Terug
Gepubliceerd op 24/10/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 25/09/2025 - 19:00

Afspraken m.b.t. de functiebeschrijving en evaluatie - gesubsidieerd personeel basisonderwijs - Aanpassing van de functiebeschrijvingen en van de lijst met instellingsgebonden opdrachten - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Goedele DE VOCHT, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Afwezig: Dirk MOENS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt de volgende (gewijzigde) documenten m.b.t. de evaluatieprocedure in het gemeentelijk basisonderwijs, goed:

  • aangepaste functiebeschrijving voor het ambt van kleuteronderwijzer;
  • nieuwe functiebeschrijving voor het ambt van beleidsondersteuner;
  • herwerkte lijst van instellingsgebonden opdrachten voor de scholengemeenschap Grimbergen en
  • aangepaste leidraad 'evaluatieprocedure gemeentelijk basisonderwijs.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 40, §1, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, en latere aanpassingen.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs.
  • Omzendbrief PERS/2007/09 van 29 oktober 2007, ‘functiebeschrijving en evaluatie’.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 24 februari 2022 met betrekking tot de goedkeuring van de functiebeschrijving en evaluatie van het gesubsidieerd personeel basisonderwijs.
  • Besluit van de gemeenteraad van 2 juni 2022 met betrekking tot de aanpassing van de lijst met instellingsgebonden opdrachten voor de personeelsleden van het gesubsidieerd basisonderwijs.
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 mei 2024 met betrekking tot de vaststelling van de functiebeschrijving voor het ambt van beleidsondersteuner. 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 mei 2025 met betrekking tot de aanpassing van de afspraken m.b.t. de functiebeschrijving en evaluatie voor het gesubsidieerd personeel uit het basisonderwijs.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De afspraken met betrekking tot de functiebeschrijvingen en evaluatie van personeelsleden uit het gesubsidieerd basisonderwijs bestaan uit volgende documenten: 

Document

Vaststelling 

 Laatste wijziging 

Functiebeschrijving Kleuteronderwijzer 

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022 

Collegebeslissing 5 mei 2025 

Functiebeschrijving Onderwijzer

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022

/  

Functiebeschrijving ICT-coördinator

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022

/

Functiebeschrijving Kinderverzorger

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022

/

Functiebeschrijving Leermeester LO

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022

/

Functiebeschrijving Leermeester LBV

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022

/

Functiebeschrijving Zorgcoördinator

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022

/

Functiebeschrijving Directeur

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022

/

Functiebeschrijving Beleidsondersteuner 

Collegebeslissing 6 mei 2024

/

Lijst van instellingsgebonden opdrachten  

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022

Collegebeslissing 5 mei 2025

Interne leidraad 'evaluatieprocedure gemeentelijk basisonderwijs' 

Gemeenteraadsbeslissing 24 februari 2022

Collegebeslissing 6 mei 2024

 

Verder werden volgende concrete afspraken vastgelegd tijdens de gemeenteraadszitting van 24 februari 2022:

Aanduiding evaluator:

  • De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.

  • Het diensthoofd Onderwijs en Buurtwerking, en bij afwezigheid een andere directeur van het gemeentelijk basisonderwijs, wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.

  • De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt, in zijn instelling.

  • Het diensthoofd Onderwijs en buurtwerking, en bij afwezigheid een andere directeur van het gemeentelijk basisonderwijs, wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.

  • Het diensthoofd Onderwijs en Buurtwerking, en bij afwezigheid het afdelingshoofd MENS, wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).


Modaliteiten functioneringsgesprek: 

  • De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid schriftelijk (per brief / per e-mail) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.

  • Het personeelslid kan schriftelijk (per brief/ per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator. 

  • Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.


Modaliteiten evaluatiegesprek:

  • De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand schriftelijk (per brief / per e-mail) mee.

  • De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.


Modaliteiten dossierbeheer:

  • De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij.

  • De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.

 

De volgende (gewijzigde) documenten werden na principiële goedkeuring door het schepencollege, voorgelegd aan het afzonderlijk bijzonder onderhandelings- en hoog overlegcomité voor het gesubsidieerd onderwijs, maar moeten nog definitief worden goedgekeurd: 

Document

Vaststelling

Laatste wijziging

bijlage

Functiebeschrijving Kleuteronderwijzer 

Gemeenteraadsbeslissing 24/02/2022 

Collegebeslissing 05/05/2025

bijlage 1

Functiebeschrijving Beleidsondersteuner

Collegebeslissing 06/05/2025

 

bijlage 2

Lijst van instellingsgebonden opdrachten

Gemeenteraadsbeslissing 24/02/2022

Collegebeslissing 05/05/2025

bijlage 3

Interne leidraad 'evaluatieprocedure gemeentelijk basisonderwijs' 

Gemeenteraadsbeslissing 24/02/2022 

Collegebeslissing 06/05/2024 

bijlage 4 

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Goedele DE VOCHT
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De aangepaste functiebeschrijving voor het ambt van kleuteronderwijzer, zoals opgenomen als bijlage 1 bij dit besluit, goed te keuren.

 

Art. 2.

De nieuwe functiebeschrijving voor het ambt van beleidsondersteuner, zoals opgenomen als bijlage 2 bij dit besluit, goed te keuren.

 

Art. 3.

De herwerkte lijst van instellingsgebonden opdrachten voor de scholengemeenschap Grimbergen, zoals opgenomen als bijlage 3 bij dit besluit, goed te keuren.

 

Art. 3.

De aangepaste leidraad 'evaluatieprocedure gemeentelijk basisonderwijs', zoals opgenomen als bijlage 4 bij dit besluit, goed te keuren.