Terug
Gepubliceerd op 27/09/2024

Besluit  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

do 29/08/2024 - 19:30

Aanpassing personeelsformatie - WZC Ter Biest - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Steffie VAN DER AUWERA, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
Stef GROSJEAN, Gerlant VAN BERLAER, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt de personeelsformatie van WZC Ter Biest. 

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):

"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.

Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."

De beslissing wordt genomen op grond van:

Algemeen

  • Decreet lokaal bestuur.

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.

 

  • Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 en later gewijzigd.

 

Meerjarenplan 2020-2025

  • Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.

    • AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024

      • ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften

 

Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (DOSSIERSTUK 01).

  • Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 02).

  • Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 03).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 04).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)

  • Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek (DOSSIERSTUK 06).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 08).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020 (DOSSIERSTUK 09).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen (DOSSIERSTUK 10).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties (DOSSIERSTUK 11).

  • Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 (DOSSIERSTUK 12).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 13).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 14).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020 (DOSSIERSTUK 15).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing (DOSSIERSTUK 16).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing (DOSSIERSTUK 17).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 18).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing (DOSSIERSTUK 19).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 20).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing (DOSSIERSTUK 21).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 - Personeelsformatie - Diverse diensten - Aanpassing (DOSSIERSTUK 29).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 - Personeelsformatie - dienst Burgerzaken, dienst Groen en Openbare Reinheid en dienst Gebouwen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 30).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2024 - Personeelsformatie - Sociaal Huis - Aanpassing (DOSSIERSTUK 31). 

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2024 - Personeelsformatie - WZC Ter Biest, loonschaal directeur - dienst Aankoop en Facility - aanpassing (DOSSIERSTUK 32). 


In verband met de syndicale overlegcomités

Het syndicaal statuut:

  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

  • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

 

In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 17 juni 2024 - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 01).

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Protocol vakorganisaties - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest (Bijlage 02):

  • ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.

  • ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord. 

  • VSOA Lokale en Regionale Besturen: /

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

In het kader van de volgende beleidsdoelstelling en actie uit het MJP 2020-2025 worden het organogram en de personeelsformatie op regelmatige tijdstippen bijgestuurd.

Beleidsdoelstelling 1:

Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers:

AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024: 

ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften.


WZC Ter Biest

De huidige personeelsformatie van het WZC Ter Biest is als volgt:

Voorzien

Functietitel

Schaal

#vte

gemeente

#vte

OCMW

Totaal

Directeur

Dir1-Dir 2

0,00

1,00

1,00

Stafmedewerker

B4-B5

0,00

1,00

1,00

Hoofdverpleegkundige ROB/RVT

IFIC 17

0,00

2,00

2,00

Medewerker sociale dienst (maatschappelijk werker)

IFIC 14

0,00

0,50

0,50

Referentiepersoon dementie

IFIC 16

0,00

0,50

0,50

Begeleider wonen en leven

B1-B3 / IFIC 12

0,00

1,50

1,50

Medewerker reactivering

IFIC 14

0,00

1,00

1,00

Medewerker kine / ergo / logo

IFIC 14 / IFIC 15 / A1a-A3a

0,00

2,90

2,90

Administratief medewerker

C1-C3

0,00

2,50

2,50

Onthaalmedewerker

C1-C3

0,00

0,50

0,50

Verantwoordelijke poets en technisch onderhoud

C1-C3

0,00

1,00

1,00

Verpleegkundige

IFIC 14 / IFIC 14B / C3-C4 / Bv1-Bv3

0,00

11,50

11,50

Zorgkundige

IFIC 11 / C1-C2

0,00

19,30

19,30

Chef-kok

IFIC 14

0,00

1,00

1,00

Kok

C1-C3

0,00

2,00

2,00

Medewerker keuken

IFIC 4

0,00

2,50

2,50

Logistiek medewerker

C1-C2

0,00

0,80

0,80

Medewerker technisch onderhoud

IFIC 10 / IFIC 12

0,00

1,60

1,60

Polyvalent medewerker

IFIC 4 / IFIC 5

0,00

0,50

0,50

Medewerker schoonmaak

IFIC 4

0,00

7,00

7,00

TOTAAL

 

 

 

60,60

 

Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van het WZC Ter Biest als volgt aan te passen:

  • uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van het OCMW met:

    • 1,00 vte verpleegkundige (IFIC 14 / IFIC 14B)

    • 1,50 vte zorgkundige (IFIC 11)

    • 1,00 vte medewerker schoonmaak (IFIC 4)

 

Motivering:

  • Het is noodzakelijk de formatie aan te vullen om de effectieve prestaties op de werkvloer te verhogen.

    De effectieve prestaties is het netto VTE dat aanwezig is op de werkvloer na aftrek van:

    • afwezigheden (jaarlijkse vakantie, ADV, ziekte, thematische verloven, ...)

    • arbeidstijd die nodig is voor het volgen van vorming, vergaderingen, ...

  • Uit de calculatie van Probis d.d. 7 september 2023 ivm bruto / netto VTE in WZC Ter Biest blijkt dat:

    Voor de integratie gemeente / OCMW werd er beslist om "buiten formatie" aan te werven voor het opvangen van korte afwezigheden.

    • Bruto VTE tov netto VTE = 0,71
      • Dit betekent dat voor WZC Ter Biest gemiddeld gezien 1 VTE zo’n 0,71 VTE effectief beschikbaar is voor planning, na correctie voor afwezigheden.
    • Het ging toen over het aantal functies waarmee de formatie nu zou worden uitgebreid.

    • Deze functies mochten ingevuld worden met contacten onbepaalde tijd (cf. knelpuntberoepen).

    • Het ging over de volgende afwezigheden: ziekte, arbeidsongeval, omstandigheidsverlof, kortdurend ouderschapsverlof, ADV-dagen, ...

  • Overzicht van deze korte afwezigheden (zie hieronder):

    • Samengevat kan gesteld worden dat in 2023 de volgende impact was op de werkvloer o.v. korte afwezigheden:

      • zorg (verpleeg- en zorgkundigen): 5,05 vte

      • onderhoud: 0,93 vte

Overzicht korte afwezigheden Ter Biest

 

(ziekte, arbeidsongeval, omstandigheidsverlof, korte periodes ouderschapsverlof,…)

 

 

 

 

 

 

Zorg

 

Onderhoud

 

 

 

 

 

 

2021

1.446

 

177

 

2022

889

 

164

 

2023

690

 

124

 

 

 

 

 

 

cijfers uitgedrukt in dagen

 

 

 

Overzicht EL-dagen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zorg

 

Onderhoud

 

 

 

 

 

 

2021

4.060,83

 

944

 

2022

3.990,53

 

900

 

2023

3.753,02

 

705,1

 

 

 

 

 

 

cijfers uitgedrukt in uren

 

 

  • Het tekort bij het onderhoudspersoneel blijkt ook uit de opbouw van overuren van dit personeel.

 

Deze afwezigheden worden nu opgevangen als volgt:

  • aanwervingen "boven formatie"
  • inschakelen van uitzendarbeid
Het budget voor uitzendarbeid in 2023 was € 52.311,57

 

Momenteel zijn de volgende functies aangeworven "boven formatie":

  • 1,50 vte zorgkundigen

 

Bijgevolg is de financiële impact van deze formatiewijziging beperkt tot de bruto jaarkost werkgever van:

  • 1,00 vte verpleegkundige (IFIC 14 / IFIC 14B)
  • 1,00 vte medewerker schoonmaak (IFIC 4)

De kostprijs voor uitzendarbeid zal verminderen doordat er meer afwezigheden "in huis" kunnen opgevangen worden.

De uitzendarbeid zal niet stopgezet worden aangezien onvoorziene omstandigheden moeten kunnen opgevangen worden en aangezien uit de cijfers blijkt dat er een tekort is van 5,05 vte zorgpersoneel (verpleeg- en zorgkundigen) o.v. korte afwezigheden. Er worden nu 2,50 vte bijkomend voorzien in de personeelsformatie. Om het huidige kwaliteitsniveau te behouden dient de mogelijkheid voor uitzendarbeid dus behouden te blijven. Gezien het knelpuntberoep betreft is uitzendarbeid eveneens noodzakelijk omdat het geen evidentie is om alle functies (vooral verpleegkundige) zelf ingevuld te krijgen.

 

Voorzitter Peter PLESSERS licht toe dat dit punt eveneens behandeld werd op de gemeenteraad en dat dezelfde stemming overgenomen zal worden.

Bijkomende info:

De financiële impact zal verwerkt worden in het meerjarenplan:

  • vermindering van het budget voor uitzendarbeid
  • voorzien van de loonkost voor deze functies in het MJP
 
Gezien de volgende functies aangeworven zijn "boven formatie":
  • 1,50 vte zorgkundigen

 is de financiële impact van deze formatiewijziging beperkt tot de bruto jaarkost werkgever van:

  • 1,00 vte verpleegkundige (IFIC 14 / IFIC 14B)
  • 1,00 vte medewerker schoonmaak (IFIC 4)
 
Het gaat over een gemiddelde bruto jaarkost werkgever van:
Schaal Brutojaarkost werkgever
(12 jaar anciënniteit)
 
IFIC 14 / IFIC 14B € 81 261,25 / € 74 111,52 verpleegkundige bachelor / verpleegkundige graduaat
IFIC 4 € 51.111,25  

Het budget voor uitzendarbeid in 2023 was € 52.311,57.

Het is te verwachten dat de kostprijs voor uitzendarbeid zal verminderen doordat er meer afwezigheden "in huis" kunnen opgevangen worden.

De uitzendarbeid zal niet stopgezet worden aangezien onvoorziene omstandigheden moeten kunnen opgevangen worden en aangezien uit de cijfers blijkt dat er een tekort is van 5,05 vte zorgpersoneel (verpleeg- en zorgkundigen) o.v. korte afwezigheden. Er worden nu 2,50 vte bijkomend voorzien in de personeelsformatie.

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Steffie VAN DER AUWERA
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Enig artikel.

De personeelsformatie als volgt te wijzigen:

WZC Ter Biest

  • Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van het OCMW met:
    • 1,00 vte verpleegkundige (IFIC 14 / IFIC 14B)
    • 1,50 vte zorgkundige (IFIC 11)
    • 1,00 vte medewerker schoonmaak (IFIC 4)
De toekomstige personeelsformatie van het WZC Ter Biest is dan als volgt:
Voorzien
Functietitel Schaal #vte
gemeente
#vte
OCMW
Totaal
Directeur Dir1-Dir 2 0,00 1,00 1,00
Stafmedewerker B4-B5 0,00 1,00 1,00
Hoofdverpleegkundige ROB/RVT IFIC 17 0,00 2,00 2,00
Medewerker sociale dienst (maatschappelijk werker) IFIC 14 0,00 0,50 0,50
Referentiepersoon dementie IFIC 16 0,00 0,50 0,50
Begeleider wonen en leven B1-B3 / IFIC 12 0,00 1,50 1,50
Medewerker reactivering IFIC 14 0,00 1,00 1,00
Medewerker kine / ergo / logo IFIC 14 / IFIC 15 / A1a-A3a 0,00 2,90 2,90
Administratief medewerker C1-C3 0,00 2,50 2,50
Onthaalmedewerker C1-C3 0,00 0,50 0,50
Verantwoordelijke poets en technisch onderhoud C1-C3 0,00 1,00 1,00
Verpleegkundige IFIC 14 / IFIC 14B / C3-C4 / Bv1-Bv3 0,00 12,50 12,50
Zorgkundige IFIC 11 / C1-C2 0,00 20,80 20,80
Chef-kok IFIC 14 0,00 1,00 1,00
Kok C1-C3 0,00 2,00 2,00
Medewerker keuken IFIC 4 0,00 2,50 2,50
Logistiek medewerker C1-C2 0,00 0,80 0,80
Medewerker technisch onderhoud IFIC 10 / IFIC 12 0,00 1,60 1,60
Polyvalent medewerker IFIC 4 / IFIC 5 0,00 0,50 0,50
Medewerker schoonmaak IFIC 4 0,00 8,00 8,00
TOTAAL       64,10