Terug
Gepubliceerd op 10/12/2024

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 09/12/2024 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een fietszone in de Kruipstraat tussen Keienberglaan en Jean Baetenburglaan en in de Jean Baetenburglaan tussen Kruipstraat en Beigemveldpad - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, aangewezen-burgemeester-voorzitter
Jelle DE WILDE, Karlijne VAN BREE, Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Chantal LAUWERS, Kirsten HOEFS, Ewoud DE MEYER, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een fietszone in de Kruipstraat tussen Keienberglaan en Jean Baetenburglaan en in de Jean Baetenburglaan tussen Kruipstraat en Beigemveldpad goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 mei 2021 betreffende de mobiliteitsmaatregelen en opmaak van het plan Kruipstraat in kader van verkaveling Beigemveld (bijlage 1). 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2021 betreffende het wegenisontwerp Kruipstraat in kader van verkaveling Beigemveld (bijlage 2).
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 augustus 2021 betreffende de resultaten van de openbare onderzoeken en mobiliteitsmaatregelen in het kader van verkaveling Beigemveld (bijlage 3).
  • Besluit van de gemeenteraad van 26 augustus 2021 betreffende zaak van de wegen in kader van verkaveling Beigemveld (bijlage 4).
 
  • Mobiliteitsstudie over het project Beigemveld, opgesteld door Antea Belgium nv (bijlage 5).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In kader van het verkavelingsproject Beigemveld werd, op basis van de mobiliteitsstudie van Antea Belgium nv, het voorstel van mobiliteitsmaatregelen van het college van burgemeester en schepenen van 31 mei 2021 en 16 augustus 2021, analyse van de gewijzigde aanvraag en de resultaten van het openbaar onderzoek, voorgesteld om een fietsstraat te realiseren op de noord-zuidas doorheen het projectgebied waar deze as gemengd met het gemotoriseerd verkeer verloopt, en deze fietsstraat door te trekken via de Kruipstraat tot aan de Keienberglaan.

Deze voorgestelde maatregel werd weerhouden door de gemeenteraad (zie artikel 4, punt 3 in bijlage 4).

 

Dit betekent dat er in fase 1 van het project aan de zuidelijke zijde van het projectgebied een fietszone wordt ingesteld in het weggedeelte van de Kruipstraat gelegen tussen de Keienberglaan en de Jean Baetenburglaan en in het weggedeelte van de Jean Baetenburglaan gelegen tussen de Kruipstraat en het Beigemveldpad. Deze fietszone takt langs de zuidelijke zijde aan op de verkeersvrije nood-zuidas, bestemd voor voetgangers- en fietsverkeer, dat doorheen het projectgebied loopt. Aangezien de zijbermen van de reeds nieuw aangelegd wegenis voor het projectgebied (waaronder de Jean Baetenburglaan) nog niet volledig overgedragen zijn naar het openbaar domein, wordt voorgesteld om de fietszone voorlopig enkel te signaleren in het weggedeelte van de Kruipstraat gelegen tussen de Keienberglaan en de Jean Baetenburglaan en pas na volledige overdracht van de wegenis/bermen naar het openbaar domein ook te signaleren in het weggedeelte van de Jean Baetenburglaan gelegen tussen de Kruipstraat en het Beigemveldpad.

Om de zone geheel sluitend te maken zal aan de aansluiting van het verbindingswegje naar de Beigemsesteenweg (Boterwegje) ook een begin- en eindbebording moeten geplaatst worden.

 

In fase 2 van het project zal er ook een fietszone ingesteld worden daar waar de noord-zuidas doorheen het projectgebied langs de noordelijke zijde gemengd met het gemotoriseerd verkeer verloopt. Deze wegenis werd tot op heden nog niet aangelegd.

 

Artikel 22novies van de wegcode bepaalt de algemene regels met betrekking tot het verkeer in fietszones: In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. 

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.

 

Om de fietszone visueel te verduidelijken voor alle bestuurders, is het aangewezen om naast de nodige bebording ook wegmarkering (thermoplast met afbeelding van bord F111) aan te brengen.

 

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

In de Kruipstraat tussen Keienberglaan en Jean Baetenburglaan en in de Jean Baetenburglaan tussen Kruipstraat en Beigemveldpad fietszone in te stellen waarbij deze als volgt wordt afgebakend:

  • Kruipstraat - aansluiting Keienberglaan;
  • Pieter Pauwel Rubensstraat - aansluiting Kruipstraat;
  • Boterwegje - aansluiting Kruipstraat;
  • Kruipstraat - aansluiting Pellenbergveld;
  • Jean Baetenburglaan - aansluiting Beigemveldpad;
  • Beigemveldpad - aansluiting Jean Baetenburglaan.


Art. 2.

De bovengenoemde maatregel te signaleren door plaatsing van de nodige borden F111 en F113. 

 

Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).