De gemeenteraad gaat akkoord om vanaf 2024 toe te treden tot de UiTPAS Noordrand.
Artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Participatiedecreet van 18 januari 2008.
Bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018 en het uitvoeringsbesluit van 26 oktober 2018.
Decreet van 24 maart 2023 over de verwerking van persoonsgegevens door publiq vzw in het kader van de uitvoering van een Vlaamse vrijetijdspas.
Specifiek
Besluit van 16 december 2019 van de Vlaamse Regering – Vlaams ministerie van cultuur, jeugd, sport en media- waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand werd goedgekeurd.
Brief van de Vlaamse Overheid – Departement cultuur, jeugd, sport en media- Afdeling subsidiëren en erkennen- van 26 februari 2020 waarbij de werkingssubsidies t.b.v. € 100.000 van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand op 26 werd goedgekeurd.
Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de toetreding tot de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand (Cultuur Noordrand) tot en met december 2025 werd goedgekeurd.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 juli 2022 waarbij beslist werd om toe te treden in 2024 tot UiTPAS Noordrand, met een solidaire kostendeling:20% wordt betaald door de gebruiker, 40% wordt betaald door de organisator en 40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 april 2023 waarbij werd kennis genomen van het decreet van 24 maart 2023 over de verwerking van persoonsgegevens door publiq vzw in het kader van de uitvoering van een Vlaamse vrijetijdspas.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 juni 2023 m.b.t de toetreding tot het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie - goedkeuring van de afsprakennota.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 juni 2023 m.b.t. de voorwaarden bij de implementatie van de UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IGS Cultuur Noordrand.
MJP 2020-2025
ACT-15 - We maken deel uit van het intergemeentelijk samenwerkingsverband voor cultuur Noordrand vanaf 2020.
D-5 - Wij verbeteren het welzijn van alle Grimbergenaren door een warme en zorgzame dienstverlening met gelijke kansen en toegang voor iedereen.
Positief advies van de adviesgroep (4 mei 2023) en raad van bestuur (11 mei 2023) Cultuur Noordrand.
Context:
Lokale besturen zijn zich bewust van en zetten in op de samenhang tussen beleidsdomeinen en actieterreinen, tussen vrije tijd en sociaal beleid. De lokale overheid heeft hierbij een cruciale verantwoordelijkheid als regisseur en facilitator.
Cultuur Noordrand zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio. ‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen.
De UiTPAS is een instrument voor verbreding, verhoging en verdieping van vrijetijdsparticipatie, het verlagen van drempels met bijzondere aandacht voor mensen in armoede, en communicatie.
UiTPAS heeft 3 basisprincipes die elke UiTPAS aanbieder moet aanvaarden:
De gemeente Asse startte reeds met de UiTPAS, andere gemeenten uit regio Noordrand kunnen instappen zonder een aanvraag tot implementatie bij de Vlaamse Regering in te dienen. De gemeenten nemen de specifieke voorwaarden die de Vlaamse Regering opstelt en die Asse toepast over:
Het uitrollen van de UiTPAS Noordrand voor de hele vrijetijdssector is een belangrijk instrument om vrijetijdsparticipatie te verhogen en te diversifiëren voor alle inwoners van de Noordrand en specifiek gericht op het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede.
UiTPAS Noordrand biedt heel wat meerwaarde:
1. Meerwaarde voor de participant/gebruiker
Groter & gevarieerd aanbod
Gerichte en/of extra gids in het vrijetijdsaanbod
Smaakverbreding
2. Meerwaarde voor organisatoren/verenigingen
Groter potentieel publiek wordt aangeboord
Verbreding of aanboren van een nieuw publiek
Extra mogelijkheden om in te zetten op doelgroepen
Extra data
Kennisdeling
3. Meerwaarde voor gemeenten
Inzetten op dienstverlening
Efficiëntieslag
Afstemming aanbod – publiek
Werken aan doelgroepenbeleid
Extra data
Kennisdeling
Voorafgaand:
1. Op 5 juli 2022 besliste het schepencollege principieel om toe te treden tot de UiTPAS Noordrand op basis van volgende afspraken:
Toe te treden in 2024 tot UiTPAS Noordrand.
Artikel 2.
Een solidaire kostendeling:
20% wordt betaald door de gebruiker
40% wordt betaald door de organisator
40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder
Artikel 3.
De doelgroepenbepaling mensen in armoede gebeurt op basis van de verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling. UiTPAS Noordrand wil graag een subjectieve toekenning van het kansentarief toestaan. Op bepaalde plaatsen kunnen een aantal volmachtshouders in eer en geweten verklaren dat een gezin/individu ook recht heeft op het kansentarief.
Artikel 4.
Het bepalen van het aanbod in verschillende fasen:
Fase 1: gemeentelijk aanbod
Fase 2: aanbod van verenigingen
Fase 3: aanbod van commerciële partners
Elke gemeente kan de tijd ertussen zelf bepalen.
Artikel 5.
Aanwerving met middelen van Cultuur Noordrand van een regiocoördinator UiTPAS Noordrand en regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie 0,5 VTE (PC 329 barema B1c) voor 2023, 2024 en 2025.
Artikel 6.
Voor de coördinatie UiTPAS Noordrand: 0,5VTE (B1-B3) te voorzien waarbij de indiensttreding reeds wordt voorzien in de voorbereidingsfase, m.n. in het jaar voor de effectieve uitrol van de UiTpas.
Deze functie te combineren met een extra 0,5 VTE (B1-B3) deskundige communicatie.
Artikel 7.
Inspanning leveren om bestaande passen in de mate van het mogelijke van in het begin te integreren met UiTPAS Noordrand.
Artikel 8.
Op termijn deel uit te maken van het op te starten regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie.
Het participatiedecreet van 18 januari 2008 spreekt van een lokaal netwerk dat minstens bestaat uit volgende partners:
gemeentelijke dienst of diensten, bevoegd voor vrije tijd (cultuur, jeugd, sport)
het Sociaal Huis
de vereniging van personen in armoede die actief zijn in de gemeente of bij afwezigheid van zulke partner, andere relevante organisaties die in hun werking onder meer personen in armoede hebben.
Gezien IGS Cultuur Noordrand op termijn de ambitie heeft om een vrijetijdsnetwerk te vormen met 13 gemeenten spreken we van een regionaal netwerk.
Wanneer een intergemeentelijk samenwerkingsverband een lokaal netwerk opricht, moet niet elke deelnemende gemeente over een derde partner beschikken. Een vereniging waar armen het woord nemen volstaat voor het gehele intergemeentelijke samenwerkingsverband.
Het lokale draagvlak voor overleg rond vrijetijdsparticipatie blijft belangrijk in het regionale netwerk. Ook clustervorming van enkele gemeenten als draagvlak voor overleg rond vrijetijdsparticipatie is mogelijk.
Artikel. 9
Het budget voor de opstart van UiTPAS wordt voorzien in de meerjarenbegroting van de gemeente. (detail begroting UiTPAS in bijlage)
2. Op basis van verder overleg binnen de adviesgroep en na goedkeuring binnen de raad van bestuur van IGS Noordrand werden de afspraken aangepast:
Artikel 1.
Toe te treden in 2024 tot UiTPAS Noordrand op basis van volgende voorwaarden
Artikel 2.
Een solidaire kostendeling:
- 20% wordt betaald door de gebruiker
- 40% wordt betaald door de organisator
- 40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder
Artikel 3.
De doelgroepenbepaling mensen in armoede gebeurt op basis van de verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling. Toch willen we ook uitzonderlijk ruimte voor een derde niet-formele categorie van toekenning toelaten. Er zijn lokaal mensen in armoede te bemerken of te detecteren die toch buiten deze 2 categorieën vallen, maar in een precaire (financiële) situatie verkeren of risico hierop lopen. De niet-formele toekenning gebeurt lokaal op basis van wederzijds vertrouwen door het aanbrengen van bepaalde inwoners via sociale diensten of andere (sociale) partners die vaak ook een signaalfunctie hebben. Het lokale bestuur stelt een ambtenaar of dienst aan die hierin een aanspreekfunctie opneemt en zorgt voor advies en beslissing. De namen worden op regelmatige basis geagendeerd ter kennisgeving op het Bijzonder comité van de betreffende gemeente. Tot slot worden de aantallen ook ter kennisgeving anoniem geagendeerd op het schepencollege van de betreffende gemeente.
Artikel 4.
Het bepalen van het aanbod in verschillende fasen:
- Fase 1: gemeentelijk aanbod
- Fase 2: aanbod van verenigingen
- Fase 3: aanbod van commerciële partners
Elke gemeente kan de tijd ertussen zelf bepalen.
Artikel 5.
Aanwerving met middelen van Cultuur Noordrand van een regiocoördinator UiTPAS Noordrand en regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie 0,5 VTE (PC 329 barema B1c) voor 2023, 2024 en 2025.
Artikel 6.
Voor de lokale coördinatie in Grimbergen van UiTPAS Noordrand: 0,5VTE (B1-B3) te voorzien waarbij de indiensttreding reeds wordt voorzien in de voorbereidingsfase, m.n. in het jaar voor de effectieve uitrol van de UiTPAS.
Artikel 7.
We streven ernaar de bestaande passen en kortingssystemen zoveel mogelijk te integreren in UiTPAS.
We onderzoeken in de nabije toekomst om pARTkoer/scholenwerking/BOA op termijn aan UiTPAS te linken.
Artikel 8.
Toe te treden tot het op te starten regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie Noordrand in 2024.
Het participatiedecreet van 18 januari 2008 spreekt van een lokaal netwerk dat minstens bestaat uit volgende partners:
- gemeentelijke dienst of diensten, bevoegd voor vrije tijd (cultuur, jeugd, sport)
- het OCMW
- de vereniging van personen in armoede die actief zijn in de gemeente of bij afwezigheid van zulke partner, andere relevante organisaties die in hun werking onder meer personen in armoede hebben.
Gezien IGS Cultuur Noordrand op termijn de ambitie heeft om een vrijetijdsnetwerk te vormen met 13 gemeenten spreken we van een regionaal netwerk.
Wanneer een intergemeentelijk samenwerkingsverband een lokaal netwerk opricht, moet niet elke deelnemende gemeente over een derde partner beschikken. Een vereniging waar
armen het woord nemen volstaat voor het gehele intergemeentelijke samenwerkingsverband.Het lokale draagvlak voor overleg rond vrijetijdsparticipatie blijft belangrijk in het regionale netwerk. Ook clustervorming van enkele gemeenten als draagvlak voor overleg rond vrijetijdsparticipatie is mogelijk.
Artikel 9.
Het budget voor de opstart van UiTPAS wordt voorzien in de meerjarenbegroting van de gemeente. (detail begroting UiTPAS in bijlage)
Artikel 10.
Omdat een UiTPAS Noordrand aan een standaardtarief in heel de regio kan worden aangekocht kiezen we om uniform ‘UiTPAS Noordrand’ aan de voorzijde te gebruiken.
Aan de achterzijde kan wel het gemeentelogo of andere vermeld worden, dat is dan van de gemeente waar je de pas aanschaft.
Artikel 11.
Kostprijs UiTPAS
- Volwassenen: € 5,00
- < 18-jarigen: € 2,00
- Kansentarief: € 1,00
- Verlies/diefstal gewone pas: € 2 kansenpas: € 0
Lokaal kan men afwijkende tarieven hanteren, maar de gemeente/stad staat zelf in voor de verdeling, opvolging en betaling.
Een UiTPAS aan gewoon tarief kan in heel de regio gekocht worden. UiTPAS aan kansentarief kan enkel in de eigen gemeente aangekocht worden. Cfr. Toeleiding.
Artikel 12.
Intergemeentelijke financiële stroom.
Bij de UiTPAS-opstart hanteren we de 20-40-40-regel. Jaarlijks wordt deze regel geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.
De 5%-regel kan lokaal als keuze toegepast worden.
De eerste 5% van deelnemers met kansenpas tov het totaal aantal deelnemers verloopt via 20-40-40-regel. Vanaf 6% van deelnemers met kansenpas verloopt de verdeling volgens 20-80 regel (=80% voor gemeente van domicilie deelnemer).
|
versie 5/7/22 |
versie 5/6/23 |
art1 |
Toe te treden in 2024 tot UiTPAS Noordrand. |
idem |
art2 |
kostendeling 20-40-40 |
idem |
art3 |
De doelgroepenbepaling mensen in armoede gebeurt op basis van de verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling. UiTPAS Noordrand wil graag een subjectieve toekenning van het kansentarief toestaan. Op bepaalde plaatsen kunnen een aantal volmachtshouders in eer en geweten verklaren dat een gezin/individu ook recht heeft op het kansentarief. |
De doelgroepenbepaling mensen in armoede gebeurt op basis van de verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling. Toch willen we ook uitzonderlijk ruimte voor een derde niet-formele categorie van toekenning toelaten. Er zijn lokaal mensen in armoede te bemerken of te detecteren die toch buiten deze 2 categorieën vallen, maar in een precaire (financiële) situatie verkeren of risico hierop lopen. De niet-formele toekenning gebeurt lokaal op basis van wederzijds vertrouwen door het aanbrengen van bepaalde inwoners via sociale diensten of andere (sociale) partners die vaak ook een signaalfunctie hebben. Het lokale bestuur stelt een ambtenaar of dienst aan die hierin een aanspreekfunctie opneemt en zorgt voor advies en beslissing. De namen worden op regelmatige basis geagendeerd ter kennisgeving op het Vast bureau of Bijzonder comité van de betreffende gemeente. Tot slot worden de aantallen ook ter kennisgeving anoniem geagendeerd op het schepencollege van de betreffende gemeente. |
art4 |
het bepalen van het aanbod in verschillende fasen: fase 1: gemeentelijk aanbod fase 2: aanbod van verenigingen fase 3: aanbod van commerciële partners de gemeente kan de tijd ertussen zelf bepalen. |
idem |
art5 |
Aanwerving met middelen van Cultuur Noordrand van een regiocoördinator UiTPAS Noordrand en regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie 0,5 VTE (PC 329 barema B1c) voor 2023, 2024 en 2025. |
idem |
art6 |
Voor de coördinatie UiTPAS Noordrand: 0,5VTE (B1-B3) te voorzien waarbij de indiensttreding reeds wordt voorzien in de voorbereidingsfase, m.n. in het jaar voor de effectieve uitrol van de UiTpas. Deze functie te combineren met een extra 0,5 VTE (B1-B3) deskundige communicatie. |
Lokaal voldoende personele middelen vrij te maken of een verschuiving van takenpakket door te voeren in functie van UiTPAS Noordrand: minimaal 0,2 VTE (kleine gemeenten) tot maximaal 0,5VTE (grote gemeenten). |
art7 |
Inspanning leveren om bestaande passen in de mate van het mogelijke van in het begin te integreren met UiTPAS Noordrand. |
We streven ernaar de bestaande passen en kortingssystemen zoveel mogelijk te integreren in UiTPAS. We onderzoeken in de nabije toekomst om pARTkoer/scholenwerking/BOA op termijn aan UiTPAS te linken. |
art8 |
Op termijn deel uit te maken van het op te starten regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie. Het participatiedecreet van 18 januari 2008 spreekt van een lokaal netwerk dat minstens bestaat uit volgende partners: gemeentelijke dienst of diensten, bevoegd voor vrije tijd (cultuur, jeugd, sport) het Sociaal Huis de vereniging van personen in armoede die actief zijn in de gemeente of bij afwezigheid van zulke partner, andere relevante organisaties die in hun werking onder meer personen in armoede hebben. Gezien IGS Cultuur Noordrand op termijn de ambitie heeft om een vrijetijdsnetwerk te vormen met 13 gemeenten spreken we van een regionaal netwerk. Wanneer een intergemeentelijk samenwerkingsverband een lokaal netwerk opricht, moet niet elke deelnemende gemeente over een derde partner beschikken. Een vereniging waar armen het woord nemen volstaat voor het gehele intergemeentelijke samenwerkingsverband. Het lokale draagvlak voor overleg rond vrijetijdsparticipatie blijft belangrijk in het regionale netwerk. Ook clustervorming van enkele gemeenten als draagvlak voor overleg rond vrijetijdsparticipatie is mogelijk. |
idem |
art9 |
Het budget voor de opstart van UiTPAS wordt voorzien in de meerjarenbegroting van de gemeente. (detail begroting UiTPAS in bijlage) |
idem |
art10 |
|
Omdat een UiTPAS Noordrand aan standaardtarief in heel de regio kan worden aangekocht kiezen we om uniform ‘UiTPAS Noordrand’ aan de voorzijde te gebruiken. Aan de achterzijde kan wel het gemeentelogo of andere vermeld worden, dat is dan van de gemeente waar je de pas aanschaft. |
art 11 |
|
Kostprijs UiTPAS Volwassenen: € 5,00 < 18-jarigen: € 2,00 Kansentarief: € 1,00 Verlies/diefstal gewone pas: € 2 kansenpas: € 0 Lokaal kan men afwijkende tarieven hanteren, maar de gemeente/stad staat zelf in voor de verdeling, opvolging en betaling. Een UiTPAS aan gewoon tarief kan in heel de regio gekocht worden. UiTPAS aan kansentarief kan enkel in de eigen gemeente aangekocht worden. Cfr. Toeleiding. |
art 12 |
|
Intergemeentelijke financiële stroom. Bij de UiTPAS-opstart hanteren we de 20-40-40-regel. Jaarlijks wordt deze regel geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. De 5%-regel kan lokaal als keuze toegepast worden. De eerste 5% van deelnemers met kansenpas tov het totaal aantal deelnemers verloopt via 20-40-40-regel. Vanaf 6% van deelnemers met kansenpas verloopt de verdeling volgens 20-80 regel (=80% voor gemeente van domicilie deelnemer). |
Het budget voor de opstart van UiTPAS wordt voorzien in de meerjarenbegroting van de gemeente (detail begroting UiTPAS in bijlage).
Aanwervingsprocedure van de 0,5VTE (B1-B3) voor de lokale coördinatie in Grimbergen van UiTPAS Noordrand is net afgerond, er werd een geschikte kandidaat gevonden en 2 kandidaten in werfreserve.
Enig artikel.
Op voorstel van de adviesgroep en raad van bestuur Cultuur Noordrand akkoord te gaan om toe te treden tot UiTPAS Noordrand in 2024 o.b.v. onderstaande afspraken:
1) Een solidaire kostendeling:
20% wordt betaald door de gebruiker
40% wordt betaald door de organisator
40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder
2) De doelgroepenbepaling mensen in armoede gebeurt op basis van de verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling. Toch willen we ook uitzonderlijk ruimte voor een derde niet-formele categorie van toekenning toelaten. Er zijn lokaal mensen in armoede te bemerken of te detecteren die toch buiten deze 2 categorieën vallen, maar in een precaire (financiële) situatie verkeren of risico hierop lopen. De niet-formele toekenning gebeurt lokaal op basis van wederzijds vertrouwen door het aanbrengen van bepaalde inwoners via sociale diensten of andere (sociale) partners die vaak ook een signaalfunctie hebben. Het lokale bestuur stelt een ambtenaar of dienst aan die hierin een aanspreekfunctie opneemt en zorgt voor advies en beslissing. De namen worden op regelmatige basis geagendeerd ter kennisgeving op het Bijzonder comité van de betreffende gemeente. Tot slot worden de aantallen ook ter kennisgeving anoniem geagendeerd op het schepencollege van de betreffende gemeente.
3) Het bepalen van het aanbod in verschillende fasen:
- Fase 1: gemeentelijk aanbod
- Fase 2: aanbod van verenigingen
- Fase 3: aanbod van commerciële partners
Elke gemeente kan de tijd ertussen zelf bepalen.
4) Aanwerving met middelen van Cultuur Noordrand van een regiocoördinator UiTPAS Noordrand en regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie 0,5 VTE (PC 329 barema B1c) voor 2023, 2024 en 2025.
5) Voor de lokale coördinatie in Grimbergen van UiTPAS Noordrand: 0,5VTE (B1-B3) te voorzien waarbij de indiensttreding reeds wordt voorzien in de voorbereidingsfase, m.n. in het jaar voor de effectieve uitrol van de UiTPAS.
6) We streven ernaar de bestaande passen en kortingssystemen zoveel mogelijk te integreren in UiTPAS.
We onderzoeken in de nabije toekomst om pARTkoer/scholenwerking/BOA op termijn aan UiTPAS te linken.
7) Toe te treden tot het op te starten regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie Noordrand in 2024.
Het participatiedecreet van 18 januari 2008 spreekt van een lokaal netwerk dat minstens bestaat uit volgende partners:
- gemeentelijke dienst of diensten, bevoegd voor vrije tijd (cultuur, jeugd, sport);
- het OCMW en
- de vereniging van personen in armoede die actief zijn in de gemeente of bij afwezigheid van zulke partner, andere relevante organisaties die in hun werking onder meer personen in armoede hebben.
Gezien IGS Cultuur Noordrand op termijn de ambitie heeft om een vrijetijdsnetwerk te vormen met 13 gemeenten spreken we van een regionaal netwerk.
Wanneer een intergemeentelijk samenwerkingsverband een lokaal netwerk opricht, moet niet elke deelnemende gemeente over een derde partner beschikken. Een vereniging waar
armen het woord nemen volstaat voor het gehele intergemeentelijke samenwerkingsverband.Het lokale draagvlak voor overleg rond vrijetijdsparticipatie blijft belangrijk in het regionale netwerk. Ook clustervorming van enkele gemeenten als draagvlak voor overleg rond vrijetijdsparticipatie is mogelijk.
8) Het budget voor de opstart van UiTPAS wordt voorzien in de meerjarenbegroting van de gemeente (detail begroting UiTPAS in bijlage).
9) Omdat een UiTPAS Noordrand aan een standaardtarief in heel de regio kan worden aangekocht kiezen we om uniform ‘UiTPAS Noordrand’ aan de voorzijde te gebruiken.
Aan de achterzijde kan wel het gemeentelogo of andere vermeld worden, dat is dan van de gemeente waar je de pas aanschaft.
10) Kostprijs UiTPAS
- Volwassenen: € 5,00
- < 18-jarigen: € 2,00
- Kansentarief: € 1,00
- Verlies/diefstal gewone pas: € 2 kansenpas: € 0
Lokaal kan men afwijkende tarieven hanteren, maar de gemeente/stad staat zelf in voor de verdeling, opvolging en betaling.
Een UiTPAS aan gewoon tarief kan in heel de regio gekocht worden. UiTPAS aan kansentarief kan enkel in de eigen gemeente aangekocht worden. Cfr. Toeleiding.
11) Intergemeentelijke financiële stroom.
Bij de UiTPAS-opstart hanteren we de 20-40-40-regel. Jaarlijks wordt deze regel geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.
De 5%-regel kan lokaal als keuze toegepast worden.
De eerste 5% van deelnemers met kansenpas tov het totaal aantal deelnemers verloopt via 20-40-40-regel. Vanaf 6% van deelnemers met kansenpas verloopt de verdeling volgens 20-80 regel (=80% voor gemeente van domicilie deelnemer).