Terug
Gepubliceerd op 24/11/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

do 26/10/2023 - 19:00

Oprichting cel Bijzondere wetten onder de lokale recherche - Aanwerving hoofdinspecteur van politie cel Bijzondere wetten - Aanwerving inspecteur van politie cel Bijzondere wetten buiten de personeelsformatie

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt het volgende goed:

  • de oprichting van een cel bijzondere wetten bij het team lokale recherche, onder leiding van de hoofdinspecteur teamleider recherche en de officier coördinator tweedelijnszorg;
  • de aanwerving van een hoofdinspecteur rechercheur bijzondere wetten buiten kader, in afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie "binding & maatwerk" goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2017 en
  • de aanwerving van een inspecteur rechercheur bijzondere wetten buiten kader, in afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie "binding & maatwerk" goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2017.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Koninklijk Besluit van 31 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
  • Koninklijk Besluit van 7 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie.
  • Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de lokale politie.
  • Koninklijk Besluit van 20 oktober 2009 houdende de wijziging van het KB van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek kader van de lokale politie.
  • Koninklijk Besluit van 17 september 2001 houdende de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking.
  • Koninklijk Besluit van 16 oktober 2009 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren.
 
  • De ministeriële omzendbrief PLP 10 van 9 oktober 2001.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2001 waar volgend personeelskader werd goedgekeurd: 66 operationele medewerkers en 8,5 administratieve en logistieke medewerkers.
  • Besluit van de gemeenteraad van 23 juni 2005 waar volgend personeelskader werd goedgekeurd: 72 operationele medewerkers en 10 administratieve en logistieke medewerkers.
  • Besluit van de gemeenteraad van 25 oktober 2007 waar volgende aanpassing van het personeelskader werd goedgekeurd: 72 operationele medewerkers en 14 administratieve en logistieke medewerkers.
  • Besluit van de gemeenteraad van 27 mei 2010 waar volgende aanpassing werd goedgekeurd: 75 operationele medewerkers en 14 administratieve en logistieke medewerkers.
  • Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2017 waar volgende aanpassing van het personeelskader werd goedgekeurd: 79 operationele medewerkers en 16 administratieve en logistieke medewerkers.
  • Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 - aanpassing personeelsformatie "binding & maatwerk".

 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 oktober 2023: Oprichting cel bijzondere wetten onder de lokale recherche - aanwerving hoofdinspecteur van politie cel bijzondere wetten - aanwerving inspecteur van politie cel bijzondere wetten buiten de personeelsformatie.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Het college van burgemeester en schepenen paste op 23 maart 2020 het organogram en de personeelsformatie aan, zodat een volwaardige dienst Handhaving met een cel gemeenschapswachten kon worden uitgebouwd. Dit werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 mei 2020. Op 21 december 2020 werd een diensthoofd Handhaving aangeworven door het college van burgemeester en schepenen, dewelke in dienst is getreden op 15 februari 2021.

 

Op 21 december 2017 keurde de gemeenteraad het personeelsbehoeftenplan “binding en maatwerk” van de politiezone Grimbergen goed. In dit politioneel structuurplan werd niet voorzien in een team of cel die zich kan specialiseren in bestuurlijke handhaving en in de uitwerking en opvolging van bijzondere wetten. Het taakaccent "leefmilieu en ruimtelijke ordening" werd opgenomen door een aangestelde hoofdinspecteur, dewelke ook de functie van teamleider bij het team geïntegreerde sectorwerking vervulde. In nauwe samenwerking met de gemeentelijke cel handhaving werden dossiers behandeld (vaststellingen, verhoren, …). In een aantal dossiers was vrij vlug duidelijk dat er onderliggend meer aan de hand was en dat er vermoedens zijn van ondermijnende georganiseerde criminaliteit, met andere woorden te veel, te complex en te gespecialiseerd voor de initiële opdracht. Daarenboven gaf de gespecialiseerde aangestelde hoofdinspecteur te kennen dat deze, ondanks afbakening van de opdracht en coaching door de opvolgende coördinerende officier, de huidige werking niet meer aankon.

 

Gelet op bovenstaande probleemstelling en het feit dat de meeste politiezones, gesteund door het parket van Halle-Vilvoorde en de provincie Vlaams-Brabant, meer en meer inzetten op bestuurlijke handhaving, de samenwerking met gespecialiseerde inspectiediensten en de impact via de bijzondere wetgevingen, zien we een evolutie naar de oprichting van een cel Bijzondere wetten, bestaande uit medewerkers met een specifieke functiebeschrijving.

 

Deze cel Bijzondere wetten zal als opdracht hebben: 

  • een single point of contact zijn voor de dienst Handhaving van de gemeente, maar evengoed voor andere externe diensten (parket, arbeidsauditoraat, federale politie, andere zones, inspectiediensten, …); 
  • de aanpak van georganiseerde criminaliteit op het vlak van leefmilieu en ruimtelijke ordening (vaststellingen van basisinbreuken blijven bij de wijkwerking);
  • het opmaken van burgemeesterbesluiten in politionele handhavingsdossiers via de adviseur juridische ondersteuning;
  • de aanpak van illegale economieën door onder meer controle van de horeca, nachtwinkels, carwash, ...;
  • het uitwerken en opvolgen van het project “company dumping”;
  • sociale fraude opvolgen (zwartwerk, inbreuken Dimona, …);
  • illegale vermogensberekening (naar het voorbeeld van PLUK-teams in grotere recherches).

 

De cel Bijzondere wetten zal bestaan uit één hoofdinspecteur rechercheur van politie en één inspecteur rechercheur van politie, dewelke ad hoc bijgestaan worden door de adviseur juridische ondersteuning van de politiezone. De functiebeschrijvingen worden bijgevoegd aan dit agendapunt.

 

De cel Bijzondere wetten zal ressorteren onder het team recherche, dat opgevolgd en geleid wordt door de hoofdinspecteur teamleider recherche en de officier coördinator tweedelijnszorg.

 

In afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie is de oprichting van een cel Bijzondere wetten en de bijhorende aanwerving van een hoofdinspecteur rechercheur bijzondere wetten en een inspecteur rechercheur bijzondere wetten noodzakelijk. 

 

Volgende aanpassingen en/of aanwervingen buiten kader werden al goedgekeurd:

  • wijziging van de functie van medewerker team middelenbeheer en financiën van niveau C in niveau B (gemeenteraad 27 juni 2019);
  • aanwerving van een commissaris adjunct coördinator operaties (college van burgemeester en schepenen 7 december 2020);
  • aanwerving van een adviseur juridische ondersteuning (CALog niveau A) buiten kader (gemeenteraad 24 juni 2021);
  • aanwerving van een assistent (CALog niveau C) 1/2 team middelenbeheer en financiën en 1/2 team personeel en welzijn buiten kader (gemeenteraad 24 juni 2021);
  • aanwerving van een maatschappelijk assistent ((CALog niveau B) ter vervanging van een inspecteur jeugd en gezin buiten kader (gemeenteraad 2 juni 2022);
  • aanwerving van een assistent operationele informatie (CALog niveau C) buiten kader (gemeenteraad 2 juni 2022);
  • aanwerving van een interne en externe communicatieverantwoordelijke (CALog niveau B of C) buiten kader (gemeenteraad 2 juni 2022);
  • aanwerving van een assistent (CALog niveau C) team onthaal, een assistent team geïntegreerde sectorwerking (CALog niveau C), een assistent team secretariaat operaties (CALog niveau C) buiten de personeelsformatie en een vervangingsovereenkomst assistent team personeel en welzijn (CALog niveau C) (gemeenteraad 28 oktober 2022). 

 

Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en vraagt of de betreffende functionaris ook verantwoordelijk wordt voor de GAS-vaststellers.

 

Korpschef Jurgen BRAECKMANS krijgt het woord en antwoordt ontkennend, onder de Bijzondere wetten vallen de politieonderzoeken op het gebied van ruimtelijke ordening en leefmilieu.

Bijkomende info:

De financiële weerslag van de aanwerving van 1 hoofdinspecteur rechercheur bijzondere wetten wordt, naar gelang de loonschaal, geraamd op:

  • loonschaal M1.1: minimumbedrag 17.352,55 euro - maximumbedrag 27.764,25 euro;
  • loonschaal M2.1: minimumbedrag 19.087,81 euro - maximumbedrag 30.069,54 euro;
  • loonschaal M3.1: minimumbedrag 19.335,70 euro - maximumbedrag 30.887,69 euro;
  • loonschaal M4.1: minimumbedrag 19.583,59 euro - maximumbedrag 33.124,00 euro;
  • loonschaal M5.1: minimumbedrag 26.296,00 euro - maximumbedrag 34.116,00 euro.

 

De financiële weerslag van de aanwerving van 1 inspecteur rechercheur bijzondere wetten wordt, naar gelang de loonschaal, geraamd op:

  • loonschaal B1: minimumbedrag 15.518,14 euro - maximumbedrag 22.285,82 euro;
  • loonschaal B2: minimumbedrag 16.261,82 euro - maximumbedrag 23.797,94 euro;
  • loonschaal B3: minimumbedrag 16.311,40 euro - maximumbedrag 24.541,58 euro;
  • loonschaal B4: minimumbedrag 20.666,00 euro - maximumbedrag 26.459,00 euro;
  • loonschaal B5: minimumbedrag 22.366,00 euro - maximumbedrag 28.159,00 euro.

 

De personeelsformatie van de politiezone Grimbergen ziet er dan als volgt uit:

Operationeel kader

Administratief en logistiek kader

OK

MK

BK

AK

TOTAAL

A

B

C

D

TOTAAL

1HCP

3CP

+ 1

CP in bovental

16

+ 1 HINP in bovental

60

- 1 INP vervangen door calog

+ 1 INP in bovental

-

80

1

+ 1 A in bovental

3

+ 1 B/C in bovental

12

+ 1 C in bovental

+ 1 C in bovental

+ 4 C in bovental

1,8

 21,8

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De oprichting van een cel Bijzondere wetten bij het team lokale recherche, onder leiding van de hoofdinspecteur teamleider recherche en de officier coördinator tweedelijnszorg, goed te keuren. 


Art. 2.

De aanwerving van een hoofdinspecteur rechercheur bijzondere wetten buiten kader, in afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie "binding & maatwerk" door de gemeenteraad goedgekeurd op 21 december 2017, goed te keuren.

 

Art. 3.

De aanwerving van een inspecteur rechercheur bijzondere wetten buiten kader, in afwachting van een grondige evaluatie van de personeelsformatie "binding & maatwerk" door de gemeenteraad goedgekeurd op 21 december 2017, goed te keuren.