Terug
Gepubliceerd op 05/08/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 04/08/2025 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een functionele knip in de Roostbaan ter hoogte van de gemeentegrens met Meise (Rooststraat) - Goedkeuring

Aanwezig: Philip ROOSEN, schepen - vervangend voorzitter
Karlijne VAN BREE, Trui OLBRECHTS, Chantal LAUWERS, Kirsten HOEFS, Ewoud DE MEYER, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Jelle DE WILDE, eerste schepen

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een functionele knip in de Roostbaan ter hoogte van de gemeentegrens met Meise (Rooststraat) op weekdagen van 07u00 tot 09u00, goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2024 waarbij enkele aanpassingen aan het vernieuwde gemeentelijk mobiliteitsplan werden goedgekeurd.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 juni 2024 waarbij het organiseren van een bewonersvergadering en -bevraging inzake het sluipverkeer Roostbaan/Rooststraat werd goedgekeurd.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 juli 2024 waarbij kennis werd genomen van het verslag van de bewonersvergadering inzake het sluipverkeer Roostbaan/Rooststraat.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 juli 2024 waarbij het voorstel tot overleg met de gemeente Meise op 23 juli 2024 werd goedgekeurd.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2024 waarbij het voorstel van aanpak inzake het sluipverkeer Roostbaan/Rooststraat werd goedgekeurd.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 november 2024 waarbij de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Grimbergen en gemeente Meise inzake de gezamenlijke aankoop van een automatisch verzinkbare paal in kader van een functionele knip in de Roostbaan/Rooststraat werd goedgekeurd.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 februari 2025 waarbij de gunning voor de samenaankoop van een verzinkbare paal Roostbaan/Rooststraat werd goedgekeurd.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 mei 2025 waarbij de bijkomende licentiekost voor de software van de verzinkbare paal Roostbaan/Rooststraat werd goedgekeurd.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 juli 2025 waarbij kennis werd genomen van het verslag van het intergemeentelijk overleg van 17 juli 2025 inzake de functionele knip Roostbaan/Rooststraat.

 

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

I. Aanleiding

De Rooststraat was een wederkerend agendapunt op het intern mobiliteitsoverleg. Het lokaal bestuur Grimbergen heeft deze problematiek verschillende keren besproken met het lokaal bestuur van Meise. Zo werd een burgerparticipatie avond georganiseerd op 18 juni 2024. De burgers konden nadien tot 30 juni 2024 hun feedback (digitaal) overmaken. Op dinsdag 23 juli 2024 werd alle feedback met de twee lokale besturen via een digitaal overleg geëvalueerd. Er werd ook bepaald welke maatregelen, op basis van de ontvangen input tijdens de bewonersvergadering/op het participatieplatform, zouden kunnen worden ingesteld.

 

Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 9 september 2024 kennis van de conclusies uit het overleg met het lokaal bestuur Grimbergen. De functionele knip door middel van een verzinkbare paal werd als beste oplossing weerhouden.

 

Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 24 februari 2025 de opdracht “Leveren, plaatsen en onderhoud van verzinkbaar paaltje in functie van functionele knip Grimbergen/Meise” gegund aan de firma met de enige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Lowist Toegangsbeheer, Maastrichterstraat 365 te 3740 Bilzen-Hoeselt.

 

Op 17 juli 2025 vond er een laatste intergemeentelijk overleg plaats om de praktische afspraken af te toetsen.

Dit vormt de aanleiding voor het opstellen van onderhavig aanvullend reglement.

 

II. Concreet 

Tijdens het overleg met het lokaal bestuur Meise werd een consensus gevonden om een functionele knip in te voeren in de Roostbaan/Rooststraat op weekdagen tijdens de ochtendspits tussen 7 en 9 uur. Dit betreft een lichte afwijking van de uren die eerder door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 9 september 2024 vooropgesteld werden, zijnde tussen 7 en 10 uur. 

 

Hier zou gewerkt worden met een automatisch verzinkbare paal. Dit maakt het voor doorgaand gemotoriseerd verkeer onmogelijk om tijdens het voorgestelde tijdsbestek sluipverkeer te creëren.

 

Het voorstel pakt op een effectieve wijze het sluipverkeer tijdens de ochtendspits aan, maar laat de mogelijkheid bestaan om het doorgaand gemotoriseerd verkeer tijdens de weekdagen, buiten de vermelde uren, deze route te laten gebruiken, evenals tijdens het weekend. In de startfase wordt er tijdens het toegangsverbod geen uitzondering gemaakt behoudens hulpdiensten. Dit om de ingreep zo snel als mogelijk aan iedereen vertrouwd te maken. In een tweede fase, vanaf 8 oktober 2025, kunnen enkel bewoners uit de Roostbaan/Rooststraat, na aanvraag, toegang verkrijgen. Hiervoor wordt een digitaal aanvraagloket voorzien.

 

In het kader van het verhogen van de verkeersveiligheid en het verbeteren van de leefbaarheid in de Roostbaan, wordt de signalisatie voor de functionele knip voorgesteld volgens de wettelijk conforme verkeerssignalisatie. Concreet wordt dit op het grondgebied van Grimbergen gesignaleerd door de plaatsing van een verkeersbord C3 (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) aangevuld met een onderbord dat het tijdsbestek van het toegangsverbod specifieert (zijnde op werkdagen van 7u tot 9u). Een schets van deze signalisatie wordt ter verduidelijking als bijlage toegevoegd. Deze functionele knip zal in werking treden op 8 september 2025.
Op het fietspad wordt een fietsflex-steun voorzien zodat auto's verhinderd worden om de functionele knip te vermijden en zich alsnog een onwettelijk weg zouden banen langsheen het fietspad. De gewijzigde verkeerssituatie zal worden aangegeven met een IW-bord 'gewijzigde verkeerssituatie'. Het lokaal bestuur van Meise voorziet de plaatsing van de desbetreffende signalisatieborden langs hun zijde van de functionele knip en keurde hiervoor het aanvullend reglement op 28 juli 2025 goed (toegevoegd als bijlage).

 

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Een functionele knip in de Roostbaan ter hoogte van de gemeentegrens met Meise (Rooststraat) in te stellen, op weekdagen van 07u00 tot 09u00.


Art. 2.

Bovengenoemde maatregel op grondgebied Grimbergen te signaleren door plaatsing van een verkeersbord C3 met onderbord type V (beperking in tijd).


Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).