De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat er geen bezwaren en opmerkingen ontvangen werden tijdens het openbaar onderzoek van 1 november 2024 tot en met 30 november 2024.
De gemeenteraad keurt de rooilijnplannen voor de Humbeeksesteenweg (deel), Kareelstraat en Verbrande Brugsesteenweg (deel) goed.
Dit besluit wordt toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024086432 (OMV/302/24).
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Er zijn diverse externe adviezen ontvangen met betrekking tot de rioleringswerken en de omgeving. Er werden geen adviezen ingediend die betrekking hebben tot de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegenis, of over de eventuele opname in het openbaar domein.
Hieronder worden die adviezen aangegeven en beoordeeld indien en/of voor zover deze betrekking hebben tot de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegenis, of over de eventuele opname in het openbaar domein.
ADVIESINSTANTIE |
DATUM VAN ONTVANGST |
REFERENTIE |
EINDCONCLUSIE |
|
DE VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ |
6 December 2024 |
AELT/BL/BT/52095 / xtie: 123691 |
Voorwaardelijk gunstig |
|
Inhoud advies: Volgende bijzondere lozingsnorm is van toepassing voor het lozen van het bemalingswater : As-tot < 20 μg/l Volgende bijzondere voorwaarde dient van toepassing gesteld : In afwijking van artikel 4.2.5.1.1§1 van Vlarem II moet er geen continue debietsmeet- en bemonsteringsapparatuur voorzien worden. De monstername mag gebeuren via een aftapkraantje en het lozingsdebiet mag bepaald worden via de debietmeter van het opgepompte grondwater.” Beoordeling: |
||||
DE VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ |
26 November 2024 |
VLB-02747-A |
Voorwaardelijk gunstig |
|
Inhoud advies: “De entiteit van VMM bevoegd voor grondwateradvisering verleent volgend advies voor de bemaling voor een project gelegen Humbeeksesteenweg 132, Grimbergen:
Bijzondere voorwaarden:
Beoordeling: |
||||
FLUXYS |
5 november 2024 |
TPW-OL-2024138058 |
Voorwaardelijk gunstig |
|
Inhoud: Onze installaties zijn bovengronds herkenbaar gemaakt door middel van luchtbaken 226 en oranje merkpalen. Tevens verwijzen wij naar het plan nummer BA_R0-N260-Fluxys_PRD_BN_2_1 en noteren dat de tussenafstand tussen de wegkoffer en de FLuxys leiding minstens 94 cm zal bedragen. Onze onderneming kan zodoende een gunstig advies verlenen, mits het respecteren van onderstaande voorwaarden:
Wij vragen u de inhoud van deze brief samen met de bijlagen op te nemen in de vergunning en ons een kopie van uw besluit op te sturen, bij voorkeur via mail (infoworks@fluxys.com) en met vermelding van onze referentie.” Beoordeling:
|
||||
PROXIMUS |
7 november 2024 |
/ |
Voorwaardelijk gunstig |
|
Inhoud: “Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning: • De leidingen van Proximus blijven gevrijwaard bij het ontbossen en in de grondwerken van de aanleg van de nieuwe weg. • Proximus op de hoogte stellen van zodra er een concrete planning van de werken beschikbaar is. Hiervoor kunt contact opnemen via werfcoördinatie@proximus.com.“ Beoordeling: De nutsmaatschappij stelt in haar advies dat van zodre er een concrete planning van de werken beschikbaar is, er advies dient opgenomen te worden met hun. Er wordt ingestemd met het advies. De naleving van het advies en de daaraan gestelde voorwaarden wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning. De kosten die hiermee gepaard gaan, alsook eventuele kosten ten behoeve van de aansluiting van het gevraagde project, zullen ten laste worden gelegd van de vergunninghouder. |
||||
MOBILITEITSDIENST VAN DE GEMEENTE GRIMBERGEN |
17 december 2024 |
OMV/302/24 |
Voorwaardelijk gunstig |
|
Inhoud:
|
Voorafgaande uiteenzetting:
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het aanleggen van een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad langs de N211a Humbeeksesteenweg (tussen de Fabrieksweg en de Kareelstraat) en langs de Kareelstraat-Verbrande Brugsesteenweg (tussen de Humbeeksesteenweg en de Industrieweg), het heraanleggen van de wegenis, terreinaanlegwerken, het ontbossen van ca. 0.1197 ha en een bronbemaling.
Overeenkomstig artikel 12, §2 van het het decreet gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen.
Er wordt gebruik gemaakt van de geïntegreerde vergunningsprocedure om naast de stedenbouwkundige handelingen ook de wijziging van de rooilijnen voor de gemeentelijke wegen Verbrande Brugsesteenweg (deel), Kareelstraat en Humbeeksesteenweg (deel) aan te vragen.
Het aanvraagdossier bevat hiertoe de rooilijnplannen voor de Verbrande Brugsesteenweg (deel), Kareelstraat en Humbeeksesteenweg (deel), die voldoen aan artikel 16, §2 van het decreet gemeentewegen.
Vervolgens bepaalt artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de wijziging van een gemeenteweg, waardoor de gemeenteraad zich dient uit te spreken over de nieuwe rooilijnen van de Verbrande Brugsesteenweg (deel), Kareelstraat en Humbeeksesteenweg (deel).
Hierbij dient rekening te worden gehouden met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen:
“Art. 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
“Art. 4. Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes: 1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang; 2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd; 3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen; 4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief; 5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen."
In het licht van deze principes en doelstellingen worden de beoogde wijzigingen onderzocht en opgenomen in de motivatienota van 4 oktober 2024 tot o.a. wijziging van de rooilijnen.
Artikel 32, §2 van het omgevingsvergunningsdecreet bepaalt dat een vergunning voor aanvragen met de wijziging van een gemeenteweg slechts verleend kan worden na goedkeuring van de wijziging van de gemeenteweg door de gemeenteraad. De bevoegdheid van de gemeenteraad beperkt zich enkel tot de zaak der wegen. De bezwaarschiften en adviezen die betrekking hebben op de wijziging van de gemeentewegen worden gemotiveerd behandeld.
Adviezen:
Zie onder advies.
Openbaar onderzoek:
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd gehouden van 1 tem. 30 november 2024.
Gedurende het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend (die betrekking hebben op de 'zaak der wegen').
Toetsing aan het decreet gemeentewegen (zie motivatienota van 4 oktober 2024):
In de motivatienota van 4 oktober 2024, m.b.t. de vaststelling van de rooilijnen voor de Humbeeksesteenweg (deel), Kareelstraat en Verbrande Brugsesteenweg (deel), wordt aangetoond dat rekening werd gehouden met de principes zoals vermeld in artikel 4 van het decreet gemeentewegen.
Realisatie van rooilijnplannen:
In uitvoering van artikel 27 van het decreet gemeentewegen kan elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en de realisatie van rooilijnplannen, door onteigening tot stand worden gebracht. Deze onteigeningen worden uitgevoerd conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
de rooilijnplannen voor de Humbeeksesteenweg (deel), Kareelstraat en Verbrande Brugsesteenweg (deel), opgemaakt door landmeter-expert Stijn VAN MAELSAEKE, goed te keuren;
het besluit toe te voegen aan de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024086432 (OMV/302/24).
/
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van het feit dat er geen bezwaren of opmerkingen ontvangen werden tijdens het openbaar onderzoek van 1 tem. 30 november 2024.
Art. 2.
De rooilijnplannen van de Humbeeksesteenweg (deel), Kareelstraat en Verbrande Brugsesteenweg (deel), opgemaakt door landmeter-expert Stijn VAN MAELSAEKE, goed te keuren.
Art. 3.
Dit besluit toe te voegen aan de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024068737.