Terug
Gepubliceerd op 19/11/2024

Notulen  GEMEENTERAADSCOMMISSIE BELEID

di 12/11/2024 - 19:00 raadzaal
Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie beleid
Jean DEWIT, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Yves VERBERCK, Isabel GAISBAUER, Rudi VAN HOVE, Brigitte JANSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, waarnemende commissieleden
Blerta SMAKA, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid
Verontschuldigd: Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Caroline DENIL, effectieve commissieleden
Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, waarnemende commissieleden
Steffie VAN DER AUWERA, secretaris gemeenteraadscommissie beleid
Muriel VAN SCHEL, deskundige
Afwezig: Stef GROSJEAN, effectief lid gemeenteraadscommissie beleid
Manon BAS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Gerlant VAN BERLAER, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
Goedele DE VOCHT, deskundige
    • Verontschuldigde en vervangende commissieleden - Vaststelling

      Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie beleid
      Jean DEWIT, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Yves VERBERCK, Isabel GAISBAUER, Rudi VAN HOVE, Brigitte JANSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, waarnemende commissieleden
      Blerta SMAKA, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Verontschuldigd: Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Caroline DENIL, effectieve commissieleden
      Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, waarnemende commissieleden
      Steffie VAN DER AUWERA, secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Stef GROSJEAN, effectief lid gemeenteraadscommissie beleid
      Manon BAS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Gerlant VAN BERLAER, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Goedele DE VOCHT, deskundige
      De volgende toepassingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

      Artikel 37, §9 Huishoudelijk reglement, goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019:

      De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden.

      Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      De beslissing wordt genomen op grond van:

      Effectieve leden:

      • Katleen ORINX (CD&V) - Voorzitter

      • Peter PLESSERS (Vernieuwing)

      • Yves VERBERCK (Vernieuwing)

      • Karin VERTONGEN (Vernieuwing)

      • Brigitte JANSSENS (Open VLD)

      • Rudi VAN HOVE (N-VA)

      • Koen DEHAENE (CD&V)

      • Isabel GAISBAUER (Groen)

      • Jean DEWIT (UF)

       

      Waarnemende leden:

      • Tom GAUDAEN (Onafhankelijke)
      • William DE BOECK (Open VLD)

      Waarnemend commissielid William DE BOECK werd aangeduid door effectief commissielid Gilbert GOOSSENS om hem te vervangen in de vergadering (mondeling medegedeeld).


      Vertegenwoordigers in de raad van bestuur / algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden:

      • Chantal LAUWERS (Vernieuwing)
      • Bart LAEREMANS (Vernieuwing)
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      /

      Enig artikel.

      Kennis te nemen dat volgende effectieve leden vervangen worden voor onderhavige vergadering en dus recht hebben op presentiegeld:


         verontschuldigd effectief lid  
        vervangend lid
      Elke WOUTERS           Rudi VAN HOVE      
       Gilbert GOOSSENS       William DE BOECK 
    • Rapportage in kader van artikel 441 DLB - Fluvius Opdrachthoudende Verenigiging (OV)

      Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie beleid
      Jean DEWIT, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Yves VERBERCK, Isabel GAISBAUER, Rudi VAN HOVE, Brigitte JANSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, waarnemende commissieleden
      Blerta SMAKA, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Verontschuldigd: Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Caroline DENIL, effectieve commissieleden
      Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, waarnemende commissieleden
      Steffie VAN DER AUWERA, secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Stef GROSJEAN, effectief lid gemeenteraadscommissie beleid
      Manon BAS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Gerlant VAN BERLAER, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Goedele DE VOCHT, deskundige
      De volgende toepassingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden werden aangeduid. 
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Patrick VERTONGEN werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020 en 27 augustus 2020 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2024 betreffende de vervanging van een voormalig lid van de fractie Open VLD in de gemeenteraadscommissies waarbij raadslid Manon BAS werd vervangen in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden door raadslid Brigitte JANSSENS.
      • Besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2024 betreffende de vervanging van Karima MOKHTAR in diverse gemeenteraadscommissies n.a.v. ontslag als gemeenteraadslid waarbij raadslid Stef GROSJEAN aangeduid wordt als vervanger in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 waarbij Patrick VERTONGEN als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt vervangen door raadslid Katleen ORINX.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Sander GEERTS als secretaris en mevrouw Steffie VAN DER AUWERA als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 betreffende de benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 betreffende de aanduiding van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies - Goedkeuring.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2024 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden bijeen te roepen op 12 november 2024 om 19 uur in de raadzaal.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Waarnemend commissielid Luk RAEKELBOOM is niet aanwezig, maar heeft de toelichtingsnota's bezorgd, die als bijlage toegevoegd worden.

      Enig artikel.

      Kennis te nemen dat waarnemend commissielid Luk RAEKELBOOM zich heeft laten verontschuldigen en geen vervanger werd aangeduid om een toelichting te geven over Fluvius OV. Voor de toelichting wordt verwezen naar de bijlagen.

    • Rapportage in kader van artikel 441 DLB - Haviland Intercommunale

      Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie beleid
      Jean DEWIT, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Yves VERBERCK, Isabel GAISBAUER, Rudi VAN HOVE, Brigitte JANSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, waarnemende commissieleden
      Blerta SMAKA, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Verontschuldigd: Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Caroline DENIL, effectieve commissieleden
      Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, waarnemende commissieleden
      Steffie VAN DER AUWERA, secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Stef GROSJEAN, effectief lid gemeenteraadscommissie beleid
      Manon BAS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Gerlant VAN BERLAER, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Goedele DE VOCHT, deskundige
      De volgende toepassingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden werden aangeduid.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Patrick VERTONGEN werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020 en 27 augustus 2020 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2024 betreffende de vervanging van een voormalig lid van de fractie Open VLD in de gemeenteraadscommissies waarbij raadslid Manon BAS werd vervangen in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden door raadslid Brigitte JANSSENS.
      • Besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2024 betreffende de vervanging van Karima MOKHTAR in diverse gemeenteraadscommissies n.a.v. ontslag als gemeenteraadslid waarbij raadslid Stef GROSJEAN aangeduid wordt als vervanger in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 waarbij Patrick VERTONGEN als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt vervangen door raadslid Katleen ORINX.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Sander GEERTS als secretaris en mevrouw Steffie VAN DER AUWERA als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 betreffende de benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 betreffende de aanduiding van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies - Goedkeuring.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2024 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden bijeen te roepen op 12 november 2024 om 19 uur in de raadzaal.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Burgemeester Bart LAEREMANS geeft een toelichting, specifiek over de materies die op de komende algemene vergadering van 27 november 2024 behandeld zullen worden. Dit gebeurt a.d.h.v. de powerpoint-presentatie, die in bijlage van dit agendapunt werd toegevoegd (Beleid 2025).

      Enig artikel.

      Kennis te nemen van de rapportage in kader van artikel 441 DLB - Haviland Intercommunale gegeven door burgemeester Bart LAEREMANS.

    • Rapportage in kader van artikel 441 DLB - Fluvius West

      Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie beleid
      Jean DEWIT, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Yves VERBERCK, Isabel GAISBAUER, Rudi VAN HOVE, Brigitte JANSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, waarnemende commissieleden
      Blerta SMAKA, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Verontschuldigd: Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Caroline DENIL, effectieve commissieleden
      Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, waarnemende commissieleden
      Steffie VAN DER AUWERA, secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Stef GROSJEAN, effectief lid gemeenteraadscommissie beleid
      Manon BAS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Gerlant VAN BERLAER, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Goedele DE VOCHT, deskundige
      De volgende toepassingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden werden aangeduid.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Patrick VERTONGEN werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020 en 27 augustus 2020 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2024 betreffende de vervanging van een voormalig lid van de fractie Open VLD in de gemeenteraadscommissies waarbij raadslid Manon BAS werd vervangen in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden door raadslid Brigitte JANSSENS.
      • Besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2024 betreffende de vervanging van Karima MOKHTAR in diverse gemeenteraadscommissies n.a.v. ontslag als gemeenteraadslid waarbij raadslid Stef GROSJEAN aangeduid wordt als vervanger in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 waarbij Patrick VERTONGEN als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt vervangen door raadslid Katleen ORINX.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Sander GEERTS als secretaris en mevrouw Steffie VAN DER AUWERA als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 betreffende de benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 betreffende de aanduiding van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies - Goedkeuring.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2024 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden bijeen te roepen op 12 november 2024 om 19 uur in de raadzaal.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Alle gemeenteraadsleden hebben de informatiesessies van Fluvius West voor gemeenteraadsleden ontvangen.

       

      De effectieve gemeentelijke vertegenwoordiger is raadslid Elke WOUTERS en de plaatsvervanger is raadslid Gerlant VAN BERLAER. 

      Raadslid Chris SELLESLAGH werd als bestuurder in het Regionaal bestuurscomité vervangen bij besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 door schepen Kirsten HOEFS. 

       

      Raadslid Gerlant VAN BERLAER zou i.p.v. Elke WOUTERS een toelichting geven, maar hij is afwezig op deze vergadering waardoor geen toelichting gegeven kan worden.

      Enig artikel.

      Kennis te nemen dat er geen toelichting gegeven werd, aangezien de gemeentelijke vertegenwoordigers, Elke WOUTERS en Gerlant VAN BERLAER, niet aanwezig waren op de commissie en geen vervanger werd aangeduid. Voor de toelichting wordt naar de bijlagen verwezen.

    • Rapportage in kader van artikel 441 DLB - Sibelgas

      Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie beleid
      Jean DEWIT, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Yves VERBERCK, Isabel GAISBAUER, Rudi VAN HOVE, Brigitte JANSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, waarnemende commissieleden
      Blerta SMAKA, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Verontschuldigd: Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Caroline DENIL, effectieve commissieleden
      Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, waarnemende commissieleden
      Steffie VAN DER AUWERA, secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Stef GROSJEAN, effectief lid gemeenteraadscommissie beleid
      Manon BAS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Gerlant VAN BERLAER, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Goedele DE VOCHT, deskundige
      De volgende toepassingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden werden aangeduid.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Patrick VERTONGEN werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020 en 27 augustus 2020 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2024 betreffende de vervanging van een voormalig lid van de fractie Open VLD in de gemeenteraadscommissies waarbij raadslid Manon BAS werd vervangen in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden door raadslid Brigitte JANSSENS.
      • Besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2024 betreffende de vervanging van Karima MOKHTAR in diverse gemeenteraadscommissies n.a.v. ontslag als gemeenteraadslid waarbij raadslid Stef GROSJEAN aangeduid wordt als vervanger in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 waarbij Patrick VERTONGEN als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt vervangen door raadslid Katleen ORINX.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Sander GEERTS als secretaris en mevrouw Steffie VAN DER AUWERA als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 betreffende de benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 betreffende de aanduiding van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies - Goedkeuring.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2024 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden bijeen te roepen op 12 november 2024 om 19 uur in de raadzaal.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Schepen Trui OLBRECHTS heeft zich verontschuldigd voor deze GR-commissie en de toelichting zal gegeven worden door schepen Chantal LAUWERS.

      Enig artikel.

      Kennis te nemen van de rapportage in kader van artikel 441 DLB - Sibelgas gegeven door schepen Chantal LAUWERS.

    • Rapportage in kader van artikel 441 DLB - I.B.E.G.

      Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie beleid
      Jean DEWIT, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Yves VERBERCK, Isabel GAISBAUER, Rudi VAN HOVE, Brigitte JANSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, waarnemende commissieleden
      Blerta SMAKA, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Verontschuldigd: Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Caroline DENIL, effectieve commissieleden
      Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, waarnemende commissieleden
      Steffie VAN DER AUWERA, secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Stef GROSJEAN, effectief lid gemeenteraadscommissie beleid
      Manon BAS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Gerlant VAN BERLAER, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Goedele DE VOCHT, deskundige
      De volgende toepassingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden werden aangeduid.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Patrick VERTONGEN werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020 en 27 augustus 2020 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2024 betreffende de vervanging van een voormalig lid van de fractie Open VLD in de gemeenteraadscommissies waarbij raadslid Manon BAS werd vervangen in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden door raadslid Brigitte JANSSENS.
      • Besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2024 betreffende de vervanging van Karima MOKHTAR in diverse gemeenteraadscommissies n.a.v. ontslag als gemeenteraadslid waarbij raadslid Stef GROSJEAN aangeduid wordt als vervanger in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 waarbij Patrick VERTONGEN als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt vervangen door raadslid Katleen ORINX.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Sander GEERTS als secretaris en mevrouw Steffie VAN DER AUWERA als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 betreffende de benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 betreffende de aanduiding van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies - Goedkeuring.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2024 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden bijeen te roepen op 12 november 2024 om 19 uur in de raadzaal.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Schepen Chantal LAUWERS geeft een toelichting i.p.v. schepen Trui OLBRECHTS, die zich heeft laten verontschuldigen.

      De tekst werd opgesteld door schepen OLBRECHTS en wordt toegevoegd als bijlage.

      Enig artikel.

      Kennis te nemen van de rapportage in kader van artikel 441 DLB - I.B.E.G. gegeven door schepen Chantal LAUWERS.

    • Rapportage in kader van artikel 441 DLB - Intradura

      Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie beleid
      Jean DEWIT, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Yves VERBERCK, Isabel GAISBAUER, Rudi VAN HOVE, Brigitte JANSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, waarnemende commissieleden
      Blerta SMAKA, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Verontschuldigd: Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Caroline DENIL, effectieve commissieleden
      Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, waarnemende commissieleden
      Steffie VAN DER AUWERA, secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Stef GROSJEAN, effectief lid gemeenteraadscommissie beleid
      Manon BAS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Gerlant VAN BERLAER, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Goedele DE VOCHT, deskundige
      De volgende toepassingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden werden aangeduid.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Patrick VERTONGEN werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020 en 27 augustus 2020 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2024 betreffende de vervanging van een voormalig lid van de fractie Open VLD in de gemeenteraadscommissies waarbij raadslid Manon BAS werd vervangen in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden door raadslid Brigitte JANSSENS.
      • Besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2024 betreffende de vervanging van Karima MOKHTAR in diverse gemeenteraadscommissies n.a.v. ontslag als gemeenteraadslid waarbij raadslid Stef GROSJEAN aangeduid wordt als vervanger in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 waarbij Patrick VERTONGEN als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt vervangen door raadslid Katleen ORINX.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Sander GEERTS als secretaris en mevrouw Steffie VAN DER AUWERA als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 betreffende de aanduiding van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies - Goedkeuring.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2024 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden bijeen te roepen op 12 november 2024 om 19 uur in de raadzaal.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      In principe zou raadslid Elke WOUTERS een toelichting geven over Intradura, als lid van de raad van bestuur, maar aangezien zij zich heeft laten verontschuldigen wordt de toelichting door raadslid Rudi VAN HOVE gegeven.

      De toelichting zal bezorgd worden aan de commissieleden.

      Enig artikel

      Kennis te nemen van de rapportage in kader van artikel 441 DLB - Intradura gegeven door commissielid Rudi VAN HOVE.

    • Rapportage in kader van artikel 441 DLB - Havicrem

      Aanwezig: Katleen ORINX, voorzitter gemeenteraadscommissie beleid
      Jean DEWIT, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Yves VERBERCK, Isabel GAISBAUER, Rudi VAN HOVE, Brigitte JANSSENS, Koen DEHAENE, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, waarnemende commissieleden
      Blerta SMAKA, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Verontschuldigd: Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Caroline DENIL, effectieve commissieleden
      Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Philip ROOSEN, Bart VAN HUMBEECK, waarnemende commissieleden
      Steffie VAN DER AUWERA, secretaris gemeenteraadscommissie beleid
      Muriel VAN SCHEL, deskundige
      Afwezig: Stef GROSJEAN, effectief lid gemeenteraadscommissie beleid
      Manon BAS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Gerlant VAN BERLAER, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Goedele DE VOCHT, deskundige
      De volgende toepassingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de leden van de commissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden werden aangeduid.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Patrick VERTONGEN werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluiten van de gemeenteraad van 24 oktober 2019, 28 mei 2020 en 27 augustus 2020 betreffende de vervangingen van leden in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2024 betreffende de vervanging van een voormalig lid van de fractie Open VLD in de gemeenteraadscommissies waarbij raadslid Manon BAS werd vervangen in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden door raadslid Brigitte JANSSENS.
      • Besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2024 betreffende de vervanging van Karima MOKHTAR in diverse gemeenteraadscommissies n.a.v. ontslag als gemeenteraadslid waarbij raadslid Stef GROSJEAN aangeduid wordt als vervanger in de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 waarbij Patrick VERTONGEN als voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wordt vervangen door raadslid Katleen ORINX.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 betreffende de aanstelling van de heer Sander GEERTS als secretaris en mevrouw Steffie VAN DER AUWERA als plaatsvervangend secretaris van de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 betreffende de benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 betreffende de aanduiding van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies - Goedkeuring.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2024 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie voor de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden bijeen te roepen op 12 november 2024 om 19 uur in de raadzaal.

      Enig artikel.

      Kennis te nemen van de rapportage in kader van artikel 441 DLB - Havicrem gegeven door Brigitte JANSSENS.

Namens GEMEENTERAADSCOMMISSIE BELEID,

Blerta SMAKA
waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie beleid

Katleen ORINX
voorzitter gemeenteraadscommissie beleid