlijnen van de Lijn in. In de bocht wordt dit verder breder om de veiligheid te garanderen. 

      Vraag: De bomen in de Zijpstraat worden deze behouden? 

      Antwoord: Een deel van de bomen zullen gerooid moeten worden. Het herprofileren van de grachten gebeurt om deze smaller dan vandaag te maken om zo ruimte te winnen voor de andere weggebruikers. 

      Vraag: Kruisstraat wordt niet verder opgenomen? 

      Antwoord: De Kruisstraat maakt deel van het Kopenhagenplan. Hier wordt geen riolering aangelegd. Dit zal in een volgende fase noodzakelijk zijn eventueel samen met de Molenstraat.  

      Vraag: De profielen van de grachten worden aangepast. Kan het dan niet gebeuren dat een fietser in de gracht terecht komt door de wind? Door het profiel van de gracht aan te passen wordt het dan niet moeilijk om er terug uit te raken?  

      Antwoord: Een meter afstand houden is noodzakelijk als schrikstrook. Het zijn ondiepe grachten. Op vandaag zijn er veel meer conflicten met het autoverkeer. Het is maar een gracht die beperkt is in omvang. 

      Commissielid De Wit stelt dat er een gevaar is voor de fietsers dat deze door zijwind in de gracht kunnen waaien en door de herprofilering wordt het moeilijk om uit de gracht te raken. 

      Vraag: Er worden bomen gerooid? 

      Antwoord: Klopt, er worden in het volledige project veel nieuwe bomen aangeplant ter compensatie van de te rooien bomen. 

      Vraag: Is er een hoogteverschil tussen de rijweg en het fietspad? 

      Antwoord: Er wordt een minimum 7cm hoogteverschil voorzien om ook de mogelijkheid om opritten te kunnen bereiken niet ommogelijk te maken. 

      Vraag:Is er een schrikstrook tussen het fietspad en de rijweg? 

      Antwoord: Goot en schrikstrook worden tussen de rijweg en het fietspad geïntegreerd op alle plaatsen waar geen groen tussen rijweg en fietspad mogelijk is. Dit met uitzondering van de Zijpstraat waar nog de richtlijnen van het oude vademecum gehanteerd worden.  

      Vraag: Kunnen de fietspaden in de Zijpstraat doorgetrokken worden tot aan de rotonde?  

      Antwoord: Deze kunnen doorgetrokken worden. Het plan zal zo aangepast worden. Dit werd reeds door het college beslist. 


      Meerstraat (tussen Kruisstraat en coppendries): 

      In het deel van de Meerstraat tussen de Eversemsesteenweg en de Zijpstraat worden fietspaden van 1,5m geïntegreerd. Daarbij wordt een schrikstrook van 75cm voetpad voorzien zodat mensen niet rechtstreeks op het fietspad komt.  

      Kruispunt met de Coppendries is een gevaarlijke zone. Er wordt een verkeersplateau en bijkomend geleiding voor de fietsers voorzien. De fietser is hier niet in de voorrang maar de oversteekplaats wordt wel aangegeven. Daarbij wordt ook de oversteekplaats in blokmarkering gemarkeerd 

      Vraag: Waarom geen signalisatie voor de bocht om de oversteekplaats te signaleren? 

      Antwoord: signalisatie zal voor de bocht voorzien worden. Dit wordt aangepast. 


      Eversemsesteenweg: 

      De Coppendries wordt fietsstraat. In de Eversemsesteenweg wordt gemengd verkeer ingesteld. 

      De Eversemsesteenweg wordt voorzien van verschillende parkeerplaatsen in grasbetontegels. De flauwe bocht wordt scherper gemaakt om de snelheid te verlagen. Verder worden twee verkeerskussen geïntegreerd om de snelheid verder te verlagen. De rijweg heeft een breedte van 3m aangevuld met 30cm kantstrook en 60cm uitwijkstrook. Daardoor kan er met twee wagens gekruist worden. De bestaande grachten worden geherpofileerd om meer water te kunnen infiltreren en bufferen. Dit profiel wordt doorgetrokken tot aan de gemeentegrens.  

      Een poorteffect wordt geïntegreerd om eveneens de snelheid te verlagen. Deze versmalling wordt verhoogd aangelegd waardoor maar 2.7m overblijft. 

      Vraag: is het visueel of onmogelijk? 

      Antwoord: Verhoogd aangelegd en ingegroend waardoor ter hoogte van de poort kruisen onmogelijk is. 

      Vraag: Waarom wordt er voor kussens gekozen en niet voor poortjes? 

      Antwoord: voor de bewoning is het minder evident om een poortje te integrereren. Het indraaien in opritten wordt anders onmogelijk. De kussens blijven remmend ook als er geen verkeer uit de tegenovergestelde richting komt 

      Vraag: Hoe breed is de huidige straat? 

      Antwoord: De huidige straat heeft een breedte van 3 meter met bermen vol putten. De weg is breder door de schrikstroken waardoor geen putten meer ontstaan. 

      Vraag: Is de gracht aangesloten op de riolering of andere grachten? 

      Antwoord: Deze maakt deel uit van een grachtensysteem. Er worden verschillende inbuizingen voorzien voor de toegang van de landbouwpercelen. 

      Vraag: Zullen deze niet steeds vol staan? 

      Antwoord: De infiltratieproeven tonen aan dat de ondergrond goed kan infiltreren. Het verder herprofileren van de grachten is nog mee te nemen. 

      Vraag: Hoe breed is de weg vandaag? 

      Antwoord: De effectieve asfaltbreedte is even breed. 


      Meerstraat: 

      Het profiel van de Meerstraat wordt verder doorgetrokken met een fietspad, schrikstrook van een halve meter, kantstrook en een rijbaan van 5,8m. Dit betreft het profiel op het smalst. Wanneer breder worden er groenstroken geïntegreerd. Een asverschuiving werd geïntegreerd bij de woning op de rooilijn. Parkeerplaatsen zijn beperkt ingetekend half op de rijweg.  

      De aansluiting met Klein Meerken wordt aangepast waarbij het midden eiland vergroot wordt en het baanbeeld versmald wordt. Oversteken worden drempelloos uitgevoerd. Bomen worden enkel voorzien op plaatsen waar ze een goede kans hebben om te groeien. 

      Vraag: Waarom daar parkeren? 

      Antwoord: Enige mogelijke plaats op de Meerstraat 

      Vragen schepen Hoefs: Is er de vraag om minder parkeerplaatsen te voorzien? 

      Commissielid Goossens: Het is een halfslachtige oplossing door maar half op de rijweg te parkeren.  

      Antwoord: Kruisen kan nog wanneer geparkeerd ook voor lijnbussen bij aangepaste snelheid.  

      Schepen Roosen: Ik zie de noodzaak voor het parkeren niet.  

      Schepen Hoes: De reden waarom deze er geïntegreerd zijn is om de parkeerplaatsen die er verdwijnen noordelijker te compenseren 

      Schepen Roosen: Er kan in dit noordelijker deel op vandaag ook al minder geparkeerd worden door de aanduiding van de as van de rijweg. 

      Antwoord: Veel parkeerplaatsen voorzien maar kunnen geschrapt worden en door groen vervangen worden.  

      Commissielid Goossens: In de Coppendries meer parkeerplaatsen maken in plaats van in de Meerstraat zodat de doorstroming op de Meerstraat behouden blijft. 

      Vraag: De bushalte in de Meerstraat hoe ver bevindt deze zich van de fietsoversteekplaats? Wat als een auto de bus voorbijsteekt? 

      Antwoord: In een bocht voorbij steken is onverantwoord. Dit zeker voor deze bocht aangezien de zichtbaarheid zo laag is. Signalisatie zal nog verder aangevuld worden. De verhoogde inrichting zorgt verder ook voor het vertragen van het verkeer. 

      Vraag: Is een vrachtwagen breder dan een bus? 

      Antwoord: De strengste richtlijnen zijn deze van de bus.  

      Vraag: Is het wenselijk om een spiegel te zetten op dit kruispunt? 

      Antwoord: spiegels worden niet meer gebruikt aangezien deze een vals gevoel van veiligheid geven. Een volle witte lijn zou mogelijk zijn om voorbijsteken mogelijk onmogelijk te maken. Dit wordt verder uitgewerkt. 

      Vraag: Is de oversteekplaats verlicht? 

      Antwoord: Bekabeling wordt voorzien voor de specifieke verlichting. 

      Vraag: Is het mogelijk om een fietstunnel te voorzien vanuit de Coppendries naar de Eversemsesteenweg om de Meerstraat te dwarsen. 

      Antwoord: De noodzakelijke veiligheidsafstand, hellingen, etc. Maken dit onmogelijk. Daarenboven dient de riolering onderbroken te worden en is het aantal fietsers te beperkt voor een dergelijke investering. 

      Vraag: Is er een niveauverschil tussen de oprit en de groenzone? 

      Antwoord: Groen wordt op zelfde niveau voorzien en sluit aan op de goot waardoor water kan infiltreren. Enkel bij de kantstrook is er een hoogteverschil. De bushaltes in de Meerstraat worden mee aangepast zodat ze integraal toegankelijk zijn. 

      Vraag: Wordt het busperron verhoogd? 

      Antwoord: Over een lengte van de bushalte wordt 20m met een hoogte van 18cm volgens de richtlijnen van De Lijn verhoogd. 

      Vraag: De versmalling op de Meerstraat, waarom is deze nodig? 

      Antwoord: Woning op de rooilijn waardoor het gevoel aanwezig is dat het fietspad smaller is en men dichter bij de rijweg fietst. 

      De uitbreiding loopt tot aan de Beigemsesteenweg. Profiel wordt verder doorgetrokken met een groenstrook of een veiligheidsstrook. Ter hoogte van het smalste punt, voetbalveld wordt gebruik gemaakt van het fietspad aan de achterzijde van de woningen. Op het smalste punt moet de fietser op de rijweg. Een klein rugdekking nodig om op de rijweg te komen en kort even op de rijweg te komen.  

      Vraag: Worden fietsers hier verboden op de rijweg? 

      Antwoord: Wegcode verbiedt dit niet. Op het kruispunt met de Rotsaertlaan zal ervoor gezorgd worden dat veiligste fietsbeweging de logische beweging is 

      Vraag: Wanneer mag men niet op de rijweg? 

      Antwoord: Als er een gemarkeerd fietspad ligt dan moet men op het fietspad. 

      Vraag: Komt het fietspad op dit smalste punt op de rijweg? 

      Antwoord: Het fietspad blijft verhoogd waardoor de rijweg versmalt en de auto’s niet meer kunnen kruisen met een groenstrook wordt het fietspad gesignaleerd. 

      Vraag: Toch gevaarlijk gezien doorgangsweg? 

      Antwoord schepen Hoefs: Of we kiezen voor een fietspad of niet. Dit is het enige knelpunt op de volledige Meerstraat 

      Vraag: Is het mogelijk om een groenvak te voorzien of het fietspad nog breder te maken? 

      Antwoord: Dit zal bekeken worden. De schrikstrook tussen het fietspad en de woning, en tussen de rijweg dient behouden te worden. Net als een minimale rijwegbreedte van 4m.   

      Vraag: Op vandaag is er geen fietspad in de Meerstraat. Waarom zouden we de fietsers verplichten om op het fietspad te rijden? 

      Antwoord: Het fietspad heeft een coherent beeld en eenduidige logica zodat dit veiliger is voor alle weggebruikers en zeker voor Kinderen  

      Vraag: Aan de parklaan is geen zebrapad of fietsoversteekplaats voorzien.  

      Antwoord: Bij alle zijstraten zullen aansluitingen voorzien worden zeker gezien de aanwezigheid van het voetbal in de Parklaan. 

      Vraag: Kan de woning op dit smalste punt in de Meerstraat niet gesloopt worden? 

      Antwoord: Dit is enkel een oplossing op lange termijn. 


      Gemeentehuisstraat: 

      Bomen te rooien en te vervangen door nieuwe bomen. Bij het behouden van de bomen komen de voetpaden tegen de straat en niet langsheen de voorgevels.  

      Fietsstraat met een breedte van 3.8m met veel vergroening.  De kiss en ride wordt als volwaardig Kiss en rind uitgevoerd door de aanwezigheid van een fysieke grens. Er wordt een voetpad van 2 meter langs de zijde van de school voorzien. 


      Beigemsesteenweg: 

      In het mobiliteitsplan wordt eenrichtingsverkeer voorzien. De kasseien zijn te behouden. Voor fietscomfort worden deze afgezaagd om vlot te kunnen fietsen. Fietsstraat zonder inkleuring voor het historische beeld.  

      Aan één kant voetpad van 2 m en de integratie van zo’n 30 parkeerplaatsen aan beide zijden. Daarnaast wordt er meer groen en een asverschuiving geïntegreerd. 

      Vraag: Is dit een lange straat voor een fietsstraat?  

      Antwoord: De volledige schoolomgeving wordt een fietsstraat om veilig van de omgeving te kunnen bereiken. 500m lange fietsstraat in de Beigemsesteenweg. Fietsstraat stopt aan de Molenstraat daar de aansluiting op dubbelrichtingsfietspad.  


      Coppendries: 

      De Coppendries krijgt een gelijkaardig profiel als fietsstraat met een rijwegbreedte van 3,8m aanliggende parkeerplaatsen en bijkomende ruimte voor groen. De rijweg wordt uitgevoerd in asfalt. 

      Vraag: Is er een aansluiting voor de auto’s tussen de Meerstraat en de  Coppendries? 

      Antwoord: Uit de Coppendries zijn geen auto’s mogelijk richting Meerstraat. Fysieke scheiding wordt voorzien. 

      Vraag: Hoe ziet de verdere timing voor dit dossier uit? 

      Antwoord: De uitvoering start met de nutsvoorzieningen waardoor de timing opschuift. Op vandaag nog geen datum voor uitvoering. De werken zijn af te stemmen op het project  warandestraat – Zijpstraat.  


      Timing: 

      Vraag: Heel wat bomen op het plan maar ook een kant tekening met heel wat groen onderhoud. Waar de gemeente al achterloopt. Ook in de herfst zal de waterafvoer verstoppen door de bladeren. Waardoor de slikkers verstoppen en overstromingen zullen veroorzaken. 

      Opmerking gemeenteraadslid: De bomen zullen een deel van de oplossing zijn voor het hitte eiland effect. 

      Schepen Hoefs: In de volgende legislatuur meer budget voorzien voor het groen onderhoud. Er zijn op vandaag te weinig mensen om het groen onderhoud te doen. 1 à 2 groenwerkers per jaar bijkomend aannemen door vergroening en bijkomende ontharding. Het verschil tussen de huidige aanleg en de nieuwe aanleg maakt toch en wezenlijk verschil in het straatbeeld. Het ruimen van de slikkers zou meer dan 2 keer per jaar moeten. In aanleg en onderhoud kost uw wegenis meer dan groen.  

      Antwoord: Hydraulisch verhaal wordt ook goedkoper door minder verharding in het plan. Ook de lozingsnorm op de waterloop van de provincie zorgt dat er minder verharding noodzakelijk is.  


      Beigemsesteenweg 

      Lander Debrabander van de dienst Wegen & Water lichten het ontwerp van de herinrichting van de fietsinfrastructuur langsheen de Beigemsesteenweg toe.  

      Vraag: Is het aantal parkeerplaatsen voldoende voor de noden? 

      Antwoord: Er is gekeken naar het aantal geparkeerde wagens die op vandaag aanwezig zijn. Het zal enkel mogelijk zijn om in de aangeduide parkeervakken te parkeren. 

      Vraag: De parkeervakken ten noorden van de Keienberglaan zijn dicht bij elkaar gelegen? 

      Antwoord: Klopt één van de twee parkeerzones zal geschrapt worden zodat zwaar verkeer makkelijk geparkeerde wagens kan voorbijsteken. 

      Vraag: Hoe diep is de wadi? 

      Antwoord: De wadi wordt 24cm diep uitgevoerd en wordt beplant. Deze wordt onderbroken voor opritten.  

      Vraag: Hoe breed wordt het fietspad? 

      Antwoord: Het dubbelrichtingsfietspad wordt 2,5m breed wat smaller is dan het fietsvademecum voorschrijft maar breder was gezien het behoud van de rijweg niet mogelijk. 

      Vraag: De proefopstelling die ter hoogte van de Ruwaal werd uitgevoerd is dit hetzelfde als het plan nu? 

      Antwoord: De asverschuiving van de proefopstelling breder dan wat nu voorzien wordt. Het doorgaand verkeer wordt met de voorziene asverschuiving niet meer vertraagd.  

      Vraag: Wordt het kruispunt met de Keienberglaan ingericht met een verhoogde inrichting? 

      Antwoord: Neen, het kruispunt wordt enkel ingesnoerd. 

      Vraag: Worden er wijzigingen uitgevoerd aan het kruispunt met de Wolvertemsesteenweg? 

      Antwoord: Enkel de aansluitingen worden aangepast. Er wordt met AWV afgestemd of aanpassingen aan de lichtenregeling opportuun zijn om de aansluitingen te verbeteren. 

      BESLUIT:

      Enige artikel.

      Kennis te nemen van het voorontwerp van het GUP Beigem en van het ontwerp van de herinrichting van de fietsinfrastructuur langsheen de Beigemsesteenweg, en verwijst voor de bespreking ervan naar de inhoudelijke verantwoording hierboven vermeld.

De voorzitter sluit de zitting op 03/09/2024 om 08:07.

Namens GEMEENTERAADSCOMMISSIE INFRASTRUCTUUR,

Jan DE DONCKER
waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie infrastructuur

Katleen ORINX
voorzitter gemeenteraadscommissie infrastructuur