Terug
Gepubliceerd op 28/02/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 27/02/2025 - 19:00

Aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling: aanpassing bevorderingsvoorwaarden, toevoeging taalvereisten IFIC-schalen en aanpassing diverse uurroosters - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, aangewezen-burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Manon BAS, Luca MATON, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 40-41 en 186 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Decreet Lokaal Bestuur.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
 
  • Rechtspositieregeling gemeente en OCMW, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2024 en later gewijzigd. 
 
  • Arbeidsreglement gemeente en OCMW, goedgekeurd bij besluit van de gemeenteraad op 25 april 2024 en later gewijzigd.
 
Specifiek
  • Wet van 13 maart 2024 tot motivering van ontslag en kennelijk onredelijk ontslag van contractuele werknemers in de overheidssector (van kracht per 1 mei 2024). 
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 13 januari 2025 - Aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling: aanpassing bevorderingsvoorwaarden, toevoeging taalvereisten IFIC-schalen en aanpassing diverse uurroosters - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 04).

 

Syndicaal statuut

  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

  • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
  • Advies MAT van 17 december 2024.
  • Protocol vakorganisaties - aanpassing arbeidsreglement en rechtspositieregeling (BIJLAGE 01):

    • ACV: akkoord, met volgende opmerking: ACV is niet akkoord met alle artikels die betrekking hebben op het ontslagdecreet. 
    • ACOD: akkoord, met volgende opmerking: ACOD-LRB is niet akkoord met alle artikels die betrekking hebben op het ontslagdecreet. 
    • VSOA: /
  • De vakorganisaties hadden volgende bemerkingen:
    • Bijlage 2 van het arbeidsreglement: bij sommige uurroosters wordt er uitdrukkelijk vermeld dat de 15 minuten pauze geldt als werktijd en bij anderen niet. Kan dit nog toegevoegd worden in het arbeidsreglement? 
    • Artikel 14 van de rechtspositieregeling: het aantal juryleden van de selectiecommissie werd aangepast naar 2. Wij zijn vragende partij om op te nemen dat er bij voorkeur 3 leden aanwezig zijn. 
    • Artikel 15 van de rechtspositieregeling: kan het volgende worden toegevoegd in dit artikel: non-discriminatie op grond van syndicale overtuiging? 
    Aangezien het gaat om redelijke aanpassingen, kan hiermee akkoord gegaan worden en werden deze doorgevoerd in het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling (zie groene markeringen in BIJLAGE 02 en 03). 
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Er wordt voorgesteld om het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling aan te passen met als doel artikels te verduidelijken en te actualiseren en wettelijke bepalingen bij te werken.


De voorliggende wijziging gaat voornamelijk over:

  • Toevoeging vereisten taalkennis IFIC-classificatie
    • Artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 mei 2013 houdende uitvoering van het decreet van 18 november 2011 tot regeling van het bewijs van taalkennis, vereist door de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.
  • Aanpassing bevorderingsvoorwaarden en waarneming hogere functie
    • Toepassing van het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
  • Wijziging uurroosters bibliotheek en Ter Borre (medewerkers schoonmaak en technisch onderhoud)
  • Rechtzettingen, verduidelijkingen, actualisatie van bepalingen.

 

Alle wijzigingen werden in geel gemarkeerd in de documenten in bijlage (BIJLAGE 02 en 03). Hieronder een overzicht van wat er gewijzigd werd.

Deze wijzigingen werden door het adviesbureau Jurplus geverifieerd. 

 

Wijzigingen AR:

Artikel   Wijziging
 Artikel 18

 Wijziging aantal weken aaneensluitend verlof personeel WZC Ter Biest: 3 weken i.p.v. 2 weken (principieel goedgekeurd door de Vlaamse regering eind december 2024 - het recht komt er in uitvoering van het Zesde Vlaamse Intersectoraal Akkoord (VIA6) waarbij er verschillende afspraken zijn gemaakt tussen de Vlaamse Regering en de sociale partners om maatregelen te nemen ter ondersteuning van het zorgpersoneel. Het besluit zal uitwerking hebben met ingang van 1 januari 2025 en dus retroactief in werking treden na definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering). 

 Artikel 22      

 Aanvulling artikel einde tewerkstelling contractuele en statutaire personeelsleden met verwijzing naar wet van 13 maart 2024 (wet tot motivering van ontslag en kennelijk onredelijk ontslag in de overheidssector). 

 Artikel 24

 Toevoeging dat de verplaatsingen naar de controlearts gebeuren conform de regels van de dienstreizen zoals beschreven in de rechtspositieregeling.

 Vereenvoudiging van de zin met betrekking tot de uitnodiging van de controlearts en het recht op loon. 

 Bijlage 2

 Toevoeging 15 minuten pauze medewerkers schoonmaak en medewerkers technisch onderhoud Ter Borre. Gelijktrekking met pauzes medewerkers schoonmaak en medewerkers technisch onderhoud WZC Ter Biest. Algemene formulering aangepast: 15 minuten pauze is een gunst. 

 Bijlage 3  Wijziging uurroosters bibliotheek (reeds goedgekeurd op 16/09/2024 - CBS/2024/3789 en positief advies vakbond op 02/10/2024).
 Bijlage 11  Actualisatie van het re-integratiebeleid.

 

Wijzigingen RPR:

Artikel      Wijziging
 Artikel 1  Modaliteiten gelegenheidsmedewerkers/eventwerkers ontbraken in de rechtspositieregeling. Artikels van de RPR die van toepassing zijn op de gelegenheidsmedewerkers/eventwerkers werden toegevoegd (conform procedure gelegenheidsmedewerkers/eventwerkers van 14/10/2024 - CBS/2024/4120).
 Artikel 7          Toevoeging dat de vereisten taalkennis (bij aanwerving) niet alleen van toepassing zijn op de Kelchtermans-schalen maar ook bij aanwervingen binnen de IFIC-classificatie. 
 Artikel 14   

 Wijziging dat de selectiecommissie bij selectieprocedures uit minstens twee leden bestaat i.p.v. uit drie leden. 

 Schrapping van de afwijking waarbij de selectiecommissie uit twee leden mag bestaan bij knelpuntfuncties. Dit deel van het artikel kan geschrapt worden, aangezien het aantal leden voor alle selectieprocedures naar minimum twee wordt gebracht. 

 Artikel 30bis           

 Wijziging dat algemeen directeur beslist over de geldigheid van de bewijzen gevraagd bij de aanwervingsvoorwaarden bij versnelde selectieprocedures. Is reeds van toepassing bij de overige selectieprocedures en op deze manier wordt de procedure gelijkgetrokken.  

 Verduidelijking en vereenvoudiging artikel waarbij de aanstelling bij een versnelde selectieprocedure ingaat vanaf de datum waarop de aanstellende overheid kennis neemt van de eindresultaten van de selectieprocedure i.p.v. "eerste dag van de maand volgend op de datum van het eindrapport". Aanpassing manier van aanleg van de wervingsreserve versnelde selectieprocedure zodat dit op dezelfde manier gebeurt als bij de overige selectieprocedures (gelijktrekking procedure). 

 Artikel 51  Herformulering van het artikel rond evaluatie door twee leidinggevenden: omwille van hiërarchische positie personeelslid, is evaluatie door twee leidinggevenden niet steeds mogelijk. Daarom kan beoordeling ook gebeuren door één leidinggevende. 
 Artikel 82  Wijziging dat perioden van bevallingsrust, vaderschapsverlof/geboorteverlof recht geven op schaalanciënniteit voor contractuele medewerkers. Bij statutaire medewerkers was dit reeds het geval (gelijktrekking). Zie ook wijziging bijlage IV. 
 Artikel 95  Rechtzetting verwijzing artikelnummer.
 Artikel 97 - 102  Aanpassing bevorderingsvoorwaarden conform Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen. Dit besluit geeft lokale besturen meer vrijheid aangaande de procedure rond bevordering. 2 jaar dienst- en graadanciënniteit werd aangepast naar 1 jaar. (Ter info: een bevordering is de aanstelling van een personeelslid in een vacante functie van een graad van een hogere rang in overeenstemming met de indeling en rangschikking van de graden in de personeelsformatie. Het gaat niet over de functionele loopbaan waarbij de opeenvolgende salarisschaal wordt toegekend.)
 Artikel 103

 Schrapping dat het personeelslid dat zonder onderbreking tot de bevordering een graad bij wijze van hogere functie heeft waargenomen, wordt bevorderd in die graad met ingang van de datum waarop de hogere functie vacant werd.

 Toevoeging dat het personeelslid dat tot de bevordering een graad bij wijze van hogere functie heeft waargenomen, in deze graad wordt bevorderd met ingang van de datum van de aanstelling.  

 Artikel 115  Verplaatsing zin dat een waarneming van een hogere functie nooit langer dan twee jaar mag duren (verplaatsing van artikel 116, paragraaf 3 naar artikel 115, paragraaf 3). 
 Artikel 116  Toevoeging dat wanneer een personeelslid dat een hogere functie waarneemt langer dan 1 maand arbeidsongeschikt is, geen waarnemingstoelage ontvangt. 
 Artikel 129

 Aanvulling artikel met 'hoofdstuk III' waarin de regeling m.b.t. het terug-naar-werk-fonds is uitgewerkt die reeds van toepassing was. 

 Artikel 138

 Schrapping bepalingen rond de manier van toekenning van anciënniteit voor deeltijdse diensten aangezien het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 niet meer toestaat om deeltijdse diensten niet voltijds mee te tellen voor de bepaling van de anciënniteit. 

 Artikel 193  Wijziging modaliteiten begrafenisvergoeding. In het oude BVR RPR waarnaar verwezen werd, werd de begrafenisvergoeding toegekend op basis van loonschaal (de toegekende begrafenisvergoeding voor het overlijden van een medewerker op A-niveau lag dus hoger dan de vergoeding van een medewerker op E-niveau). Het BVR RPR van 20 januari 2023 laat vrijheid in de toekenning van bedragen voor toelagen, waardoor er geopteerd wordt één vast bedrag toe te passen voor alle medewerkers, pro rata de tewerkstellingsbreuk. Het voorgestelde bedrag van maximaal 2.000 euro is conform de wet van 10 april 1971 waarin de maximumvergoedingen jaarlijks worden vastgelegd.
 Artikel 205  Verduidelijking karakter feestdag - collectieve sluitingsdag.
 Artikel 232  Verduidelijking tussen het onderscheid 'onbetaald verlof als gunst' en 'onbetaald verlof als recht'.
 Artikel 251  Verduidelijking dienstvrijstelling op 24 en 31 december (conform CBS/2024/3827).
 Artikel 257  De aangepaste versie van de rechtspositieregeling treedt in werking op 28 februari 2025.
 Bijlage III  Toevoeging tabel taalniveau IFIC-salarisschalen
 Bijlage IV  Wijziging dat contractanten schaalanciënniteit opbouwen bij bevallingsverlof, vaderschapsverlof/geboorteverlof en adoptieverlof/pleegzorgverlof (gelijktrekking met rechten statutaire medewerkers). 
Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Onthouders: Eddie BOELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Gerlant VAN BERLAER
Resultaat: Met 25 stemmen voor, 6 onthoudingen
BESLUIT:

Artikel 1.

Het ontwerp arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 28 februari 2025.


Art. 2.

Het ontwerp rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel, zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren en in werking te laten treden vanaf 28 februari 2025. 

 

Art. 3. 

Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.