Terug
Gepubliceerd op 01/09/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

do 22/06/2023 - 19:00

Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Karima MOKHTAR, Chris SELLESLAGH, gemeenteraadsleden
Afwezig: William DE BOECK, Jean DEWIT, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad wijzigt de personeelsformatie als volgt:

Dienst LDC en GAW Ter Borre
  • Schrapping van de volgende functies uit de contractuele personeelsformatie van het OCMW:

    • 0,50 vte deskundige (B1-B3) (Stafmedewerker maatschappelijke ondersteuning en assistent-centrumleider)

    • 0,50 vte administratief medewerker (C1-C3) 

  • Toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:

    • 1,00 vte diensthoofd sociale werking Ter Borre (B4-B5)

  • Wijziging van de volgende functietitel en functiebeschrijving:

    • 1,00 vte diensthoofd Ter Borre (B4-B5) wordt 1,00 vte diensthoofd interne werking Ter Borre (B4-B5)

De nieuwe personeelsformatie van de dienst LDC en GAW Ter Borre is dan als volgt:

Functietitel

Schaal

#vte

gemeente

#vte

OCMW

Totaal

Diensthoofd sociale werking Ter Borre

B4-B5

0,00

1,00

1,00

Diensthoofd interne werking Ter Borre

B4-B5

0,00

1,00

1,00

Verantwoordelijke administratie

(uitdovende functie)

B1-B3

0,00

1,00

1,00

Verantwoordelijke administratie

C4-C5

0,00

1,00

1,00

Administratief medewerker

C1-C3

0,00

1,00

1,00

Medewerker bar en maaltijden

D1-D3

0,00

2,50

2,50

Medewerker technisch onderhoud

D1-D3

0,00

1,00

1,00

Medewerker schoonmaak

E1-E3

0,00

1,50

1,50

TOTAAL

 

 

 

10,00

De personeelsformatie van LDC en GAW Ter Borre zal later verder opgevolgd en gerevalueerd worden in functie van de pensionering van het diensthoofd.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):

"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.

Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."

De beslissing wordt genomen op grond van:

Algemeen

  • Decreet lokaal bestuur.

  • Besluit (VR) 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

  • Besluit (VR) 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, BS 3 december 2010.

 
  • Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd.

 

Meerjarenplan 2020-2025

  • Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.

    • AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024

      • ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften

 

Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden. (DOSSIERSTUK 01).

  • Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 02).

  • Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen"). (DOSSIERSTUK 03).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 04).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)

  • Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek. (DOSSIERSTUK 06).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 08).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020. (DOSSIERSTUK 09).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen. (DOSSIERSTUK 10).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties. (DOSSIERSTUK 11).

  • Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019. (DOSSIERSTUK 12).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 13).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 14).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020. (DOSSIERSTUK 15).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 16).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 17).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 18).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 19).

  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 20).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 21).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).

  • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).

 

In verband met de syndicale overlegcomités

Het syndicaal statuut:

  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

  • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

 

In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie

  • Nota van het afdelingshoofd mens en de organisatiebegeleider Ter Borre, betreffende de personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre (BIJLAGE 01).

 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 5 juni 2023 - Wijziging personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre - Principieel akkoord (BIJLAGE 02).

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Protocol BOC/HOC (Bijlage 03).

  • ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol, getekend voor akkoord, met vermelding:

"Wij blijven ijveren voor statutaire functies."

 

  • ACV Openbare Diensten: /

 
  • VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In het kader van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder de volgende beleidsdoelstelling:

  • Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.

    • AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024

      • ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften

worden een aantal wijzigingen aan de personeelsformatie voorgesteld.

 

Dienst LDC en GAW Ter Borre

De personeelsformatie van LDC en GAW Ter Borre werd vastgesteld door de gemeenteraad / raad maatschappelijk welzijn op 24/06/2021, en dit op basis van een rapport van Probis.

Op 30/03/2022 werd het organogram van de afdeling Mens gewijzigd waardoor de dienst LDC en GAW Ter Borre rechtstreeks onder het afdelingshoofd mens ressorteert.

De huidige personeelsformatie is als volgt:

Functietitel Schaal #vte
gemeente
#vte
OCMW
Totaal
Diensthoofd B4-B5 0,00 1,00 1,00
Deskundige (Stafmedewerker maatschappelijke ondersteuning en assistent-centrumleider) B1-B3 0,00 0,50 0,50
Verantwoordelijke administratie
(uitdovende functie)
B1-B3 0,00 0,00 0,00
Verantwoordelijke administratie C4-C5 0,00 1,00 1,00
Administratief medewerker C1-C3 0,00 1,50 1,50
Medewerker bar en maaltijden D1-D3 0,00 2,50 2,50
Medewerker technisch onderhoud D1-D3 0,00 1,00 1,00
Medewerker schoonmaak E1-E3 0,00 1,50 1,50
TOTAAL       9,00

Met het oog op de reorganisatie van de administratieve cel van de dienst, en om te anticiperen op de pensionering van het diensthoofd, worden de volgende formatiewijzigingen voorgesteld:

  • Schrapping van de volgende functies
    • 0,50 vte deskundige (B1-B3) (Stafmedewerker maatschappelijke ondersteuning en assistent-centrumleider) wordt geschrapt uit de contractuele personeelsformatie
    • 0,50 vte administratief medewerker (C1-C3) wordt geschrapt uit de contractuele personeelsformatie
  • Toevoeging van de volgende functie:
    • 1,00 vte diensthoofd sociale werking Ter Borre (B4-B5) wordt toegevoegd aan de contractuele personeelsformatie
  • Omvorming vna de volgende functie:
    • De functie van diensthoofd (B4-B5) wordt omgevormd tot "diensthoofd interne werking Ter Borre"


De personeelsformatie van LDC en GAW Ter Borre zal later verder opgevolgd en gerevalueerd worden in functie van de pensionering van het diensthoofd.

 

De toekomstige formatie van de dienst LDC en GAW Ter Borre is dan als volgt:

Functietitel Schaal #vte
gemeente
#vte
OCMW
Totaal
Diensthoofd sociale werking Ter Borre B4-B5 0,00 1,00 1,00
Diensthoofd interne werking Ter Borre B4-B5 0,00 1,00 1,00
Verantwoordelijke administratie
(uitdovende functie)
B1-B3 0,00 0,00 0,00
Verantwoordelijke administratie C4-C5 0,00 1,00 1,00
Administratief medewerker C1-C3 0,00 1,00 1,00
Medewerker bar en maaltijden D1-D3 0,00 2,50 2,50
Medewerker technisch onderhoud D1-D3 0,00 1,00 1,00
Medewerker schoonmaak E1-E3 0,00 1,50 1,50
TOTAAL       9,00

 

Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):

  Gemiddelde bruto jaarkost werkgever
(anciënniteit 12 jaar)
Huidige situatie € 480.600,58
Toekomstige situatie € 498.279,14
 
 
 

Raadslid Tom GAUDAEN meldt dat de fractie Open VLD vraagtekens zet bij de aanstelling van twee diensthoofden voor een equippe van amper negen personen. De fractie Open VLD zal daarom tegenstemmen.

Bijkomende info:

Het budget voor deze bijkomende functies zal voorzien worden via MJPa vanaf 2024.

 

Voor eventuele aanwervingen in 2023 is budgettaire ruimte via:

  • Er zijn bij budgetopmaak 2023 drie indexeringen van de lonen voorzien (indexeringen in februari, april en september).
  • In totaliteit zijn in 2023 de volgende bedragen voorzien om de indexeringen op te vangen:
    • Gemeente: 559.509,76 euro en
    • OCMW: 330.355,80 euro.
  • Het Planbureau voorziet heden maar 1 indexering, nl. in september 2023. Dit betekent dat de volgende voorziene bedragen niet dienen aangewend te worden en dus kunnen ingezet worden voor bijkomende functies / HR-projecten:
    • Gemeente: 467.566,79 euro en
    • OCMW: 276.069,18 euro.
Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Tegenstanders: Manon BAS, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS
Onthouders: Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Katrien LE ROY, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER
Resultaat: Met 18 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 7 onthoudingen
BESLUIT:

Enig artikel.

De personeelsformatie van de dienst LDC en GAW Ter Borre als volgt te wijzigen:

  • Schrapping van de volgende functies uit de contractuele personeelsformatie van het OCMW:

    • 0,50 vte deskundige (B1-B3) (Stafmedewerker maatschappelijke ondersteuning en assistent-centrumleider)

    • 0,50 vte administratief medewerker (C1-C3) 

  • Toevoeging van de volgende functie aan de contractuele personeelsformatie van het OCMW:

    • 1,00 vte diensthoofd sociale werking Ter Borre (B4-B5)

  • Wijziging van de volgende functietitel en functiebeschrijving:

    • 1,00 vte diensthoofd Ter Borre (B4-B5) wordt 1,00 vte diensthoofd interne werking Ter Borre (B4-B5)

De nieuwe personeelsformatie van de dienst LDC en GAW Ter Borre is dan als volgt:

Functietitel

Schaal

#vte

gemeente

#vte

OCMW

Totaal

Diensthoofd sociale werking Ter Borre

B4-B5

0,00

1,00

1,00

Diensthoofd interne werking Ter Borre

B4-B5

0,00

1,00

1,00

Verantwoordelijke administratie

(uitdovende functie)

B1-B3

0,00

1,00

1,00

Verantwoordelijke administratie

C4-C5

0,00

1,00

1,00

Administratief medewerker

C1-C3

0,00

1,00

1,00

Medewerker bar en maaltijden

D1-D3

0,00

2,50

2,50

Medewerker technisch onderhoud

D1-D3

0,00

1,00

1,00

Medewerker schoonmaak

E1-E3

0,00

1,50

1,50

TOTAAL

 

 

 

10,00

De personeelsformatie van LDC en GAW Ter Borre zal later verder opgevolgd en gerevalueerd worden in functie van de pensionering van het diensthoofd.