Terug
Gepubliceerd op 10/12/2024

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 09/12/2024 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 30 in de Pieter Pauwel Rubensstraat, Pieter Breughelstraat, Pellenbergveld en Kruipstraat (tussen Keienberglaan en Wezelstraat) - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, aangewezen-burgemeester-voorzitter
Jelle DE WILDE, Karlijne VAN BREE, Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Chantal LAUWERS, Kirsten HOEFS, Ewoud DE MEYER, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 30 in de Pieter Pauwel Rubensstraat, Pieter Breughelstraat, Pellenbergveld en Kruipstraat (tussen Keienberglaan en Wezelstraat) goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
  • Besluit van de gemeenteraad van 26 augustus 2021 betreffende zaak van de wegen in kader van verkaveling Beigemveld (bijlage 4).
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 mei 2021 betreffende de mobiliteitsmaatregelen en opmaak van het plan Kruipstraat in kader van verkaveling Beigemveld (bijlage 1). 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2021 betreffende het wegenisontwerp Kruipstraat in kader van verkaveling Beigemveld (bijlage 2).
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 augustus 2021 betreffende de resultaten van de openbare onderzoeken en mobiliteitsmaatregelen in het kader van verkaveling Beigemveld (bijlage 3).
 
  • Mobiliteitsstudie over het project Beigemveld, opgesteld door Antea Belgium nv (bijlage 5). 
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In kader van het verkavelingsproject Beigemveld werd, op basis van de mobiliteitsstudie van Antea Belgium nv, het voorstel van mobiliteitsmaatregelen van het college van burgemeester en schepenen van 31 mei 2021 en 16 augustus 2021, analyse van de gewijzigde aanvraag en de resultaten van het openbaar onderzoek, onder meer voorgesteld om in de kleinere straten rondom de nieuwe verkaveling een zone 30 in te voeren. In fase 1 van het verkavelingsproject betekent dit dat er dan een zone 30 zou worden ingevoerd in de Pieter Pauwel Rubensstraat, Pieter Breughelstraat, Pellenbergveld en Kruipstraat (tot kruispunt Wezelstraat). 

Deze voorgestelde maatregel werd weerhouden door de gemeenteraad (zie artikel 4, punt 6 in bijlage 4).


Bij de opmaak werd toen de trage verbinding naar de Beigemsesteenweg (Boterwegje) niet opgenomen. Daar speed pedelecs hier ook kunnen doorrijden, moet dit bij de afbakening dus eveneens opgenomen worden. Zoniet is er toegang voor deze doelgroep tot de zone zonder dat zij de snelheidbeperking in deze hele zone moeten opvolgen. 


De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Een zone 30 in te stellen in de Pieter Pauwel Rubensstraat, Pieter Breughelstraat, Pellenbergveld en Kruipstraat (tussen Keienberglaan en Wezelstraat) waarbij deze als volgt wordt afgebakend:

  • Kruipstraat - aansluiting Keienberglaan;
  • Kruipstraat - aansluiting Wezelstraat;
  • Gaston Geleynstraat - aansluiting Pieter Pauwel Rubensstraat;
  • Pieter Pauwel Rubensstraat - aansluiting Beigemsesteenweg;
  • Boterwegje - aansluiting Beigemsesteenweg.


Art. 2.

De bovengenoemde maatregel te signaleren door plaatsing van de nodige zonale borden F4a (begin) en F4b (einde) op de hierboven vermelde locaties.

 

Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).