Terug
Gepubliceerd op 28/03/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 27/02/2025 - 19:00

Aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie: voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, aangewezen-burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Manon BAS, Luca MATON, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad stelt de voorwaarden en de wijze van gunnen voor de aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie, volgens de behoeften van de politiezone, via de raamovereenkomst voertuigen 2021 R3 032 van de federale politie voor een geraamd bedrag van 64.005,53 euro incl. btw vast.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
  • Artikel 56, §3, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB) waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

  • De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.

 

  • Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 inzake "Lokale politie - Delegatie bepalen lastvoorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring" waarbij beslist werd om:

    • bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde gewone begroting en 

    • bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde buitengewone begroting en voor zover die uitgaven overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten tot stand kunnen komen via het systeem van de aanvaarde factuur.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

  • Artikelen 326 tem. 341 DLB van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

  • Artikel 42, §1, 1°, a van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (limiet van € 135.000,00 excl. btw niet bereikt)

  • Artikel 90, 1° van het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.

  • Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 houdende bepaling van de bevoegdheidsdelegatie inzake de vastlegging van de wijze van gunnen en de vastlegging van de voorwaarden voor deze opdrachten.

  • Het Koninklijk besluit 20 juni 2019 tot wijziging van de geldelijke rechtspositie van het personeel van de politiediensten, BS 26 juni 2019.

 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2024 "Aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie: voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring".

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Momenteel beschikt de politiezone over 18 voertuigen, namelijk:

  • 3 combi's van team interventie

  • 1 herkenbaar voertuig van team interventie

  • 1 anoniem voertuig van team interventie

  • 1 herkenbaar voertuig van de patrouillehondgeleider

  • 1 semi-anoniem voertuig van de terreinofficier

  • 1 anoniem voertuig met ANPR-camera

  • 3 herkenbare voertuigen van team geïntegreerde sectorwerking

  • 2 anonieme voertuigen van team recherche

  • 2 combi's van team verkeer

  • 1 anoniem voertuig van team verkeer

  • 1 anoniem voertuig voor alle teams

  • 1 bestelwagen van team HR&support

 

In de meerjarenplanning van de voertuigen worden volgende principes gehanteerd:

  • de interventievoertuigen van team interventie worden afgeschreven op 3 jaar of tussen de 100 000 en 120 000 kilometers. De combi's van team interventie worden vervolgens doorgeschoven naar team verkeer.
  • De andere voertuigen worden afgeschreven op 10 jaar of tussen 100 000 en 120 000 kilometers.

 

Voor de voertuigen van team interventie wordt een onderhoudscontract afgesloten, gelet op het feit dat met deze voertuigen regelmatig prioritair gereden wordt tegen hoge snelheid en het feit dat bij een volledige opvulling van het personeelskader er door 39 medewerkers met dit voertuig wordt gereden wat leidt tot meer slijtage aan het voertuig.

In 2024 is het voertuig VW Tiguan met kentekenplaat 2-BWN-831 van team interventie betrokken geraakt in een verkeersongeval. De wagen werd totall loss verklaard.

Dit dossier heeft lang on hold gestaan alvorens er uitspraak is gemaakt over het definitieve besluit over de wagen.

Vervolgens heeft men intern nazicht gedaan van optimalisatie van het wagenpark, rekening houdende met het beschikbare budget. Hierop heeft men samen gezeten met de financieel directeur om te bekijken of het begrootte budget voor 1 combi mag aangewend worden voor de aankoop van een voertuig welke de VW Tiguan zal vervangen, alsook een nieuw voertuig voor de Geïntegreerde Sectorwerking.

 

De financieel directeur ging hiermee akkoord gezien de werking moeten gegarandeerd worden en dit onder de meest professionele omstandigheden.

 

Er werd ook rekening gehouden met de berekening van de begroting 2025. De aankoop van de combi zal dan verschuiven naar 2025, zodat de verdeling van het budget geoptimaliseerd wordt.

 

Een voertuig met hogere instap heeft de voorkeur en dus een bodemvrijheid van minimum 190 mm. Dit is ergonomisch een verbetering voor de politieambtenaar die, voorzien is van volledige bewapening en kogelwerende vest, om in en uit het voertuig te stappen. 

Een klassieke verbrandingsmotor heeft nog steeds een hoger rijbereik en kan probleemloos stationair blijven draaien. Het vorige voertuig werd in het verleden meermaals ingezet om een perimeter te signaleren of om een straat af te sluiten. Hierbij blijft de motor draaien en blijft de lichtsignalisatie op het voertuig aan staan. Met een plug-in hybrid of een 100% elektrisch voertuig is dit niet mogelijk zonder de batterij van het voertuig te gebruiken waardoor men nadien mogelijks het voertuig niet meer kan starten en/of verder rijden.


Technische specificaties:

Algemeen:

  • SUV: gelet op de hogere instap - ergonomischer voor personeel

  • fossiele brandstof: benzine of diesel (motivering zie hierboven)

  • kleur: wit RAL 1013 of fabriekswit

  • politielogo

  • alarm type VV1

  • bepantsering deuren vooraan

  • mistlichten


Bestuurderscomfort:

  • stuurbekrachtiging

  • ABS

  • stabiliteitscontrolesysteem

  • automatische versnellingsbak

  • ingebouwd navigatiesysteem

  • airco vooraan

  • elektrische ruiten vooraan

  • akoestisch parkeersysteem voor- en achteraan + achteruitrijcamera

  • commerciële radio

  • verwarmde buitenspiegels

  • centrale vergrendeling

  • getinte ruiten vanaf de achterbank


Koffergedeelte:

  • de koffer is voorzien van een kofferkast ( ruime koffer minstens 600 liter)

  • getinte ruiten

 

Ombouw (zit in raamcontract maar toewezen aan firma Mecelcar):
  • Battenburgstriping - klasse 3 - niveau 3
  • Standaardpack - type interventievoertuig
In de ombouw is rekening gehouden met enkele materialen die van het totall loss voertuig konden worden gerecupereerd om zo de kosten wat te drukken.
 

Gunningscriterium:

  • Prijs = 100%

 

De aankoop en ombouw zijn mogelijk via de raamovereenkomst 2021 R3 032 voor de aankoop van voertuigen van de federale politie. Deze raamovereenkomst loopt tot 30 november 2025.

 

Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en vraagt zich af of er geen evolutie is op het vlak van technologie i.v.m. de keuze voor diesel of benzine. Indien er toch voor een fossiele brandstof gekozen moet worden, geeft de fractie Groen+Vooruit de voorkeur aan benzine. Waarom worden toch de twee opties opengehouden?

 

Korpschef Jurgen BRAECKMANS krijgt het woord en zegt dat hij een paar jaar geleden een brief in naam van het gemeentebestuur van Grimbergen aan de Federale Politie heeft verstuurd heeft om te vragen waarom voor het type interventievoertuig het aanbod niet elektrisch is. Er werd toen beloofd dat dat uiteindelijk wel zou komen. Momenteel is er nog niets elektrisch voorhanden dat kan voldoen als interventievoertuig. In bepaalde zones gaan ze buiten de raamcontracten dure elektrische voertuigen kopen. I.v.m. de keuze tussen diesel en benzine wordt er gekeken wat het interessantste is voor de zone. Er wordt gekozen uit wat er voorhanden is in de raamcontracten.

 

Raadslid Eddie BOELENS krijgt nogmaals het woord en dringt aan om nogmaals een brief te schrijven aan de Federale Politie.

Bijkomende info:

De totale kostprijs voor de aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie volgens de behoeften van de politiezone, wordt geraamd op 64.005,53 euro (incl. btw).

Deze aankoop dient te worden geregistreerd op artikel 330/743-52 van de buitengewone dienst van de politiebegroting. Voor deze aankoop zijn op dit artikel de benodigde budgetten beschikbaar.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Enig artikel.

De voorwaarden en wijze van gunnen voor de aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie volgens de behoeften van de politiezone, via de raamovereenkomst 2021 R3 032 voor de aankoop van voertuigen van de federale politie voor een geraamd bedrag van 64.005,53 euro incl. btw vast te stellen.