Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een fietszone in de Kruipstraat tussen Keienberglaan en Jean Baetenburglaan en in de Jean Baetenburglaan tussen Kruipstraat en Beigemveldpad goed.
/
In kader van het verkavelingsproject Beigemveld werd, op basis van de mobiliteitsstudie van Antea Belgium nv, het voorstel van mobiliteitsmaatregelen van het college van burgemeester en schepenen van 31 mei 2021 en 16 augustus 2021, analyse van de gewijzigde aanvraag en de resultaten van het openbaar onderzoek, voorgesteld om een fietsstraat te realiseren op de noord-zuidas doorheen het projectgebied waar deze as gemengd met het gemotoriseerd verkeer verloopt, en deze fietsstraat door te trekken via de Kruipstraat tot aan de Keienberglaan.
Deze voorgestelde maatregel werd weerhouden door de gemeenteraad (zie artikel 4, punt 3 in bijlage 4).
Dit betekent dat er in fase 1 van het project aan de zuidelijke zijde van het projectgebied een fietszone wordt ingesteld in het weggedeelte van de Kruipstraat gelegen tussen de Keienberglaan en de Jean Baetenburglaan en in het weggedeelte van de Jean Baetenburglaan gelegen tussen de Kruipstraat en het Beigemveldpad. Deze fietszone takt langs de zuidelijke zijde aan op de verkeersvrije nood-zuidas, bestemd voor voetgangers- en fietsverkeer, dat doorheen het projectgebied loopt. Aangezien de zijbermen van de reeds nieuw aangelegd wegenis voor het projectgebied (waaronder de Jean Baetenburglaan) nog niet volledig overgedragen zijn naar het openbaar domein, wordt voorgesteld om de fietszone voorlopig enkel te signaleren in het weggedeelte van de Kruipstraat gelegen tussen de Keienberglaan en de Jean Baetenburglaan en pas na volledige overdracht van de wegenis/bermen naar het openbaar domein ook te signaleren in het weggedeelte van de Jean Baetenburglaan gelegen tussen de Kruipstraat en het Beigemveldpad.
Om de zone geheel sluitend te maken zal aan de aansluiting van het verbindingswegje naar de Beigemsesteenweg (Boterwegje) ook een begin- en eindbebording moeten geplaatst worden.
In fase 2 van het project zal er ook een fietszone ingesteld worden daar waar de noord-zuidas doorheen het projectgebied langs de noordelijke zijde gemengd met het gemotoriseerd verkeer verloopt. Deze wegenis werd tot op heden nog niet aangelegd.
Artikel 22novies van de wegcode bepaalt de algemene regels met betrekking tot het verkeer in fietszones: In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
Om de fietszone visueel te verduidelijken voor alle bestuurders, is het aangewezen om naast de nodige bebording ook wegmarkering (thermoplast met afbeelding van bord F111) aan te brengen.
De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.
/
Artikel 1.
In de Kruipstraat tussen Keienberglaan en Jean Baetenburglaan en in de Jean Baetenburglaan tussen Kruipstraat en Beigemveldpad fietszone in te stellen waarbij deze als volgt wordt afgebakend:
Art. 2.
De bovengenoemde maatregel te signaleren door plaatsing van de nodige borden F111 en F113.
Art. 3.
Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.
Art. 4.
Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).