Terug
Gepubliceerd op 28/05/2021

Besluit  GEMEENTERAAD

do 22/04/2021 - 19:00

Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing

Aanwezig: Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Chantal LAUWERS, voorzitter gemeenteraad
Katleen ORINX, Sofie ROELANDT, gemeenteraadsleden
Afwezig: Karima MOKHTAR, gemeenteraadslid

De gemeenteraad beslist tot volgende formatiewijziging:

  • Wijziging functietitel:
    Functietitel opgenomen in de huidige personeelsformatie Voorstel nieuwe functietitel
    Deskundige overheidsopdracht Deskundige aankoop
  • Uitbreiding contractuele personeelsformatie van het gemeentebestuur met volgende functie:
    Graadbenaming Rang Salarisschalen vte
    Expert ruimte Av A1a-A3a 1,00
  • Verplaatsing naar de uitdovende contractuele personeelsformatie van het gemeentebestuur van volgende functie:
    Graadbenaming Rang Salarisschalen vte
    Expert wegen en water Av A1a-A3a 1,00
  • Schrapping uit de contractuele personeelsformatie van het gemeentebestuur van volgende functie:
    Graadbenaming Rang Salarisschalen vte
    Technisch medewerker Cv C1-C3 1,00
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):

"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.

Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."

De beslissing wordt genomen op grond van:

Algemeen

  • Decreet Lokaal Bestuur.
  • Besluit Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
  • Besluit Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.

 

In verband met de vaststelling van het geïntegreerde organogram en de personeelsformatie

  • Besluiten gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 betreffende project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
  • Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 houdende Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen").
  • Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 houdende Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen").
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 houdende Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen.
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 houdende Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen.
  • Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 houdende Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek.
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 houdende Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen.
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 houdende Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen.
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 houdende Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020.
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 houdende Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen.
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 houdende Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties.
  • Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 houdende Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019.
  • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 houdende Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing.
 
  • Besluit college van burgemeester en schepenen van 12 april 2021 (dossierstuk 1).

 

In verband met de syndicale overlegcomités

  • Het syndicaal statuut:
    • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
    • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
Protocol BOC/HOC (zie bijlage 1)
  • ACV Openbare Diensten: Protocol van akkoord
  • ACOD-LRB Vlaams-Brabant:
  • VSOA Lokale en Regionale Besturen: niet aanwezig
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Huidige situatie

 

In het kader van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder de volgende beleidsdoelstelling:

  • beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers
    • AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
      • ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften

worden een aantal wijzigingen aan de personeelsformatie van de diverse afdelingen voorgesteld.

 


Wijzigingen


Afdeling Interne Organisatie - dienst Aankoop en facility

Tijdens de zitting van 24 oktober 2019 en 28 mei 2020 werd de contractuele personeelsformatie uitgebreid met 3 voltijds equivalent (vte) voor de functie van deskundige overheidsopdrachten. Met het oog op toekomstige selectieprocedures en het aantrekken van potentiële kandidaten voor deze functie, wordt voorgesteld om de functietitel te wijzigen van "deskundige overheidsopdrachten" naar "deskundige aankoop".


Afdeling Ruimte - Staf

In de zitting van 25 april 2019 besliste de gemeenteraad om aan de contractuele personeelsformatie een voltijdse functie toe te voegen van expert wegen en water met rang Av en salarisschalen A1a-A2a-A3a. De titularis van de functie van expert wegen en water (A1a-A3a), die statutair is aangesteld, bereikt op 4 juli 2021 de normale pensioengerechtigde leeftijd, wat aanleiding geeft tot de definitieve ambtsneerlegging van het betrokken personeelslid. Naar aanleiding van de naderende pensionering van de titularis van expert wegen en water (A1a-A3a) werd de functie geëvalueerd.

 

De deskundigen en experts in staf van de diensten "gebouwen", "groen", en "wegen en water" ontwikkelen, ontwerpen, begeleiden en volgen alle technische projecten (nieuwbouw, renovatie, groen, wegen, rioleringen enz.) op die op het openbaar domein uitgevoerd of uitbesteed worden. het takenpakket van de deskundigen en experts bestaat verder uit o.m. volgende taken:

  • de algemene controle op uitbestede projecten van gemeente en OCMW (zowel onderhoud als investering) van bij de ontwerpfase tot de eindoplevering;
  • het begeleiden en opvolgen van bemiddelingsgesprekken en -overeenkomsten met boordeigenaars aan het openbaar domein;
  • het begeleiden, opvolgen en evalueren van alle uitbestede werken;
  • het ontwikkelen van een visie omtrent welke werken uitbesteed moeten worden dan wel in eigen beheer kunnen worden uitgevoerd (in overleg met de andere diensten binnen de afdeling Ruimte);
  • het onderzoek naar subsidies bij projecten;
  • waterbouwkundige werken;
  • ...

 

Voor iedere technische dienst ("gebouwen", "groen", en "wegen en water") werd 1,00 vte deskundige met rang Bv en salarisschalen B1-B2-B3 voorzien. Voor de dienst Wegen en water werd daarnaast een bijkomende expert wegen en water met rang Av en salarisschalen A1a-A2a-A3a opgenomen gelet op de complexiteit en de aard van de projecten (bv. de ondergrondse parking, werken aan de ring, ...).

 

Rekening houdend met het feit dat ook de diensten Gebouwen en Groen geconfronteerd worden met complexe, omvangrijke projecten, wordt voorgesteld om:

  • de functie van expert wegen en water (A1a-A3a) te verplaatsen naar de uitdovende contractuele personeelsformatie;
  • aan de contractuele personeelsformatie een functie van expert ruimte (A1a-A3a) toe te voegen.


De functie van expert ruimte (A1a-A3a) zou in staf van het afdelingshoofd ruimte (A5a-A5b) worden ingeschreven.

 

De omzetting van deze functie heeft geen financiële implicaties.


Afdeling Ruimte - Rechtzetting

 

Op 24 oktober 2019 werd een globale wijziging van de personeelsformatie doorgevoerd met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. In artikel 2 van dit besluit werd 2,00 vte technisch medewerker - dienst Openbare Werken verplaatst naar de uitdovend statutaire personeelsformatie van het gemeentebestuur. Bijkomend had 1,00 vte technisch medewerker - dienst Werken in Eigen Beheer moeten worden verplaatst naar de uitdovend contractuele personeelsformatie.

 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de bovenvermelde fout, die berust op een administratieve vergissing, recht te zetten door 1,00 vte technisch medewerker - dienst Werken in Eigen Beheer met rang Cv en salarisschalen C1-C2-C3 te schrappen uit de contractuele personeelsformatie.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De volgende functietitel te wijzigen:

Functietitel opgenomen in de huidige personeelsformatie Voorstel nieuwe functietitel
Deskundige overheidsopdrachten Deskundige aankoop


Art. 2.

De contractuele personeelsformatie van het gemeentebestuur uit te breiden met volgende functie:

Graadbenaming Rang Salarisschalen vte
Expert ruimte Av A1a-A3a 1,00

 

Art. 3.

§1. Volgende functie te verplaatsen naar de uitdovende contractuele personeelsformatie van het gemeentebestuur:

Graadbenaming Rang Salarisschalen vte
Expert wegen en water Av A1a-A3a 1,00

§2. Volgende functie te schrappen uit de contractuele personeelsformatie van het gemeentebestuur:

Graadbenaming Rang Salarisschalen vte
Technisch medewerker Cv C1-C3 1,00