Terug
Gepubliceerd op 20/11/2023

Notulen  GEMEENTERAADSCOMMISSIE OMGEVING

wo 08/11/2023 - 19:00 raadzaal
Aanwezig: Rudi VAN HOVE, voorzitter gemeenteraadscommissie omgeving
Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Karin VERTONGEN, Peter PLESSERS, Caroline DENIL, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden
Bram CARDOEN, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Bart VAN HUMBEECK, effectieve commissieleden
Annelien BIESEMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Manon BAS, effectieve commissieleden
William DE BOECK, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Brigitte JANSSENS, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
Jessika DOMS, Ellen VAN MULDERS, commissieleden
Hilde DE STORDEUR, Muriel VAN SCHEL, deskundigen

De voorzitter opent de zitting op 08/11/2023 om 19:15.

Mevrouw Charlotte DE LEEUW van de firma Matexi licht het punt over fase II van de verkaveling Beigemveld toe.

 

Jan DE DONCKER, projectmanager Technische Diensten, is aanwezig en verduidelijkt enkele punten van het Kopenhagenplan. 

    • Verontschuldigde en vervangende commissieleden - Vaststelling

      Aanwezig: Rudi VAN HOVE, voorzitter gemeenteraadscommissie omgeving
      Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Karin VERTONGEN, Peter PLESSERS, Caroline DENIL, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
      Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden
      Bram CARDOEN, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
      Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Bart VAN HUMBEECK, effectieve commissieleden
      Annelien BIESEMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Manon BAS, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Brigitte JANSSENS, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Jessika DOMS, Ellen VAN MULDERS, commissieleden
      Hilde DE STORDEUR, Muriel VAN SCHEL, deskundigen
      De beslissing wordt genomen op grond van:

      Effectieve leden:

      • Eddie BOELENS waarin hij zich laat vervangen door Katrien LE ROY.

      • Bart VAN HUMBEECK waarin hij zich laat vervangen door Katleen ORINX.

      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

      Artikel 37, §9 Huishoudelijk reglement, goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019:

      De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden.

      Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      /

      BESLUIT:

      Enig artikel.

      Kennis te nemen dat volgende effectieve leden vervangen worden voor onderhavige vergadering en dus recht hebben op presentiegeld:


         verontschuldigd effectief lid  
        vervangend lid
       Eddie BOELENS       Katrien LE ROY         
       Bart VAN HUMBEECK       Katleen ORINX
    • Verkaveling MATEXI Beigemveld, fase II: toelichting - Kennisname

      Aanwezig: Rudi VAN HOVE, voorzitter gemeenteraadscommissie omgeving
      Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Karin VERTONGEN, Peter PLESSERS, Caroline DENIL, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
      Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden
      Bram CARDOEN, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
      Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Bart VAN HUMBEECK, effectieve commissieleden
      Annelien BIESEMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Manon BAS, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Brigitte JANSSENS, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Jessika DOMS, Ellen VAN MULDERS, commissieleden
      Hilde DE STORDEUR, Muriel VAN SCHEL, deskundigen
      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Rudi VAN HOVE werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie omgeving.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie omgeving bijeen te roepen op 8 november 2023 om 19 uur in de raadszaal van het gemeentehuis.
       

      ALGEMEEN

      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      • Artikels 326 tem. 341 DLB betreffende het bestuurlijk toezicht.

      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen, diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      • Artikel 38, § 1, 1° c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).

      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid artikel II.35,1 betreffende de strikte vertrouwelijkheid van het ‘voorlopig’ beoordelingsverslag op grond van een economisch, financieel en commercieel belang van de overheidsinstanties.

      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikel 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.

      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.

      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      TOELICHTING

      MATEXI wenst voor het noordelijke gedeelte van Beigemveld  op korte termijn een verkavelingsaanvraag in te dienen. Voor het zuidelijke gedeelte werd reeds een verkavelingsvergunning verleend voor 82 loten door de deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant op 7 oktober 2021 (VA/833/17).

      Deze verkavelingsvergunning is definitief en uitvoerbaar maar er is nog cassatieberoep bij de Raad van State ingediend. Een uitspraak wordt spoedig verwacht en het advies van de auditeur is positief.

      De bouwvergunning voor twee loten (twee kijkwoningen) is verleend door deputatie maar er is nog een beroep ingediend bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Dit beroep werkt niet schorsend en deze woningen zijn in opbouw.

      De Raad van State heeft recent het vernietigingsberoep tegen het RUP Beigemveld afgewezen. Dit betekent dat een verkavelingsaanvraag voor Beigemveld, fase II (noordelijk gedeelte) kan ingediend worden op basis van het RUP Beigemveld.

       

      De voorbije jaren heeft MATEXI een intensief traject gevoerd met de gemeente en de buurt om tot het voorliggende voorstel te komen.

      Mevrouw Charlotte DE LEEUW (MATEXI) geeft een toelichting over de historiek van het project en de concrete toekomstige verkavelingsaanvraag (zie presentatie in bijlage). MATEXI is eigenaar van quasi het gehele projectgebied. Een deel is eigendom van de kerkfabriek waarmee MATEXI een overeenkomst heeft en een deel in het zuiden is in particuliere eigendom.

      Het hele projectgebied heeft een grootte van >8ha en het masterplan omvat in totaal het bouwen van 159 woningen 32 appartementen. Er wordt voorzien in het bouwen van 33 open bebouwingen, 30 gesloten bebouwingen en 96 gesloten bebouwingen. 

      De voorliggende toelichting gaat over de noordelijke fase van het projectgebied. In deze fase wordt voorzien in het bouwen van 78 eengezinswoningen en 32 appartementen, één kinderdagverblijf, een parkzone van >6.500m² en is er een ruimte voor twee deelwagens.

      In totaliteit worden er in het projectgebied 22,11 woningen per ha voorzien. De gemiddelde oppervlakte van de percelen bedraagt 336,29 m² en de gemiddelde footprint van de woningen bedraagt 100,91m². 

      Het beeldkwaliteitsplan wordt geschetst met in het zuiden en het noorden meer klassieke pastoriestijl, waarbij in het midden meer naar een moderne look gestreefd wordt. Het parkeren gebeurt door carports op eigen terrein en soms in parkeerclusters wanneer een carport niet mogelijk is. Voor de meergezinswoningen is er een ondergrondse parking voorzien.

      Mobiliteit: verschillende studies uitgevoerd zowel door MATEXI als door de gemeente. Het projectgebied wordt opgedeeld in 4 kwadranten waarbij je met de wagen niet van het ene naar het andere kwadrant kan rijden. De kwadranten zijn wel onderling toegankelijk voor fietsers en voetgangers.

      De plannen hebben nog geen formeel statuut en moeten m.a.w. nog principieel worden goedgekeurd, in het kader van een concrete en toekomstige aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden. Het college van burgemeester en schepenen vond het belangrijk dat de plannen vooraf werden voorgesteld aan de gemeenteraadscommissie en de GECORO.

      De GECORO heeft op 25 oktober 2023 een advies verleend.

      Na de toelichting door mevrouw Charlotte DE LEEUW is er ruimte voor vragen.


      Vragen

      Raadslid Gilbert GOOSSENS vraagt waarom de ene commissie wordt opgenomen en de andere niet. De voorzitter Rudi VAN HOVE verduidelijkt dat dit gebeurt om een vollediger verslag te kunnen maken.

       

      Schepen Philip ROOSEN vraagt hoeveel de bewoonbare oppervlakte van woningen en de appartementen bedraagt? Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat de appartementen een oppervlakte hebben van ongeveer 90m² en de eengezinswoning zullen een oppervlakte hebben van ongeveer 180m²-200m².

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt of het aaneengesloten park enkel toegankelijk is voor bewoners? Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat het een  publiek park is en dat dit wordt overgedragen naar de gemeente.

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt of het deel van het projectgebied dat niet in eigendom is van MATEXI wordt betrokken bij plannen en of ze specifieke voorwaarden stellen? Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat het stuk in private eigendom zich in het zuiden bevindt, waarvoor reeds een verkavelingsvergunning geldig is. Deze persoon heeft de vrijheid om te doen wat hij wil en hij kan voor de betrokken percelen een bouwvergunning aanvragen. Hij moet uiteraard de voorschriften van de verkaveling volgen. Met de Kerkfabriek is er een overeenkomst en die loten zullen meteen ontwikkeld worden. Het aantal van 191 wooneenheden is inclusief de loten van de private eigenaars.


      Raadslid Katrien LE ROY vraagt wie het kinderdagverblijf zal uitbaten. Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat hier nog geen duidelijkheid over is. MATEXI voorziet in de voorschriften op welke loten het kinderdagverblijf moet komen, zodat dit duidelijk is. Er zijn gesprekken met een externe partner maar een concreet engagement naar hen toe is moeilijk gelet op timing van de vergunning en de onzekerheid ervan.

       

      Raadslid Katrien LE ROY stelt dat de oppervlaktes van de woningen en appartementen ruim zijn en vraagt of er al geweten is wat de kostprijs zal zijn van een woning of een appartement. Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat er nog geen concrete prijzen gekend zijn, maar dat de prijs marktconform zal zijn, circa minimum 400.000 euro. Er is bewust gekozen voor verschillende types woningen. De woningen die aan het park liggen zijn gesloten bebouwingen en die hebben geen parkeerplaats op eigen terrein. Die zullen anders geprijsd worden. Raadslid Katrien LE ROY antwoordt dat het nochtans de bedoeling was om in dit projectgebied betaalbare woningen voor jonge Grimbergenaren te voorzien en dat de verkaveling in dat opzicht nogal klassiek is opgevat. Er zijn geen alternatieve woonvormen voorzien. Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat door de eerste verkaveling (in het zuiden) die klassiek opgevat is en met de aanwezige wegenis, er gekozen is om qua typologie daar bij aan te sluiten. Doordat het gewestplan een beperking oplegt wat het maximale aantal bouwlagen betreft, zijn de creatieve ontwerpmogelijkheden verder beperkt. Er werd wel getracht om te diversifiëren met open/halfopen/gesloten bebouwingen en door ook meergezinswoningen te voorzien. Wat de betaalbaarheid betreft, heeft MATEXI een joint-venture met BNP Parabis: HappyNest. Via HappyNest kan je een woning eerst 5 jaar huren en een aankoopoptie tekenen. Na 5 jaar krijg je de mogelijkheid om de woning dan aan te kopen waarbij 50% van de betaalde huur in mindering wordt gebracht voor de aankoop. Zo kunnen jonge mensen kapitaal opbouwen en kijken of de woning bij hen past. Raadslid Katrien LE ROY vraagt of dit ook voor een langere periode dan 5 jaar kan en of de inbreng van 50% van de betaalde huur een gangbare norm is? Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat de periode van 5 jaar niet verlengd kan worden en dat 50%-norm besproken is tussen MATEXI en BNP Paribas. Het aanbod moet natuurlijk ook rendabel zijn voor de commerciële partners. Het is dit jaar gelanceerd en niet alle projecten zijn succesvol. De personen worden wel gescreend en moeten voldoende inkomsten hebben en de intentie hebben om te kopen. Het mag geen huurconcept zijn. De kredietwaardigheid moet aangetoond worden.

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt in welke mate de woningen klimaatneutraal zijn. Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat alle woningen een E-peil hebben van 20. In de verkavelingsvoorschriften willen ze ook de mogelijkheid voorzien voor geothermische boringen. Dit wordt niet standaard voorzien aangezien dergelijke boring een meerkost betekent van 10.000 euro. Alle wooneenheden beschikken wel over standaard warmtepompen en er is geen gas aanwezig. 

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt of er een reden is waarom voor donkere daken gekozen wordt. Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat dit zorgt voor een uniform karakter in de wijk en dat dit mooier oogt wanneer er zonnepanelen op de daken gelegd worden. Zonnepanelen worden overigens ook standaard voorzien.

       

      Burgemeester Bart LAEREMANS benadrukt dat hij blij is met de evolutie in dit dossier. Er zijn veel vergaderingen geweest met MATEXI en de buurtbewoners. De belangrijkste aanpassing ten opzichte van het eerste ontwerp, is de parkzone die nu veel groter is. Het park zal een rustpunt vormen en een meerwaarde betekenen voor de buurt. Er is een verschil in typologie met de appartementen die ook een ander publiek zullen aantrekken en hetgeen zal zorgen voor een mix van bewoners. Het voorliggende projectvoorstel is aanvaardbaar en hopelijk stoppen de procedures. 

       

      Raadslid Gilbert GOOSSENS vraagt wat de invloed is op de marktprijs van de woningen als er naar een dichtheid 24 woningen per ha wordt gegaan? Burgemeester Bart LAEREMANS antwoordt dat een dichtheid van 24 woningen per ha nooit bedoeling is geweest. Dit was wens van de provincie, niet van de gemeente. De gemeente wou immers meer groene ruimte en minder appartementen, anders zou dit een te stedelijk verhaal worden. Het projectgebied kent al een grote dichtheid ten opzichte van de bestaande omgeving. Er is met de vraag van betaalbaar wonen rekening gehouden, er zijn immers verschillende bescheiden woningen (40% in Noorden en 40% in Zuiden). We hopen dat de prijs voor die woningen redelijker zal zijn. Doel is om eerst Grimbergenaren aan te trekken, dat is ook de wens van MATEXI. We hopen dat ze dit engagement waarmaken. Raadslid Gilbert GOOSSENS antwoordt dat hoe meer woningen per ha voorzien worden, hoe goedkoper die woningen zullen zijn. Hij wijst er op dat een groen karakter mooi is, maar dat sociale woningenbouw met 44 woningen per ha goedkoper is voor een reden. Burgemeester Bart LAEREMANS wijst er op dat in stedelijk gebied Strombeek-Bever, zoals bepaald in de afbakening van het VSGB, er denser gebouwd kan worden. Hier moet echter met de onmiddellijke omgeving rekening gehouden worden. Het Ruimtelijk Structuurplan voorzag slechts 15 per ha in het projectgebied maar daar zijn we al van afgestapt. De buurt heeft verder ook nog kritiek dat er al te veel woningen voorzien worden. Daarom is dit als evenwicht bekomen en is 22 per ha ruim voldoende.

       

      Schepen Kirsten HOEFS verduidelijkt dat volgens de Vlaamse regelgeving een bescheiden kavel een oppervlakte heeft van 500m², daar waar in het projectgebied de kavels een gemiddelde oppervlakte van 300m² hebben; en dat een bescheiden woning een een maximaal volume heeft van 550m³ wat ongeveer overeenkomt met 180-200m².  Een bescheiden kavel of bescheiden woning is dus niet klein.

       

      Raadslid Peter PLESSERS vraagt nog of de optie van HappyNest verhandelbaar of overdraagbaar is? Mevrouw Charlotte DE LEEUW antwoordt dat dit niet het geval is, HappyNest kan wel beslissen dat de formule opnieuw wordt opgestart bij nieuwe huurders. 

       

      Voorzitter Rudi VAN HOVE dankt de aanwezigen en sluit de vergadering af. 

      BESLUIT:

      Enig artikel.

      Kennis te nemen van de stand van zaken project Beigemveld fase II, verkaveling MATEXI en van de bijlagen, en verwijst voor de bespreking ervan naar de inhoudelijke verantwoording hierboven vermeld.

    • Stand van zaken voorontwerp Kopenhagenplan - Kennisname

      Aanwezig: Rudi VAN HOVE, voorzitter gemeenteraadscommissie omgeving
      Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Karin VERTONGEN, Peter PLESSERS, Caroline DENIL, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
      Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden
      Bram CARDOEN, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
      Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Bart VAN HUMBEECK, effectieve commissieleden
      Annelien BIESEMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Manon BAS, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Brigitte JANSSENS, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Jessika DOMS, Ellen VAN MULDERS, commissieleden
      Hilde DE STORDEUR, Muriel VAN SCHEL, deskundigen
      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Rudi VAN HOVE werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie omgeving.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie omgeving bijeen te roepen op 8 november 2023 om 19 uur in de raadszaal van het gemeentehuis.
       

      ALGEMEEN

      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      • Artikels 326 tem. 341 DLB betreffende het bestuurlijk toezicht.

      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen, diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      • Artikel 38, § 1, 1° c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).

      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid artikel II.35,1 betreffende de strikte vertrouwelijkheid van het ‘voorlopig’ beoordelingsverslag op grond van een economisch, financieel en commercieel belang van de overheidsinstanties.

      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikel 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.

      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.

      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      TOELICHTING

      Schepen Philip Roosen geeft toelichting omtrent de stand van zaken over het voorontwerp van het Kopenhagenplan. 

      De volgende fietspaden worden besproken:

      • Prinsenstraat

      • Beigemsesteenweg

      • Kruisstraat

      • Nieuweroodsesteenweg

       

      De gedetailleerde plannen werden niet op voorhand met de commissieleden gedeeld. De plannen worden in bijlage aan dit verslag toegevoegd.

       

      1. Fietspad Prinsenstraat

      Schepen Philip ROOSEN licht het plan toe.

      Het fietspad in de Prinsenstraat wordt heraangelegd van het rondpunt ter hoogte van de Spaanse Lindebaan – de Merodestraat richting het centrum. De heraanleg gaat gepaard met de aanleg van open wadi’s aan de zijde van het Prinsenbos. Af en toe is er langs het nieuwe fietspad een verbreding met ruimte voor zitbanken. Het fietspad tussen de beukenrij wordt heraangelegd tot aan de Nassaulaan. Vanaf de Nassaulaan worden fietsers geleid naar de Prinsenstraat waar een fietsstraat wordt ingericht richting het centrum. De zone langs het Prinsenbos wordt daar een voetgangerszone. De dwarsparkeerplaatsen die nu in de Prinsenstraat aanwezig zijn, verdwijnen zodat het fiets-voetpad één lange laan wordt.

      Het fietspad is 2,5m breed en het voetpad is 1,5m breed. In de voetgangerszone (vanaf de Nassaulaan)w wordt het voetpad verbreed tot 2,5m.

      Er werd bewust gekozen om het bestaande fietspad te versmallen (50cm aan beide zijden) zodat de beuken voldoende ruimte hebben om te groeien. Er wordt ook bewust niet te veel afgegraven en het fietspad komt 20cm hoger dan nu, net om de bomen zo veel mogelijk te beschermen.

       

      Vragen

      Raadslid Elke WOUTERS vraagt of de toegangswegen dezelfde blijven en of de verkeersdrempel aan de school blijft ? Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat de toegangswegen niet wijzigen, de verkeersdrempel aan de school verdwijnt. De wegenis daar wordt meegenomen in het dossier van gemeentehuis waarbij de Prinsenstraat wordt heraangelegd met in het midden een kasseistrook (schrikstrook) om het verkeer te remmen.

       

      Raadslid Katleen ORINX vraagt of de dwars parkeerplaatsen in de Prinsenstraat, ter hoogte van het fietspad, effectief verdwijnen? Schepen Philip ROOSEN bevestigt dit. Raadslid Katleen ORINX vraagt of er een witte lijn komt op het fietspad om een scheiding aan te brengen op het tweerichtingsfietspad? Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat er geen witte scheidingslijn op het fietspad wordt aangebracht, wel wordt dit aangeduid door middel van de juiste bebording en door signalisatie op fietspad.

       

      Raadslid Jean DEWIT vindt het bufferen van water een goed idee. Hij vraagt zich hoe lang een WADI het water kan ophouden en hoe het water daar uit onttrokken wordt. Schepen Kirsten HOEFS antwoordt dat WADI de afkorting is van "Water Afvoer Drainage en Infiltratie". Het doel is dat water zachtjes infiltreert. Bij de aanleg wordt de grond behandeld zodat infiltratie mogelijk is.

       

      Raadslid Jean DEWIT Jean wijst er op dat stilstaand water in de zomer en nazomer geen goed idee is. Dit is een kweekvijver voor (exotische) muggen. Schepen Kirsten HOEFS antwoordt dat dergelijke problemen opgelost moeten worden als het zich stellen en dat we niet op de zaken vooruit moeten lopen. Aan de padelvelden (Piereman) ligt ook een WADI waar het water stagneerde. Dat is nu opgelost. De oppervlaktes van afstromend water zijn niet gigantisch en in zomer en lente zal infiltratie geen probleem zijn. Er worden ook planten aangeplant die water zullen opnemen. WADI's bestaan nog niet zo lang dus we moeten afwachten hoe de situatie zal evolueren. Schepen Philip ROOSEN vult nog aan dat als blijkt dat er te veel water in de WADI's blijft staan; er een overloop voorzien kan worden die afwatert naar de riolering.


      Raadslid Gilbert GOOSSENS vraagt waarom er WADI's voorzien worden en waarom het hemelwater niet meteen naar het Prinsenbos kan vloeien? De heer Jan DE DONCKER antwoordt dat de aanleg van de WADI's een voorstel van het studiebureau is. De WADI's zijn gaan max. 20cm diep om zo de wortels van de bomen te sparen. De waterinfiltratie kan zeer snel gaan, tot wel30cm per dag. De bomen nemen immers ook veel water op.  De nieuwe hemelwaterverordening verplicht ons ook om hemelwater maximaal op te vangen. In het eerste deel van Prinsenstraat ligt geen riolering dus daar kan water niet weg. Burgemeester Bart LAEREMANS antwoordt nog dat er met de ontwerper bekeken zal worden of de WADI's overbodig zijn en of het hemelwater rechtstreeks kan afvloeien naar het prinsenbos.

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt of de fietsers voorrang moeten verlenen wanneer ze ter hoogte van de Nassaulaan op de Prinsenstraat worden geleid? Schepen Philip ROOSEN antwoord bevestigend. Vanuit verkeerstechnisch oogpunt is er gekozen voor de meest veilige oplossing en hebben fietsers geen voorrang. Dit kan achteraf nog aangepast worden.

       

      Raadslid Katrien LE ROY merkt op dat er geen scheiding is tussen het fietspad en nieuwe voetpad? Schepen Philip ROOSEN bevestigt dit. De heer Jan DE DONCKER antwoordt dat voor de subsidies in het kader van het Kopenhagenplan aan bepaalde minimale normen voldaan moet worden. Als we paaltjes of een haag als afscheiding zouden plaatsen, dan moet er telkens 50cm afstand van gehouden worden en dan wordt het geheel weer breder, terwijl we net zo veel mogelijk plaats willen bewaren voor de bomen. Er werd gekozen voor de aanleg in een ander materiaal. Voetpad in split en fietspad bordeaux. Dus andere kleur en ander materiaal.

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt nadrukkelijk dat er wordt nagedacht over de veiligheid van fietsers die ter hoogte van de Nassaulaan moeten oversteken, zoals het voorzien van rugdekking. Schepen Philip ROOSEN vindt dit een goede suggestie. Het voorzien van voldoende rugdekking op die plaats is niet eenvoudig maar het wordt wel nog bekeken.

       

      2. Fietspad Kruisstraat

      Schepen Philip ROOSEN licht het plan toe.

      Er komt een verkeersdrempel ter hoogte van het kruispunt met de Molenstraat die doorloopt in de Kruisstraat. Ter hoogte van de Meidoornlaan is er nog kans op een vergroening. De bushokjes in de Kruisstraat (ter hoogte van het kruispunt met Molenstraat) moeten verplaatst worden zodat er geen conflictsituaties ontstaan. Aan de bushalte komt een kleine fietsenstalling. Het dubbelzijdig fietspad wordt gescheiden van de Kruisstraat door middel van een haag om de veiligheid te verhogen.

      Het kruispunt van de Kruisstraat met de Zijpstraat, de Meerstraat en de Beigemsesteenweg wordt slechts tijdelijke aangelegd want binnen enkele jaren wordt daar gescheiden stelsel gelegd en wordt dat kruispunt heraangelegd (zie plan GUP19 Beigem). In deze fase verdwijnt het rondpunt en de as Kruisstraat - Meerstraat wordt de voorrangsbaan. Het verkeer komende van de Zijpstraat en de Beigemsesteenweg moet voorrang verlenen. In de Meerstraat-Zijpstraat-Beigemsesteenweg worden fietssuggestiestroken aangelegd over de eerste meters vanaf het nieuwe kruispunt. 

      Sommige woningen in de Kruisstraat hebben geen eigen parkeerplaats en parkeren langs de Kruisstraat Ook daar is rekening mee gehouden. Auto’s kunnen plaatselijk voor de helft op de openbare weg staan en voor de andere helft langs de haag tussen de staanplaats en het fietspad. De rijweg is 6,1m breed en blijft zoals ze nu is.

       

      Vragen

      Voorzitter Rudi VAN HOVE vraagt wanneer de werken zullen starten. Schepen Kirsten HOEFS antwoordt dat de werken eerst nog gegund moeten worden maar het is wel de bedoeling om zo snel mogelijk te starten met de werken. 

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt of er ook een nieuw voetpad gepland is? Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat er geen nieuw voetpad voorzien is. Het bestaande voetpad blijft. 

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt of het fietspad 2,2m breed is. Schepen Philip ROOSEN bevestigt dit.

       

      Raadslid Katrien LE ROY stelt dat het nieuwe kruispunt, in plaats van een rondpunt, ter hoogte van de Zijpstraat ook niet ideaal is. Schepen Kristen HOEFS antwoordt dat in het GUP19 Beigem het definitieve ontwerp zit en daar wordt dit kruispunt heraangelegd met opnieuw een rondpunt. Het voorliggende ontwerp is de test waard en er kan steeds teruggegrepen worden naar een rondpunt zoals voorzien in het GUP. Schepen Philip ROOSEN vult aan dat vanuit de meeste rijrichtingen het voor fietsers veiliger wordt doordat het duidelijk is voor bestuurders wie voorrang heeft.

       

      Raadslid Katrien LE ROY stelt dat door het aanbrengen van fietssuggestiestroken in de Meerstraat, die abrupt stoppen, de voorkeursfietsroute langs de Meerstraat lijkt te lopen, terwijl dit niet de veiligste optie is. Schepen Philip ROOSEN  antwoordt dat fietsers langs de Beigemsesteenweg gestuurd kunnen worden in plaats van langs de Meerstraat. Raadslid Katrien LE ROY vraagt of de suggestiestroken minstens niet doorgetrokken kunnen worden tot aan de Eversemsesteenweg? Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat dit mogelijk lijkt en laat dit onderzoeken.

       

      3. Fietspad Nieuweroodsesteenweg

      Schepen Philip ROOSEN licht het plan toe.

      Het begin van de zone is op grens met het rondpunt ter hoogte van de Voordestraat-Driesstraat–Molenstraat. Op dit ogenblik is er in de Nieuweroodsesteenweg geen fietspad aanwezig. Het nieuwe dubbelzijdige fietspad komt aan de rechterzijde in de richting van Nieuwenrode waar het aansluit op de Paddegatstraat waar al een fietspad ligt.

      Voorbij het rondpunt, wordt aan beide zijden van de straat een bushalte voorzien. Aan de zijde waar zich het fietspad bevindt, is over de lengte van de bushalte, het fietspad slechts enkelzijdig. De fietsers moeten daar de rijbaan op en er wordt aan de overzijde een fietssuggestiestrook aangelegd. Fietsers die moeten oversteken, moeten voorrang verlenen. Dit is geen ideale situatie maar door de aanwezige bushaltes kan dit niet anders. De bus moet ook stilstaan op de fietssuggestiestrook door het gebrek aan ruimte. De oversteek ter hoogte van de Bosstraat-Zijpstraat wordt ook aangepakt. In de Zijpstraat komen korte fietssuggestiestroken langs beide zijden en wordt een fietsoversteekplaats voorzien richting de Bosstraat. Binnen de beschikbare ruimte wordt er getracht om de oversteek zo veilig mogelijk aan te leggen.

       

      Vragen

      Raadslid Katrien LE ROY heeft begrip voor de korte termijn waarbinnen het Kopenhagenplan gerealiseerd moet worden binnen de beschikbare ruimte maar vindt de oversteek voor fietsers richting het rondpunt aan de bushalte onveilig. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat er rugdekking wordt voorzien door middel van een as-verschuiving in proefopstelling om het verkeer te remmen. Er zullen sowieso ook definitieve maatregelen nodig zijn zodat fietsers zo veilig mogelijk kunnen oversteken.

       

      4. Fietspad Beigemsesteenweg

      Schepen Philip ROOSEN licht het plan toe.

      De projectzone start aan de "Kerselaar" tot aan de Wolvertemsesteenweg. De bestaande rijweg is 7m breed met slechte fietspaden en voetpaden aan weerszijden.

      Het doel is om de rijweg te versmallen tot 6,1m. Aan één zijde komt dan een schrikstrook en één dubbelzijdig fietspad van 2,5m. Langs beide zijden van de rijweg wordt het voetpad behouden. Langs één zijde van de Beigemsesteenweg blijven alle bomen behouden.

      Er zijn twee opties:

      Ofwel komt het dubbelzijdig fietspad aan de oostzijde (zijde Beigemveld) ofwel aan de  westzijde (aan de kant van Ruwaal). Er zijn voor beide voorstellen pro’s en contra’s. Het college is eerder voorstander van een dubbelzijdig fietspad aan de oostzijde omdat daar de meeste woonwijken en straten rechtstreeks op het fietspad kunnen aantakken. Zo vermijden we meer oversteekplaatsen. Als we het aan de andere zijde leggen, dan zal de fietser veel meer moeten oversteken. De vraag blijft wel nog open aan welke zijde het fietspad gelegd wordt.

      Langs de oostzijde zijn er op dit ogenblik 75 lindes aanwezig en langs de westzijde zijn er 72 lindes aanwezig. Afhankelijk van waar het fietspad komt, zullen dus ongeveer een zelfde aantal bomen gerooid moeten worden. Er wordt steeds één bomenrij behouden.

      Er wordt nu veel langs geparkeerd in de straat als je van de stelplaats richting Beigem rijdt. Er wordt nagedacht over een oplossing, vb. blok parkeren per 3 wagens. Dit behoort nog niet tot het plan, maar er wordt wel al over nagedacht. Dergelijke maatregel heeft ook snelheidsremmend effect. Suggesties zijn steeds welkom. Sommige woningen hebben niet-vergunde opritten in hun voortuin die rechtstreeks uitgeven op de Beigemsesteenweg. Ook dit moet ooit aangepakt worden en is iets waar we op gebotst zijn bij de opmaak van het plan.

      Aan de start met de Wolvertemsesteenweg wordt nog aan beide zijden een fietspad voorzien maar daarna wordt het sowieso één dubbelzijdig fietspad. De keuze zal gemaakt moeten worden over waar de oversteek wordt voorzien. Ofwel zo dicht mogelijk bij het kruispunt met de Wolvertemsesteenweg, ofwel ter hoogte van schoonheidsinstituut op de grens met de eerst aansluitende woning ofwel ter hoogte van de Ruwaal.

      Er moet ook nagedacht worden over de inrichting van de schrikstrook van 70cm breed. Komen hier bomen of wadi’s (zachte berm met wilde begroeiing) of iets anders. Het voorstel is om langs één kant wel alle bomen te behouden, een rijweg van 6,1m breed, langs beide zijden een voetpad en één dubbelzijdig fietspad.

      Er zijn 6 vragen die beantwoord moeten worden:

      • Keuze voor de ligging van het fietspad aan de westzijde of oostzijde?

      • Verkeerslicht aan Ruwaal?

      • Langsparkeren beperken per 3 wagens?

      • Wat met de parkeerplaatsen in de voortuin?

      • Inrichting van de schrikstrook met een WADI of een haag?

      • Waar komt de koppeling van het éénrichtingsfietspad met het twee richtingsfietspad?

       

      Vragen

      Raadslid Patricia SEGERS verkiest duidelijk de aanleg van een dubbelzijdig fietspad aan de westzijde omdat er dan veel minder kruisingen met straten zijn. Schepen Philip ROOSEN stelt dat je als fietser steeds alert moet zijn bij de kruising met wagens want je bent een zwakke weggebruiker. Het grote nadeel bij een fietspad aan de westzijde betekent meer oversteekplaatsen. Voorzitter Rudi VAN HOVE treedt raadslid Patricia SEGERS bij. Aan de westzijde zijn er quasi geen kruispunten met straten behalve aan Ruwaal. Wanneer een auto uit een zijstraat komt is het voor de bestuurder onnatuurlijk om naar links én rechts te kijken. Dit maakt het dus gevaarlijker om het fietspad aan de oostzijde te leggen. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat alle bestuurders die uit de straten van de westzijde komen, allemaal moeten stoppen voor het fietspad. Voorzitter Rudi Van HOVE wijst er nogmaals op dat de gemiddelde automobilist is minder geneigd om naar links én rechts te kijken.

       

      Raadslid Gilbert GOOSSENS heeft als algemene opmerking dat dubbelzijdige fietspaden onveilig zijn. Dit wordt bevestigd door elk adviesorgaan. Hij begrijpt niet waarom er gekozen wordt voor de meest onveilige optie terwijl elk adviesorgaan een enkelvoudig fietspad aanduidt als de veiligste oplossing. Kan er niet overwogen worden om te kiezen voor een andere visie en voor twee enkelvoudige fietspaden op sommige trajecten? Hij stelt ook vast dat op veel fietspaden haaitanden staan en waar de fietser dus moet stoppen. De kakafonie aan signalisatie is dermate groot aan worden dat de noch de fietser noch de automobilist weet wat men mag doen. Ook dit is onveilig. Schepen Kirsten HOEFS antwoordt dat de huidige situatie de meest onveilige situatie is. Het Kopenhagenplan is in het leven geroepen om zaken te verbeteren. De keuze voor een fietspad langs de oostelijke zijde is ook ingegeven door het feit dat er anders in de Ruwaal een verkeerslicht nodig is. Anders komen wagens daar quasi meteen op het fietspad. Een verkeerslicht is niet goedkoop in onderhoud en 200m verder ter hoogte van de Wolvertemsesteenweg staan ook al verkeerslichten. Dit heeft ook meegespeeld in de keuze voor een fietspad langs de oostelijke zijde. 

       

      Raadslid Katrien LE ROY stelt dat een dubbelzijdig fietspad aan de oostzijde gevaarlijker is door de vele kruisbewegingen met straten. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat er bij een fietspad aan de oostzijde maar twee oversteken voorzien moeten worden (1x Ruwaal en 1x waar het fietspad ontdubbeld wordt). Bij een fietspad aan de westzijde zullen vijf oversteekplaatsen voorzien moeten worden. De dichtste bebouwde wijken bevinden zich ook aan de oostzijde, zodat daar meer mensen rechtstreeks op het fietspad kunnen rijden. Er is echter nog niets beslist, en daarom ligt de vraag nu voor. Schepen Kirsten HOEFS bevestigt dat er bij de keuze voor een fietspad aan de oostzijde aan de Ruwaal een oversteekplaats moet komen, maar in het andere scenario moeten er veel meer oversteekplaatsen komen. Vandaar de voorlopige keuze voor een fietspad aan de oostelijke zijde. De conflictsituaties met de zijstraten zullen nog enigszins veilig kunnen verlopen, de conflictpunten met de opritten dat is een ander verhaal. Die conflictpunten moeten nog in kaart gebracht worden, maar dat aantal zal niet zo hard verschillen. Indien er een groot verschil is, dan kan dit wel een valabel argument zijn. Burgemeester Bart LAEREMANS vult nog aan dat door de knip in de Wezelstraat en de Beukendreef, er vanuit de Grote Heirbaan minder wagens op de Beigemsesteenweg rijden. Dit heeft ook meegespeeld voor de keuze voor een fietspad aan de oostzijde.

       

      Raadslid Katrien LE ROY merkt op dat de commissieleden deze avond overladen worden met informatie en documenten die ze niet op voorhand hebben ontvangen. Het is dan ook niet eenvoudig om hier opmerkingen over te geven. Schepen Kirsten HOEFS bevestigt dit en vraagt of het een optie is om alles op de gemeenteraad te bespreken zodat iedereen voldoende tijd krijgt om de plannen in detail te bekijken. Dit punt zal dan geagendeerd worden op de gemeenteraad van 23 november 2023.


      Schepen Philip ROOSEN verduidelijkt nogmaals de keuze voor een fietspad langs de oostelijke zijde. We willen geen fietssnelweg. Een fietspad met meer aantakking zorgt voor meer rembewegingen. Op ons grondgebied is er helaas te weinig ruimte om alle fietspaden conform het fietsvademecum te leggen. Daarom is het wikken en wegen om alles zo veilig mogelijk te maken. Eén dubbelzijdige fietspad met een duidelijke schrikstrook is beter dan twee enkelvoudige fietspaden zonder schrikstrook. Langs beide zijden een fietspad aanleggen overeenkomstig het fietsvademecum is helaas onmogelijk en elk plan heeft voor -en nadelen.


      Raadslid Gilbert GOOSSENS verwijst naar het oorspronkelijke ontwerp voor twee enkelvoudige fietspaden langs de Veldkantstraat waarbij het ontwerp werd aangepast naar één dubbelzijdig fietspad zodat één bomenrij gespaard blijft. Volgens raadslid Gilbert GOOSSENS worden er in het voorliggende ontwerp geen bomen gespaard. Burgemeester Bar LAEREMANS benadrukt dat er wel degelijk één bomenrij bewaard blijft in het ontwerp. Schepen Kirsten HOEFS benadrukt eveneens dat één bomenrij bewaard blijft en antwoordt dat het voor de meerderheid geen optie is om alle bomen ter rooien en te kiezen voor een twee enkelvoudige fietspaden. Er wordt gekozen voor de beste optie gelet op de beschikbare ruimte; het behoud van één bomenrij en een dubbelzijdig fietspad.  Het is ook de bedoeling om aan de zijde waar bomen behouden blijven nog bijkomende bomen te planten, zodat de bestaande bomen die ooit zullen uitbloeien, stelselmatig vervangen worden door nieuwe volwassen bomen.

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt of de tweede vraag in verband met een mogelijks verkeerslicht aan Ruwaal alleen beantwoordt moet worden indien er gekozen wordt voor een fietspad langs de westelijke zijde? Er komt dus niet automatisch een verkeerslicht om ook de veilige oversteek te maken? Schepen Kirsten HOEFS bevestigt dit. Indien er een fietspad aan de oostelijke zijde komt, is een knipperlicht een optie of andere alternatieven zoals een wegversmalling. 

       

      Voorzitter Rudi VAN HOVE stelt voor om de vragen die beantwoord moeten worden aan de raadsleden bezorgd kunnen worden zodat elke fractie een grondig antwoord kan formuleren. Dit rekt de commissie niet nodeloos. Het Kopenhagenplan wordt besproken op de gemeenteraad van 23 november 2023. Raadslid Gilbert GOOSSENS treedt de voorzitter bij in de wens om alle documenten op voorhand te ontvangen.

       

      Raadslid Jean DEWIT vraagt of het profiel van de huidige weg alsook het profiel van na de werken getoond worden. Hij stelt dat het landelijk karakter zal verdwijnen doordat de bomenrij langs één zijde wordt gerooid. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat er veel uitdagingen zijn die aangepakt moeten worden zoals de zorg voor het klimaat maar ook de grote nood aan meer fietsers en betere fietspaden. Er moeten keuzes gemaakt worden. We kunnen geen bijkomende of betere fietspaden aanleggen én alle bomen behouden. De Lijn eist een minimum breedte van 6m voor wegenis. In deze fase is er gekozen voor tijdelijke oplossing en bij de aanleg van een gescheiden riolering, waarbij de hele straat wordt heraangelegd, is er meer vrijheid van denken. In verleden zijn er veel breed wortelende bomen geplant waarvan de wortels op de fietspaden en voetpaden drukken, alsook op de nutsleidingen en rioleringen. Raadslid Jean DEWIT wijst er op dat dergelijke bomen wel minder snel omwaaien. Burgemeester BART LAEREMANS benadrukt dat het nieuwe wegprofiel een versmalling inhoudt van de Beigemsesteenweg naar 6,1m met een schrikstrook tussen de rijweg en het fietspad. Het huidige fietspad is in slechte staat en er gebeuren regelmatig ongelukken, daarom moet dit aangepakt worden. We willen veilige fietspaden maar er is niet genoeg plaats om alle wensen in te willigen. Raadslid Jean DEWIT stelt dat het voetpad naast de bomen behouden blijft en dat dit ook in slechte staat is. Raadslid Katrien LE ROY vraagt of het voetpad, dat in slechte staat is, behouden blijft? Schepen Kirsten HOEFS bevestigt dat aan de zijde waar de bomen behouden blijven, het voetpad ook behouden blijft.

       

      Raadslid Gilbert GOOSSENS verwijst naar de opmerking van Schepen Philip ROOSEN in verband met de uitritten van de woningen die uitkomen op het fietspad, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Het raadslid voegt er aan toe dat elektrische fietsen ook voor veel gevaar zorgen want hoe sneller je fietst hoe groter het risico. Dus niet alleen conflictbewegingen zorgen voor gevaar. Schepen Philip ROOSEN nuanceert en antwoordt dat hij gezegd heeft dat er een risico bestaat om sneller te rijden als er minder conflictbewegingen zijn. Dit kan één van de vele argumenten zijn om te kiezen voor een fietspad aan de oostelijke of westelijke zijde. 

       

      Raadslid Caroline DENIL merkt op dat de bus in de Beigemsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Wolvertemsesteenweg dikwijls geen plaats heeft om te passeren omdat er wagens geparkeerd staan. Wordt daar een parkeerverbod voorzien, want wagens rijden daar nu op het fietspad in plaats van de bus voorrang te verlenen. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat wanneer de ontdubbeling van het fietspad voorzien wordt ter hoogte van het schoonheidssalon, er een parkeerverbod moet komen. Nuance is wel dat er op het einde van de Beigemsesteenweg (richting de Wolvertemsesteenweg) een 12-tal dwarsparkeerplaatsen zijn op privaat domein waar niets aan veranderd kan worden. Het is wel correct dat hoe korter we bij het kruispunt komen, er niet meer geparkeerd mag worden.

       

      Raadslid Peter PLESSERS treedt raadslid Patricia SEGERS bij de in de keuze voor een fietspad langs de westelijke zijde. De reden hiervoor is dat er veel fietsverkeer is in de richting van Beigem en Humbeek en dan is een fietspad langs de westelijke zijde de veiligste optie. 

       

      Raadslid Katrien LE ROY vraagt of er nog fietspaden heraangelegd worden in het kader van het Kopenhagenplan? Schepen Philip ROOSEN verduidelijkt dat de toekomstige fietspaden in de Sparrenlaan en de Veldkantstraat ook nog kaderen in het Kopenhagenplan. Het fietspad in de Verbande Brugsesteenweg en de Driesstraat - Warandestraat kaderen niet in het Kopenhagenplan. Deze laatste kaderen wel binnen het gemeentelijke fietspadenplan. Het fietspadenproject in de Beigemsesteenweg is het grootste project en de uitvoeringstermijn zou drie maanden bedragen. 

       

      5. GUP19 Beigem (rioleringswerken)

      Schepen Kirsten Hoefs licht de plannen toe.

      Dit dossier bevindt zich momenteel in voorontwerpfase. Bij de opmaak van dit voorontwerp komen er enkele knelpunten naar voor waar niet onmiddellijk een pasklare oplossing voor te vinden is.

      Het eerste knelpunt betreft de rotonde op het kruispunt Meerstraat-Beigemsesteenweg-Zijpstraat-Kruisstraat.In het nieuwe ontwerp is hier een rondpunt voorzien zoals dit nu ook al het geval is. Dit in tegenstelling tot het ontwerpplan van de heraanleg van het fietspad Kruisstraat in het kader van het Kopenhagenplan. In dit plan wordt het rondpunt vervangen door een gewoon kruispunt met voorrangsregeling en zullen er fietssuggestiestroken aangebracht worden op het kruispunt. Dit geeft ons de kans om deze situatie (gewoon kruispunt) te evalueren om na deze evaluatieperiode een definitieve keuze te maken: rotonde of kruispunt.

      Het tweede knelpunt situeert zich ter hoogte van het kruispunt Meerstraat-Koppendries-Eversemsesteenweg. In het deel van de Meerstraat tussen Koppendries en Beigemsesteenweg is er niet voldoende plaats om degelijke fietspaden aan te leggen. Daarom is in dit voorontwerp de keuze gemaakt om de fietsers te geleiden via Koppendries en Beigemsesteenweg (beiden in te richten als fietsstraat) richting Kruisstraat. Het grote knelpunt bevindt zich ter hoogte het kruispunt Meerstraat-Koppendries-Eversemsesteenweg. Hoe kunnen wij fietsers veilig de oversteek laten maken over dit drukke kruispunt? Mogelijke oplossingen hiervoor zijn verkeerslichten, een groot verhoogd verkeersplateau, een grote oversteekplaats, fietssuggestiestroken, … Bijkomende vraag die hierbij wordt geopperd: Wat zullen de fietsers doen?

      Voor het deel van de Meerstraat tussen Koppendries en de Gemeentehuisstraat worden fietspaden voorzien aan de beide zijden van de rijweg.

       

      Vragen

      Voorzitter Rudi VAN HOVE merkt op dat de bestaande rotonde aan de Meerstraat-Zijpstraat moeilijk/niet genomen kan worden door vrachtwagens en autobussen. Werd in het nieuwe ontwerp hier rekening mee gehouden? Schepen Kirsten HOEFS antwoordt dat het studiebureau een ontwerpmodel heeft toegepast wat resulteert in een middencirkel met diameter 3m en dan een overrijdbare zone voor vrachtwagens. Er dienen beperkte grondinnames te gebeuren om dit mogelijk te maken.

      Raadslid Patricia SEGERS vraagt of er van het deel van de Meerstraat gelegen tussen de rotonde en de Koppendries een fietsstraat gemaakt kan worden? Schepen Kirsten HOEFS antwoordt dat dit zeker een optie is.

       

      Voorzitter Rudi VAN HOVE dankt de aanwezigen en sluit de vergadering af. 

      BESLUIT:

      Enig artikel.

      Kennis te nemen van de stand van zaken van het voorontwerp van het Kopenhagenplan, en verwijst voor de bespreking ervan naar de inhoudelijke verantwoording hierboven vermeld.

    • Toelichting project Borrekensveld - Kennisname

      Aanwezig: Rudi VAN HOVE, voorzitter gemeenteraadscommissie omgeving
      Jean DEWIT, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Karin VERTONGEN, Peter PLESSERS, Caroline DENIL, Patricia SEGERS, Katleen ORINX, effectieve commissieleden
      Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Patrick VERTONGEN, waarnemende commissieleden
      Bram CARDOEN, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
      Verontschuldigd: Eddie BOELENS, Bart VAN HUMBEECK, effectieve commissieleden
      Annelien BIESEMANS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving
      Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, Manon BAS, effectieve commissieleden
      William DE BOECK, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Brigitte JANSSENS, Karima MOKHTAR, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Jessika DOMS, Ellen VAN MULDERS, commissieleden
      Hilde DE STORDEUR, Muriel VAN SCHEL, deskundigen
      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Rudi VAN HOVE werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie omgeving.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie omgeving bijeen te roepen op 8 november 2023 om 19 uur in de raadszaal van het gemeentehuis.
       

      ALGEMEEN

      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      • Artikels 326 tem. 341 DLB betreffende het bestuurlijk toezicht.

      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen, diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      • Artikel 38, § 1, 1° c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).

      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid artikel II.35,1 betreffende de strikte vertrouwelijkheid van het ‘voorlopig’ beoordelingsverslag op grond van een economisch, financieel en commercieel belang van de overheidsinstanties.

      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
      • Artikel 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

      Artikel 37.

      § 1 De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.

      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.

      De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      TOELICHTING

      Schepen Kirsten HOEFS geeft toelichting omtrent het project Borrekensveld.

      Tot voor kort stonden er op het graspleintje in "Borrekensveld" tijdelijke containerklassen. Nu deze verwijderd zijn, ligt de groenzone er troosteloos bij. De gemeente voerde een eerste enquête uit naar de wensen en noden van de buurt waarna studenten van de HoGent een plan ontwierpen dat als basis diende voor een publieke raadpleging. 

      Dit plan werd door Tak Landschapsarchitecten verder verfijnd en uitgewerkt. Het gemeentelijk park "Borrekensveld" zal onder meer voorzien in ontharding van parkeerplaatsen, een hondenlosloopweide, wandelpaden met zitbanken en een smaak- en pluktuin. Kinderen krijgen de nodige uitdaging door speelheuvels, wadi's met stapstenen en natuurlijke speelelementen, tevens wordt er een petanquebaan aangelegd. Tot slot wordt er nieuwe beplanting (bomen, heesters, struiken, en grasland,...) voorzien en biedt deze groenzone een thuis aan insecten en vogels door middel van insectenhotels, vogelkastjes....

      Er wordt getracht om zo veel mogelijk te voorzien in circulair hergebruik. Zo zal de grond die vrijkomt bij het uitgraven van de wadi's gebruikt worden om de speelheuvels aan te leggen. De klinkers van de opgebroken parkings zullen hergebruikt worden om een visuele scheiding te creëren tussen het gemeentelijk domein en het naastliggende perceel van Providentia.

      Na de toelichting is er ruimte voor vragen. 


      Vragen

      Raadslid Caroline DENIL kent de wijk niet en vraagt wie hier woont? Schepen Kirsten HOEFS antwoordt dat het sociale woonwijk is met een hoog appartementsgebouw. De wijk werd in één geheel ontworpen en opgericht samen met de aanwezige eengezinswoningen. In totaal gaat het om ongeveer 100 wooneenheden.

       

      Raadslid Gilbert GOOSSENS vraagt zich af of er geen plaats waar ooit containers gestaan hebben? Voorzitter Rudi VAN HOVE antwoordt dat schepen Kirsten HOEFS dit heeft vermeld in de toelichting, dat deze nu verwijderd zijn en dat alles opgeruimd werd. Raadslid Gilbert GOOSSENS merkt terzijde op dat er ook in Beigem klascontainers hebben gestaan en vraagt of de situatie daar ook opgeruimd kan worden. Schepen Kirsten HOEFS vindt de opmerking terecht, en ook daar zal alles opgeruimd worden.  

       

      Raadslid Katrien LE ROY vindt het een mooi ontwerp en geeft complimenten. 

       

      Schepen Kirsten HOEFS verduidelijkt nog de timing. Er werden voor dit project subsidies werd binnengehaald en we moeten dus dit jaar iets doen. De ontwerper is alles aan het finaliseren zodat er in het voorjaar gestart kan worden met de werken. Het totale subsidiebedrag bedraagt 120.000 euro en de totale kost is geraamd op 340.000 euro. Burgemeester Bart Laeremans vult aan dat de start van dit project een subsidie van de provincie was van 20.000 euro. De opbrengst van een geërfd appartement zal ook gebruikt worden om dit project te financieren. 

       

      Voorzitter Rudi VAN HOVE dankt de aanwezigen en sluit de vergadering af. 

      BESLUIT:

      Enig artikel.

      Kennis te nemen van de stand van zaken van het project Borrekensveld, en verwijst voor de bespreking ervan naar de inhoudelijke verantwoording hierboven vermeld.

Namens GEMEENTERAADSCOMMISSIE OMGEVING,

Bram CARDOEN
waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie omgeving

Rudi VAN HOVE
voorzitter gemeenteraadscommissie omgeving