Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een toegangsverbod behoudens voor plaatselijk verkeer in het weggedeelte van de Kruipstraat gelegen tussen Keienberglaan en Pieter Pauwel Rubensstraat goed.
/
In kader van het verkavelingsproject Beigemveld werd in het weggedeelte van de Kruipstraat gelegen tussen de Pieter Pauwel Rubensstraat en het projectgebied een verbreding van de rijweg aanbevolen inclusief de aanleg van een voetpad. De weg diende hierbij met 50 cm verbreed te worden tot een breedte van 4 meter en er diende een voetpad van minimum 1 meter te worden aangelegd. Op deze manier is de weg voldoende breed om dubbelrichtingsverkeer op een kwalitatieve manier op te vangen. Daarnaast wordt de veiligheid van voetgangers op een dergelijke wijze verbeterd met de inpassing van een voetpad.
In het weggedeelte van de Kruipstraat gelegen tussen de Keienberglaan en de Pieter Pauwel Rubensstraat is er echter onvoldoende ruimte om de rijweg te verbreden. Hierbij zou de verbreding van de rijweg of de inpassing van een voetpad de mogelijkheid tot parkeren op de private opritten wegnemen.
In de mobiliteitsstudie wordt het invoeren van een knip of eenrichtingsverkeer in verschillende varianten als bijkomende maatregel onderzocht om het stuk van de Kruipstraat gelegen tussen de Pieter Pauwel Rubensstraat en de Keienberglaan te ontlasten van het verkeer van de nieuwe verkaveling. Elk van deze maatregelen heeft ook een aantal nadelen (p33-38 in bijlage 5). Het studiebureau concludeerde na afweging dat met eventuele bijkomende maatregelen best wordt gewacht tot de noodzaak ervan zou blijken. Dit dient dan gepaard te gaan met de nodige monitoring en buurtbevraging.
De diensten en schepen van omgeving formuleerde evenwel nog de aanbeveling om het stuk van de Kruipstraat gelegen tussen de Keienberglaan en de Pieter Pauwel Rubensstraat voor te behouden voor plaatselijk verkeer om de verkeersintensiteiten er te beperken. Het gemotoriseerd verkeer uit de nieuwe wijk wordt zo afgeleid naar de Pieter Pauwel Rubensstraat en de Gaston Geleynstraat, die een stuk breder zijn dan de Kruipstraat. Het gemotoriseerd verkeer uit de Pieter Pauwel Rubensstraat en de Pieter Breughelstraat zal dan eveneens via de Gaston Geleynstraat dienen te ontsluiten.
Artikel 2.47 van de wegcode definieert 'plaatselijk verkeer' als volgt: De voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters. Fietsers die in dit weggedeelte geen bestemming hebben, behouden dus doorgang.
De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.
/
Artikel 1.
Een toegangsverbod behoudens voor plaatselijk verkeer in te stellen in het weggedeelte van de Kruipstraat gelegen tussen Keienberglaan en Pieter Pauwel Rubensstraat.
Art. 2.
De bovengenoemde maatregel te signaleren door plaatsing van de nodige borden C3 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
Art. 3.
Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.
Art. 4.
Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).