De voorzitter opent de zitting op 28/09/2023 om 21:43.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 31 augustus 2023 goed.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
/
/
Enig artikel.
De notulen van de vergadering van 31 augustus 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot statutenwijziging van de dienstverlenende vereniging Haviland goed en vaardigt de vertegenwoordigers af om de statutenwijziging op de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023 goed te keuren.
Artikel 432, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Algemeen:
DLB, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.
Het besluit van het vast bureau van 28 augustus 2023.
Toetreding:
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652
Statuten:
De statuten van Haviland, voor het laatst gewijzigd door de algemene vergadering op 12 december 2018.
Vertegenwoordigers van het gemeentebestuur:
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 betreffende de aanduiding van mevrouw Brigitte JANSSENS als effectieve gemeentelijke vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Haviland en de heer Pierre VAN DEN WYNGAERT als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 waarbij de heer Pierre VAN DEN WYNGAERT als plaatsvervangende vertegenwoordiger werd vervangen door de heer Peter PLESSERS.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 september 2022 waarbij mevrouw Brigitte JANSSEN als effectieve vertegenwoordiger werd vervangen door de heer Bart VAN HUMBEECK.
/
Per e-mail van 22 augustus 2023 werd het OCMW-bestuur door Haviland opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering (BAV) van woensdag 13 december 2023 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik (M2308 1888).
De officiële uitnodiging, met agenda en documentatie, wordt later bezorgd.
De agenda van deze BAV behelst o.a. de goedkeuring van de statutenwijzigingen ingevolge:
Het gewijzigde Wetboek van vennootschappen en verenigingen dd. 23 maart 2019.
Het Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie dd. 16 juli 2021 dat enkele wijzigingen heeft doorgevoerd aan het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna "Decreet Lokaal Bestuur of DLB");
Het Decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna "Regiodecreet").
De wijzigingen van de statuten van HAVILAND hebben voornamelijk als doel om in overeenstemming te zijn met het Decreet Lokaal Bestuur, dat gewijzigd werd ingevolge voornoemd Decreet Versterking Lokale Democratie.
Volgende punten werden aangepast:
De mogelijkheid om voortijdig uit de vereniging te treden, alsook de voorwaarden waaraan die uittrede moet voldoen (art. 422 DLB);
Verwijderen van het bestuurlijk toezicht bij neerlegging van de jaarrekening bij de Nationale bank van België (art. 456 DLB);
Het begrip “saneringsplan” wordt vervangen door het begrip “plan” (467 DLB);
De mogelijkheid van de Raad van Bestuur om de ontbinding van de vereniging voor te stellen indien het netto-actief van de vereniging negatief dreigt te worden of geworden is of in een bijzonder plan maatregelen voor te stellen om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren (art. 457 DLB);
De mogelijkheid voor de leden van de Raad van Bestuur en hun vertrouwenspersoon om presentiegelden te ontvangen (448 DLB).
Daarnaast hebben de wijzigingen van de statuten van HAVILAND als doel om in overeenstemming te zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Volgende punten werden aangepast of toegevoegd:
Weglating dat de vereniging geen handelskarakter heeft;
Vermelding dat commissarissen kunnen worden benoemd voor een hernieuwbare termijn, overeenkomstig art. 3:61, §1 en §2 WVV.
Vermelding dat voor of na de handtekening van de persoon die de vereniging vertegenwoordigt, wordt vermeld in welke hoedanigheid die optreedt, overeenkomstig artikel 2:53 WVV; Tot slot, hebben de wijzigingen van de statuten van HAVILAND als doel om in overeenstemming te zijn met het Regiodecreet. Volgend punt werd toegevoegd aan de statuten:
De mogelijkheid en de voorwaarden om uit te treden uit een dienstverlenende vereniging om zich in regel te stellen met de regels inzake regiovorming; Als bijlage wordt er een overzicht gevoegd van de statuten waarbij artikelsgewijs de aanpassingen worden weergegeven.
Tot slot, hebben de wijzigingen van de statuten van HAVILAND als doel om in overeenstemming te zijn met het Regiodecreet. Volgend punt werd toegevoegd aan de statuten:
Als bijlage wordt er een overzicht gevoegd van de statuten waarbij artikelsgewijs de aanpassingen worden weergegeven.
Mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger
Overeenkomstig artikel 432, derde lid, van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De gemeentelijke vertegenwoordiger, aangeduid in het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019, is de heer Bart LAEREMANS. De plaatsvervanger is de heer Philip ROOSEN.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt in dit kader voorgesteld om:
kennis te nemen van de e-mail van 22 augustus 2023 waarmee Haviland meldt dat op 13 december 2023 een BAV zal plaatsvinden;
het voorstel tot statutenwijzigingen goed te keuren;
het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordigers om in de BAV van Haviland van 13 december 2023 de statutenwijzigingen goed te keuren, vast te stellen.
Stemmingen
Gaat over tot een eerste stemming inzake de goedkeuring van het voorstel tot statutenwijziging, zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 19 juni 2023:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Gaat over tot een tweede stemming inzake het vaststellen van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordigers om in de BAV van Haviland van 13 december 2023 de statutenwijzigingen goed te keuren:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de uitnodiging van Haviland van 22 augustus 2023 waarbij wordt gemeld dat een buitengewone algemene vergadering (BAV) zal plaatsvinden op 13 december 2023.
Art. 2.
Het voorstel tot statutenwijziging van Haviland, zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 19 juni 2023, goed te keuren.
Art. 3.
Het mandaat van Bart VAN HUMBEECK als effectieve vertegenwoordiger van de raad voor maatschappelijk welzijn en Peter PLESSERS als plaatsvervangende vertegenwoordiger vast te stellen voor de BAV van 13 december 2023 en hen te mandateren de statutenwijziging goed te keuren.
Art. 4.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De raad voor maatschappelijk welzijn:
Artikel 432, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Algemeen:
DLB, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.
Besluit van het vast bureau van 11 september 2023.
Statuten:
De statuten van Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services, voor het laatst gewijzigd door de buitengewone algemene vergadering op 10 december 2019.
Vertegenwoordigers van het gemeentebestuur:
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2023 betreffende de aanduiding van de heer Peter PLESSERS als effectieve gemeentelijke vertegenwoordiger.
/
Per brief van 29 augustus 2023, ingekomen op 5 september 2023, wordt het OCMW-bestuur door de dienstverlenende vereniging (DV) Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering (BAV) van 12 december 2023 om 14u30, locatie nog onbekend (M2309 0172).
De officiële uitnodiging, met agenda en documentatie, wordt later bezorgd.
De agenda van deze BAV behelst o.a. de goedkeuring van de statutenwijzigingen.
De Raad van Bestuur van de DV TMVS maakt de volgende documenten bij de voorgestelde statutenwijziging over (zie bijlage):
De digitale versie van de betrokken documenten is beschikbaar op de deelnemerssite ‘SharePoint Online’: https://farysov.sharepoint.com/sites/Bestuursorganen/default.aspx
De begeleidende brief is te vinden bij documentsoort ‘Agenda’, de bundel m.b.t de statutenwijziging bij documentsoort ‘Bijlagen’.
Mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger
Overeenkomstig artikel 432, derde lid, van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De gemeentelijke vertegenwoordiger, aangeduid in het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2023, is de heer Peter PLESSERS.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt in dit kader voorgesteld:
Stemmingen
Gaat over tot een eerste stemming inzake de goedkeuring van het voorstel tot statutenwijziging:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Gaat over tot een tweede stemming inzake het vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordiger om in de BAV van DV TMVS op 12 december 2023 de statutenwijzigingen goed te keuren:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de uitnodiging van de dienstverlenende vereniging (DV) Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) waarbij wordt gemeld dat een buitengewone algemene vergadering (BAV) zal plaatsvinden op 12 december 2023 om 14.30 uur (locatie nog onbekend).
Art. 2.
Kennis te nemen van het feit dat de officiële uitnodiging, met agenda en documentatie, later bezorgd zullen worden.
Art. 3.
Het voorstel tot statutenwijziging die bij de uitnodiging voor deze BAV werd toegevoegd goed te keuren.
Art. 4.
Het mandaat van de aangeduide vertegenwoordiger vast te stellen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering met betrekking tot het eerste semester van 2023.
Artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
/
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn beslisten eind 2019 tot goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025. Momenteel zijn we in de 2de helft van de uitvoering van het vooropgestelde beleid.
In het decreet over het lokaal bestuur (DLB) werd met ingang van 2020 voorzien in een nieuw instrument om de raadsleden in kennis te stellen van de mate waarin het vooropgestelde beleid vorm krijgt. Bovenop de jaarlijkse rapportering bij de opmaak van de jaarrekening, dient jaarlijks uiterlijk in september immers een opvolgingsrapportering te worden opgemaakt.
In het rapport dienen de raadsleden een overzicht terug te vinden van de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan. Hierbij dient tevens een overzicht te worden gegeven van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar.
Indien dit nodig of aangewezen blijkt, kan de opvolgingsrapportering tevens worden aangegrepen om een wijziging door te voeren aan de financiële risico's of assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan.
De huidige opvolgingsrapportering bevat:
In samenspraak met de respectievelijke dienst- en afdelingshoofden, alsook met de betrokken mandatarissen, werd de opvolgingsrapportering met betrekking tot het eerste semester van 2023 opgemaakt. Net zoals het meerjarenplan werd het voorliggende rapport gezamenlijk opgemaakt voor zowel gemeente- als OCMW-bestuur. De aanrekeningen die in de rapportering worden getoond, betreffen in regel de boekingen tot en met eind juni 2023, tenzij anders aangegeven.
De rapportering is uitsluitend bedoeld voor het bestuur en de raadsleden en hoeft dus niet op de website gepubliceerd te worden. Evenmin dient deze rapportering voorwerp uit te maken van een digitale rapportering aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Het opvolgingsrapport mag gezamenlijk worden opgemaakt voor zowel gemeente- als OCMW-bestuur, maar dient zowel aan de gemeenteraad als aan de raad voor maatschappelijk welzijn te worden voorgelegd.
De voorliggende rapportering dient niet te worden goedgekeurd; de raadsleden dienen enkel kennis te nemen van de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan.
Enig artikel.
Kennis te nemen van de stand van zaken van de uitvoering van het huidige meerjarenplan 2020-2025 op basis van de opvolgingsrapportering met betrekking tot het eerste semester van 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het evaluatieverslag over de werking van de sociale kruidenier Strombeek voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 30 juni 2023 en het tweede openingsmoment van de winkel dat start in november 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met het CAW Halle Vilvoorde onder dezelfde voorwaarden, waardoor de werking van de sociale kruidenier kan verder gezet worden in 2024.
Artikel 84 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen
Artikel 2:
§ 1. De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden.
Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur.
§ 2. De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
Overeenkomstig artikel 6, § 1, VIII, tweede lid, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en artikel 46 van de gewone wet van 9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en met toepassing van het subsidiariteitsbeginsel, oefenen de gemeenten ook de bevoegdheden uit die hen door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
Alleen als dat bij decreet uitdrukkelijk is bepaald, kunnen de provincies de medewerking van de gemeenten regelen.
§ 3. De openbare centra voor maatschappelijk welzijn oefenen de opdrachten, vermeld in artikel 1 en 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, uit, alsook de andere aangelegenheden die hen door of krachtens een wet of een decreet worden opgelegd.
Artikel 3:
Dit decreet is van toepassing op alle gemeenten van het Vlaamse Gewest en op alle openbare centra voor maatschappelijk welzijn in de gemeenten van het Nederlandse taalgebied onder voorbehoud van artikel 5, § 1, II, 2°, en artikel 6, § 1, VIII, eerste lid, 1°, eerste streepje, en 4°, eerste lid, a), en artikel 7, § 1, eersteen derde lid, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen.
Specifiek
Positief advies van het sociaal huis.
Context
De onthaalgroep vluchtelingen van Grimbergen opende eind april 2022 in samenwerking met het CAW Halle Vilvoorde een sociale kruidenier in Strombeek-Bever, in een pand gelegen te Strombeek-Bever, Sint Amandsplein 42.
Op 1 januari 2023 verhuisde winkel Welkom naar een nieuwe locatie gelegen te 1853 Strombeek-Bever, Pastorijstraat 2.
Tussen het CAW en het lokaal bestuur werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten die loopt van 1 januari tot 31 december 2023.
Het lokaal bestuur Grimbergen kende voor 2023 een toelage van 31.400 euro toe aan het CAW Halle Vilvoorde voor de huur van het pand in de Pastorijstraat en hun personeelsinzet in functie van een kwaliteitsvolle werking van de sociale kruidenier.
De toelage is samengesteld uit:
De huur van het pand van de winkel =9.600 euro/jaar
Het maandelijkse voorschot op gemeenschappelijke lasten en verwarming van 200 euro + eventuele afrekening= 2.400 euro/jaar + afrekening
De elektriciteitskosten + eventuele afrekening = geraamd op 200 euro/maand of 2.400 euro/jaar + eventuele afrekening
Personeelsinzet ter ondersteuning van de werking van de sociale kruidenier: 7,6 u/week (17.000 euro/jaar)
Tussen het CAW en het lokaal bestuur werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten die loopt van 1 januari 2023 tot 31 december 2023.
In die overeenkomst is een tussentijdse evaluatie van de werking van Winkel Welkom voorzien voor de eerste 6 maanden van 2023.
Op 27 juli 2023 overlegden de samenwerkende partijen (CAW, onthaalgroep , OCMW) hierover.
Overleg op 27 juli 2023
1. Cijfergegevens voor de periode van 1 januari 2023 - 30 juni 2023
A. Uit het verslag van het CAW
Tot 30-06-2023:
103 gezinnen
- 37 in Idem Dito Vilvoorde
- 66 in Strombeek Bever
984 winkelbeurten
- 342 in Idem Dito Vilvoorde
- 642 in Winkel Welkom Strombeek
Vergelijking 2022 over beide winkels (volledig jaar)
- 124 gezinnen
- 1055 winkelbeurten
B. Verdere analyse van de cijfers
| beide winkels samen | 2022 (12 m) | 6 maanden in 2023 | geraamde cijfers tot 31/12/23 | stijging 2023 toz 22 |
| aantal gezinnen | 124 | 103 | 206 | 82 |
| aantal winkelbeurten | 1055 | 984 | 1968 | 913 |
| 6 maanden in 2023 | pro rata tot 31/12/23 | aandeel in geraamde cijfers t 31/12/23 voor beide winkels | aandeel in de stijging 2023 | |
| aantal gezinnen in Vilvoorde | 37 | 74 | 36% | 29,45631068 |
| aantal winkelbeurten in Vilvoorde | 342 | 684 | 35% | 317,3231707 |
| aantal gezinnen in Strombeek | 66 | 132 | 64% | 52,54368932 |
| aantal winkelbeurten in Strombeek | 642 | 1284 | 65% | 595,6768293 |
Uit de vergelijking tussen de geraamde cijfers van beide winkels samen tot 31 december 2023 en de cijfers van beide winkels samen voor 2022 blijkt:
Voor beide winkels samen:
De sterk gestegen cijfers in Winkel welkom maken een 2° openingsmoment noodzakelijk. CAW en de vrijwilligersploeg plannen dit in vanaf 3 november 2023 op vrijdag van 15-18u.
3. Voorstel aan het lokaal bestuur
Formule
Het OCMW betaalt aan het CAW een toelage van 31.558,5 eur /jaar voor volgende uitgaven:
Het noodzakelijke budget van 31.558,5 euro te voorzien in 2024. Qua ontvangsten: er is een extra budget beschikbaar door de kledingcontainers. Dit budget werd bestemd voor sociale doeleinden.
Raadslid Caroline DENIL krijgt het woord en constateert dat de Sociale kruidenier een succesvol project is, niet alleen omdat er een groeiende vraag is naar goedkope voeding, maar ook omdat het een ontmoetingsplaats en rustmoment is met een kopje koffie. De Sociale kruidenier gaat nu een tweede dag open, wat niet zou kunnen als er geen grote groep vrijwilligers klaarstaat. De uitdagingen van de Sociale kruidenier zijn talrijk. Om voldoende budget te hebben, organiseert de Sociale kruidenier evenementen, maar men is ook afhankelijk van gemeentelijk budget. Om die reden vraagt de fractie Groen aan de raad voor maatschappelijk welzijn om het voorstel tot het voortzetten van de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Schepen Jean-Paul WINDELEN is blij dat het goed gaat met de Sociale kruidenier. Over de tweede openingsdag wordt nog onderhandeld, maar de gesprekken verlopen in prima onderlinge verhouding.
Personeelsinzet van het CAW
Tijdsinvestering ifv een kwaliteitsvolle dienstverlening
Linda (winkelverantwoordelijke en vrijwilligerscoach)
Kulwinder (logistiek verantwoordelijke en winkelverantwoordelijke)
Leen (teamcoördinator)
ICT verantwoordelijke
Artikel 1.
Kennis te nemen van het evaluatieverslag en de presentatie over de werking van de sociale kruidenier Strombeek voor de periode van 1 januari tem. 30 juni 2023.
Art. 2.
Kennis te nemen dat, gezien de grote opkomst in de sociale kruidenier Strombeek, een tweede openingsmoment wordt voorzien vanaf november 2023.
Art. 3.
Akkoord te gaan met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tussen het CAW en het lokaal bestuur Grimbergen voor 2024 in kader van de werking van de sociale kruidenier Strombeek, onder dezelfde voorwaarden. Het noodzakelijke budget 31.558,5 euro (geïndexeerd bedrag) te voorzien in 2024 op budgetsleutel 2023/ACT-343/0909-02/6159900/OCMW/VB/IP-GEEN.
Qua ontvangsten: er is een extra budget beschikbaar door de kledingcontainers. Dit budget werd bestemd voor sociale doeleinden.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de mondelinge vragen door de raadsleden op de zitting gesteld en verwijst voor de inhoud ervan naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
3° "gemeenteraadslid" als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn";
4° "gemeenteraadsleden" als "leden van de raad voor maatschappelijk welzijn";
5° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau";
6° "burgemeester" als "voorzitter van het vast bureau";
7° "schepen" als "lid van het vast bureau";
8° "gemeentelijke bestuursorganen" als "bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
9° "een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap" als "de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4";
10° "artikel 16" als "artikel 71 juncto artikel 16";
11° "artikel 50, vijfde lid" als "artikel 83, vijfde lid".
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
(...)
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt het woord en vraagt of er een update gegeven kan worden over het asielzoekerscentrum.
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van de mondelinge vragen door de raadsleden ter zitting gesteld en voor de inhoud ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De voorzitter sluit de zitting op 28/09/2023 om 21:50.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur
Peter PLESSERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn