De voorzitter opent de zitting op 27/02/2025 om 22:44.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 23 januari 2025 goed.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
/
/
Enig artikel.
De notulen van de vergadering van 23 januari 2025 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Jelle DE WILDE als effectieve en Patricia SEGERS als plaatsvervangende vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland aan.
De raad voor maatschappelijk welzijn bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders en draagt Philip ROOSEN als individuele kandidaat-bestuurder, uit de lijst van de gezamenlijk voorgedragen bestuurders, voor.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt William DE BOECK als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem aan.
Artikels 81, §1, eerste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen:
Deel 3, titel 3 DLB betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.
Artikel 81, eerste lid, 4° DLB.
Toetreding:
Oprichtingsakte van DV Haviland van 16 april 1965, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad op 16 april 1965.
Besluit van de gemeenteraad van 24 april 2003 over de toetreding tot het intergemeentelijke samenwerkingsverband DV Haviland.
Statuten:
Statuten van DV Haviland, voor het laatst gewijzigd door de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023.
Specifiek:
Besluit van het vast bureau van 3 februari 2025 "DV Haviland - Aanduiding van een effectieve en een plaatsvervangende gemeentelijke vertegenwoordiger in de algemene vergadering - Bevestiging van de gezamenlijke voordracht van 15 kandidaat-bestuurders - Aanduiding van een individuele bestuurder uit de lijst van de gezamenlijk voorgedragen bestuurders - Voordracht van een kandidaat-bestuurder met raadgevende stem".
E-mail van 20 januari 2025 van DV Haviland inzake de aanduiding van de vertegenwoordigers in het OCMW (in bijlage).
/
Oprichting en toetredingsbeslissing
Haviland werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte en verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226.
Op 23 oktober 2019 werd beslist om het bestaan van de intergemeentelijke te verlengen. Dit werd gepubliceerd in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde.
Aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering
Overeenkomstig artikel 432, eerste lid, van het decreet lokaal bestuur worden de gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van een opdrachthoudende of dienstverlenende vereniging rechtstreeks aangeduid door de gemeenteraad uit haar leden.
Artikel 447 DLB bepaalt dat het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van een van de andere organen. De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 (zie verder), zijn van toepassing op de vertegenwoordigers op de algemene vergadering.
De dienst PAO zal de voorgedragen vertegenwoordigers een verklaring op eer laten ondertekenen dat hij/zij zich niet in een toestand van onverenigbaarheid bevindt zoals bepaald in artikel 436 DLB.
De aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering gebeurt door de gemeenteraad, bij voorkeur voor de volledige duur van de legislatuur. De vaststelling van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger in de algemene vergadering wordt herhaald voor elke vergadering.
Per e-mail van 20 januari 2025 vraagt de dienstverlenende vereniging Haviland om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Haviland voor de volledige legislatuur voor te dragen (in bijlage).
Voordracht kandidaat-bestuurder
Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen worden benoemd door de algemene vergadering, op voordracht van de deelnemers.
Het aantal leden in de raad van bestuur van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen is statutair vastgesteld, en bedraagt maximum 15. Maximaal twee derde van de bestuurders is van hetzelfde geslacht. Verder kan niemand gelijktijdig mandaten uitoefenen in de uitvoerende organen van meer dan drie dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen.
Overeenkomstig artikel 436 van het decreet lokaal bestuur is er een onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder in een opdrachthoudende of dienstverlenende vereniging en de volgende ambten, functies of mandaten:
1° lid van een regering, zowel op federaal niveau als op niveau van de gewesten en gemeenschappen;
2° lid van een wetgevende vergadering, zowel op federaal niveau als op niveau van de gewesten en gemeenschappen;
3° lid van het Europees Parlement en van de Europese Commissie;
4° provinciegouverneur of adjunct van de gouverneur van Vlaams-Brabant;
5° arrondissementscommissaris of adjunct-arrondissementscommissaris;
6° provinciegriffier;
7° lid van een bestuurs- of controleorgaan in of werknemer van een privaatrechtelijke rechtspersoon die activiteiten uitoefent in dezelfde beleidsdomeinen als de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging;
8° met behoud van de toepassing van artikel 434, § 2, tweede lid, werknemer van een deelnemend openbaar bestuur, of van een administratie die is belast met hetzij de uitoefening van het gewoon toezicht op de lokale besturen, hetzij de uitoefening van een specifiek toezicht op grond van de doelstellingen van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De dienst PAO zal de voorgedragen vertegenwoordigers een verklaring op eer laten ondertekenen dat hij/zij zich niet in een toestand van onverenigbaarheid bevindt zoals bepaald in artikel 436 DLB.
Een lid van de raad van bestuur - of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde - brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Per e-mail van 20 januari 2025 vraagt de dienstverlenende vereniging Haviland om de gezamenlijke voordracht te bevestigen van de 15 kandidaat-bestuurders en een individuele vertegenwoordiger voor de raad van bestuur (kandidaat-bestuurder) aan te duiden (zie bijlage).
De individuele vertegenwoordiger kan aangeduid worden binnen de lijst van 15 kandidaat-bestuurders:
OF
De leden van de gezamenlijke voordracht zijn:
Kandidaat-lid met raadgevende stem
Overeenkomstig artikel 440, vierde lid, DLB kan aan de vergaderingen van de raad van bestuur worden deelgenomen door ten hoogste vijf rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximumaantal leden van de raad van bestuur, vermeld in artikel 434, §1 DLB.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Overeenkomstig artikel 21 van de statuten van Haviland heeft elke gemeente recht om een gemeenteraadslid uit de oppositie aan te duiden als bestuurder met raadgevende stem.
Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt ten hoogste vijf bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt, meer dan vijf bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aangeduide leden met raadgevende stem in afdalende volgorde waarbij in eerste instantie de leden aan bod komen die met eenparigheid van stemmen door hun gemeenteraad aangeduid werden. In ondergeschikte orde gelden de volgende criteria:
de ononderbroken dienstanciënniteit in de betrokken gemeenteraad waarbij voorrang gegeven wordt aan de aangeduide leden met de hoogste anciënniteit; deze ononderbroken dienstanciënniteit wordt beoordeeld terugtellend vanaf het ogenblik dat de aanstelling van de bestuurder met raadgevende stem plaatsvindt.
de leeftijd waarbij voorrang gegeven wordt aan in eerste instantie de oudste aangeduide leden in de jaren die de leeftijd van zestig jaar niet bereikt hebben, in tweede instantie aan de jongste aangeduide leden die de leeftijd van zestig jaar hebben bereikt.
De eerste vijf volgens deze rangorde aangeduide leden met raadgevende stem wonen vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Het vast bureau besliste in zitting van 3 februari 2025 om:
Per e-mail van 4 februari 2025 (in bijlage) werd aan de fractievoorzitters van de partijen Groen+Vooruit, SamenGrootGrimbergen en Open VLD gevraagd of zij iemand wensen voor te dragen voor de vertegenwoordiging in de raad van Bestuur van Haviland als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem.
Per e-mail van 26 februari 2025 draagt de fractie OpenVLD William DE BOECK voor als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem.
Stemmingen:
Gaat over tot een eerste geheime stemming voor de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger in de AV van DV Haviland, waaruit blijkt dat:
30 stemmen voor en 1 stem tegen op naam van Jelle DE WILDE worden uitgebracht.
Gaat over tot een tweede geheime stemming voor de aanduiding van een plaatsvervangende vertegenwoordiger in de AV van DV Haviland, waaruit blijkt dat:
Gaat over tot de stemming betreffende de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders van DV Haviland, waaruit blijkt dat:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Gaat over tot een derde geheime stemming voor de aanduiding van een individuele kandidaat-bestuurder, gekozen uit de lijst van de gezamenlijke voorgedragen bestuurders van DV Haviland, waaruit blijkt dat:
Gaat over tot een vierde geheime stemming voor de aanduiding van een kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur van DV Haviland, waaruit blijkt dat:
26 stemmen voor en 4 stemmen tegen op naam van William DE BOECK worden uitgebracht en
/
Artikel 1.
Jelle DE WILDE aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DV Haviland.
Art. 2.
Patricia SEGERS aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DV Haviland.
Art. 3.
De gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders, zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de raad van bestuur, goed te keuren:
Art. 4.
Philip ROOSEN aan te duiden als individuele kandidaat-bestuurder, gekozen uit de lijst van de gezamenlijke voorgedragen bestuurders van DV Haviland.
Art. 5.
William DE BOECK, geboren op 27 september 1959, 11018 dagen dienstanciënniteit, aan te duiden als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur van DV Haviland.
Art. 6.
De vertegenwoordiger te mandateren om de samenstelling van de Raad van Bestuur op de Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 19 maart 2025 goed te keuren.
Art. 7.
Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van dit besluit.
Art. 8.
Dit besluit voor kennisname over te maken aan DV Haviland en de gemeentelijke vertegenwoordigers.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt:
Trui OLBRECHTS als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van DV Creat Services.
Artikel 84, §1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen:
Toetreding:
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2023 "DV TMVS - Opdrachtencentrale CREAT: toetreding als gemeente en politiezone - Aanstellen effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DV TMVS - Goedkeuring".
Statuten:
De gecoördineerde tekst van de statuten van DV Creat Services, voor het laatst gewijzigd door de bijzondere algemene vergadering op 12 december 2023.
Specifiek:
Het besluit van het vast bureau van 3 februari 2025: "DV CREAT Services - Aanduiding gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering - Aanduiding van een kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur".
E-mail van 11 december en brief van 9 december, ingekomen op 12 december 2024, van DV Creat SERVICES inzake de aanduiding van de vertegenwoordigers (in bijlage).
/
Door de nieuwe samenstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn na de raadsverkiezingen van 14 oktober 2024 moet het OCMW opnieuw vertegenwoordigers aanduiden.
Per brief van 9 december en e-mail van 11 december 2024 vraagt DV Creat Services om deze afgevaardigden aan te duiden (in bijlage).
Aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering
Overeenkomstig artikel 432, eerste lid DLB worden de vertegenwoordigers in de AV van een opdrachthoudende of dienstverlenende vereniging rechtstreeks aangeduid door de de raad voor maatschappelijk welzijn uit haar leden.
Artikel 447 DLB bepaalt dat het mandaat van vertegenwoordiger op de AV onverenigbaar is met het mandaat van lid van een van de andere organen. De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 (zie verder), zijn van toepassing op de vertegenwoordigers op de AV.
De dienst PAO zal de voorgedragen vertegenwoordigers een verklaring op eer laten ondertekenen dat hij/zij zich niet in een toestand van onverenigbaarheid bevindt zoals bepaald in artikels 436 en 447 DLB.
De aanduiding van de vertegenwoordigers in de AV gebeurt door de de raad voor maatschappelijk welzijn, bij voorkeur voor de volledige duur van de legislatuur. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger in de AV moet herhaald worden voor elke vergadering.
Per brief van 9 december en e-mail van 11 december 2024 vraagt DV Creat Services om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van DV Creat Services voor de volledige legislatuur aan te duiden.
Voordracht kandidaat-bestuurder
Artikel 434 DLB bepaalt dat de leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen worden benoemd door de algemene vergadering (AV), op voordracht van de deelnemers.
Het aantal leden in de raad van bestuur van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen is statutair vastgesteld, en bedraagt maximum 15. Maximaal twee derde van de bestuurders is van hetzelfde geslacht. Verder kan niemand gelijktijdig mandaten uitoefenen in de uitvoerende organen van meer dan drie dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen.
Overeenkomstig artikel 436 DLB is er een onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder in een opdrachthoudende of dienstverlenende vereniging en de volgende ambten, functies of mandaten:
1° lid van een regering, zowel op federaal niveau als op niveau van de gewesten en gemeenschappen;
2° lid van een wetgevende vergadering, zowel op federaal niveau als op niveau van de gewesten en gemeenschappen;
3° lid van het Europees Parlement en van de Europese Commissie;
4° provinciegouverneur of adjunct van de gouverneur van Vlaams-Brabant;
5° arrondissementscommissaris of adjunct-arrondissementscommissaris;
6° provinciegriffier;
7° lid van een bestuurs- of controleorgaan in of werknemer van een privaatrechtelijke rechtspersoon die activiteiten uitoefent in dezelfde beleidsdomeinen als de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging;
8° met behoud van de toepassing van artikel 434, § 2, tweede lid, werknemer van een deelnemend openbaar bestuur, of van een administratie die is belast met hetzij de uitoefening van het gewoon toezicht op de lokale besturen, hetzij de uitoefening van een specifiek toezicht op grond van de doelstellingen van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De dienst PAO zal de voorgedragen vertegenwoordigers een verklaring op eer laten ondertekenen dat hij/zij zich niet in een toestand van onverenigbaarheid bevindt zoals bepaald in artikel 436 DLB.
Een lid van de raad van bestuur - of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde - brengt minstens tweemaal per jaar verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De leden van de bestuursorganen van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.
Per brief van 9 december en e-mail van 11 december 2024 vraagt DV Creat Services om een kandidaat-bestuurder voor te dragen in de raad van bestuur van DV Creat Services.
Het vast bureau besliste in zitting van 3 februari 2025 om:
Per brief van 4 februari 2025 (in bijlage) werd aan de fractievoorzitters van de partijen Groen+Vooruit, SamenGrootGrimbergen en Open VLD gevraagd of zij iemand wensen voor te dragen voor de vertegenwoordiging in de:
Algemene vergadering DV Creat Services – OCMW Grimbergen |
1 Effectieve vertegenwoordiger |
1 Plaatsvervangende vertegenwoordiger |
Er werden geen voordrachten ontvangen.
Ter zitting stelde Jelle DE WILDE zich kandidaat als effectieve vertegenwoordiger in de AV.
Geheime stemming
Gaat over tot een eerste geheime stemming voor de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger in de AV van DV Creat Services, waaruit blijkt dat:
Gaat over tot een tweede geheime stemming voor de aanduiding van een plaatsvervangende vertegenwoordiger in de AV van DV Creat Services, waaruit blijkt dat:
Gaat over tot een derde stemming betreffende de aanduiding van een vertegenwoordiger in de RVB van DV Creat Services, waaruit blijkt dat:
/
Artikel 1.
Jelle DE WILDE aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DV Creat Services.
Art. 2.
Niemand aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DV Creat Services.
Art. 3.
Trui OLBRECHTS voor te dragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van DV Creat Services.
Art. 4.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Daan VERTONGEN als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Havinet vzw, die tevens zal zetelen in het bestuursorgaan, aan.
Artikels 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen:
Havinet is een vzw overeenkomstig de wet van 27 juli 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk.
Toetreding:
De gemeente werd sinds 1975 betrokken bij de oprichting van Eigen Thuis vzw. Vanaf 2023 fusioneerde Eigen Thuis VZW met Zonnestraal VZW en VZW De Valier naar Havinet vzw.
Statuten:
Statuten van Havinet vzw, voor het laatst gewijzigd op 28 juni 2022.
Specifiek:
/
Door de nieuwe samenstelling van de raden na de verkiezingen van 14 oktober 2024 moet de raad voor maatschappelijk welzijn opnieuw haar vertegenwoordigers aanduiden.
Havinet vzw vraagt per e-mail van 24 oktober 2024 om deze afgevaardigden aan te duiden (in bijlage).
Het bestuur dient een vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering en bestuursorgaan van Havinet vzw voor de volledige legislatuur.
De vertegenwoordiger in de algemene vergadering zetelt tevens in het bestuursorgaan.
Het bestuursorgaan komt maandelijks, m.u.v. juli en augustus, op de 3de maandag van de maand om 19u samen.
De algemene vergadering gaat twee maal per jaar door, in december en juni. Deze wordt gecombineerd met de bestuursvergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet een effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering, die tevens zal zetelen in het bestuursorgaan, van Havinet vzw aanduiden.
Het vast bureau heeft in zitting van 3 februari 2025 Daan VERTONGEN voorgedragen.
Geheime stemming:
Gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering, die tevens zal zetelen in het bestuursorgaan van Havinet vzw, waaruit blijkt dat:
/
Artikel 1.
Daan VERTONGEN aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Havinet vzw.
Art. 2.
Kennis te nemen van het feit dat de vertegenwoordiger in de algemene vergadering ook zal zetelen in het bestuursorgaan.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan de aangeduide vertegenwoordiger en aan Havinet vzw.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Karlijne VAN BREE als effectieve en Katleen ORINX als plaatsvervangende vertegenwoordiger in het beheerscomité van GIDPBW Haviland aan.
Artikel 432, eerste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Algemeen:
Deel 3, titel 3 DLB betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.
Artikel 3 van de overeenkomst met statutaire draagkracht van GIDPBW.
Statuten:
GIDPBW Haviland heeft geen statuten meer. Deze werden omgezet in een huishoudelijk reglement.
Toetreding:
Specifiek:
Besluit van het vast bureau van 17 februari 2025.
E-mail van GIDPBW Haviland van 29 januari 2025 (in bijlage).
/
Door de nieuwe samenstelling van de raad na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 moet het bestuur opnieuw haar vertegenwoordigers aanduiden.
Per e-mail van 29 januari 2025 meldt de interlokale vereniging GIDPBW, dat het bestuur haar vertegenwoordiger in het beheerscomité dient aan te duiden.
In het beheerscomité van de GIDPBW zetelen de personen belast met het dagelijks beheer van de aangesloten besturen, werknemersvertegenwoordigers en vertegenwoordigers van de Federale Overheidsdienst – Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO).
Aan GIDPBW werd door de dienst PAO bijkomend gevraagd hoeveel vertegenwoordigers per entiteit afgevaardigd dienden te worden, aangezien dit niet duidelijk af te leiden kon worden uit de uitnodigingsmail. De dienst PAO vroeg ook om de laatste statuten van GIDPBW Haviland over te maken, aangezien deze nergens konden teruggevonden worden en de laatste versie in het bezit van het gemeentebestuur onvolledig was.
GIDPBW liet per e-mail van 29 januari 2025 weten dat de statuten vervangen werden door een huishoudelijk reglement.
In tegenstelling tot de statuten, werd in het huishoudelijk reglement niet opgenomen hoeveel personen afgevaardigd mogen worden en door welke entiteit. Hieromtrent liet GIDPBW weten dat het bestuur daarin vrij is om te beslissen:
Aanduiding van de vertegenwoordigers in het beheerscomité
Het bestuur kan:
In de vorige legislatuur werden er twee verschillende personen voor twee entiteiten afgevaardigd.
GIDPBW Haviland vraagt om het mandaat toe te kennen aan de burgemeester, de schepen van Arbeidsveiligheid en Welzijn, de schepen van Personeel met bevoegdheid Welzijn, Arbeidsveiligheid en Gezondheid of een mandataris met ervaring in het Beheerscomité van de GIDPBW Haviland.
Het vast bureau draagt Karlijne VAN BREE voor als effectieve vertegenwoordiger en Katleen ORINX als plaatsvervangende vertegenwoordiger in het beheerscomité van "GIDPBW Haviland" en legt dit ter beraadslaging aan de raad voor maatschappelijk welzijn voor.
Geheime stemming
Gaat over tot een eerste geheime stemming voor de aanduiding van een effectieve vertegenwoordiger in het beheerscomité van "GIDPBW Haviland", waaruit blijkt dat:
Gaat over tot een tweede geheime stemming voor de aanduiding van een plaatsvervangende vertegenwoordiger in het beheerscomité van "GIDPBW Haviland", waaruit blijkt dat:
/
Artikel 1.
Karlijne VAN BREE aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger in het beheerscomité van GIDPBW.
Art. 2.
Katleen ORINX aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger in het beheerscomité van GIDPBW.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De raad voor maatschappelijk welzijn:
Artikel 432, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Algemeen:
DLB, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.
Toetreding:
Statuten van Haviland, voor het laatst gewijzigd door de algemene vergadering op 12 december 2018.
Vertegenwoordigers van het gemeentebestuur:
/
Per e-mail van 20 januari 2025 wordt het OCMW door DV Haviland opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering (AV) van DV Haviland op 19 maart 2025 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK (in bijlage).
Agenda AV:
Aanduiding effectief vertegenwoordiger gedurende de volledige legislatuur
Aanduiding plaatsvervanger gedurende de volledige legislatuur
Goedkeuring gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders
Aanduiding individuele bestuurder uit de lijst van de 15 kandidaat-bestuurders
OPTIONEEL: voordracht kandidaat bestuurder met raadgevende stem
Mandatering goedkeuring samenstelling Raad van Bestuur
De toelichtingsnota's bevinden zich als bijlagen bij dit besluit.
Mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger
Overeenkomstig artikel 432, derde lid, van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De vertegenwoordigers werden aangeduid in de zitting van heden en worden in kennis gesteld van voornoemde uitnodiging.
Op voorstel van het vast bureau wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn gevraagd om te stemmen over:
Stemming:
Gaat over tot een eerste stemming inzake de kennisname van de uitnodiging waarmee DV Haviland meldt dat op 19 maart 2025 een AV zal plaatsvinden, van de te behandelen agendapunten en deze goed te keuren:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Gaat over tot een tweede stemming inzake het vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers in de AV van DV Haviland van 19 maart 2025:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de uitnodiging waarbij DV Haviland meldt dat een AV zal plaatsvinden op 19 maart 2025 om 18 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK met de volgende agenda en deze goed te keuren:
Aanduiding effectief vertegenwoordiger gedurende de volledige legislatuur
Aanduiding plaatsvervanger gedurende de volledige legislatuur
Goedkeuring gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders
Aanduiding individuele bestuurder uit de lijst van de 15 kandidaat-bestuurders
OPTIONEEL: voordracht kandidaat bestuurder met raadgevende stem
Mandatering goedkeuring samenstelling Raad van Bestuur
Art. 2.
Het mandaat van de aangeduide vertegenwoordigers m.b.t. de te behandelen agendapunten vast te stellen.
Art. 3.
Het vast bureau met de uitvoering van dit besluit te gelasten.
Art. 4.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten met toelichtingsnota's van de buitengewone algemene vergadering van DV Creat Services van 25 maart 2025 goed en stelt het mandaat van de vertegenwoordiger m.b.t. de te behandelen agendapunten vast.
Artikels 84, §1 en 432, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen:
Statuten:
Vertegenwoordiger van het OCMW:
Specifiek:
/
Per brief van 9 december en e-mail van 11 december 2024 wordt het OCMW door DV Creat Services vzw opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering (BAV) op 25 maart 2025 in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, te 9080 Lochristi (in bijlage).
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Agenda BAV:
De toelichtingsnota's werden in bijlage toegevoegd.
Mandatering vertegenwoordiger:
Overeenkomstig artikel 432, derde lid, van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De vertegenwoordigers werden aangeduid in de zitting van heden en de deze zullen de uitnodiging nogmaals per e-mail ontvangen.
Op voorstel van het vast bureau wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn gevraagd om:
Stemming:
Gaat over tot een eerste stemming inzake de kennisname van de uitnodiging waarmee DV Creat Services meldt dat op 25 maart 2025 een BAV zal plaatsvinden, van de te behandelen agendapunten en deze goed te keuren:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Gaat over tot een tweede stemming inzake het vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers in de BAV van DV Creat Services van 25 maart 2025:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de uitnodiging waarbij DV Creat Services meldt dat een BAV zal plaatsvinden op 25 maart 2025 in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristi, met de volgende agenda en deze goed te keuren:
Stand van zaken van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
Ontslag en benoeming van de bestuurders in de raad van bestuur
Varia
Art. 2.
Het mandaat van de aangeduide vertegenwoordigers m.b.t. de te behandelen agendapunten vast te stellen.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassing van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel.
Artikels 77-78 en 186 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Syndicaal statuut
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Protocol vakorganisaties - aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling (BIJLAGE 01):
Er wordt voorgesteld om het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling aan te passen met als doel artikels te verduidelijken en te actualiseren en wettelijke bepalingen bij te werken.
De voorliggende wijziging gaat voornamelijk over:
Alle wijzigingen werden in geel gemarkeerd in de documenten in bijlage (BIJLAGE 02 en 03). Hieronder een overzicht van wat er gewijzigd werd.
Deze wijzigingen werden door het adviesbureau Jurplus geverifieerd.
Wijzigingen AR:
Artikel | Wijziging |
Artikel 18 | Wijziging aantal weken aaneensluitend verlof personeel WZC Ter Biest: 3 weken i.p.v. 2 weken (principieel goedgekeurd door de Vlaamse regering eind december 2024 - het recht komt er in uitvoering van het Zesde Vlaamse Intersectoraal Akkoord (VIA6) waarbij er verschillende afspraken zijn gemaakt tussen de Vlaamse Regering en de sociale partners om maatregelen te nemen ter ondersteuning van het zorgpersoneel. Het besluit zal uitwerking hebben met ingang van 1 januari 2025 en dus retroactief in werking treden na definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering). |
Artikel 22 | Aanvulling artikel einde tewerkstelling contractuele en statutaire personeelsleden met verwijzing naar wet van 13 maart 2024 (wet tot motivering van ontslag en kennelijk onredelijk ontslag in de overheidssector). |
Artikel 24 | Toevoeging dat de verplaatsingen naar de controlearts gebeuren conform de regels van de dienstreizen zoals beschreven in de rechtspositieregeling. Vereenvoudiging van de zin met betrekking tot de uitnodiging van de controlearts en het recht op loon. |
Bijlage 2 | Toevoeging 15 minuten pauze medewerkers schoonmaak en medewerkers technisch onderhoud Ter Borre. Gelijktrekking met pauzes medewerkers schoonmaak en medewerkers technisch onderhoud WZC Ter Biest. Algemene formulering aangepast: 15 minuten pauze is een gunst. |
Bijlage 3 | Wijziging uurroosters bibliotheek (reeds goedgekeurd op 16/09/2024 - CBS/2024/3789 en positief advies vakbond op 02/10/2024). |
Bijlage 11 | Actualisatie van het re-integratiebeleid. |
Wijzigingen RPR:
Artikel | Wijziging |
Artikel 1 | Modaliteiten gelegenheidsmedewerkers/eventwerkers ontbraken in de rechtspositieregeling. Artikels van de RPR die van toepassing zijn op de gelegenheidsmedewerkers/eventwerkers werden toegevoegd (conform procedure gelegenheidsmedewerkers/eventwerkers van 14/10/2024 - CBS/2024/4120). |
Artikel 7 | Toevoeging dat de vereisten taalkennis (bij aanwerving) niet alleen van toepassing zijn op de Kelchtermans-schalen maar ook bij aanwervingen binnen de IFIC-classificatie. |
Artikel 14 | Wijziging dat de selectiecommissie bij selectieprocedures uit minstens twee leden bestaat i.p.v. uit drie leden. Schrapping van de afwijking waarbij de selectiecommissie uit twee leden mag bestaan bij knelpuntfuncties. Dit deel van het artikel kan geschrapt worden, aangezien het aantal leden voor alle selectieprocedures naar minimum twee wordt gebracht. |
Artikel 30bis | Wijziging dat algemeen directeur beslist over de geldigheid van de bewijzen gevraagd bij de aanwervingsvoorwaarden bij versnelde selectieprocedures. Is reeds van toepassing bij de overige selectieprocedures en op deze manier wordt de procedure gelijkgetrokken. Verduidelijking en vereenvoudiging artikel waarbij de aanstelling bij een versnelde selectieprocedure ingaat vanaf de datum waarop de aanstellende overheid kennis neemt van de eindresultaten van de selectieprocedure i.p.v. "eerste dag van de maand volgend op de datum van het eindrapport". Aanpassing manier van aanleg van de wervingsreserve versnelde selectieprocedure zodat dit op dezelfde manier gebeurt als bij de overige selectieprocedures (gelijktrekking procedure). |
Artikel 51 | Herformulering van het artikel rond evaluatie door twee leidinggevenden: omwille van hiërarchische positie personeelslid, is evaluatie door twee leidinggevenden niet steeds mogelijk. Daarom kan beoordeling ook gebeuren door één leidinggevende. |
Artikel 82 | Wijziging dat perioden van bevallingsrust, vaderschapsverlof/geboorteverlof recht geven op schaalanciënniteit voor contractuele medewerkers. Bij statutaire medewerkers was dit reeds het geval (gelijktrekking). Zie ook wijziging bijlage IV. |
Artikel 95 | Rechtzetting verwijzing artikelnummer. |
Artikel 97 - 102 | Aanpassing bevorderingsvoorwaarden conform Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen. Dit besluit geeft lokale besturen meer vrijheid aangaande de procedure rond bevordering. 2 jaar dienst- en graadanciënniteit werd aangepast naar 1 jaar. (Ter info: een bevordering is de aanstelling van een personeelslid in een vacante functie van een graad van een hogere rang in overeenstemming met de indeling en rangschikking van de graden in de personeelsformatie. Het gaat niet over de functionele loopbaan waarbij de opeenvolgende salarisschaal wordt toegekend.) |
Artikel 103 | Schrapping dat het personeelslid dat zonder onderbreking tot de bevordering een graad bij wijze van hogere functie heeft waargenomen, wordt bevorderd in die graad met ingang van de datum waarop de hogere functie vacant werd. Toevoeging dat het personeelslid dat tot de bevordering een graad bij wijze van hogere functie heeft waargenomen, in deze graad wordt bevorderd met ingang van de datum van de aanstelling. |
Artikel 115 | Verplaatsing zin dat een waarneming van een hogere functie nooit langer dan twee jaar mag duren (verplaatsing van artikel 116, paragraaf 3 naar artikel 115, paragraaf 3). |
Artikel 116 | Toevoeging dat wanneer een personeelslid dat een hogere functie waarneemt langer dan 1 maand arbeidsongeschikt is, geen waarnemingstoelage ontvangt. |
Artikel 129 | Aanvulling artikel met 'hoofdstuk III' waarin de regeling m.b.t. het terug-naar-werk-fonds is uitgewerkt die reeds van toepassing was. |
Artikel 138 | Schrapping bepalingen rond de manier van toekenning van anciënniteit voor deeltijdse diensten aangezien het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 niet meer toestaat om deeltijdse diensten niet voltijds mee te tellen voor de bepaling van de anciënniteit. |
Artikel 193 | Wijziging modaliteiten begrafenisvergoeding. In het oude BVR RPR waarnaar verwezen werd, werd de begrafenisvergoeding toegekend op basis van loonschaal (de toegekende begrafenisvergoeding voor het overlijden van een medewerker op A-niveau lag dus hoger dan de vergoeding van een medewerker op E-niveau). Het BVR RPR van 20 januari 2023 laat vrijheid in de toekenning van bedragen voor toelagen, waardoor er geopteerd wordt één vast bedrag toe te passen voor alle medewerkers, pro rata de tewerkstellingsbreuk. Het voorgestelde bedrag van maximaal 2.000 euro is conform de wet van 10 april 1971 waarin de maximumvergoedingen jaarlijks worden vastgelegd. |
Artikel 205 | Verduidelijking karakter feestdag - collectieve sluitingsdag. |
Artikel 232 | Verduidelijking tussen het onderscheid 'onbetaald verlof als gunst' en 'onbetaald verlof als recht'. |
Artikel 251 | Verduidelijking dienstvrijstelling op 24 en 31 december (conform CBS/2024/3827). |
Artikel 257 | De aangepaste versie van de rechtspositieregeling treedt in werking op 28 februari 2025. |
Bijlage III | Toevoeging tabel taalniveau IFIC-salarisschalen |
Bijlage IV | Wijziging dat contractanten schaalanciënniteit opbouwen bij bevallingsverlof, vaderschapsverlof/geboorteverlof en adoptieverlof/pleegzorgverlof (gelijktrekking met rechten statutaire medewerkers). |
/
Artikel 1.
Het ontwerp arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 28 februari 2025.
Art. 2.
Het ontwerp rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 28 februari 2025.
Art. 3.
Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de door de Vlaamse Overheid (departement zorg, afdeling woonzorg) goedgekeurde nieuwe dagprijs, gelet op het structurele verlies van het woonzorgcentrum
Kamertype | |
type 1 | 72,83 euro |
type 2 koppel | 69,38 euro |
kortverblijf | 73,51 euro |
Kamertype | |
type 1 | 78,25 euro |
type 2 koppel | 74,38 euro per persoon |
kortverblijf | 78,25 euro |
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis dat deze prijzen pas ingaan nadat:
deze werden ingegeven in het e-loket Zorg en Gezondheid en
formeel gemeld werden aan de bewoners van Ter Biest.
Ten vroegste 30 dagen na deze formaliteiten, kan de nieuwe dagprijs ingaan.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis dat deze prijzen vanaf 1 april 2025 zullen toegepast worden.
Specifiek
"De dagprijs wordt bepaald overeenkomstig de prijzenreglementering. Tweemaal per jaar wordt de dagprijs aangepast aan de index van de consumptieprijzen met naleving van de prijzenreglementering. De prijzen kunnen daarnaast steeds worden aangepast volgens de bepalingen van de geldende prijzenreglementering.
De bewoner of zijn naaste familielid wordt ten minstens 30 kalenderdagen voor elke wijziging geïnformeerd."
Historiek
A. Actuele dagprijzen in Ter Biest (sinds 1 januari 2024):
66,83 euro voor een eenpersoonskamer en
126,16 euro voor een tweepersoonskamer.
De dagprijs werd de laatste keer verhoogd in januari 2021 (beslissing raad voor maatschappelijk welzijn van 24 september 2020). Nadien werd de dagprijs jaarlijks geïndexeerd.
Laatste indexering met ingang van 1 januari 2024 (beslissing raad maatschappelijk welzijn van 13 november 2023).
B. Argumenten voor een dagprijsverhoging:
De dagprijzen van Ter Biest liggen lager dan die van 2 op de 3 andere woonzorgcentra in Grimbergen (Bron: meting van het Agentschap Zorg en Gezondheid uitgevoerd in mei 2024).
|
|
|
|
WZC eenpersoonskamer |
WZC tweepersoonskamer |
regio: Groot Grimbergen |
220.101 |
TER BIEST |
OCMW |
|
63,08 |
220.102 |
HEILIG HART |
VZW |
*OPM: de actuele prijs is ondertussen 78,04 en in nieuwe Blok 85,02 |
64,98 |
|
220.108 |
SENIORIE DEN BOGAET |
BV |
64,07* *OPM: vanaf 1/3/2025 is de prijs 64,40 en 77,40 in nieuwbouw
|
64,55 |
|
220.109 |
VILLA BATAVIA |
NV |
71,80*
|
55,97 |
In Vlaams-Brabant: gewogen gemiddelde dagprijs openbaar WZC in Vlaams-Brabant is 67,32 euro (cijfers mei 2024).
Ter Biest biedt kwalitatieve dienstverlening en een breed opnamebeleid (ook lichte zorgprofielen kunnen worden opgenomen).
Ter Biest heeft over de afgelopen 3 jaar (2021-2022-2023) een gemiddeld 'bedrijfsverlies' van 548.986 euro per jaar (exclusief afschrijvingen) (Bijlage: de staat van opbrengsten en kosten van 2021-2022-2023- en prognose 2024 en 2025).
Dit is o.a. een gevolg van de personeelskosten omdat het bestuur voldoende personeel wil inzetten om de kwalitatieve dienstverlening te garanderen.
Daarnaast is de infrastructuur verouderd (gebouw is > 25 jaar oud), met als gevolg: hogere onderhoudskosten, hogere energiekosten en aanzienlijke vastgelegde investeringen in het jaar 2025 en 2026 (Fluvius) voor 1,800.000 euro.
De "verantwoorde kost" die we in rekening zouden mogen brengen op basis van het gemiddeld verlies 2021-2023 bedraagt 19,7 euro/dag MAAR er zijn beperkingen:
de gemiddelde prijsverhoging, is maximaal 10% t.o.v. de gemiddelde huidige prijs (onze prijs van 1 pers. kamer en prijs pp in en koppelkamer): m.a.w. 6,6 euro.
waarbij op die 10%, de eerdere prijsverhoging(en) in eenzelfde periode van 2 jaar in mindering worden gebracht: laatste dagprijsverhoging (buiten index) in WZC Ter Biest is bijna 5 jaar geleden voor ons niet van toepassing gezien laatste aanvraag van 2020.
C. Procedure voor de aanvraag van een dagprijsverhoging:
Handleiding van Zorg en Gezondheid van juli 2024: dagprijsverhoging zonder infrastructuurforfait.
Aanvraag/maximum verhoging en beslissingstermijnen:
De aanvraag dient gebaseerd te zijn op een 'verantwoorde kost': dit kan zijn structurele investeringen (ruwbouw), andere investeringen of verlies.
De aanvraag is in te dienen op basis van het voorziene formulier.
De gevraagde prijsverhoging is max 10% per kamertype. Bijkomend wordt een eerdere prijsverhoging indien doorgevoerd in een termijn van 2 jaar voorafgaand aan de huidige aanvraag, verrekend (max 10% verhoging op een termijn van 2 jaar).
/
Het vast bureau nam in zitting van 16 december 2024 kennis van de kostprijsanalyse van het WZC Ter Biest voor periode 2021-2023 en prognose 2024 en 2025.
Het vast bureau stelde vast dat het verslag m.b.t. de efficiëntiemaatregelen, die in de toekomst zullen genomen worden om efficiënter te werken en het verlies weg te werken, zo snel mogelijk moet opgesteld worden.
Het vast bureau ging hierbij akkoord om een formele aanvraag in te dienen bij Zorg en Gezondheid voor een dagprijsverhoging in Ter Biest (max 10% per kamertype) via het geijkte formulier op basis van 'structureel verlies'. Men nam daarbij kennis dat Zorg en Gezondheid de aanvraag onderzoekt of ze voldoet aan de voorwaarden en begrenzingen.
Bij goedkeuring dienen de nieuwe prijzen ingegeven te worden in het e-loket en formeel gemeld te worden aan de bewoners.
Ten vroegste 30 dagen na deze formaliteiten, kan de nieuwe dagprijs ingaan.
Per e-mail van 27 januari 2025 vraagt die dienst om de dagprijs voor de nieuwe bewoners expliciet te vermelden op het formulier 2 aangezien dit niet werd ingevuld.
Uit de berekening blijkt dat de dagprijs voor nieuwe bewoners, o.b.v. de verantwoorde kost, 97,27 euro bedraagt.
Het vast bureau nam in zitting van 3 februari 2025 kennis van de e-mail van 27 januari 2025 van het departement Zorg prijzen Ouderenzorg en stelde voor om de dagprijs, o.b.v. de verantwoorde kost, voor de nieuwe bewoners van Ter Biest, vast te leggen op 78,25 euro.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan.
De goedgekeurde prijzen zijn de volgende:
Kamertype | Nieuwe dagprijs in euro voor nieuwe bewoners | ||||
type 1 | 78,25 | ||||
type 2 koppel | 74,38 | (per persoon) | |||
kortverblijf | 78,25 |
Huidige dagprijs in euro voor bestaande bewoners | ||||
type 1 | 66,83 | |||
type 2 koppel | 63,08 | (per persoon) | ||
kortverblijf | 66,83 |
Goedgekeurde dagprijs voor bestaande bewoners |
||
type 1 |
|
73,51 |
type 2 koppel |
69,38 |
|
kortverblijf |
73,51 |
Begrensde dagprijs max 10%verhoging bestaande bewoners (6 euro) |
|
|||
type 1 |
|
72,83 |
|
|
type 2 koppel |
69,08 |
(per persoon) |
||
kortverblijf |
72,83 |
|
|
Volgende stappen:
ingeven van de nieuwe prijzen in het e-loket Zorg en Gezondheid;
tijdige kennisgeving van de nieuwe prijs aan de bewoners van TBS en
toepassing nieuwe prijs vanaf 1 april 2025.
Schepen Ewoud DE MEYER krijgt het woord en legt uit dat de laatste aanvraag voor dagprijsverhoging dateert van 2020, waarop de dagprijs vervolgens is verhoogd in januari 2021. De dagprijs van Ter Biest ligt op dit moment lager dan in twee van de drie Grimbergse woonzorgcentra. Ter Biest staat bekend om zijn kwalitatieve zorgverlening en ook de lichte zorgprofielen zijn hier welkom. Over de periode van 2021 tot 2023 had Ter Biest een gemiddeld verlies van 550.000 euro per jaar. Als dit tekort zou kunnen worden doorgerekend zou de dagprijs stijgen met 19,70 euro. De prognose voor 2025 is zelfs dat het jaarlijks tekort zou stijgen tot 1,3 miljoen euro. De bewoners in Ter Biest betalen momenteel een 2000 euro en de gemeente zou nog eens 1400 euro per maand per bewoner opleggen. Daarnaast is de infrastructuur verouderd, waardoor de onderhouds- en energiekosten oplopen en er zich investeringen opdringen. In december werd er een project goedgekeurd voor de renovatie van het hellend dak en zijn de werken aan het plat dak in uitvoering. Het Departement Zorg van de Vlaamse overheid heeft de aanvraag tot dagprijsverhoging bekeken en heeft berekend dat er voor nieuwe bewoners de verantwoorde kost van 97,27 euro kan worden doorgerekend. Er zijn vier dingen die gedaan kunnen worden:
Men kiest voor optie vier waarbij dit punt in een breder geheel kadert. De keuze van de meerderheid is om de oefening te maken om naar een nieuw evenwicht toe te werken waar alles van inkomsten en uitgaven in balans zal gebracht worden.
Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt het woord en dankt de meerderheid om duidelijk te vernoemen wat er in de bijlagen zit. Dit werd gevraagd op de vorige gemeenteraad. Zij heeft wel een aantal vragen over de prijs, want in de bijlagen wordt er vermeld dat de prijs voor de bestaande bewoners niet meer mag stijgen dan 6 euro. De prijs is gestegen met 10%, dus ze kan niet goed volgen waarom die 10% is genomen en niet de 6 euro. Er wordt ook vermeld dat dit slechts eenmaal verhoogd mag worden in 6 maanden. Moeten de bestaande bewoners zich dan eraan verwachten dat dit nogmaals verhoogd zal worden? Of gaat dit in één indexering gebeuren? Naar de toekomst toe: wat gaat daarmee gebeuren? De nieuwe prijs zit duidelijk boven het gemiddelde voor de omgeving. Waarom is er niet gekozen voor een geleidelijke verhoging? Dan had men voor één prijs kunnen kiezen voor alle bewoners. Nu gaan de bestaande bewoners en de nieuwe bewoners verschillende prijzen betalen voor precies dezelfde kamers met dezelfde dienstverlening. Tot slot wordt er ook verwezen naar de verhoogde personeelskosten als reden om de dagprijs te verhogen. In de notulen stond echter te lezen dat er vooral wordt ingezet op jobstudenten en interims. Bovendien zet meer wisseling in het personeel ook druk op de kwaliteit. Over hoeveel interims en jobstudenten gaat het dan? In de ochtenden van maandag tot vrijdag komt men bovendien niet aan de bezettingsnorm die gevraagd wordt vanuit de Vlaamse overheid. Raadslid GAISBAUER wil hiervoor een verklaring.
Schepen Ewoud DE MEYER krijgt nogmaals het woord en legt uit dat bij Vlaanderen een aanvraag kan worden ingediend om de prijs met 10% te verhogen. Als zij dat goedkeuren, kan je de prijs met 10% verhogen en maar maximaal 6 euro. De huidige dagprijs is 66,38 euro, dus dat betekent dat 10% neerkomt op 6,63 euro. Je mag maar stelselmatig met 6 euro verhogen, dus dat wordt nu gedaan. Wat er met die resterende 0,63 euro gedaan zal worden, kadert in de verdere bespreking van de meerjarenbegroting. I.v.m. het verschil in prijs tussen de bestaande en nieuwe bewoners werd er ervoor gekozen om de prijs voor de huidige bewoners met 6 euro te verhogen en voor de nieuwe bewoners daar nog 5 euro aan toe te voegen. De zorggraad die geboden wordt is namelijk hoog. Er is bovendien gekeken naar gelijkaardige woonzorgcentra in de omgeving en die zitten ook rond 78,5 euro qua prijs.
Interims en jobstudenten vallen voornamelijk in voor mensen die ziek vallen. Het is een fysiek zware job en het is het griepseizoen. Je moet een kader voorzien waarbinnen de directie interims of jobstudenten kan aanwerven voor de periode dat het nodig is. Het klopt inderdaad dat men een heel klein beetje onder de norm zit op vlak van verpleegkundigen maar dat wordt echter ruimschoots gecompenseerd met het aantal zorgkundigen, want daar zit men 6 of 7 vte boven de norm en dat mag ook.
Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt nogmaals het woord en denkt dat de prijs die nu ter goedkeuring voorligt die van 10% verhoging is en niet de prijs van het oorspronkelijke bedrag plus 6 euro. In het besluit staat dat de goedgekeurde dagprijs voor de bestaande bewoners 63,51 euro is en de huidige 66,83 euro.
Schepen Ewoud DE MEYER krijgt een derde maal het woord en vraagt raadslid GAISBAUER om verder te lezen, in het besluit zelf staat de correcte prijs.
Raadslid William DE BOECK krijgt het woord en vindt het opvallend dat er voor de bezoldiging en de sociale lasten tussen het initiële budget 2025 en de budgetwijziging 2025 ongeveer een verschil is van 531.000 euro. Wat is hier de verklaring? Hij denkt niet dat het kader zo enorm is uitgebreid want dat is de laatste jaren vrij stabiel gebleven. In de kolom rekening 2024 staat er bij de kolom bij de zorgkassen 20.000 euro, bij de residenten 73.896 euro. Over wat gaat het hier? Hij denkt dat deze cijfers niet correct zijn, want dat klopt niet. Als men in dezelfde kolom het tekort van het boekjaar voor de rekening 2024 bekijkt, als je die optelling maakt, dan kom je aan 797.000 euro i.p.v. 776.000 euro. Hij wil enkel zeggen dat er fouten in die tabel zitten, deze kunnen worden nagerekend. De verhoging van het tekort van de budgetwijziging 2025 is volledig toe te schrijven aan de verhoging van de bezoldiging en de sociale lasten. Het is vooral onduidelijk waar die zware onderschatting van komt. Het budget 2025 is zelfs nog lager dan de prognose van de rekening 2024. Maar als men met dergelijke cijfers geconfronteerd wordt, moet men inderdaad maatregelen nemen. In januari 2021 was de toenmalige meerderheid ook genoodzaakt om de dagprijs te verhogen. Men opteerde toen wel om de dagprijs van de nieuwe bewoners op hetzelfde pijl te houden als van de huidige bewoners. Nu wordt er voorgesteld om de dagprijs van de nieuwe bewoners te verhogen met 17% t.o.v. de dagprijs van de huidige bewoners. Hier kan de fractie Open VLD niet achterstaan. Het kan niet dat er twee dagprijzen zijn voor dezelfde dienstverlening. Hiermee worden twee klassen van inwoners gecreëerd. Voor de fractie Open VLD is iedere Grimbergenaar gelijk. Zij vrezen ook dat dit voor spanningen zou kunnen zorgen tussen de bewoners. Gaat men verschillende verzorging krijgen in functie van de betaalde prijs? Bijkomend leest hij ook dat er drie plaatsen met een licht zorgprofiel zullen aangepast worden naar plaatsen met een hoger zorgprofiel. Hierdoor bedragen de inkomsten vanuit de zorgkassen natuurlijk 96.000 euro per jaar meer. Wat hem enorm verwonderd is dat als hij de notulen van 24 september 2024 van de raad voor maatschappelijk welzijn naleest dat men toen intervenieerde en zei dat dat absoluut niet kon, want dat dat een extra belasting was voor het personeel. Bovendien zou dit het aangenaam wonen in Ter Biest tenietdoen. Hij begrijpt niet waarom dat nu dan geen probleem is.
Schepen Ewoud DE MEYER dankt raadslid William DE BOECK voor zijn vragen. Het verschil van 531.000 euro is grotendeels te wijten aan indexatie van de lonen. Men zit daar ook met de IFIC-schalen.
Raadslid William DE BOECK krijgt nogmaals het woord en geeft aan dat de IFIC-schaal drie jaar geleden is.
Schepen Ewoud DE MEYER repliceert dat ook daar zaken in zijn aangepast. Hij geeft aan in die wetgeving nog niet volledig thuis te zijn. Hij is blij dat raadslid DE BOECK de fouten in de tabel heeft nagerekend, maar antwoordt dat het niet gaat over paar tienduizend euro. Het signaal is groter en hij is blij dat het raadslid erkend dat de nood er is om de dagprijs aan te passen. Dat men met het verschil in dagprijs tussen huidige en nieuwe bewoners verschillende klassen van bewoners zou creëren, is niet correct. Waarom werd hiervoor gekozen? De gerechtvaardigde prijs die men mag vragen voor nieuwe bewoners is 97,27 euro, daar kan uit geconcludeerd worden dat die 72,83 euro nog veel te laag is voor de zorg die aangeboden wordt. Daarom wordt ervoor gekozen om de nieuwe bewoners 5 euro extra te laten betalen. Dat is niet om twee verschillende klassen te gaan creëren, maar om de inkomsten te kunnen verhogen. Tot slot vraagt de schepen zich af waar het raadslid gelezen heeft over de drie plaatsen waarbij het zorgprofiel veranderd zou worden.
Raadslid William DE BOECK antwoordt dat hij dit in de Excel op het eerste blad heeft nagelezen.
Schepen Ewoud DE MEYER zal dit nakijken.
Raadslid Tom GAUDAEN krijgt het woord en zegt dat er een rechtzetting moet gebeuren. In het besluit staat bij artikel 2: voor bestaande bewoners 72,83 euro. Dat is correct, maar daaronder staat er een fout in de bekendmaking die op de website moet komen.
Voorzitter Daan VERTONGEN stelt dat dit intussen reeds werd aangepast.
Schepen Ewoud DE MEYER krijgt opnieuw het woord en antwoordt dat dit inderdaad in het verslag staat dat Probis eind 2024 gemaakt, maar het is niet omdat zij dat in hun verslag hebben opgenomen dat dit zal gebeuren. Dit gaat enkel over de dagprijsverhoging, niet over de aanpassing van extra verhoogde zorgprofielen.
Raadslid William DE BOECK krijgt een vierde maal het woord en vindt dit wel dubbelzinnig omdat er duidelijk staat: in dit verslag staat ook de simulatie van de drie plaatsen waarbij het zorgprofiel veranderd zou worden.
De voorzitter sluit het debat en legt het punt ter stemming voor.
Raadslid William DE BOECK vraagt een hoofdelijke stemming. De voorzitter weigert dit omdat de stemming al openstaat en er al raadsleden gestemd hebben.
Raadslid William DE BOECK wenst zijn onthouding bij de stemming te motiveren. Hij heeft zich onthouden voor dit punt omdat hij volgens hem tijdig het woord had gevraagd om een hoofdelijke stemming te bekomen en dat de voorzitter dit heeft geweigerd.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de brief van 7 februari 2025, gevoegd als bijlage 1, van het departement zorg, afdeling woonzorg houdende goedkeuring prijsverhogingsaanvraag voor de nieuwe en bestaande bewoners van wzc Ter Biest.
Art. 2.
Akkoord te gaan met de goedgekeurde nieuwe dagprijs voor bestaande bewoners:
Begrensde dagprijs max 10% verhoging bestaande bewoners (6 euro) | |
type 1 | 72,83 euro |
type 2 koppel | 69,08 euro per persoon |
kortverblijf | 72,83 euro |
Art. 3.
Akkoord te gaan met de goedgekeurde nieuwe dagprijs voor nieuwe bewoners:
Kamertype | |
type 1 | 78,25 euro |
type 2 koppel | 74,38 euro per persoon |
kortverblijf | 78,25 euro |
Art. 4.
Kennis te nemen dat de prijzen, vermeld in artikels 2 en 3, pas ingaan nadat deze werden ingegeven in het e-loket Zorg en Gezondheid en formeel gemeld werden aan de bewoners van Ter Biest en ten vroegste 30 dagen na deze formaliteiten, kunnen ingaan.
Art. 5.
De nieuwe prijzen, vermeld in artikels 2 en 3, worden vanaf 1 april 2025 toegepast.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de ondertekening van de samenwerking en verwerkingsovereenkomst voor gegevensuitwisseling tussen tussen de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting en het OCMW van Grimbergen in het kader van de ondersteuning van kandidaat sociale huurders bij het actualiseren van hun inschrijving in het CIR.
Artikel 78 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen:
Artikel 77 Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Artikel 6.33, §1, 2° Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Artikel 8, §1 Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer van 18 juli 2008.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV).
Besluit van het vast bureau van 10 februari 2025 "Samenwerking- en verwerkersovereenkomst voor gegevensuitwisseling tussen de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting en het OCMW van Grimbergen - Principieel akkoord".
De DPO van het lokaal bestuur Grimbergen gaf op 27 november 2024 een gunstig advies voor deze protocol en de samenwerkingsovereenkomst.
Diegenen die op de wachtlijst staan voor een sociale woning moeten hun dossier jaarlijks bevestigen en actualiseren bij de bevoegde woonmaatschappij, zo niet verliezen zij hun plaats op de wachtlijst.
OCMW Grimbergen wenst Het Vlaams Woonanker (HVW) te ondersteunen zodat kandidaat-huurders binnen de voorziene termijn hun aanvraag voor een sociale woning bevestigd en/of geactualiseerd hebben in het CIR.
Hiervoor is het noodzakelijk dat HVW de gegevens van de kandidaat-huurders met domicilie-adres in Grimbergen en die nog niet geactualiseerd zijn, doorgeeft aan OCMW Grimbergen, zodoende dat het OCMW met deze kandidaat-huurders contact kan opnemen.
Op 27 november 2024 ontving het lokaal bestuur positief advies van de Data Protection Officer (DPO) voor de samenwerkings- en verwerkersovereenkomst.
Het vast bureau besliste in zitting van 10 februari 2025 om:
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om akkoord te gaan met de ondertekening van de samenwerking- en verwerkersovereenkomst voor gegevensuitwisseling tussen de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting en het OCMW van Grimbergen i.k.v. de ondersteuning van kandidaat-huurders van een sociale woning bij het bevestigen en actualiseren van hun inschrijving in het centraal inschrijvingsregister.
/
Elk protocol voor gegevensuitwisseling dient, na ondertekening, gepubliceerd te worden op websites van zowel gemeente als politie.
Artikel 1.
Kennis te nemen van het positief advies van de DPO Grimbergen van 27 november 2024.
Art. 2.
Akkoord te gaan met de ondertekening van de samenwerking- en verwerkersovereenkomst voor gegevensuitwisseling tussen de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting en het OCMW van Grimbergen i.k.v. de ondersteuning van kandidaat-huurders van een sociale woning bij het bevestigen en actualiseren van hun inschrijving in het centraal inschrijvingsregister toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
De raad voor maatschappelijk welzijn verdaagt dit punt naar een volgende zitting.
Artikel 77 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
Artikel 2:
§ 1. De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden.
Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur.
§ 2. De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
Overeenkomstig artikel 6, § 1, VIII, tweede lid, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en artikel 46 van de gewone wet van 9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en met toepassing van het subsidiariteitsbeginsel, oefenen de gemeenten ook de bevoegdheden uit die hen door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
Alleen als dat bij decreet uitdrukkelijk is bepaald, kunnen de provincies de medewerking van de gemeenten regelen.
§ 3. De openbare centra voor maatschappelijk welzijn oefenen de opdrachten, vermeld in artikel 1 en 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, uit, alsook de andere aangelegenheden die hen door of krachtens een wet of een decreet worden opgelegd.
Artikel 3 :
Dit decreet is van toepassing op alle gemeenten van het Vlaamse Gewest en op alle openbare centra voor maatschappelijk welzijn in de gemeenten van het Nederlandse taalgebied onder voorbehoud van artikel 5, § 1, II, 2°, en artikel 6, § 1, VIII, eerste lid, 1°, eerste streepje, en 4°, eerste lid, a), en artikel 7, § 1, eerste en derde lid, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen.
Decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 - inclusief opstart sociaal huis en uitbouw geïntegreerd breed onthaal.
Specifiek
Positief advies sociaal huis.
Context
1. Sociale kruidenier - winkel in Vilvoorde ('Idem Dito') :
In Vilvoorde is een sociale kruidenier die door het CAW Halle Vilvoorde wordt uitgebaat. De lokale besturen betalen een bijdrage in functie van hun inwoners die effectief winkelen in de sociale kruidenier.
Het OCMW Grimbergen heeft sinds 2018 een overeenkomst met het CAW in het kader van de sociale kruidenier in Vilvoorde.
Op basis van deze overeenkomst:
betaalt het OCMW voor Grimbergenaren die winkelen in de sociale kruidenier, actueel een bijdrage van 7 euro per winkelbeurt/gezinslid;
is het het OCMW dat de klanten screent (o.b.v. de budgetstandaard) en beslist of ze al dan niet doorverwezen worden naar de sociale kruidenier;
als Grimbergenaren zich rechtstreeks tot de sociale kruidenier in Vilvoorde wenden, worden ze door het CAW naar het sociaal huis doorverwezen.
Deze overeenkomst kadert binnen de respectievelijke kerntaken van beide partijen. Het finaal doel van de opgestarte samenwerking is pro actief te handelen om zo aan alle inwoners van Grimbergen, een integrale hulp -en dienstverlening te kunnen aanbieden.
Cijfers werking sociale kruidenier Vilvoorde voor de periode van 1 januari tot 31 december 2024:
45 Grimbergse gezinnen,
144 gezinsleden;
totaal van 2.102 winkelbeurten.
Dit betekent dat de toelage aan het CAW voor 2024, op basis van de bijdrage van 7 euro per winkelbeurt, 14.714 euro bedraagt.
De betreffende gezinnen wonen ofwel in de wijk de Borgt (dichtbij Vilvoorde), of kiezen voorde sociale kruidenier in Vilvoorde omwille van het ruimer assortiment.
2. Sociale kruidenier - winkel welkom Strombeek
Sinds augustus 2022 ondersteunt het CAW de opstart van de sociale kruidenier in Strombeek, Winkel Welkom, als antenne van de sociale kruidenier in Vilvoorde.
De werkwijze is dezelfde. Het OCMW/sociaal huis screent de klanten en verwijst door naar de sociale kruidenier Strombeek. De klanten winkelen voor een afgesproken budget (zie hierboven). Het assortiment is beperkter.
Vanaf 1 januari 2023 (besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 24 november 2022) ondersteunt het OCMW de werking van de sociale kruidenier Strombeek door het betalen van een toelage aan het CAW voor het huren van het pand voor Winkel Welkom en de inzet van hun personeel voor de kwalitatieve werking van de sociale kruidenier in Strombeek (betaald bedrag in 2024 is 31.560 euro).
Vanaf 1 januari 2025 wordt de toelage opgesplitst:
de vzw Winkel welkom ontvangt de toelage voor het huren van het pand en
het CAW ontvangt de toelage voor hun personeelsinzet voor de kwalitatieve werking van de kruidenier.
Cijfers winkel Welkom voor 2024:
123 gezinnen,
324 gezinsleden,
4.806 winkelbeurten.
Aangepast voorstel voor 2025:
2025 is een overgangsjaar.
De samenwerkingsovereenkomst met het CAW Halle Vilvoorde werd al verlengd voor 2025 in kader van de werking van de sociale kruidenier in Strombeek.
M.b.t. de samenwerking met het CAW i.k.v. de sociale kruidenier Vilvoorde wordt voor 2025 voorgesteld om:
Aan het CAW een nominatieve toelage van maximaal 15.000 euro toe te kennen, op basis van een geïndexeerde bijdrage van 7,14 euro /winkelbeurt per Grimbergse klant ( plus 2%).
Gezien de sociale kruidenier Winkel Welkom in Strombeek verder groeit (4806 winkelbeurten in 2024) wordt ingezet op een maximale afname van de winkelbeurten in sociale kruidenier in Vilvoorde, door met ingang van 1 maart 2025 geen nieuwe toeleidingen van Grimbergenaren naar de sociale kruidenier in Vilvoorde te doen.
Alle nieuwe aanvragen worden vanaf dan, na screening door het OCMW, toegeleid naar de sociale kruidenier in Strombeek.
Voor de op 28 februari 2025 lopende dossiers blijft de bijdrage van 7,14 euro/winkelbeurt van kracht.
Te onderzoeken of vzw Winkel Welkom vanaf 1 januari 2026 zonder ondersteuning van het CAW de sociale kruidenier in Strombeek op dezelfde kwaliteitsvolle manier kan uitbaten, en wat daarvoor nodig is.
Tegen 1 december 2025 een beslissing te nemen of de samenwerking met het CAW Halle Vilvoorde voor 2026 m.b.t. de sociale kruidenier, zowel voor de winkel in Vilvoorde (nog weinig winkelbeurten) als de winkel in Strombeek ( voldoende garanties op kwalitatieve werking door vzw Winkel welkom) nog nodig is.
Schepen Ewoud DE MEYER krijgt het woord en stelt dat het bestuur in navolging van dit agendapunt contact heeft gehad met CAW Halle-Vilvoorde en de sociale kruidenier Winkel Welkom. Uit dat overleg is er extra informatie aan het licht gekomen, dus wordt er aan de raad gevraagd om dit agendapunt met een maand te verdagen.
De voorzitter vraagt of iedereen hiermee akkoord gaat.
/
Enig artikel.
Dit punt te verdagen naar een volgende zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de mondelinge vragen door de raadsleden op de zitting gesteld en verwijst voor de inhoud ervan naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
3° "gemeenteraadslid" als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn";
4° "gemeenteraadsleden" als "leden van de raad voor maatschappelijk welzijn";
5° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau";
6° "burgemeester" als "voorzitter van het vast bureau";
7° "schepen" als "lid van het vast bureau";
8° "gemeentelijke bestuursorganen" als "bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
9° "een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap" als "de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4";
10° "artikel 16" als "artikel 71 juncto artikel 16";
11° "artikel 50, vijfde lid" als "artikel 83, vijfde lid".
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
(...)
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
Raadslid Isabel GAIBAUER krijgt het woord en zegt dat de lente er aankomt en dat het geweten is dat er heel wat kinderen in het asielzoekerscentrum zitten voor mensen met een welzijnsproblematiek. Er waren ook heel wat issues met de tuin aan de achterkant. Zijn er geen mogelijkheden om te organiseren dat de kinderen in de buurt ergens buiten kunnen spelen in het groen?
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van de mondelinge vragen door de raadsleden ter zitting gesteld en voor de inhoud ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2025 om 00:02.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur
Daan VERTONGEN
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn