De gemeenteraad stelt de voorwaarden en de wijze van gunnen voor de aankoop van een herkenbaar voertuig voor het team geïntegreerde sectorwerking volgens de behoeften van de politiezone, via de raamovereenkomst 2022/HFB/OP/95980 van de Vlaamse overheid, voor een geraamd bedrag van 69.800,47 euro incl. btw, vast. Het budget is voorzien op artikelnummer 330/743-52 waarvan € 48.671,15 incl. btw uit het budget van 2024 en € 21.129,32 incl. btw uit het budget van 2025.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB) waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 inzake "Lokale politie - Delegatie bepalen lastvoorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring" waarbij beslist werd om:
bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde gewone begroting en
bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om met betrekking tot overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, de lastvoorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning te bepalen, voor zover het college handelt binnen de perken van de budgetten voorzien in de goedgekeurde buitengewone begroting en voor zover die uitgaven overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten tot stand kunnen komen via het systeem van de aanvaarde factuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Artikelen 326 tem. 341 DLB van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Artikel 42, §1, 1°, a van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (limiet van € 135.000,00 excl. btw niet bereikt)
Artikel 90, 1° van het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk besluit 20 juni 2019 tot wijziging van de geldelijke rechtspositie van het personeel van de politiediensten, BS 26 juni 2019.
Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 houdende bepaling van de bevoegdheidsdelegatie inzake de vastlegging van de wijze van gunnen en de vastlegging van de voorwaarden voor deze opdrachten.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 december 2024 "Aankoop van een herkenbaar voertuig voor het team geïntegreerde sectorwerking: voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring".
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 december 2024 "Aankoop van een herkenbaar voertuig voor het team geïntegreerde sectorwerking: voorwaarden en wijze van gunnen - Correctie van goedkeuring".
/
De politiezone beschikt over 18 voertuigen, namelijk:
3 combi’s van team interventie;
2 herkenbare voertuigen van team interventie;
2 anonieme voertuigen van team interventie;
1 herkenbaar voertuig van de patrouillehondgeleider;
3 herkenbare voertuigen van team geïntegreerde sectorwerking;
2 anonieme voertuigen van team recherche;
1 combi van team verkeer;
1 anoniem voertuig van team verkeer;
1 herkenbaar voertuig van team verkeer;
1 bestelwagen van team HR & support;
1 anoniem voertuig dat korpsbreed wordt ingezet.
In de meerjarenplanning van de voertuigen worden volgende principes gehanteerd:
De interventievoertuigen van team interventie worden afgeschreven op 3 jaar of tussen de 100 000 en de 120 000 kilometers. De combi’s van team interventie worden vervolgens doorgeschoven naar team verkeer.
De andere voertuigen worden afgeschreven op 10 jaar of tussen de 100 000 à 120 000 kilometer.
In 2024 is het voertuig Skoda Fabia met kentekenplaat 1-GAV-611 van het team geïntegreerde sectorwerking 11 jaar in dienst en is het noodzakelijk om dit voertuig te vervangen.
De politie heeft als overheid een voorbeeldfunctie op vlak van duurzaamheid en wil, daar waar mogelijk, duurzame voertuigen aankopen.
Op basis van een bevraging van de medewerkers van het team geïntegreerde sectorwerking worden volgende minimum technische specificaties weerhouden:
Algemeen:
vijfdeurs voertuig
brandstof: elektrisch of benzine + elektrische plug-in of CNG
kleur: wit ral 1013 of fabriekswit (metaalkleur)
vermogen minimum 60 kW
voorzien van striping
alarm type VV1
bepantsering deuren vooraan
mistlichten
getinte ruiten
Bestuurderscomfort:
stuurbekrachtiging
ABS
stabiliteitscontrolesysteem (ESP)
ingebouwd navigatiesysteem
airco
elektrische ruiten vooraan, getinte ruiten
commerciële radio + CD/USB en GPS
elektrisch verstelbaar en verwarmde buitenspiegels
centrale vergrendeling
parkeersensoren
ergonomische zetels
verwarmde zetels
Veiligheid:
frontale en zijdelingse airbag voor de bestuurder en passagier vooraan
lichtbalk
winterbanden.
Ombouw (zit in raamcontract maar toewezen aan firma Mecelcar):
Battenburgstriping - klasse 3 - niveau 3
Standaardpack - type interventievoertuig
Volgend gunningscriterium wordt gehanteerd:
prijs: 100%
De aankoop gebeurt op basis van de raamovereenkomst 2022/HFB/OP/95980 van de Vlaamse overheid. Deze raamovereenkomst loopt tot 31 augustus 2025.
De kostprijs voor de aankoop van een herkenbaar voertuig voor het team geïntegreerde sectorwerking volgens de behoeften van de politiezone, wordt geraamd op 69.800,47 euro incl. btw.
Deze aankoop dient te worden geregistreerd op artikel 330/743-52 van de buitengewone dienst van de politiebegroting. Voor deze aankoop zijn op dit artikel de benodigde budgetten beschikbaar.
Enig artikel.
De voorwaarden en wijze van gunnen voor de aankoop van een herkenbaar voertuig voor het team geïntegreerde sectorwerking, volgens de behoeften van de politiezone, voor een geraamd totaalbedrag van 69.800,47 euro incl. btw via raamovereenkomst 2022/HFB/OP/95980 van de Vlaamse overheid, vast te stellen. Het budget is voorzien op artikelnummer 330/743-52 waarvan € 48.671,15 incl. btw uit het budget van 2024 en € 21.129,32 incl. btw uit het budget van 2025.