De gemeenteraad nam kennis van het toegevoegd punt "Stand van zaken en intenties lopende projecten", ingediend door raadslid Katrien LE ROY, als bijlage bij het besluit gevoegd, en verwijst voor de bespreking ervan naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
§ 1. Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.
§ 2. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
§ 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Een afschrift van elk reglement waarin een strafbepaling of een administratieve sanctie wordt opgenomen, wordt dadelijk verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.
Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
1° de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Een lid van het college van burgemeester en schepenen kan niet gebruikmaken van de mogelijkheid, vermeld in het eerste lid.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
(...)
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
(...)
/
Gemeenteraadsleden kunnen punten toevoegen aan de agenda van de gemeenteraad.
Indien er geen agendapunten ter stemming worden voorgelegd, neemt de gemeenteraad louter kennis van deze punten en verwijst men voor het overige naar het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, die men kan terugvinden op de gemeentelijke website.
Raadslid Katrien LE ROY krijgt het woord en wil dit punt graag kort toelichten. De nieuwe bestuursploeg is aan de slag sinds eind oktober, maar het is nog vooralsnog wachten op de beleidsnota waarin de plannen voor 2025-2030 worden voorgesteld. Ook de bespreking van de meerjarenbegroting laat nog op zich wachten. Aangezien de samenstelling van het college van burgemeester en schepenen nauwelijks veranderde in vergelijking met de vorige legislatuur, kan verwacht worden dat projecten die toen werden opgestart zullen worden verdergezet. De fractie Groen+Vooruit dan ook graag de vraag wanneer het nieuwe beleidsplan verwacht mag worden en wanneer de financiële gemeenteraad zal plaatsvinden. Zij hadden ook graag een stand van zaken en de verdere intenties en een tijdslijn gekregen van de projecten die de vorige legislatuur werden opgestart. Het gaat dan over de nieuwe vleugel van het gemeentehuis in Grimbergen, de uitrol van het mobiliteitsplan in Grimbergen, de uitrol van het parkeerbeleid in Strombeek-Bever en Grimbergen centrum, de aanleg van het nieuwe gemeenteplein in Strombeek-Bever, de nieuwe GO!-school in Strombeek-Bever, het masterplan van de site Cultuurcentrum Strombeek en het politiesteunpunt in Strombeek-Bever.
Burgemeester Bart LAEREMANS krijgt het woord en antwoordt dat met de leden van het college van burgemeester en schepenen werd afgesproken om dit te verdelen naargelang de bevoegdheden. Hij zegt verder dat hij vorige maand op de gemeenteraad al heeft gezegd dat het meerjarenplan voor het najaar zal zijn. Het was niet de bedoeling dit allemaal in december al goed te keuren. 2025 is in alle Vlaamse gemeenten het scharnierjaar waarbij het meerjarenplan 2026-2031 wordt voorbereid. Zij houden, net zoals in alle Vlaamse gemeenten, de inkomsten en uitgaven tegen het licht om een gefundeerd en grondig werk te kunnen aanbieden in de loop van het vroege najaar.
Wat de vleugel van het nieuwe gemeentehuis betreft, antwoordt de burgemeester dat hij in november reeds een kopie van het verzoekschrift tot nietigverklaring heeft ontvangen. Dat is ingediend door raadslid William DE BOECK. Per brief van 20 februari 2025 is dat ook via de Raad voor Vergunningsbetwistingen toegestuurd met de vraag of men zou willen tussenkomen in deze procedure. Het gaat over een beroep tegen de beslissing van de deputatie. Op het schepencollege van komende maandag staat geagendeerd dat er in de procedure zelf zal worden tussengekomen. Het kan nog geruime tijd duren vooraleer er een definitieve uitspraak is. Officieel is dit 12 tot 18 maanden vanaf de ontvankelijkheidsverklaring van het verzoekschrift. Hij geeft verder aan dat dit een negatieve impact heeft op zowel het gemeentepersoneel als op de school. De bestaande structuur is in vrij slechte staat. Er is dringend nood aan verbetering van de werkomstandigheden van het personeel en de leeromgeving van de kinderen. Er is ook een risico van financiële impact omdat de kosten verder zouden kunnen oplopen. Het gaat dan om prijsherzieningen van de lopende overeenkomst met de aannemer, indexering in het algemeen en de noodzaak om in afwachting al bepaalde kosten te maken. Maandag wordt daarvoor de raadsman in werking gesteld.
Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en antwoordt op de tweede vraag met betrekking tot het mobiliteitsplan. Er moeten in eerste instantie in Grimbergen nog een aantal zaken geïmplementeerd worden, maar men is nog steeds in overleg met het agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het AWV heeft al metingen gedaan op het kruispunt aan de Hellebeek, dat heringericht gaat worden. De gemeenteraad heeft verder ook gevraagd om data in kaart te brengen en simulaties te maken m.b.t. verkeersmodellen over het kruispunt Speelbroek, Merodestraat, Brusselsesteenweg, Triohofstraat. Die metingen werden recent getoond aan het schepencollege. Alle mogelijke scenario’s worden bekeken en daar zal binnenkort een beslissing in genomen worden i.f.v. die data. M.b.t. tot de rest van het mobiliteitsplan blijft men evalueren. De bijsturingen in Strombeek zijn nog maar deels gebeurd, aan de resterende is men intensief bezig. Op het laatste schepencollege werd ook beslist om de Mobilize-software aan te kopen. Deze software maakt gebruik van alle sensortechnologie. Het brengt in kaart en visualiseert maar analyseert ook en kan simulaties maken. De gevolgen van alle toekomstige beslissingen kunnen dan ook op voorhand worden ingeschat. M.b.t. het parkeerbeleid is de gunning van het on street-parkeren gekoppeld aan de ondergrondse parking. Geen enkele firma had hierop ingetekend omwille van de stijgende materiaal- en personeelskosten. Dat betekent dat er geen ondergrondse parking komt, maar ook dat het bovengronds parkeren niet gegund werd. Ondertussen is men bezig een nieuw bestek in de markt te zetten voor alleen het bovengronds parkeren voor het volledig grondgebied van Grimbergen. Een externe firma heeft ondertussen ook tellingen gedaan i.v.m. de verkeerssituatie in de Borcht omdat daar een zeer grote parkeerdruk is. Er is daar binnenkort met Vilvoorde ook een overleg over, omdat wat in de Borcht wordt uitgerold ook een gevolg zal hebben voor Vilvoorde en omgekeerd. Dit is dus de marktverkenningsfase en heel binnenkort kan er dan een gunning in de markt worden gezet. Het wordt een totaalplan waar men in 2025 heel intensief werk van wil maken.
Schepen Trui OLBRECHTS krijgt het woord en antwoordt op de vraag over het Cultuurcentrum van Strombeek, site CC. Dit is een grote, ingrijpende oefening waar men rekening moet houden omwille van verschillende factoren en functies die daar aanwezig zijn: het CC, het Sociaal Huis en de muziekacademie. Bepaalde delen van deze site zijn in mindere technische staat, bijvoorbeeld het OCMW-gebouw. Op langere termijn zullen daar dus ook structurele verbeteringen moeten doorgevoerd worden. Er moet rekening gehouden worden met de budgettaire mogelijkheden van de gemeente, maar ook met mogelijks een lange doorlooptijd van zo’n groot project. Eventuele verhuisbewegingen moeten mee opgenomen worden in de planning. Dit project hangt ook samen met een aantal andere lopende projecten: de nevenbestemming van de Sint-Amanduskerk tot kerk maar ook bibliotheek en de afbraak van de ateliers voor pottenbakkers binnen het project voor de renovatie van de jeugdloods in Strombeek-Bever en voor de scoutslokalen en De Duif, die men daar wil huisvesten. In eerste instantie wil men tot een opdrachtomschrijving komen om een masterplan te maken voor deze site. Er wordt ook aan gedacht om ondersteuning te vragen van de Vlaamse Bouwmeester, gelet op het belang van de site. Het politiesteunpunt in Strombeek-Bever, daar zijn de werkzaamheden bezig en die vorderen goed. De ruwbouwwerken zijn achter de rug, het buitenschrijnwerk is recent geplaatst en de chape ligt ook. Het is de intentie van het bestuur en de aannemer om het project voorlopig op te leveren tegen de zomer van dit jaar.
Schepen Karlijne VAN BREE krijgt het woord en geeft een stand van zaken over de GO!-school, de basisschool in Strombeek-Bever. Er is een aangepaste planning die erin voorziet dat de aanvraag van omgevingsvergunning zou ingediend worden in februari 2026 en ontvangen zou worden in juni 2026. Wat dan nog zal volgen is de aanstellingsprocedure volgens de wet op de overheidsopdrachten die in twee fasen zal gebeuren: een selectiefase en een gunningsfase. Stap 4 is dan het indienen van de effectieve omgevingsvergunning, vermoedelijk in februari 2026. Bij de opening van het selectiedossier in oktober 2024 hadden 21 studieteams een dossier ingediend. Dat is eigenlijk nog vrij recent, waardoor men bij het GO! momenteel bezig is met de doorselectie en de opmaak van het selectieverslag. Na goedkeuring van het selectieverslag en van de projectdefinitie kan de gunningsfase, mits inachtneming van een wachtperiode van 15 kalenderdagen, starten. De samenwerkingsovereenkomst vermelde ook een vergadering met de gemeente om overleg te plegen. Dit overleg is ingepland op 2 april 2025. Schepen Karlijne VAN BREE vermoedt dat dan ook de eerste plannen te zien zullen zijn en er een eerste overleg zal plaatsvinden.
Raadslid Katrien LE ROY krijgt nogmaals het woord en dankt de collegeleden voor de antwoorden. Zij zegt dat ze op één vraag nog geen antwoord heeft gekregen: de inrichting van de bovengrond van het Gemeenteplein van Strombeek.
Schepen Philip ROOSEN krijgt nogmaals het woord en antwoordt dat zij vragende partij zijn om daar verder werk van te maken. Er moet wel een alternatief geboden worden voor de parkeerplaatsen die verloren zullen gaan als het Gemeenteplein heraangelegd wordt. Dat sluit heel nauw aan bij het parkeerplan waar men nu mee bezig is. Als het parkeerplan geïmplementeerd is, is één van de volgende stappen om met het Gemeenteplein aan de slag te gaan.
Raadslid Katrien LE ROY krijgt een derde maal het woord en zegt dat zij nog een paar zaken genoteerd heeft tijdens de antwoorden. Zij vraagt aan schepen Philip ROOSEN of het kruispunt Spaanselinde-Merodestraat mee in het verhaal zit van het kruispunt Speelbroek-Merodestraat.
Schepen Philip ROOSEN krijgt een derde maal het woord en legt uit dat mobiliteit een logistisch verhaal is, het ene hangt samen met het andere. Het kruispunt Speelbroek-Merodestraat-Brusselsesteenweg is een heel essentieel kruispunt. Wil men de Triohofstraat bijv. meenemen in dat kruispunt, dan gaat dat kruispunt een stuk uitgerekter zijn en dan hangen de cijfers er vanaf wat de doorstroom op een heel dragende en belangrijke as is, ook voor De Lijn bijvoorbeeld. Er mag niet te veel gebiedsverlies zijn. Die oefening moet echt gemaakt worden. De lus Spaanse Lindebaan-Merodestraat zal implicaties hebben op dit kruispunt en ook omgekeerd. Vooraleer daar een beslissing in genomen wordt, moet er goed worden nagedacht. Het is een heel ingewikkeld en lastig kruispunt.
Raadslid Katrien LE ROY krijgt een laatste maal het woord en heeft nog één vraag over het Gemeenteplein van Strombeek. De twee plannen die werden uitgetekend waren toch al in een redelijk definitieve vorm. Wordt dit nu on hold gezet? Zij geeft aan dat ze dit jammer vindt omdat het duidelijk is dat Strombeek echt nood heeft aan een ontmoetingsplein.
Schepen Philip ROOSEN krijgt een laatste maal het woord en antwoordt dat het schepencollege ook echt wel vragende partij is om daarmee verder te gaan. Hij beaamt dat Strombeek echt nood heeft aan een groen belevenisplein. Ze staan hier achter en vinden dit nog steeds een heel goed ontwerp. Dit ontwerp zat in de gunning van de ondergrondse parking en de herinrichting van de bovenbouw was de laatste fase. Er moet echter een oplossing gezocht worden voor de parkeerproblematiek want de parkeerdruk is al bijzonder groot. Men wil vermijden dat er met het een ene een bijkomend probleem gecreëerd worden. Daarom moet men stap voor stap gaan.
Raadslid Eddie BOELENS heeft nog drie punten ter aanvulling:
Wat betreft het masterplan site Cultuurcentrum Strombeek. Mag ervan uitgegaan worden dat het stuk grond op de hoek van de Victor Soensstraat-Wemmelsestraat ook in dit masterplan zit?
De aanbesteding voor de GO!-school is voorzien voor februari 2026. De nood aan een school met een dubbele structuur dringt zich nu al op in Strombeek. Als men gaat wachten tot 2026, zal die nood acuut zijn. Zijn fractie wil benadrukken dat de site niet de mogelijkheid biedt om naar een school met een dubbele structuur te gaan. Men gaat daarenboven één van de kleine parkgebiedjes die Strombeek arm is opofferen. Hij waarschuwt verder voor een procedureslag van de omwonenden indien men koppig vasthoudt aan de optie de GO!-school te vestigen in het parkje van Villa Rijckendael.
Hij heeft er begrip voor dat het voor het Gemeenteplein wachten is op de uitrol van het parkeerbeleid, maar men kan het niet laten liggen zoals het er nu bijligt. De bevolking heeft constant vragen i.v.m. de Nieuwelaan. Blijft dit een verwaarloosd stukje Strombeek of gaan er toch al tijdelijke ingrepen gedaan worden om de kwaliteit van dit gebiedje op te waarderen? De mensen van Viva 1853 slagen erin om dit in de maand augustus gedurende twee weken te doen. Laat het een uitdaging zijn voor het gemeentebestuur om dat permanent te doen.
Schepen Philip ROOSEN wil kort reageren. Hij zegt dat raadslid Eddie BOELENS nu eigenlijk een andere vraag stelt. De originele vraag ging over de volledige en definitieve herinrichting van het Gemeenteplein. Hij begrijpt dat er iets moet gebeuren en er is recent aan tafel gezeten met de mensen van het CC en van Viva 1853. Er gaat een tijdelijke inrichting komen zodoende dat het geen asfaltvlakte meer is, maar dat het mooi aangekleed wordt. Tot aan Strombeach, daarna zal het terrein weer enkele weken daarvoor gebruikt worden. Er moet inderdaad tijdelijk iets gebeuren en daar is al overleg over geweest.
Schepen Trui OLBRECHTS antwoordt dat het uiteraard de bedoeling is om het hoekperceel mee te nemen in de oefening van die volledige site. De volledige oppervlakte is nog niet afgebakend, maar het is evident dat dit hoekperceel daarbij zal zijn.
Schepen Karlijne VAN BREE wil nog kort antwoorden op de interventie over de GO!-school. Er gaan heel veel middelen mee gepaard voor de GO!-school. Die worden verdeeld in de regio en men mag blij zijn als die naar Grimbergen komen. Het klopt dat het een school met enkele structuur is, geen school met dubbele structuur. Men is eigenlijk al heel blij met deze middelen, dus als daar niet op ingegaan wordt, dan staan er heel wat andere gemeentes te springen om die subsidies te nemen. Het is niet ideaal, maar de nood is hoog. Als Grimbergen de subsidie verliest zal er lange tijd geen andere opportuniteit komen.
Raadslid Eddie BOELENS wil hierover zeggen dat zijn fractie overtuigd is van een nieuwe GO!-school. De keuze voor de site is echter de keuze geweest van de gemeente. Er zijn alternatieven en die zijn nog bespreekbaar met het GO!-onderwijs. En ook al voorziet men maar subsidies voor één enkele structuur, het is alleen mogelijk om naar een dubbele structuur te gaan indien er voor een andere site gekozen wordt. Zijn fractie begrijpt niet waarom er koppig wordt vastgehouden aan iets wat omstreden is en waar alternatieven voor zijn. Zij trekken echter de subsidies niet in twijfel en willen deze niet hypothekeren. Integendeel, zij willen dat deze ze snel mogelijk gebruikt worden, maar ook met perspectief op langere termijn voor Strombeek en voor de leefbaarheid van Strombeek.
Raadslid Laurent VANBINST begrijpt dat de meerjarenplanning wel even op zich laat wachten. Hij vraagt zich echter af wat de timing is van de omgevingsanalyse die vanuit de administratie eraan zit te komen. Hij gaat ervanuit dat dit wel substantieel voor de meerjarenplanning zal zijn, aangezien het de politiekneutrale basis is om aan de slag te gaan. Bijkomend wil hij ook graag weten of er een inspiratienota zal komen. Hij wil verder suggereren dat er bij de opmaak meer rekening wordt gehouden met het sportbehoefteplan en het infrastructuurplan van de gebouwen van vorige legislatuur. Dit was zeer waardevol en kostelijk, dus het zou zonde zijn om die documenten niet te gebruiken bij de omgevingsanalyse.
Burgemeester Bart LAEREMANS antwoordt dat de inspiratienota al op deze gemeenteraad ter kennisname werd voorgelegd. Ook de omgevingsanalyse zit hiermee in en werd ook kenbaar gemaakt. Deze zal nogmaals worden doorgestuurd.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER begrijpt dat men zegt een meerjarenplan te maken 2026-2031 en dat men dit goed wil becijferen. Maar dat betekent wel dat men al bijna een jaar sinds de verkiezingen zit te wachten op de beleidslijnen. Er is een verschil tussen een meerjarenplan en de beleidsintenties. De oppositie wil daar geen jaar op wachten, zij willen eerder weten wat de krijtlijnen zijn die tussen de drie partijen werden afgesproken. De inspiratienota zegt hem niet echt iets. Vorige legislatuur moest men vijf maanden wachten op een soort beleidsplan, nu het is het dubbel zo lang. Hij vindt dit vanuit de oppositie niet kunnen.
Burgemeester Bart LAEREMANS antwoordt dat die beleidsintenties al lang op de website staan. Die werden bekendgemaakt op het moment dat er een bestuursakkoord was. Hierin werden in de vorm van bullet points de krachtlijnen van het akkoord samengevat. Daarrond zal er gewerkt worden en deze worden nu afgetoetst met de diensten. Een aantal zaken zijn pas duidelijk nu er ook een federaal regeerakkoord is. Daardoor is er een beter zicht op een aantal inkomsten. Al deze zaken moeten mee in rekening worden genomen en waren nog niet geweten op het moment dat het bestuursakkoord tot stand kwam. Zes jaar geleden was het beleidsplan er in juni, dat zal nu in het najaar zijn. Het is financieel voor de gemeente niet zo rooskleurig, dus dat is een moeilijke discussie. Dat is een grondige operatie die ze liefst goed willen doen. Vorige keer was het een beleidsplan zonder financiële nota, nu willen ze dat liever samendoen. Ondertussen worden er heel wat zaken uitgerold.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER verklaart dat hij niet heeft beweerd dat er ondertussen niets gebeurt. Er is een verschil tussen intenties op de website zetten en in persberichten gieten en de discussie voeren in de gemeenteraad. De taak van de oppositie is mee vorm te geven aan het beleid en dat vraagt op zijn minst een discussie in deze raadszaal. Hij mist dit en vindt het niet oké dat er tot september en oktober gewacht moet worden. Dat het voornamelijk een financiële discussie moet worden is duidelijk. Hij denkt dat de gemeenteraad in zijn voltalligheid het recht heeft om op zijn minst over de grote lijnen uit het akkoord een debat te voeren.
Burgemeester Bart LAEREMANS heeft er geen probleem mee om dat ook eens formeel ter kennis te brengen van de collega’s, maar dat zal dan zonder uitgebreid financieel debat zijn. Het college zal dat intern bespreken en inplannen voor één van de volgende gemeenteraden. Hij vindt dit een begrijpelijke vraag.
Raadslid Katrien LE ROY wil aansluitend daarop nog zeggen dat volgens haar de inspiratienota niet in de gemeenteraad van november besproken is geweest, zoals de burgemeester eerder beweerde. Dit is enkel in de pers en op de website verschenen.
Burgemeester Bart LAEREMANS zegt dat er over de inspiratienota geen debat is, dat was een kennisname. Dat is een nota die uitgaat van de administratie.
Raadslid Katrien LE ROY legt nader uit dat het niet gaat over de inspiratienota. De grote krijtlijnen van het beleidsplan zijn in november verschenen op de website en in de pers, maar nooit op de gemeenteraad besproken.
Burgemeester Bart LAEREMANS zegt dat dat ook niet de bedoeling is. Dat is iets voor deze legislatuur. De vraag is wel legitiem en dit zal ter sprake worden gebracht.
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van het toegevoegd punt "Stand van zaken en intenties lopende projecten", ingediend door raadslid Katrien LE ROY, als bijlage bij dit besluit gevoegd, en voor de bespreking ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.