De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt de personeelsformatie van de dienst Wegen en Water, de dienst Gebouwen, de dienst ICT en het Sociaal Huis.
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2025.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Vorige besluit i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2025 - Wijziging personeelsformatie dienst ICT en bibliotheek - Goedkeuring (DOSSIERSTUK 36).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Protocol vakorganisaties - wijziging personeelsformatie dienst Wegen en Water en dienst Gebouwen (wijziging 1)(BIJLAGE 06)
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
Protocol vakorganisaties - wijziging personeelsformatie Sociaal Huis (BIJLAGE 07)
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord, met volgende bemerking: wij zijn blij met de bijkomende tewerkstelling, maar betreuren het dat de statutaire functies op uitdovend gezet worden en vervangen door contractuele.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord, met volgende bemerking: wij betreuren dat de statutaire functies uitdovend zijn.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
Protocol vakorganisaties - wijziging personeelsformatie dienst ICT (BIJLAGE 08)
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord, met volgende bemerking: wij blijven ijveren voor statutaire tewerkstelling.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
Protocol vakorganisatie - wijziging personeelsformatie dienst Gebouwen (wijziging 2) (BIJLAGE 09)
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord, met volgende bemerking: wij zijn blij met bijkomende tewerkstelling, maar blijven ijveren voor statutaire functies in plaats van contractuelen.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord, met volgende bemerking: we betreuren dat de statutaire functies uitdovend zijn.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van de diensten Wegen en Water, Gebouwen, ICT en het Sociaal huis te wijzigen.
Dienst Wegen en Water
Om de functie van technisch hoofdmedewerker (C4-C5) aantrekkelijker te maken voor potentiële kandidaten, wordt voorgesteld om de functietitel aan te passen naar werftoezichter (C4-C5), aangezien dit een gangbare term is en met oog op een beter begrip van de functie-inhoud.
De toekomstige formatie van de dienst Wegen en Water is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd wegen en water |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Expert wegen en water (uitdovend) |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Projectleider wegenbouw |
A1a-A3a |
3,00 |
|
3,00 |
Junior projectleider wegenbouw |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Werftoezichter |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
Coördinator wegen en water |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
Meewerkend ploegverantwoordelijke wegen en water |
D4-D5 |
2,00 |
|
2,00 |
Vakman wegen en water |
D1-D3 |
16,00 |
|
16,00 |
TOTAAL |
|
|
|
28,00 |
Deze formatiewijziging heeft geen budgettaire impact.
Dienst Gebouwen (wijziging 1)
In de personeelsformatie van de dienst Gebouwen zijn 15 vte vakman (D1-D3) voorzien. In praktijk voeren 2 vte de functie van vakman-elektricien (D1-D3) uit.
Er wordt voorgesteld om de personeelsformatie hieraan aan te passen, en een aparte functiebeschrijving te voorzien voor deze functie gelet op de specifieke verantwoordelijkheden en doelstellingen.
De salarisschaal van deze functie zal niet wijzigen.
Op deze manier is de personeelsformatie beter in overeenstemming met de realiteit op de werkvloer.
De huidige personeelsformatie van de dienst Gebouwen is als volgt:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd gebouwen | A4a-A4b | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Projectleider gebouwen | A1a-A2a | 6,00 | 0,00 | 6,00 |
Deskundige energie | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Technisch hoofdmedewerker gebouwen | C4-C5 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Coördinator dienst Gebouwen | C4-C5 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Meewerkend ploegverantwoordelijke - dienst Gebouwen | D4-D5 | 4,00 | 0,00 | 4,00 |
Vakman | D1-D3 | 15,00 | 0,00 | 15,00 |
Vakman-conciërge | D1-D3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
TOTAAL | 33,00 |
De aangepaste personeelsformatie van de dienst Gebouwen zal dan als volgt zijn:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd gebouwen | A4a-A4b | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Projectleider gebouwen | A1a-A2a | 6,00 | 0,00 | 6,00 |
Deskundige energie | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Technisch hoofdmedewerker gebouwen | C4-C5 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Coördinator dienst Gebouwen | C4-C5 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Meewerkend ploegverantwoordelijke - dienst Gebouwen | D4-D5 | 4,00 | 0,00 | 4,00 |
Vakman | D1-D3 | 13,00 | 0,00 | 13,00 |
Vakman-elektricien | D1-D3 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Vakman-conciërge | D1-D3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
TOTAAL | 33,00 |
Deze formatiewijziging heeft geen budgettaire gevolgen gezien de invulling van deze functies voorzien is in het MJP.
Formatietechnisch betekent deze wijziging:
Dienst Gebouwen (wijziging 2)
Met het oog op:
werd door het afdelingshoofd Gebouwen / Facility een voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie uitgewerkt.
Zie patrimoniumplan (BIJLAGE 10) (kennisname door de gemeenteraad in zitting van 27 juni 2024).
De toekomstige personeelsformatie van de dienst Gebouwen zal dan als volgt zijn:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd gebouwen | A4a-A4b | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Projectleider gebouwen (1 vte wordt geblokkeerd tot uitdoving functie technisch hoofdmedewerker (C4-C5) - cel Bouwprojecten en investeringen) |
A1a-A2a | 7,00 | 0,00 | 7,00 |
Deskundige energie | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Gebouwbeheerder | C4-C5 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
Technisch hoofdmedewerker gebouwen (Uitdovende functie - 1 vte technisch hoofdmedewerker (C4-C5) - cel Bouwprojecten en investeringen is uitdovend en zal geschrapt worden na uitdoving) |
C4-C5 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Coördinator dienst Gebouwen | C4-C5 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Meewerkend ploegverantwoordelijke - dienst Gebouwen | D4-D5 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Vakman | D1-D3 | 10,00 | 0,00 | 10,00 |
Vakman-elektricien | D1-D3 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Vakman-conciërge | D1-D3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
TOTAAL | 30,00 |
Dienst ICT
Op 23 januari 2025 besliste de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn de personeelsformatie van de dienst ICT te wijzigen. De wijziging regulariseerde van de feitelijke situatie en zorgde niet voor bijkomend personeel. Er blijven echter signalen komen van medewerkers van de ICT-dienst over te hoge werkdruk, vertraging van projecten en ICT-dienstverlening, risico's op fouten. Er wordt voorgesteld om de formatie van de dienst ICT te wijziging om volgende redenen:
Sociaal huis
De huidige verantwoordelijke administratie (C4-C5), gaat met pensioen op 1 mei 2025. Haar takenpakket is zeer uitgebreid en financieel/technisch complex, met een grote financiële verantwoordelijkheid.
Het takenpakket omvat o.m.:
Financiële verantwoordelijkheid (kerncijfers 2024):
|
2024 |
Totaal uitbetaald aan leefloon, EQ LL + aanv steun Energiefonds, incl. uitgaven art 60 §7 |
€ 4.169.498,77
|
Totaal ontvangen aan subsidies POD inclusief art 60 §7 |
€ 3.462.573,92
|
De verantwoordelijke administratie stuurt ook het team administratie (3,5 VTE) rechtstreeks aan, en is ook applicatieverantwoordelijke voor de specifieke toepassingssoftware van het Sociaal Huis.
De net afgeronde selectieprocedure voor de vervanging van de verantwoordelijke administratie leverde geen geslaagde kandidaten op.
Op basis van de resultaten van de selectieprocedure en een nieuwe weging van de functie blijkt dat de loonschaal C4-C5, en de profielen die we daarmee aantrekken, niet in verhouding staat tot het takenpakket en de daarbij horende verantwoordelijkheden.
Zie referentiekader loonschalen (Probis):
|
Verantwoordelijkheid |
Span of control |
Kennis en kunde |
Sociale vaardigheden |
||||
Complexiteit van de uitgevoerde taken |
Rotatiemogelijkheden in de organisatie |
Resultaat en invloed van het werk |
Budget verantwoordelijkheid |
|
Diplomavereiste |
Kennisvereisten |
|
|
C4-C5 |
Kan zelfstandig administratieve taken met gemiddelde complexiteit uitvoeren en kan collega’s of medewerkers begeleiden in het uitvoeren van deze taken |
Multi-inzetbaar voor diverse operationele taken binnen een dienst maar bezit een specifieke kennis over één of meerdere materies |
Kan autonoom werken aan taken die beperkte risico’s inhouden, draagt eindverantwoordelijkheid voor bepaalde dienstverlening, heeft planmatige vaardigheden |
Kan instaan voor correct beheer van subsidies of budgetten verbonden aan een specifiek thema of project of (desgevallend) van de dienst. |
kan administratieve processen sturen en team aansturen of leiding geven aan een operationele dienst. Kan een sturende en / of leidinggevende rol opnemen. |
Hoger secundair onderwijs |
Heeft grondige functiespecifieke kennis |
Communicatief, werkt constructief mee in het team, kan kennis overdragen, is proactief in het uitvoeren van operationele taken en vertoont flexibiliteit bij de uitvoering van de taken en opdrachten |
B4-B5 |
Kan zelfstandig complexe taken uitvoeren en kennis overbrengen, kan beleid mee helpen vormgeven op dienstniveau en is desgevallend in staat collega’s of medewerkers te begeleiden in het uitvoeren van deze taken |
aangeworven voor een specifiek, complex en/of leidinggevend takenpakket |
Kan autonoom werken aan taken die fundamenteel zijn voor de werking van de dienst – focus van het takenpakket zijn complexe beleidsmatige en / of leidinggevende / coördinerende taken |
Kan instaan voor correct beheer van subsidies of budgetten verbonden aan een specifiek thema of project of (desgevallend) van de dienst. |
Kan een sturende rol aannemen t.a.v. een team of i.k.v. (organisatiebrede) trajecten, kan eventueel hiërarchisch leidinggeven aan een team |
Bachelordiploma of gelijkwaardig door ervaring of capaciteitstest |
Heeft diepgaande operationele expertise binnen zijn domein, heeft grondige kennis van wetgeving met betrekking tot functie en organisatie. De kennis van de functie is meestal opgebouwd vanuit operationele ervaring |
Communicatief, bevordert de samenwerking in het team, kan een team leiden en coachen en de werkzaamheden ervan plannen, onderneemt proactief stappen om de werking van de dienst te versterken en de acties ervan actief op te volgen, bekijkt de werkwijze kritisch en past deze aan indien nodig |
Om de functie van verantwoordelijke administratie aantrekkelijker te maken voor potentiële kandidaten, wordt gevraagd om de functietitel aan te passen naar coördinator administratie en om de loonschaal te verhogen naar B4-B5.
De huidige personeelsformatie van de administratieve cel die verantwoordelijke administratie (C4-C5) aanstuurt is als volgt:
Functietitel | Loonschaal | # VTE OCMW |
Verantwoordelijke administratie | C4-C5 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 0,5 |
De nieuwe personeelsformatie zal dan als volgt zijn:
Functietitel | Loonschaal | # VTE OCMW |
Coördinator administratie | B4-B5 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 0,5 |
Formatietechnisch betekent deze wijziging:
Financiële impact:
De financiële impact is de volgende:
Budgetneutrale wijziging.
Budgetneutrale wijziging.
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
1. Theoretische berekening (o.b.v. goedgekeurde formatie)
Uitbreiding personeelsformatie | Schrapping personeelsformatie | |||
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
|
C4-C5 | € 75.117,37 | D4-D5 | -€ 62.341,26 | |
C4-C5 | € 75.117,37 | D4-D5 | -€ 62.341,26 | |
Omzetting C4-C5 naar A1a-A2a | € 17.186,91 | D1-D3 | -€ 51.998,69 | |
D1-D3 | -€ 51.998,69 | |||
D1-D3 | -€ 51.998,69 | |||
TOTAAL | € 167.421,65 | -€ 280.678,59 | -€ 113.256,94 |
Theoretisch betekent deze wijziging een minkost van € 113.256,94.
2. Praktische berekening (obv huidige invulling personeelsformatie)
Tov de huidige invulling van de personeelsformatie betekent dit een meerkost van € 167.421,65 per jaar (raming: bruto jaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit), namelijk de functies van meewerkend ploegverantwoordelijke (D4-D5) en van vakman (D1-D3) die worden geschrapt uit de personeelsformatie zijn niet ingevuld.
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
Toevoeging van 1 vte ICT-coördinator (B4-B5).
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
Bruto maandkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
B4-B5 | € 81.994,88 | € 6.832,91 |
Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):
De meerkost op jaarbasis voor het omzetten van een functie op C-niveau (C4-C5) naar een functie op B-niveau (B4-B5): € 8.350,40.
Uitbreiding personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
B4-B5 |
€ 81.994,88 |
Schrapping personeelsformatie |
|
Schaal |
Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
C4-C5 |
- € 73.644,48 |
TOTAAL |
€ 8.350,40 |
Enig artikel.
Akkoord te gaan met de volgende wijzigingen van de personeelsformatie:
Wegen en Water
De functietitel van technische hoofdmedewerker (C4-C5) te wijzigen naar werftoezichter (C4-C5).
De toekomstige formatie van de dienst Wegen en Water is dan als volgt:
Functietitel |
Schaal |
#vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd wegen en water |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Expert wegen en water (uitdovend) |
A1a-A3a |
1,00 |
|
1,00 |
Projectleider wegenbouw |
A1a-A3a |
3,00 |
|
3,00 |
Junior projectleider wegenbouw |
B1-B3 |
1,00 |
|
1,00 |
Werftoezichter |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
Administratief medewerker |
C1-C3 |
2,00 |
|
2,00 |
Coördinator wegen en water |
C4-C5 |
1,00 |
|
1,00 |
Meewerkend ploegverantwoordelijke wegen en water |
D4-D5 |
2,00 |
|
2,00 |
Vakman wegen en water |
D1-D3 |
16,00 |
|
16,00 |
TOTAAL |
|
|
|
28,00 |
Gebouwen
De nieuwe personeelsformatie van de dienst Gebouwen zal dan als volgt zijn:
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Diensthoofd Gebouwen | A4a-A4b | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Projectleider Gebouwen (1 vte wordt geblokkeerd tot uitdoving functie technisch hoofdmedewerker (C4-C5) - cel Bouwprojecten en investeringen) |
A1a-A2a | 7,00 | 0,00 | 7,00 |
Deskundige Energie | B1-B3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Gebouwbeheerder | C4-C5 | 3,00 | 0,00 | 3,00 |
Technisch hoofdmedewerker Gebouwen (Uitdovende functie - 1 vte technisch hoofdmedewerker (C4-C5) - cel Bouwprojecten en investeringen is uitdovend en zal geschrapt worden na uitdoving) |
C4-C5 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Coördinator dienst Gebouwen | C4-C5 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
Meewerkend ploegverantwoordelijke - dienst Gebouwen | D4-D5 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Vakman | D1-D3 | 10,00 | 0,00 | 10,00 |
Vakman-elektricien | D1-D3 | 2,00 | 0,00 | 2,00 |
Vakman-conciërge | D1-D3 | 1,00 | 0,00 | 1,00 |
TOTAAL | 30,00 |
Dienst ICT
Sociaal Huis
De nieuwe personeelsformatie van de administratieve cel zal dan als volgt zijn:
Functietitel | Loonschaal | # VTE OCMW |
Coördinator administratie | B4-B5 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 1 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 0,5 |