De gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en de beoordelingscriteria voor de aankoop en levering van 2 elektrische fietsen volgens de behoeften van de politiezone, voor een geraamd bedrag van € 2.066,12 excl. btw of € 2.500,00 incl. btw goed.
De opdracht zal gegund worden bij wijze van de opdracht van beperkte waarde.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB) waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2016 houdende bepaling van het begrip dagelijks bestuur en bevoegdheidsdelegatie inzake de vastlegging van de wijze van gunnen en de vastlegging van de voorwaarden voor deze opdrachten.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Artikelen 326 tem. 341 DLB van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk besluit 20 juni 2019 tot wijziging van de geldelijke rechtspositie van het personeel van de politiediensten, BS 26 juni 2019.
Artikel 42, d), ii) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
/
Situatieschets:
In de huidige 3 combi's zijn gun-locks geïnstalleerd. Deze hebben als doel dat de collectieve wapens mee kunnen worden genomen bij de uitvoering van zowel acties als dagelijkse werkzaamheden.
Het is sterk aangewezen om dit wapen steeds mee te nemen. Een collectief wapen heeft namelijk als meerwaarde dat:
deze een grotere accuratie heeft
veiliger is qua loopbeweging
hogere vuurcapaciteit heeft dan de persoonlijke wapens (30 patronen i.p.v. 17, exclusief bijkomende laders)
psychologisch een groot wapen meer indruk maakt dan de kleinere wapens (Glock) en er dus voor kan zorgen dat sommige situaties sneller onder controle raken.
Echter is het vaak onmogelijk om deze continu te dragen maar onverantwoord om onbemand achter te laten in het dienstvoertuig. Vandaar dat gun-locks noodzakelijk zijn om het wapen op een veilige manier te kunnen achter laten in het dienstvoertuig.
De interventieploegen maken tijdens de buitendiensten vaak gebruik van de 2 personenwagens die intussen ook deel uitmaken van het wagenpark van team interventie.
Hierin zijn geen gun-locks aanwezig waardoor zij het collectief wapen niet kunnen meenemen als zij gebruik willen maken van deze voertuigen.
Voorstel:
Het zou de veiligheid en efficiëntie van de ploegen verhogen als er bijkomend in 2 voertuigen een gun-lock wordt geplaatst.
Deze gun-locks zouden geschikt zijn voor zowel het huidige collectieve wapen alsook voor het collectieve wapen dat wordt aangeraden om op termijn aan te kopen.
Ook bij vervanging van voertuigen kunnen de gun-locks worden gedemonteerd uit de voertuigen die buitendienst worden gesteld en gemonteerd worden in de nieuw aangekochte voertuigen.
Voorstel gunningscriteria en gunningswijze:
Als gunningscriteria zal er worden rekening gehouden met:
1. Prijs (50 punten)
2. Plaatsing en installatie (20 punten)
Het is belangrijk dat deze gun-locks volledig geplaatst en geïnstalleerd worden. In dienstvoertuigen is steeds veel bekabeling aanwezig waardoor installatie door ons niet mogelijk is.
3. Grootte (10 punten)
De gun-locks moeten voldoende ruim zijn om het huidige collectieve wapen in op te bergen. Het is echter belangrijk dat ook toekomstige wapens hierin passen. Het model dient dus voldoende groot te zijn voor een schouderwapen van ongeveer 800 mm.
4. Service na verkoop (20 punten)
Levertermijn en installatie is bij voorkeur binnen de 2 maanden. Mankementen of defecten moeten zo snel mogelijk verholpen worden. Bij voorkeur wordt dit verholpen binnen de 7 kalenderdagen. Enkel indien er wisselstukken nodig zijn, kan hiervan afgeweken worden.
Voorstel aan te schrijven leveranciers:
De opdracht zal worden gegund bij wijze van de opdracht van beperkte waarde - aanvaarde factuur.
Raadslid William DE BOECK krijgt het woord en vraagt hoe de punten voor de gunningscriteria 2, 3 en 4 worden toegekend.
Voorzitter Peter PLESSERS stelt dat deze vraag schriftelijk zal beantwoord worden.
Raadslid William DE BOECK krijgt nogmaals het woord en stelt voor om de goedkeuring van dit besluit uit te stellen tot na de beantwoording van zijn vraag.
Voorzitter Peter PLESSERS kan zich voorstellen dat raadslid William DE BOECK zich zal onthouden bij de stemming maar wil dit punt wel ter stemming voorleggen.
Raadslid William DE BOECK krijgt een derde maal het woord en vraagt een stemming over het agendapunt.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en is het ermee eens dat de stemming moet uitgesteld worden als de informatie over de gunningscriteria niet beschikbaar is. Hij vindt dat het college van burgemeester en schepenen in staat moet zijn om de vragen over een dergelijk belangrijk dossier te beantwoorden en heeft bezwaar tegen de manier waarop de gemeenteraad nu wordt geïnformeerd over het besluit.
Korpschef Jurgen BRAECKMANS krijgt het woord en begrijpt de opmerking, maar benadrukt dat de politie al beschikt over diverse gun-locks, die zijn aangeschaft op basis van dezelfde gunningscriteria. Bovendien wordt in het voorstel uitgelegd op basis waarvan punten worden toegekend.
Burgemeester Bart LAEREMANS krijgt het woord en sluit zich aan bij de korpschef. Volgens hem worden de gunningscriteria voldoende toegelicht.
Raadslid William DE BOECK krijgt een vierde maal het woord en heeft geen probleem met het besluit zelf, maar veronderstelt dat de zitting van de gemeenteraad het aangewezen forum is om informatieve vragen te stellen over de geagendeerde voorstellen. Het argument dat de politie al vaker gun-locks heeft aangekocht op basis van deze criteria, vindt hij niet voldoende. Volgens het voorstel worden er tien punten toegekend als de gun-locks voldoende ruim zijn. Wanneer scoren de locks dan zeven, acht of negen punten? Bij leveringstermijn staat dat deze bij voorkeur binnen twee maanden is. Hoe worden de punten toegekend als dit niet het geval is?
Burgemeester Bart LAEREMANS krijgt nogmaals het woord en herhaalt dat hij de kritiek niet begrijpt. Hij vindt dat de criteria voldoende worden uitgelegd in het voorstel. De dienst bij de politie die dit soort zaken uitwerkt, functioneert zeer professioneel en gewetensvol. Deze dienst kondigt aan dat er drie leveranciers worden aangeschreven, waarover de gemeenteraad later nog kan beslissen. Hij ziet de kritiek als een uiting van wantrouwen tegenover deze dienst, alsof die de opdracht niet tot een goed einde kan brengen.
Raadslid William DE BOECK krijgt een vijfde maal het woord en zegt niet wantrouwend te zijn richting de dienst, maar hij vindt het lastig om te besluiten over een aankoop, waarvan de gunningscriteria niet eenduidig zijn. De gun-locks van de drie aanbieders zullen elk een verschillende grootte hebben en die kunnen met de gunningscriteria niet gerangschikt worden.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt een tweede maal het woord en heeft ook geen wantrouwen tegenover de dienst, maar vindt de antwoorden van de voorzitter en het college van burgemeester en schepenen onterecht. Als een gemeenteraadslid een verduidelijkende vraag stelt, moet deze beantwoord worden.
Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en reageert dat in veel gemeenten over dergelijke kleine bedragen helemaal geen goedkeuring aan de gemeenteraad meer wordt gevraagd. Het college van burgemeester en schepenen, of in sommige gevallen kan zelfs de korpschef besluiten over aankopen tot bijvoorbeeld € 100.000. Hij stelt voor om daar ook eens over na te denken.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en merkt op dat in het besluit bij ‘bekendmaking’ een fout staat. De algemeen directeur bevestigt dat dit een materiële vergissing betreft en dat dit zal aangepast worden.
Raadslid William DE BOECK krijgt een zesde en laatste maal het woord en meldt dat hij zich zal onthouden bij de stemming omdat hij geen antwoord heeft gekregen op de vragen die hij stelde.
De raming van deze aankoop bedroeg € 2.066,12 excl. btw of € 2.500,00 incl. btw.
Het nodige krediet voor deze aankoop is voorzien op artikel 330/744-51 van de (buiten)gewone dienst van de politiebegroting 2024.
Artikel 1.
De aankoop en installatie van 2 gun-locks volgens de behoeften van de politiezone goed te keuren. De raming van deze opdracht bedroeg € 2.066,12 excl. btw of € 2.500,00 incl. btw.
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de opdracht van beperkte waarde - aanvaarde factuur.
Art. 3.
Volgende ondernemers uit te nodigen om deel te nemen aan de opdracht van beperkte waarde: