Terug
Gepubliceerd op 16/07/2024

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 15/07/2024 - 13:00

Politieverordening inzake het instellen van verkeersmaatregelen voor de 'TriTime1880 Triatlon' op zondag 21 juli 2024

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Steffie VAN DER AUWERA, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt de politieverordening inzake het instellen van verkeersmaatregelen voor de 'TriTime1880 Triatlon' goed. Op zondag 21 juli 2024 zal de TriTime1880 Triatlon doorgaan. Om dit evenement vlot en veilig te laten verlopen dienen er enkele verkeersmaatregelen ingesteld te worden. 

Dit signalisatieplan is opgesteld in functie van het invoeren van een volledig afgesloten parcours omwille van de veiligheid van de deelnemers en de bewoners op het parcours

Het parcours op ons grondgebied behelst:

  • Westvaartdijk (deel tussen de grot en Kerkstraat);
  • Kerkstraat (deel tussen de Westvaartdijk en Warandestraat);
  • Warandestraat;
  • Driesstraat;
  • Voordestraat.

Borden verbod parkeren en stilstaan E3 met opschrift ‘Op 21/07/2024 vanaf 12 u tot 18 u’ langs beide zijden van de rijbaan:

  • Westvaartdijk ter hoogte van de parking aan de Grot;
  • Westvaartdijk (deel tussen de grot en Kerkstraat);
  • Kerkstraat (deel tussen de Westvaartdijk en Warandestraat);
  • Warandestraat;
  • Driesstraat;
  • Voordestraat;
  • Westvaartdijk (deel tussen Kerkstraat en Dijkstraat);
  • Dijkstraat.

Nadar met C3

  • Westvaartdijk (ter hoogte van de dreef aan de Grot);
  • kruispunt Westvaartdijk – Kerkstraat + voldoende elementen om de verbinding te maken tussen de brug en het huisnummer 262 van de Kerkstraat);
  • kruispunt Warandestraat – Kerkstraat + 4 elementen;
  • kruispunt naar zuiveringsstation – Warandestraat + 1 element;
  • Kruispunt Baron René Lundenlaan – Warandestraat + 2 elementen;
  • Kruispunt Langstraatje - Warandestraat;
  • Kruispunt Klein Warandestraat – Warandestraat;
  • Uitrit Manege – Warandestraat;
  • Kruispunt Driesstraat – Klein Warandestraat + 3 elementen;
  • Uitrit Parking Manege – Driesstraat;
  • Kruispunt Driesbosweg – Driesstraat;
  • Voetweg tussen huisnummers 46 en 48 Driesstraat – Driesstraat;
  • Kruispunt Hof ter Wilderlaan – Driesstraat;
  • Kruispunt Driesstraat – Voordestraat + voldoende elementen om bocht te maken tussen huisnummer 142 van de Driesstraat en huisnummer 1 van de Voordestraat.

Nadar met C3 + bord GIV + F45 + F41 (omleiding rechts) + F39 (ZEMST en KAPELLE O/D BOS):

  • Kruispunt Kerkstraat – Benedestraat.

Zowel  F41 (omleiding rechts als links) + F39 (ZEMST en KAPELLE O/D BOS):

  • Kruispunt Dijkstraat – Benedestraat.

Afdekken C1

  • Kruispunt Westvaartdijk – Dijkstraat.

Afdekken F19 + C21

  • Kruispunt Westvaartdijk – Kerkstaat.

Afdekken F45

  • Kruispunt Dijkstraat – Benedestraat.

Bord C1 (om fietsers te verhinderen het jaagpad op te rijden richting Kapelle op den Bos)

  • Begin van het jaagpad aan de Grot.

Wegnemen 2 paaltjes (om bewoners Baron René Lundelaan ontsluiting te geven)

  • Kruispunt Meiskensbeekstraat – Baron René Lundellaan.

Nadar C3 + bord GIV + F45

  • Kruispunt Hof ter Wilderlaan – Beekveldweg.

Nadar C3 + bord GIV + F45L + F41 (omleiding links) + F39 (NIEUWENRODE)

  • Kruispunt Molenstraat – Spekveld.

F41 (omleiding rechts) + F39 (NIEUWENRODE)

  • Kruispunt Zijpstraat – Spekveld.

Nadar C3 + bord GIV + F45R + F41 (omleiding rechts) + F39 (HUMBEEK)

  • Kruispunt Nieuwenroodsesteenweg – Zijpstraat.

F41 (omleiding links) + F39 (HUMBEEK)

  • Kruispunt Spekveld – Zijpstraat.

F41 (omleiding rechts) + F39 (HUMBEEK)

  • Kruispunt Molenstraat – Spekveld.

Borden B19 en B21:

  • T.h.v. versmalling Westvaartdijk aan de brug (B19 kant brug).
De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De aanvraag per e-mail van 3 juli 2024 van de lokale politie Grimbergen voor het opstellen van een politieverordening voor de TriTime1880 Triatlon.

 

  • Artikel 286, §1 DLB:

De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente:1° de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester.

  • Artikel 287 DLB:

De bekendmaking van de lijst van de besluiten, vermeld in artikel 285, en van de besluiten, vermeld in artikel 286, gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.

Voor de besluiten, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en 286, § 2, 1° en 2°, bevat de bekendmaking ook de datum waarop ze zijn aangenomen.

De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten die op de lijst zijn vermeld, en vermeldt ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid, vermeld in artikel 326. Als de toezichthoudende overheid een besluit heeft vernietigd, wordt ook van die vernietiging melding gemaakt.

  • Artikel 288 DLB:

De reglementen en verordeningen, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en de reglementen, vermeld in artikel 286, § 2, 1° en 2°, treden in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.

De bekendmaking en de datum van bekendmaking van de reglementen en de verordeningen, vermeld in het eerste lid, moeten blijken uit de aantekening in een register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Gunstig advies van de politie in bijlage.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Op zondag 21 juli 2024 zal de TriTime1880 Triatlon doorgaan. Om dit evenement vlot en veilig te laten verlopen dienen er enkele verkeersmaatregelen ingesteld te worden. 

De aanvraag en het signalisatieplan bevinden zich in bijlage.

 

Aan het schepencollege wordt gevraagd akkoord te gaan met het signalisatieplan waarbij:

Dit signalisatieplan is opgesteld in functie van het invoeren van een volledig afgesloten parcours omwille van de veiligheid van de deelnemers en de bewoners op het parcours

Het parcours op ons grondgebied behelst:

  • Westvaartdijk (deel tussen de grot en Kerkstraat);
  • Kerkstraat (deel tussen de Westvaartdijk en Warandestraat);
  • Warandestraat;
  • Driesstraat;
  • Voordestraat.

Borden verbod parkeren en stilstaan E3 met opschrift ‘Op 21/07/2024 vanaf 12 u tot 18 u’ langs beide zijden van de rijbaan:

  • Westvaartdijk ter hoogte van de parking aan de Grot;
  • Westvaartdijk (deel tussen de grot en Kerkstraat);
  • Kerkstraat (deel tussen de Westvaartdijk en Warandestraat);
  • Warandestraat;
  • Driesstraat;
  • Voordestraat;
  • Westvaartdijk (deel tussen Kerkstraat en Dijkstraat);
  • Dijkstraat.

Nadar met C3

  • Westvaartdijk (ter hoogte van de dreef aan de Grot);
  • kruispunt Westvaartdijk – Kerkstraat + voldoende elementen om de verbinding te maken tussen de brug en het huisnummer 262 van de Kerkstraat);
  • kruispunt Warandestraat – Kerkstraat + 4 elementen;
  • kruispunt naar zuiveringsstation – Warandestraat + 1 element;
  • Kruispunt Baron René Lundenlaan – Warandestraat + 2 elementen;
  • Kruispunt Langstraatje - Warandestraat;
  • Kruispunt Klein Warandestraat – Warandestraat;
  • Uitrit Manege – Warandestraat;
  • Kruispunt Driesstraat – Klein Warandestraat + 3 elementen;
  • Uitrit Parking Manege – Driesstraat;
  • Kruispunt Driesbosweg – Driesstraat;
  • Voetweg tussen huisnummers 46 en 48 Driesstraat – Driesstraat;
  • Kruispunt Hof ter Wilderlaan – Driesstraat;
  • Kruispunt Driesstraat – Voordestraat + voldoende elementen om bocht te maken tussen huisnummer 142 van de Driesstraat en huisnummer 1 van de Voordestraat.

Nadar met C3 + bord GIV + F45 + F41 (omleiding rechts) + F39 (ZEMST en KAPELLE O/D BOS):

  • Kruispunt Kerkstraat – Benedestraat.

Zowel  F41 (omleiding rechts als links) + F39 (ZEMST en KAPELLE O/D BOS):

  • Kruispunt Dijkstraat – Benedestraat.

Afdekken C1

  • Kruispunt Westvaartdijk – Dijkstraat.

Afdekken F19 + C21

  • Kruispunt Westvaartdijk – Kerkstaat.

Afdekken F45

  • Kruispunt Dijkstraat – Benedestraat.

Bord C1 (om fietsers te verhinderen het jaagpad op te rijden richting Kapelle op den Bos)

  • Begin van het jaagpad aan de Grot.

Wegnemen 2 paaltjes (om bewoners Baron René Lundelaan ontsluiting te geven)

  • Kruispunt Meiskensbeekstraat – Baron René Lundellaan.

Nadar C3 + bord GIV + F45

  • Kruispunt Hof ter Wilderlaan – Beekveldweg.

Nadar C3 + bord GIV + F45L + F41 (omleiding links) + F39 (NIEUWENRODE)

  • Kruispunt Molenstraat – Spekveld.

F41 (omleiding rechts) + F39 (NIEUWENRODE)

  • Kruispunt Zijpstraat – Spekveld.

Nadar C3 + bord GIV + F45R + F41 (omleiding rechts) + F39 (HUMBEEK)

  • Kruispunt Nieuwenroodsesteenweg – Zijpstraat.

F41 (omleiding links) + F39 (HUMBEEK)

  • Kruispunt Spekveld – Zijpstraat.

F41 (omleiding rechts) + F39 (HUMBEEK)

  • Kruispunt Molenstraat – Spekveld.

Borden B19 en B21:

  • T.h.v. versmalling Westvaartdijk aan de brug (B19 kant brug).
Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Akkoord te gaan met het signalisatieplan waarbij:

Dit signalisatieplan is opgesteld in functie van het invoeren van een volledig afgesloten parcours omwille van de veiligheid van de deelnemers en de bewoners op het parcours

Het parcours op ons grondgebied behelst:

  • Westvaartdijk (deel tussen de grot en Kerkstraat);
  • Kerkstraat (deel tussen de Westvaartdijk en Warandestraat);
  • Warandestraat;
  • Driesstraat;
  • Voordestraat.

Borden verbod parkeren en stilstaan E3 met opschrift ‘Op 21/07/2024 vanaf 12 u tot 18 u’ langs beide zijden van de rijbaan:

  • Westvaartdijk ter hoogte van de parking aan de Grot;
  • Westvaartdijk (deel tussen de grot en Kerkstraat);
  • Kerkstraat (deel tussen de Westvaartdijk en Warandestraat);
  • Warandestraat;
  • Driesstraat;
  • Voordestraat;
  • Westvaartdijk (deel tussen Kerkstraat en Dijkstraat);
  • Dijkstraat.

Nadar met C3

  • Westvaartdijk (ter hoogte van de dreef aan de Grot);
  • kruispunt Westvaartdijk – Kerkstraat + voldoende elementen om de verbinding te maken tussen de brug en het huisnummer 262 van de Kerkstraat);
  • kruispunt Warandestraat – Kerkstraat + 4 elementen;
  • kruispunt naar zuiveringsstation – Warandestraat + 1 element;
  • Kruispunt Baron René Lundenlaan – Warandestraat + 2 elementen;
  • Kruispunt Langstraatje - Warandestraat;
  • Kruispunt Klein Warandestraat – Warandestraat;
  • Uitrit Manege – Warandestraat;
  • Kruispunt Driesstraat – Klein Warandestraat + 3 elementen;
  • Uitrit Parking Manege – Driesstraat;
  • Kruispunt Driesbosweg – Driesstraat;
  • Voetweg tussen huisnummers 46 en 48 Driesstraat – Driesstraat;
  • Kruispunt Hof ter Wilderlaan – Driesstraat;
  • Kruispunt Driesstraat – Voordestraat + voldoende elementen om bocht te maken tussen huisnummer 142 van de Driesstraat en huisnummer 1 van de Voordestraat.

Nadar met C3 + bord GIV + F45 + F41 (omleiding rechts) + F39 (ZEMST en KAPELLE O/D BOS):

  • Kruispunt Kerkstraat – Benedestraat.

Zowel  F41 (omleiding rechts als links) + F39 (ZEMST en KAPELLE O/D BOS):

  • Kruispunt Dijkstraat – Benedestraat.

Afdekken C1

  • Kruispunt Westvaartdijk – Dijkstraat.

Afdekken F19 + C21

  • Kruispunt Westvaartdijk – Kerkstaat.

Afdekken F45

  • Kruispunt Dijkstraat – Benedestraat.

Bord C1 (om fietsers te verhinderen het jaagpad op te rijden richting Kapelle op den Bos)

  • Begin van het jaagpad aan de Grot.

Wegnemen 2 paaltjes (om bewoners Baron René Lundelaan ontsluiting te geven)

  • Kruispunt Meiskensbeekstraat – Baron René Lundellaan.

Nadar C3 + bord GIV + F45

  • Kruispunt Hof ter Wilderlaan – Beekveldweg.

Nadar C3 + bord GIV + F45L + F41 (omleiding links) + F39 (NIEUWENRODE)

  • Kruispunt Molenstraat – Spekveld.

F41 (omleiding rechts) + F39 (NIEUWENRODE)

  • Kruispunt Zijpstraat – Spekveld.

Nadar C3 + bord GIV + F45R + F41 (omleiding rechts) + F39 (HUMBEEK)

  • Kruispunt Nieuwenroodsesteenweg – Zijpstraat.

F41 (omleiding links) + F39 (HUMBEEK)

  • Kruispunt Spekveld – Zijpstraat.

F41 (omleiding rechts) + F39 (HUMBEEK)

  • Kruispunt Molenstraat – Spekveld.

Borden B19 en B21:

  • T.h.v. versmalling Westvaartdijk aan de brug (B19 kant brug).

 

Art. 2.

De in artikel 1 vermelde maatregelen zijn van kracht op zondag 21 juli 2024.

 

Art. 3.

De aannemer dient een veilige zone te voorzien voor de zwakke weggebruiker.

 

Art. 4.

De passende verkeerstekens zullen worden aangebracht om de bepalingen inzake verkeer ter kennis te brengen van de weggebruikers door de vergunninghouder.
De signalisatie moet in het Nederlands zijn.

 

Art. 5.

De dienst Vergunningen verwittigt de hulpdiensten en De Lijn.

 

Art. 6.

Overtredingen van huidig besluit zullen met politiestraffen of administratieve boeten worden bestraft.

 

Art. 7.

Dit besluit treedt in werking de dag dat het wordt bekendgemaakt.

 

Art. 8.

De bekendmaking zal gebeuren via de webtoepassing van de gemeente conform artikels 286, §1, 1°, 287 en 288 DLB.

 

Art. 9.

Deze aanvraag valt onder het gemeentelijk belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein waarin een vrijstelling werd voorzien voor “het gebruik van het openbaar domein voor activiteiten in samenwerking met het gemeentebestuur”.