De voorzitter opent de zitting op 29/08/2024 om 18:52.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 27 juni 2024 goed.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
/
/
Enig artikel.
De notulen van de vergadering van 27 juni 2024 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt het organogram en de personeelsformatie van de Technische Diensten.
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020 (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020 (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 - Personeelsformatie - Diverse diensten - Aanpassing (DOSSIERSTUK 29).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 - Personeelsformatie - dienst Burgerzaken, dienst Groen en Openbare Reinheid en dienst Gebouwen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 30).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2024 - Personeelsformatie - Sociaal Huis - Aanpassing (DOSSIERSTUK 31).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2024 - Personeelsformatie - WZC Ter Biest, loonschaal directeur - dienst Aankoop en Facility - aanpassing (DOSSIERSTUK 32).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 22 juni 2024 - Wijziging organogram en personeelsformatie - Technische diensten - Andere wijzigingen - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 01).
Protocol vakorganisaties - Wijziging organogram en personeelsformatie - Technische diensten - Andere wijzigingen (Bijlage 02):
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
In het kader van de volgende beleidsdoelstelling en actie uit het MJP 2020-2025 worden het organogram en de personeelsformatie op regelmatige tijdstippen bijgestuurd.
Beleidsdoelstelling 1:
Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers:
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024:
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften.
Opsplitsing van de afdeling Technische diensten en reorganisatie van het domein Gebouwen / Facility
Het huidige organogram van de afdeling Technische diensten is als volgt:
Er wordt voorgesteld het organogram en de personeelsformatie van de afdeling Technische diensten als volgt te wijzigen:
De wijziging van het organogram betekent:
De opsplitsing van de afdeling Technische Diensten in 2 afdelingen, namelijk:
afdeling Technische Diensten (dienst Wegen en Water, dienst Groen en Openbare Reinheid, dienst Magazijn)
afdeling Gebouwen / Facility (dienst Gebouwen en dienst Facility)
De dienst Aankoop zal nog uit slechts 2 cellen bestaan:
Cel Aankoop
Cel Verzekeringen en Contractbeheer
De wijziging van de personeelsformatie betekent:
Omzetting van de functie van diensthoofd Gebouwen (A1a-A3a) naar een functie van afdelingshoofd gebouwen / facility (A5a-A5b). Aan deze nieuwe functie van afdelingshoofd gebouwen / facility (A5a-A5b) is het lidmaatschap van het MAT verbonden.
Omzetting van de functie van expert groen (A1a-A3a) naar een functie van diensthoofd facility (A1a-A3a).
Omzetting van de functie van administratief medewerker facility (C1-C3) naar een functie van coördinator schoonmaak (C4-C5).
Budgettaire impact van deze formatiewijziging en afweging t.o.v. omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 i.v.m. beslissingen tijdens verkiezingsjaar: zie hieronder onder "bijkomende info".
Motivering:
Voorstel opsplitsing van de afdeling technische diensten
De functie van afdelingshoofd Technische diensten geraakt niet ingevuld ondanks de afsplitsing vanaf 2022 van de afdeling Ruimte-Beleid (cf. besluit gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021).
Deze functie is sinds de integratie van gemeente en OCMW en de reorganisatie van de technische diensten nog nooit op een duurzame wijze kunnen uitgevoerd worden:
Fase 1 - afdeling Technische diensten (vóór de afsplitsing van de afdeling Ruimte-Beleid) (= periode 2019-2021)
1 interimmanager via consultancy (CC Consult / Probis)
2 officiële selectieprocedures
1 aangestelde kandidaat (tewerkstelling > 2 jaar)
Fase 2 - afdeling Technische diensten (na de afsplitsing van de afdeling Ruimte-Beleid) (= periode vanaf 01/01/2022)
1 tijdelijke aanstelling (waarneming) (heeft de functie 8 maanden uitgevoerd en niet deelgenomen aan de selectieprocedure)
4 officiële selectieprocedures
1 aangestelde kandidaten (effectieve uitvoering van de functie > 1 jaar)
Er wordt dus vastgesteld dat de functie van afdelingshoofd technische diensten - ondanks de afsplitsing van de afdeling Ruimte-Beleid in 2022 - nog steeds niet op een duurzame manier kan ingevuld worden.
Deze situatie weegt op de continuïteit en de dagelijkse werking van de organisatie. Er is geen algemene aansturing van deze afdeling. HR-taken van het afdelingshoofd worden waar mogelijk opgevolgd via de Personeelsdienst, sommige inhoudelijke taken van overheidsopdrachten tracht de Aankoopdienst te ondervangen, …
Door ex-titularissen van de functie wordt aangehaald in de exit-gesprekken dat de werklast van de job te zwaar is, de werkdruk te hoog, en vooral de jobinhoud te ruim.
Oorzaken waardoor de functie niet ingevuld kan worden (deze worden ook aangehaald door titularissen van de functie en door geïnteresseerde kandidaten):
Op inhoudelijk vlak
Het domein van de technische diensten voor de grootte van de gemeente Grimbergen is te breed (wegen en water, gebouwen, groen en openbare reinheid, magazijn en evenementen) voor centrale aansturing, en los van het feit dat het vier technische domeinen zijn, hebben deze diensten hun eigen problematieken.
Op vlak van personeel
Er is veel personeel aan te sturen (cijfers zijn de personeelsleden in dienst op 03/07/2024):
De personeelsformatie van de technische diensten is onvoldoende ingevuld. Op 03/07/2024 zijn er de volgende oningevulde vacatures (t.o.v. de vastgestelde personeelsformatie):De oningevulde vacatures worden gedeeltelijk opgevangen door uitbesteding van werken.
Naast de oningevulde vacatures zijn er ook een aantal functies waarvan titularissen langdurig afwezig zijn. Deze dossiers worden opgevolgd i.k.v. aanwezigheidsbeleid en re-integratie.
De combinatie van het feit dat er op deze afdeling ook een inhaalbeweging gebeurd is op vlak van personeel, en het feit dat het hier over moeilijk in te vullen knelpuntfuncties gaat, maakt dat een groot deel van het personeel nog niet lang in dienst is, en bijgevolg nog in "onboarding fase". Dit vraagt veel van de leidinggevenden in deze afdeling op vlak van opleiding en inwerking van het personeel. 16% van de medewerkers van de Technische diensten is minder dan 1 jaar in dienst. 1/3 van de medewerkers is minder dan 2 jaar in dienst. Er wordt verwacht dat deze tendens zich in de toekomst zal doorzetten gelet op de "war for talent" en maatschappelijke evoluties.
Bovenstaande betekent dat ook de onderbouw van deze afdeling niet heel stabiel is. Dit zal een knelpunt blijven voor deze afdeling gelet op het feit dat de technische functies knelpuntfuncties zijn en de “war for talent”. Dit benadrukt dus ook het belang van de aanwezigheid van een afdelingshoofd.
Gezien de specificiteit van deze klantengroep is het personeelsbeleid en leiderschap een belangrijk aandachtspunt. De Personeelsdienst ondersteunt hierin i.k.v. de klantengroepwerking. Het afdelingshoofd en de andere leidinggevenden van deze afdeling hebben op dit vlak echter ook een belangrijke HR-rol op te nemen. Het feit dat de functie van afdelingshoofd niet is ingevuld zorgt op dit vlak voor een ontbrekende schakel.
Op vlak van projecten / werklast / historische achterstand
Er is een groot aantal projecten op te volgen binnen deze afdeling, niet in het minst voor de dienst Gebouwen. Complexiteit van de projecten. Ook projectleiders (A1a-A3a) vertrekken o.v. de zwaarte en complexiteit van de functie.
Naast het uitvoeren van projecten dient ook het dagelijks beheer / onderhoud opgevolgd te worden. Hier moet men kort op de bal kunnen spelen.
Er is een historische achterstand weg te werken op deze diensten:
Zie de beslissingen i.v.m. opmaak nieuwe organisatiestructuur (2019 en 2020):
Op advies van CC Consult / Probis bleek een prioritaire doorlichting van de technische diensten en een versnelde doorvoer van de nieuwe structuur nodig, gelet op structurele organisatorische problemen en problemen inzake de personeelsbezetting bij de technische diensten van de gemeente (diensten Openbare Werken en Werken in Eigen Beheer), en om een aantal knelpunten in de dienstverlening aan te pakken, vooral wat het gebouwenbeheer betreft.
Op vlak van budgetverantwoordelijkheid
2025 |
Investeringen |
Exploitatie |
Groen |
352.000 |
3.227.446 |
W&W |
5.806.066 |
734.370 |
Magazijn |
249.000 |
169.750 |
Gebouwen |
8.910.565 |
741.117 |
Op vlak van expertise / competenties
Naast technische en leidinggevende expertise dient het afdelingshoofd ook over goede juridische en administratieve capaciteiten te beschikken: overheidsopdrachten, besluitvorming, …
Dit alles maakt voor kandidaten dat de salarisschaal A5a-A5b die aangeboden wordt voor de functie van afdelingshoofd technische diensten niet in verhouding staat tot de zwaarte van de functie. Deze salarisschaal blijkt een groot verschil te geven met het salaris en de voordelen die aangeboden worden in de private sector (o.a. bedrijfswagen, extra verzekeringen, ...).
Bij opsplitsing van de functie wordt de werklast haalbaarder en zal de salarisschaal meer in verhouding staan tot de verantwoordelijkheden en verwachtingen.
De afwezigheid van een afdelingshoofd voor de afdeling Technische Diensten houdt ook risico’s op vlak van organisatiebeheersing in (cf. leidraad Audit Vlaanderen), namelijk verantwoordelijkheden die opgenomen zijn in de functiebeschrijving van afdelingshoofd worden mogelijks onvoldoende ondervangen, ook al worden er taken overgenomen door andere medewerkers binnen het bestuur:
Risico’s op vlak van organisatiebeheersing:
Risico’s op vlak van doelstellingen- en procesmanagement:
Risico op vlak van het beleidsplanningsproces voor de TD
Risico dat de organisatie de doelstellingen voor de TD onvoldoende kan realiseren.
Risico dat sleutelprocessen van de afdeling onvoldoende beheerst worden.
Risico’s op vlak van belanghebbendenmanagement:
Risico op vlak van monitoring:
Risico op vlak van financieel management:
Risico’s op vlak van organisatiestructuur:
Risico’s op vlak van facilitaire middelen, opdrachten en contracten:
Er ontstaan op vlak van organisatiebeheersing ook risico’s doordat er geen vertegenwoordiging is van de technische diensten in het MAT, in de stuurgroep overheidsopdrachten, stuurgroep personeel, …
Behaald voordeel bij opsplitsing van de afdeling technische diensten
Voorstel koppeling dienst Gebouwen / dienst Facility
Facility management is het uitvoeren en organiseren van logistieke taken in een organisatie, zoals opslag en distributie van goederen, bevoorrading, schoonmaken en onderhoud, en het verzorgen van maaltijden. De hoofdtaken van facility zijn:
schoonmaken
huisvesting en onderhoud (gebouwenbeheer)
veiligheid van de gebouwen (codex welzijn op het werk)
beveiliging en bewaking
catering
...
Situatie dienst Gebouwen
Loskoppelen cel Facility van dienst Aankoop
Er is onvoldoende onderbouw voor de aansturing van de poetsploeg (cf. verslagen van overleg Facility)Poetsdienst en aankoopprocessen hebben een ander ritme (korte termijn vs. lange termijn). Dit werkt moeilijk in 1 dienst.
Teveel ad hoc problemen komen rechtstreeks bij het diensthoofd A&F - Werklast diensthoofd A&F is te hoog (cf. diverse functioneringsgesprekken sinds 2021).
Facilitaire taken zijn nu onderverdeeld tussen cel Facility en dienst Gebouwen, maar ondanks overleg vallen een heel aantal zaken tussen de mazen van het net:
De overlap gebouwen / facility werd reeds benoemd in het verleden, maar overleg en afstemming boden tot heden onvoldoende oplossing:
Bestendigen van een functie van projectleider wegen en water
Het is noodzakelijk de uitdovende statutaire functie van expert wegen en water (A1a-A3a) om te zetten naar een voltijdse functie van projectleider wegen en water (A1a-A3a) in de contractuele personeelsformatie.
Andere formatiewijzigingen
In afwachting van de herziening van het loonbeleid (volgende legislatuur) dient voor de volgende functies de salarisschalen geregulariseerd te worden (cf. adviezen MAT van 19 september en 17 oktober 2023).
deskundige financiën (B1-B3) wordt omgezet in stafmedewerker financiën (A1a-A2a) en
deskundige patrimoniumbeheer (B1-B3) wordt omgezet in expert patrimoniumbeheer (A1a-A2a).
Hiermee worden de salarisschalen rechtgezet t.o.v. gevraagde competenties en diploma.
Raadslid William DE BOECK krijgt het woord en vraagt of dit agendapunt op dezelfde manier genotuleerd zal worden als hetzelfde punt dat behandeld werd in de gemeenteraad.
Voorzitter Peter PLESSERS antwoordt dat wat de goedkeuring betreft, de stemming overgenomen zal worden vanuit de gemeenteraad, rekening houdende met de eventuele verschillen in aanwezigheid.
Financiële impact:
De financiële impact is de volgende:
Bruto jaarkost werkgever (Bijkomend bedrag t.o.v. budget voorzien via MJPa5) |
|
Omzetting diensthoofd gebouwen (A1a-A3a) naar afdelingshoofd gebouwen / facility (A5a-A5b) | € 24.221,71 |
Omzetting expert groen (A1a-A3a) naar diensthoofd facility (A1a-A3a) | € 89.899,22 |
Omzetting administratief medewerker (C1-C3) naar coördinator (C4-C5) | € 17.542,90 |
Omzetting van de uitdovende functie van expert wegen en water (A1a-A3a) naar projectleider wegen en water (A1a-A3a) | € 89.899,22 |
Omzetting van 2 functies B1-B3 naar A1a-A2a | € 47.010,16 |
Hiertegenover staat dat de loonkosten verschillende functies in deze diensten al geruime tijd niet meer zijn moeten uitbetaald worden:
Er wordt op dit vlak een evenwicht gezocht tussen enerzijds het feit dat in verkiezingsjaar geen beslissingen "in extremis" mogen genomen worden (zie hieronder), en anderzijds de noodzakelijke continuïteit van de dienstverlening en de goede werking van de organisatie.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 9 juni 2023 - Omzendbrief betreffende beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads-, provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn tot aan de installatie van de nieuwe raden en het gebruik van informatiemiddelen tijdens de hele bestuursperiode
Beslissingen in extremis
Lokale en provinciale overheden moeten in het jaar voor de verkiezingen voorzichtig handelen, vooral bij beslissingen rond toekomstige beleidsontwikkelingen en beslissingen waar financiële gevolgen aan gekoppeld zijn. Beslissingen die het beleid van de nieuwe raden, de financiële situatie of de toekomstige ontwikkeling van de financiën nodeloos verstoren, vallen onder de noemer ‘beslissingen in extremis’.
Een bestuur moet geval per geval nagaan of een voorgenomen beslissing het toekomstig beleid en de (toekomstige) financiële situatie onnodig dreigt te verstoren.
De volgende elementen kunnen daarbij een rol spelen:
Omwille van volgende redenen wordt deze beslissing niet als een "beslissing in extremis" beschouwd:
Artikel 1.
Akkoord te gaan met de volgende wijziging van het organogram:
De opsplitsing van de afdeling Technische Diensten in 2 aparte afdelingen, namelijk:
afdeling Technische Diensten (dienst Wegen en Water, dienst Groen en Openbare Reinheid, dienst Magazijn) en
afdeling Gebouwen / Facility (dienst Gebouwen en dienst Facility).
De dienst Aankoop zal hierdoor nog uit slechts 2 cellen bestaan:
Cel Aankoop en
Cel Verzekeringen en Contractbeheer.
Art. 2.
Akkoord te gaan met de volgende wijzigingen van de personeelsformatie:
Art. 3.
Akkoord te gaan met de volgende wijzigingen van de personeelsformatie:
Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met de volgende functie:
1 vte projectleider wegen en water (A1a-A3a)
De uitdovende statutaire functie van expert wegen en water (A1a-A3a) zal uitdoven bij uitdiensttreding van de titularis.
Art. 4.
Akkoord te gaan met de volgende wijzigingen van de personeelsformatie:
Verplaatsen van de volgende functies naar de uitdovende contractuele personeelsformatie van de gemeente:
1 vte deskundige financiën (B1-B3) en
1 vte deskundige patrimoniumbeheer (B1-B3).
Uitbreiden van de contractuele personeelsformatie van de gemeente met de volgende functies:
1 vte stafmedewerker financiën (A1a-A2a) en
1 vte expert patrimoniumbeheer (A1a-A2a).
De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt de personeelsformatie van WZC Ter Biest.
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020 (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020 (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 - Personeelsformatie - Diverse diensten - Aanpassing (DOSSIERSTUK 29).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 - Personeelsformatie - dienst Burgerzaken, dienst Groen en Openbare Reinheid en dienst Gebouwen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 30).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2024 - Personeelsformatie - Sociaal Huis - Aanpassing (DOSSIERSTUK 31).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2024 - Personeelsformatie - WZC Ter Biest, loonschaal directeur - dienst Aankoop en Facility - aanpassing (DOSSIERSTUK 32).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 17 juni 2024 - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 01).
Protocol vakorganisaties - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest (Bijlage 02):
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
In het kader van de volgende beleidsdoelstelling en actie uit het MJP 2020-2025 worden het organogram en de personeelsformatie op regelmatige tijdstippen bijgestuurd.
Beleidsdoelstelling 1:
Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers:
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024:
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften.
WZC Ter Biest
De huidige personeelsformatie van het WZC Ter Biest is als volgt:
Voorzien |
||||
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Directeur |
Dir1-Dir 2 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
Stafmedewerker |
B4-B5 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
Hoofdverpleegkundige ROB/RVT |
IFIC 17 |
0,00 |
2,00 |
2,00 |
Medewerker sociale dienst (maatschappelijk werker) |
IFIC 14 |
0,00 |
0,50 |
0,50 |
Referentiepersoon dementie |
IFIC 16 |
0,00 |
0,50 |
0,50 |
Begeleider wonen en leven |
B1-B3 / IFIC 12 |
0,00 |
1,50 |
1,50 |
Medewerker reactivering |
IFIC 14 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
Medewerker kine / ergo / logo |
IFIC 14 / IFIC 15 / A1a-A3a |
0,00 |
2,90 |
2,90 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
0,00 |
2,50 |
2,50 |
Onthaalmedewerker |
C1-C3 |
0,00 |
0,50 |
0,50 |
Verantwoordelijke poets en technisch onderhoud |
C1-C3 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
Verpleegkundige |
IFIC 14 / IFIC 14B / C3-C4 / Bv1-Bv3 |
0,00 |
11,50 |
11,50 |
Zorgkundige |
IFIC 11 / C1-C2 |
0,00 |
19,30 |
19,30 |
Chef-kok |
IFIC 14 |
0,00 |
1,00 |
1,00 |
Kok |
C1-C3 |
0,00 |
2,00 |
2,00 |
Medewerker keuken |
IFIC 4 |
0,00 |
2,50 |
2,50 |
Logistiek medewerker |
C1-C2 |
0,00 |
0,80 |
0,80 |
Medewerker technisch onderhoud |
IFIC 10 / IFIC 12 |
0,00 |
1,60 |
1,60 |
Polyvalent medewerker |
IFIC 4 / IFIC 5 |
0,00 |
0,50 |
0,50 |
Medewerker schoonmaak |
IFIC 4 |
0,00 |
7,00 |
7,00 |
TOTAAL |
|
|
|
60,60 |
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van het WZC Ter Biest als volgt aan te passen:
uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van het OCMW met:
1,00 vte verpleegkundige (IFIC 14 / IFIC 14B)
1,50 vte zorgkundige (IFIC 11)
1,00 vte medewerker schoonmaak (IFIC 4)
Motivering:
Het is noodzakelijk de formatie aan te vullen om de effectieve prestaties op de werkvloer te verhogen.
De effectieve prestaties is het netto VTE dat aanwezig is op de werkvloer na aftrek van:
afwezigheden (jaarlijkse vakantie, ADV, ziekte, thematische verloven, ...)
arbeidstijd die nodig is voor het volgen van vorming, vergaderingen, ...
Uit de calculatie van Probis d.d. 7 september 2023 ivm bruto / netto VTE in WZC Ter Biest blijkt dat:
Voor de integratie gemeente / OCMW werd er beslist om "buiten formatie" aan te werven voor het opvangen van korte afwezigheden.
Het ging toen over het aantal functies waarmee de formatie nu zou worden uitgebreid.
Deze functies mochten ingevuld worden met contacten onbepaalde tijd (cf. knelpuntberoepen).
Het ging over de volgende afwezigheden: ziekte, arbeidsongeval, omstandigheidsverlof, kortdurend ouderschapsverlof, ADV-dagen, ...
Overzicht van deze korte afwezigheden (zie hieronder):
Samengevat kan gesteld worden dat in 2023 de volgende impact was op de werkvloer o.v. korte afwezigheden:
zorg (verpleeg- en zorgkundigen): 5,05 vte
onderhoud: 0,93 vte
Overzicht korte afwezigheden Ter Biest |
|
|||
(ziekte, arbeidsongeval, omstandigheidsverlof, korte periodes ouderschapsverlof,…) |
||||
|
|
|
|
|
|
Zorg |
|
Onderhoud |
|
|
|
|
|
|
2021 |
1.446 |
|
177 |
|
2022 |
889 |
|
164 |
|
2023 |
690 |
|
124 |
|
|
|
|
|
|
cijfers uitgedrukt in dagen |
|
|
Overzicht EL-dagen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zorg |
|
Onderhoud |
|
|
|
|
|
|
2021 |
4.060,83 |
|
944 |
|
2022 |
3.990,53 |
|
900 |
|
2023 |
3.753,02 |
|
705,1 |
|
|
|
|
|
|
cijfers uitgedrukt in uren |
|
|
Het tekort bij het onderhoudspersoneel blijkt ook uit de opbouw van overuren van dit personeel.
Deze afwezigheden worden nu opgevangen als volgt:
Momenteel zijn de volgende functies aangeworven "boven formatie":
Bijgevolg is de financiële impact van deze formatiewijziging beperkt tot de bruto jaarkost werkgever van:
De kostprijs voor uitzendarbeid zal verminderen doordat er meer afwezigheden "in huis" kunnen opgevangen worden.
De uitzendarbeid zal niet stopgezet worden aangezien onvoorziene omstandigheden moeten kunnen opgevangen worden en aangezien uit de cijfers blijkt dat er een tekort is van 5,05 vte zorgpersoneel (verpleeg- en zorgkundigen) o.v. korte afwezigheden. Er worden nu 2,50 vte bijkomend voorzien in de personeelsformatie. Om het huidige kwaliteitsniveau te behouden dient de mogelijkheid voor uitzendarbeid dus behouden te blijven. Gezien het knelpuntberoep betreft is uitzendarbeid eveneens noodzakelijk omdat het geen evidentie is om alle functies (vooral verpleegkundige) zelf ingevuld te krijgen.
Voorzitter Peter PLESSERS licht toe dat dit punt eveneens behandeld werd op de gemeenteraad en dat dezelfde stemming overgenomen zal worden.
De financiële impact zal verwerkt worden in het meerjarenplan:
is de financiële impact van deze formatiewijziging beperkt tot de bruto jaarkost werkgever van:
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
|
IFIC 14 / IFIC 14B | € 81 261,25 / € 74 111,52 | verpleegkundige bachelor / verpleegkundige graduaat |
IFIC 4 | € 51.111,25 |
Het budget voor uitzendarbeid in 2023 was € 52.311,57.
Het is te verwachten dat de kostprijs voor uitzendarbeid zal verminderen doordat er meer afwezigheden "in huis" kunnen opgevangen worden.
De uitzendarbeid zal niet stopgezet worden aangezien onvoorziene omstandigheden moeten kunnen opgevangen worden en aangezien uit de cijfers blijkt dat er een tekort is van 5,05 vte zorgpersoneel (verpleeg- en zorgkundigen) o.v. korte afwezigheden. Er worden nu 2,50 vte bijkomend voorzien in de personeelsformatie.
Enig artikel.
De personeelsformatie als volgt te wijzigen:
WZC Ter Biest
Voorzien | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Directeur | Dir1-Dir 2 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Stafmedewerker | B4-B5 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Hoofdverpleegkundige ROB/RVT | IFIC 17 | 0,00 | 2,00 | 2,00 |
Medewerker sociale dienst (maatschappelijk werker) | IFIC 14 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Referentiepersoon dementie | IFIC 16 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Begeleider wonen en leven | B1-B3 / IFIC 12 | 0,00 | 1,50 | 1,50 |
Medewerker reactivering | IFIC 14 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Medewerker kine / ergo / logo | IFIC 14 / IFIC 15 / A1a-A3a | 0,00 | 2,90 | 2,90 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 0,00 | 2,50 | 2,50 |
Onthaalmedewerker | C1-C3 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Verantwoordelijke poets en technisch onderhoud | C1-C3 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Verpleegkundige | IFIC 14 / IFIC 14B / C3-C4 / Bv1-Bv3 | 0,00 | 12,50 | 12,50 |
Zorgkundige | IFIC 11 / C1-C2 | 0,00 | 20,80 | 20,80 |
Chef-kok | IFIC 14 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Kok | C1-C3 | 0,00 | 2,00 | 2,00 |
Medewerker keuken | IFIC 4 | 0,00 | 2,50 | 2,50 |
Logistiek medewerker | C1-C2 | 0,00 | 0,80 | 0,80 |
Medewerker technisch onderhoud | IFIC 10 / IFIC 12 | 0,00 | 1,60 | 1,60 |
Polyvalent medewerker | IFIC 4 / IFIC 5 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Medewerker schoonmaak | IFIC 4 | 0,00 | 8,00 | 8,00 |
TOTAAL | 64,10 |
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassing van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel.
Artikels 77-78 en 186 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Specifiek
Syndicaal statuut
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Protocol vakorganisaties - vakantiedagen en feestdagen categorie 3-personeel (WZC Ter Biest en LDC en GAW Ter Borre) (BIJLAGE 03a en 03b):
Protocol vakorganisaties - aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling (BIJLAGE 04):
Er wordt voorgesteld om het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling aan te passen met als doel artikels te verduidelijken en te actualiseren en wettelijke bepalingen bij te werken.
De voorliggende wijziging gaat voornamelijk over:
Wijziging van het aantal feestdagen voor het personeel tewerkgesteld (en in dienst getreden na 31 december 2010) in LDC en GAW Ter Borre en het aantal jaarlijkse vakantiedagen voor het personeel tewerkgesteld (en in dienst getreden na 31 december 2010) in LDC en GAW Ter Borre en WZC Ter Biest.
Toepassing van het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Toevoeging van omstandigheidsverlof van 2 dagen bij zwangerschapsverlies tot en met 180 kalenderdagen zwangerschap zowel voor personeelslid dat zwanger was als de echtgenote of samenwonende partner van het personeelslid.
BVR tot wijziging VPS 13 januari 2006 en BVR 20 januari 2023 tot vaststelling minimale voorwaarden RPR personeel lokale en provinciale besturen, wat betreft het toekennen van omstandigheidsverlof in geval van zwangerschapsverlies.
Toevoeging bepalingen rond ontslag contractuelen en hoorplicht bij ontslag om dringende reden.
Wet van 13 maart 2024 tot motivering van ontslag en kennelijk onredelijk ontslag van contractuele werknemers in de overheidssector (van kracht per 1 mei 2024).
Deeltijdse werkhervatting.
Toepassing van het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtzettingen, verduidelijkingen, actualisatie van bepalingen.
Alle wijzigingen werden in geel gemarkeerd in de documenten in bijlage (BIJLAGE 05 en 06). Hieronder een overzicht van wat er gewijzigd werd.
Deze wijzigingen werden door het adviesbureau Jurplus geverifieerd.
Toelichting vakantiedagen en feestdagen categorie 3-personeel (WZC Ter Biest en LDC en GAW Ter Borre) - BIJLAGE 01
Medewerkers van Ter Biest en Ter Borre (zgn. "categorie 3-personeel") die na 01/01/2011 in dienst zijn getreden, hebben recht op 26 vakantiedagen en 11 feestdagen. Het vroegere BVR RPR O (12/11/2010) bepaalde dit. Gemeente- en OCMW-personeel hebben recht op 35 vakantiedagen en 14 feestdagen.
Verplegend en verzorgend personeel van WZC Ter Biest heeft ook recht op eindeloopbaandagen (Leeftijd: 45 - 49 jaar = 12 EL-dagen per jaar / voltijds personeelslid. 50 - 54 jaar = 24 EL-dagen. 55+ jaar = 36 EL-dagen.)
Logistiek personeel en keukenpersoneel WZC Ter Biest hebben recht op eindeloopbaandagen indien zij 200 uur onregelmatige prestaties kunnen bewijzen tijdens een periode van 2 jaar.
Medewerkers LDC Ter Borre en administratief medewerkers WZC Ter Biest hebben geen recht op eindeloopbaandagen.
Er is op het vlak van de vakantie- en feestdagenregeling dus een interne ongelijkheid - los van de EL-dagen-regeling die werd ingevoerd om ervoor te zorgen dat de oudere personeelsleden in de zorgsector hun beroep zouden volhouden tot hun pensioen - tussen:
enerzijds het categorie 3-personeel van het OCMW en het andere gemeente- en OCMW-personeel (waarvan sommige personeelsleden een zelfde functie-inhoud hebben, bijvoorbeeld administratieve medewerkers).
anderzijds is er sinds 01/01/2011 ook een interne ongelijkheid tussen het categorie 3-personeel onderling: Personeelsleden die eenzelfde functie uitoefenen (bv. verpleeg- en zorgkundigen), hebben een verschillende regeling i.v.m. vakantie- en feestdagen.
Deze ongelijkheid in aantal vakantiedagen heeft verdere uitwerking in andere sociale voordelen, bv. het budget om een fiets te leasen (inzetten van vakantiedagen).
De vraag tot gelijkschakeling van het aantal vakantie- en feestdagen wordt regelmatig gesteld door het personeel van LDC en GAW Ter Borre en WZC Ter Biest.
Andere besturen trokken de vakantie- en feestdagen reeds op in hun WZC (Asse > 35 vakantiedagen en 14 feestdagen. Meise en Merchtem > 30 vakantiedagen).
Volgens de regelgeving mogen de vakantie- en feestdagen dan het categorie 3-personeel opgetrokken worden:
BVR RPR 20/01/2023 bepaalt het volgende:
Artikel 52
Personeelsleden hebben jaarlijks recht op een aantal werkdagen bezoldigde vakantie, bepaald door de raad in de rechtspositieregeling. Het aantal dagen vakantie bedraagt voor een volledig kalenderjaar niet minder dan dertig werkdagen en niet meer dan vijfendertig werkdagen.
In afwijking van het eerste lid bedraagt het aantal dagen vakantie voor de personeelsleden, vermeld in artikel 186, §2, 3°, van het decreet van 22 december 2017, niet minder dan 26 werkdagen en niet meer dan 35 werkdagen.
Artikel 55
§1. Personeelsleden hebben recht op bezoldigde afwezigheid op al de volgende feestdagen:
1 januari;
Paasmaandag;
1 mei;
Hemelvaartsdag;
Pinkstermaandag;
11 juli;
21 juli;
15 augustus;
1 november;
11 november;
25 december.
De raad kan in de rechtspositieregeling de lijst, vermeld in het eerste lid, aanvullen met maximaal drie extra feestdagen.
De raad bepaalt in de rechtspositieregeling de wijze waarop de feestdagen, vermeld in het eerste en tweede lid, die samenvallen met een andere normale inactiviteitsdag, worden vervangen door andere dagen.
§2. De personeelsleden, vermeld in artikel 186, §2, 3°, van het decreet van 22 december 2017, hebben recht op de feestdagen, vermeld in paragraaf 1, eerste en tweede lid.
De raad bepaalt de wijze waarop de feestdag, vermeld in paragraaf 1, eerste lid, 6°, en in voorkomend geval de extra feestdagen, als vermeld in paragraaf 1, tweede lid, die samenvallen met een andere normale inactiviteitsdag, voor de personeelsleden, vermeld in het eerste lid, vervangen worden door andere dagen.
Motivering
LDC Ter Borre
Het aantal vakantiedagen voor het personeel van LDC en GAW Ter Borre te verhogen naar 30 vakantiedagen. Het aantal feestdagen te verhogen naar 14 feestdagen.
Het verhogen van het aantal vakantie- en feestdagen voor de medewerkers van LDC en GAW Ter Borre kan zonder financiële meerkost gerealiseerd worden door het reorganiseren van taken en projecten. Er zullen ook geen overuren (kwartaalbasis) gerealiseerd worden.
Het LDC en GAW Ter Borre biedt een specifieke dienstverlening naar een specifieke doelgroep in de gemeente waardoor een hogere beschikbaarheid van het personeel als een voordeel wordt beschouwd door het bestuur. Er wordt in LDC en GAW Ter Borre echter geen 24/7-dienstverlening aangeboden zoals in het WZC Ter Biest. Vandaar dat het bestuur ervoor kiest om de vakantieregeling gelijk te trekken met het voorliggende voorstel voor het WZC Ter Biest (30 vakantiedagen), en de feestdagenregeling gelijkt te trekken met deze van het gemeente- en OCMW-personeel (14 feestdagen).
Het gelijk trekken van het aantal feestdagen voor het personeel van het LDC en GAW Ter Borre heeft als voordeel dat er een interne ongelijkheid en een organisatorische ongelijkheid wordt weggewerkt:
het aantal feestdagen wordt volledig gelijk getrokken binnen de instelling, waardoor alle gevolgen i.v.m. opname verlof op deze feestdagen (cf. sommige personeelsleden waren in de onmogelijkheid om verlof te nemen op 2 november, 26 december of de vrijdag na OHH), en uitbetaling overuren (feestdag of niet) dezelfde zijn voor al het personeel van deze dienst.
doordat de feestdagen worden gelijkgeschakeld met deze van het gemeente- en OCMW-personeel kan ook LDC en GAW Ter Borre volledig aansluiten bij de regeling i.v.m. de collectieve sluitingsdagen.
WZC Ter Biest
Het aantal vakantiedagen voor het personeel van het WZC Ter Biest te verhogen naar 30 vakantiedagen.
voor het personeel dat recht heeft op EL-dagen zal er vanaf de leeftijd van 55 jaar een aftopping gebeuren van het aantal bovenwettelijke dagen (-4 dagen)
voor het personeel dat geen recht heeft op EL-dagen zal er geen aftopping gebeuren van het aantal bovenwettelijke dagen.
Het aantal feestdagen blijft ongewijzigd (11 feestdagen).
Het verhogen van het aantal vakantiedagen met aftopping op 55 jaar voor het personeel met EL-dagen is mogelijk met zeer beperkte financiële impact.
Er is een verschil in vakantie- en feestdagenregeling tussen het WZC Ter Biest en het andere gemeente- en OCMW-personeel gezien de 24/7-dienstverlening en zorgfunctie van de instelling. Bovendien volgt de zorgsector andere sociaal-juridische regelgeving (bv. andere loonschalen (IFIC-loonschalen), eindeloopbaanmaatregelen zoals EL-dagen voor het zorgpersoneel en personeel dat meer dan 200 uren onregelmatige prestaties uitvoert, ...).
De 24/7-dienstverlening en zorgfunctie van het WZC Ter Biest vereisen een andere inzetbaarheid van personeel en verantwoorden een andere vakantie- en feestdagenregeling dan het andere gemeente- en OCMW-personeel.
De vakantieregeling van het WZC Ter Biest en het LDC en GAW Ter Borre worden gelijk getrokken. De feestdagenregeling niet gelet op de 24/7-dienstverlening.
Het administratief personeel van het WZC Ter Biest verhoogt ook naar 30 vakantiedagen. Hier gebeurt geen volledige gelijkschakeling met het andere gemeente- en OCMW-personeel, en dit om al het personeel dat in de zorgsector / dezelfde instelling werkt op eenzelfde manier te behandelen.
Het verhogen van de vakantiedagen in het WZC Ter Biest biedt een betere positie op de arbeidsmarkt voor het aantrekken van personeel (cf. zorgfuncties zijn knelpuntfuncties).
Motivering voor de aftopping op 55 jaar voor personeelsleden die recht hebben op EL-dagen:
Op dat moment ontvangt het personeelslid 36 EL-dagen. De EL-dagen vertegenwoordigen een aanzienlijk volume aan tijd. Door de aftopping van het bovenwettelijk verlof op de leeftijd van 55 jaar wordt de planlast niet verder verzwaard, evenals de druk op de werkvloer en op jongere medewerkers. Door de aftopping kan deze beslissing binnen de budgettaire randvoorwaarden uitgevoerd worden.
Wijzigingen AR:
Artikel |
Wijziging |
Artikel 12 |
Ter verduidelijking '(min. prestatie van 15 minuten)' toegevoegd aan artikel over overuren. Stond reeds bepaald in artikel 73 en ontbrak in artikel 12. |
Artikel 18 |
Schrapping dat technisch personeel uitvoeringsdiensten en medewerkers schoonmaak tenminste een aansluitende periode van twee weken vakantie moeten opnemen. |
Artikel 18 |
Verduidelijking van niet-werkend weekend tijdens vakantieperiode in WZC Ter Biest. |
Artikel 22 |
Toevoeging ontslag dringende reden door weigeren zich te onderwerpen aan een geneeskundige controle door controle- of arbeidsarts zonder geldige reden. Toevoeging dat 'tenzij het bestuur dit niet opportuun acht gelet de specifieke omstandigheden van het dossier', daar er door 2 wettelijke tussenkomsten uitdrukkelijk kan worden afgezien van de hoorplicht in kader van ontslag om dringende redenen (Artikel 24/4, ten derde van het Rechtspositiebesluit van 12 januari 2024, voor wat betreft statutaire personeelsleden. Artikel 2, §2 ten tweede van de Wet van 13 maart 2024 tot motivering van ontslag en kennelijk onredelijk ontslag van contractuele werknemers in de overheidssector). |
Bijlage 2 |
Toevoeging wettelijk verplichte pauzes aan nachtshiften zorgkundigen en verpleegkundigen Ter Biest. In praktijk werd het gegeven van de betaalde pauze reeds toegepast bij de nachtéquipe. |
Bijlage 2 |
Schrapping uurroosters die starten om 5u voor de medewerkers schoonmaak en technisch personeel van de dienst Evenementen en uitbating vrijetijdsinfrastructuur, aangezien dit niet meer in lijn ligt met de noden van de dienst. |
Bijlage 3 |
Toevoeging bepalingen verrekening credit- en debeturen wanneer het personeelslid uit dienst gaat. |
Bijlage 15 |
Toevoeging inzetting vakantiedagen fietslease bij medewerkers met een totaal van 30 jaarlijkse vakantiedagen. Wijziging: medewerkers met 35 vakantiedagen mogen 11 dagen inzetten voor de fietslease (i.p.v. 7 dagen). |
Bijlage 17 |
Wijziging dat telewerk op maandbasis bekeken wordt i.p.v. op weekbasis. Toevoeging dat jaarlijkse vakantie geen invloed heeft op telewerkvergoeding (conform met regelgeving fiscus). In praktijk reeds zo toegepast. |
Wijzigingen RPR:
Artikel |
Wijziging |
Artikel 12 |
Wijziging dat de algemeen directeur de afsluitlijst van de kandidaten zal vaststellen bij een selectieprocedure i.p.v. het schepencollege of vast bureau. Dit om selectieprocedures sneller te laten verlopen. |
Artikel 14 |
Schrapping 'inclusief de psychotechnische onderzoeken'. Deze testen worden ook thuis afgelegd waardoor aanwezigheid van anderen onmogelijk is. |
Artikel 126 |
Toevoeging verwijzing naar de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten die nu ook van toepassing is op statutaire medewerkers bij definitieve ambtsneerlegging. |
Artikel 130 |
Toevoeging bepalingen wet van 13 maart 2024 tot motivering van ontslag en kennelijk onredelijk ontslag van contractuele werknemers in de overheidssector. |
Artikel 162 |
Toevoeging Directeur WZC (Dir1-Dir2) aan de personeelsleden uitgesloten voor toeslagen onregelmatige prestaties. Tot voor kort viel de directeur onder niveau A waardoor deze functie reeds uitgesloten werd voor deze toeslag, maar de loonschaal werd gewijzigd (GR 25/04/2024). |
Artikel 165 |
Ter verduidelijking '(min. prestatie van 15 minuten)' toegevoegd aan artikel over overuren. Stond reeds bepaald in artikel 73 van het arbeidsreglement en ontbrak in artikel 165. |
Artikel 166 |
Ter verduidelijking '(min. prestatie van 15 minuten)' toegevoegd aan artikel over overuren. Stond reeds bepaald in artikel 73 van het arbeidsreglement en ontbrak in artikel 166. |
Artikel 174 |
De ingang van de onregelmatige prestaties zullen ingaan wanneer het personeelslid thuis vertrekt en eindigen bij thuiskomst. In de praktijk wordt dit reeds op deze manier toegepast. |
Artikel 200 |
Wijziging in het aantal vakantiedagen voor de personeelsleden tewerkgesteld in WZC Ter Biest en Ter Borre (VB/2024/381). Artikel treedt in werking op 01/01/2025. |
Artikel 205 |
Wijziging in het aantal feestdagen voor de personeelsleden tewerkgesteld in Ter Borre (VB/2024/381). Artikel treedt in werking op 01/01/2025. Toevoeging inactiviteitsdag aan paragraaf over samenvallen feestdagen ter volledigheid. |
Artikel 217 |
Toevoeging dat uitzonderlijk kan worden afgeweken van deze maximum termijn op basis van beslissing van de algemeen directeur.
In toepassing van het tweede wijzigingsbesluit BVR RPR (Hoofdstuk 4, afdeling 5, artikel 63) werd paragraaf 2 aangepast: Statutaire personeelsleden hebben bij deeltijdse hervatting de keuze of zijn afwezigheid wordt aangerekend op het aantal nog beschikbare ziektekredietdagen of de afwezigheid wordt beschouwd als verlof voor gedeeltelijke werkhervatting. Voor de deeltijdse prestaties ontvangt het personeelslid loon, vermeerderd met 37,5% van het loon dat verschuldigd is voor de prestaties die niet worden geleverd. Dit loon mag nooit minder zijn dan het wachtgeld dat ontvangen wordt bij disponibiliteit. Regeling contractuele personeelsleden uitgeschreven. Artikel treedt in werking op 01/01/2025. |
Artikel 218 |
Bij opname van jaarlijkse vakantie tijdens deeltijdse werkhervatting zal niet langer een volledige dag worden aangerekend. Er zal rekening gehouden worden met de effectieve prestatieregeling. De vakantie-uren die het personeelslid ingevolge van deze pro-rata berekening niet heeft kunnen opnemen, worden uitbetaald in de vorm van een compensatietoelage. Wanneer de deeltijdse hervatting stopt en het personeelslid opnieuw aan de slag gaat volgens zijn oorspronkelijke prestatiebreuk, worden de verlofrechten terug herrekend (principe decemberafrekening). Artikel treedt in werking op 01/01/2025. |
Artikel 230 |
Toevoeging omstandigheidsverlof bij zwangerschapsverlies tot en met 180 kalenderdagen zwangerschap en andere wettelijke aanpassingen rond pleegzorg. |
Artikel 232 |
Verduidelijking verschil onbetaald verlof als recht en als gunst. |
Artikel 234 |
Een lopend onbetaald verlof als gunst kan enkel in onderling akkoord worden stopgezet i.p.v. eerbieding van een termijn van minimum 30 dagen. Op vraag van de vakorganisaties werd volgende passage toegevoegd: Indien er niet tot een onderling akkoord gekomen wordt, zal het personeelslid op de hoogte gebracht worden van de motivatie van het bestuur, binnen een redelijke termijn. |
Artikel 256 |
Deze rechtspositieregeling treedt in werking op 1 september 2024, met uitzondering van artikels 200, 205, 217 en 218 die in werking treden op 1/1/2025. |
Voorzitter Peter PLESSERS licht toe dat dit agendapunt reeds werd behandeld op de gemeenteraad en dat dezelfde stemming zal worden overgenomen rekening houdende met de eventuele verschillen in aanwezigheid.
/
Artikel 1.
Het aantal vakantiedagen voor het personeel van LDC en GAW Ter Borre te verhogen naar 30 vakantiedagen. Het aantal feestdagen te verhogen naar 14 feestdagen.
Het aantal vakantiedagen voor het personeel van WZC Ter Biest te verhogen naar 30 vakantiedagen.
Art. 2.
Het ontwerp arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 1 september 2024.
Art. 3.
Het ontwerp rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 1 september 2024, met uitzondering van artikels 200, 205, 217 en 218 die in werking treden op 1 januari 2025.
Art. 4.
Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om het lidmaatschap bij de algemene vergadering van Smals NV stop te zetten.
Artikel 41 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).
/
Het OCMW maakte gebruik van de dienst "afname veiligheidsconsulent" bij Smals tem. 31 december 2017. Vanaf 2018 sloot het OCMW aan bij VERA en werd een gemeenschappelijke veiligheidsconsulent aangesteld.
Het OCMW is nog steeds lid van de algemene vergadering van Smals en wenst nu zijn lidmaatschap stop te zetten aangezien er geen diensten meer afgenomen worden bij Smals.
Aan het lidmaatschap bij Smals zijn geen kosten verbonden, noch aan het stopzetten ervan.
Het stopzetten van het lidmaatschap kan op eenvoudige wijze door een e-mail te sturen naar het secretariaat van Smals.
Op voorstel van het vast bureau.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om deze stopzetting van het lidmaatschap bij Smals NV goed te keuren.
/
Enig artikel.
Akkoord gaan om het lidmaatschap van OCMW bij de algemene vergadering van Smals NV stop te zetten.
De voorzitter sluit de zitting op 29/08/2024 om 20:34.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Steffie VAN DER AUWERA
waarnemend algemeen directeur
Peter PLESSERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn