Terug
Gepubliceerd op 24/10/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 25/09/2025 - 19:00

Zaak der wegen volgens VA/953/25 van Martine VANHIE voor het verkavelen van een perceel in 1 lot voor open bebouwing - Ten Doorn zn, 1852 Grimbergen - Weigering

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Goedele DE VOCHT, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Afwezig: Nicolas BOURGEOIS, Dirk MOENS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad gaat niet akkoord met de voorgestelde nieuwe rooilijn en de aanleg van de wegenis (die onderdeel vormt en geïntegreerd deel uitmaakt van de aanvraag tot omgevingsvergunning (ref.: OMV_2025058060 - VA/953/25)) voor het verkavelen van een perceel in 1 lot voor open bebouwing, gelegen in Ten Doorn, 1852 Grimbergen, kadastraal gekend als: afdeling 5 sectie A nrs. 138D en 138B.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
  • Artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).
 
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning:

Artikel 31.

Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissings- bevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsver­gunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

(...)

Artikel 31/1.

Tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of op- heffing van een gemeenteweg kan in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53.

De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.

(…)

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 32 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:

De bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, neemt een beslissing over een vergunningsaan­vraag binnen een termijn van:

(…)

2° honderdtwintig dagen als een advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.

§2. De termijnen, vermeld in paragraaf 1, worden van rechtswege eenmalig met zestig dagen verlengd in de volgende gevallen:

(...)

3° als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeen­teweg omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft.

 

  • Artikel 47 Besluit van de Vlaamse regering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergun­ning:

Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.

 

  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 12, §2 en artikel 4 waarin een algemeen toetsingskader wordt aangehaald gebaseerd op de onderstaande principes:

    • wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang, een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd,

    • de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen, wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

    • bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. De bevoegdheid om het project ten aanzien van de ruimtelijke ordening te beoordelen, is uitsluitend toegewezen aan het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de wegenis ligt de be­voegdheid bij de gemeenteraad. De gemeenteraad is met uitsluiting van andere bestuursorganen of niveaus bevoegd, in aanvulling van het bovenvermelde algemeen toetsingskader, om (op basis van de vaste rechtspraak)-

    • te oordelen over de aanleg van nieuwe wegen, de tracéwijziging en de verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke wegen en moet het onvoorwaardelijk doen;

    • in dat oordeel niet alleen een aangepaste infrastructuur binnen de verkaveling zelf te betrekken, met nutsvoorzieningen zoals bv. wegen en de eigenlijke uitrusting ervan met o.m as verschuivingen, verkeersdrempels e.d., voet- en fietspaden, aanplantingen, elektriciteit, gas, waterleiding, telefoon, tv-distributie, riolering en afwatering, maar eveneens een in die beoordeling aangepaste verkeerssituatie in de omgeving betrekt met, zo noodzakelijk, bijkomende aangepaste verkeersreglementen en gemeenschapsinfrastructuur;

    • kwesties als groenbehoud, verkeersinfrastructuur, verkeersveiligheid, riool- en afvalvoorzieningen, elektriciteitsnetwerken, maatschappelijke infrastructuur enz. in rekening te nemen met betrekking tot de zaak van de wegen.

 

  • Artikel 12, §2 stelt dat in afwijking van artikel 11, de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning kan opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor steden- bouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.

  • Het college van burgemeester en schepenen bracht op 4 augustus 2025 een ongunstig advies uit over de omgevingsvergunningsaanvraag om stedenbouwkundige redenen (ontbreken inrichtingsvisie, gebrek aan integratie met RUP, onzekerheid over nutsvoorzieningen en ontsluiting).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Bij onderstaande adviesinstanties werden, in het kader van de vergunningsprocedure, adviezen ingewonnen vanuit de gemeente Grimbergen als vergunningverlenende overheid:

  • het ongunstig advies van de provincie Vlaams-Brabant dienst Waterlopen van 25 juli 2025 (zie bijlage);
  • het voorwaardelijk gunstig advies van Fluvius van 14 juli 2025 (zie bijlage);
  • het voorwaardelijk gunstig advies van De Watergroep van 4 juli 2025 (zie bijlage);
  • het gunstig advies van van Omgevingsloket Wyre van 8 juli 2025 (zie bijlage);
  • Proximus bracht geen advies uit over deze aanvraag (Proximus voorziet geen uitbreiding voor de aansluiting van dit project).
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Volgens artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen – horende bij een aanvraag tot omgevingsvergunning die wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft – voordat de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de voorgestelde gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader vermeld in artikel 6 van hetzelfde decreet.

De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden die de bevoegde overheid in de uiteindelijke omgevingsvergunning opneemt.

Volgens artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad bij deze beslissing kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Op 9 mei 2025 werd door mevrouw Martine VANHIE, wonende te Grote Heirbaan 21, 1852 Grimbergen, een aanvraag tot omgevingsvergunning (ref.: OMV_2025058060 – VA/953/25) ingediend bij de gemeente Grimbergen, met het oog op het verkavelen van een perceel in 1 lot voor een open bebouwing, gelegen Ten Doorn in 1852 Grimbergen, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie A, nummers 138D en 138B.

Binnen het perceel van lot 1 wordt langs de rechterzijde van het perceel (gekeken vanuit Ten Doorn)en langs de percelen 149r en 141b een nieuwe openbare voetweg aangelegd, waarvan wordt voorgesteld deze af te staan aan de gemeente.

De voetweg bevindt zich langs de zijde van het perceel die grenst aan de bestaande weg Ten Doorn en loopt tot aan het achterliggende perceel 138e.

De voetweg zal een (constante) breedte van 2,00 meter hebben en een lengte van 29,57 meter, dit komt neer op een oppervlakte van 59 m².

De voetweg ligt volledig binnen het huidige perceel lot 1 en staat aangeduid om in zijn geheel te worden overgedragen aan het openbaar domein.

De strook bestemd voor inlijving in het openbaar domein is aangeduid op het rooilijnplan dat als bijlage bij de verkavelingsaanvraag werd gevoegd. Bij goedkeuring van de verkaveling wordt voorgesteld deze strook op eigen initiatief en/of op het eerste verzoek van de gemeente gratis aan de gemeente over te dragen en dit vrij en onbelast en zonder kosten (o.a. notariskosten,…) voor de gemeente.

De voetweg voorziet geen rechtstreekse verbinding tot de bestaande voetweg/doorsteek (Buurtweg 11) die de Grote Heirbaan met Ten Doorn verbindt De straat Ten Doorn blijft als dusdanig doodlopend opgevat.

 

Tijdens het openbaar onderzoek, georganiseerd van 13 juni 2025 tot en met 12 juli 2025, werden in totaal acht bezwaarschriften ingediend, waarvan één schriftelijk en zeven digitaal. Eén van deze bezwaren had al dan niet impliciet betrekking op de ‘zaak der wegen’. Het bezwaar stelt dat de voorgestelde verkaveling de ontsluiting en verdere ontwikkeling van aanpalende percelen mogelijk verhindert. Het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voorziet de aanleg van trage wegen en een autoluwe zone, maar laat niet toe dat hierdoor percelen onbereikbaar worden. Volgens de bezwaarindiener ontbreekt in de plannen een gemeenschappelijke ontsluitingsoplossing en een gebiedsdekkende inrichtingsvisie, wat een reële impact heeft op de bereikbaarheid van omliggende gronden.

Het college van burgemeester en schepenen bracht op 4 augustus 2025 reeds een ongunstig advies uit over de aanvraag, voornamelijk omwille van stedenbouwkundige redenen (o.a. het ontbreken van een inrichtingsvisie, beperkte integratie in het RUP Beigem Centrum, onzekerheid over ontsluiting en nutsvoorzieningen).

De gemeenteraad dient zich louter uit te spreken omtrent de ‘zaak van de wegen’. In die zin kan worden geconcludeerd dat de aanleg van de voetweg niet kan worden verantwoord. De voetweg creëert geen nuttige verbinding tussen twee bestaande wegenissen of ontsluitingen en is – met zijn breedte van 2m -  te beperkt voor de aanleg van praktische functies zoals nutsvoorzieningen naar het achterliggende ontwikkelingsgebied.  Het voorgestelde plan verhindert dat de achterliggende percelen die nog in de bouwzone liggen behoorlijk ontsloten kunnen worden. Mede hierdoor is het plan ongeschikt en dient het negatief beoordeeld te worden.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Goedele DE VOCHT
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Kennis te nemen van de resultaten van het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 13 juni tem. 12 juli 2025, waarbij 1 schriftelijk en 7 digitale bezwaren werden ingediend, waarvan 1 bezwaarschrift betrekking heeft op de ‘zaak der wegen’.


Art. 2.

Kennis te nemen van het voorafgaand ongunstig advies van het college van burgemeester en schepenen van 4 augustus 2025.

 

Art. 3.

Niet akkoord te gaan met de voorgestelde wijziging aan het openbaar domein volgens het rooilijnenplan, betreffende het verkavelingsdossier met referentie OMV_2025058060 – VA/953/25) ingediend door Martine VANHIE, voor het verkavelen van een perceel in 1 lot met buurtweg, gelegen in Ten Doorn in 1852 Grimbergen, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie A, nummers 138D en 138B.