De gemeenteraad nam kennis van het toegevoegd punt "Fietspad bij heraanleg Veldkantstraat tussen Hoeveland en Humbeeksesteenweg", ingediend door raadslid Eddie BOELENS, als bijlage bij het besluit gevoegd.
§ 1. Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.
§ 2. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
§ 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Een afschrift van elk reglement waarin een strafbepaling of een administratieve sanctie wordt opgenomen, wordt dadelijk verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.
Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
1° de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk.
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Een lid van het college van burgemeester en schepenen kan niet gebruikmaken van de mogelijkheid, vermeld in het eerste lid.
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
(...)
/
Gemeenteraadsleden kunnen punten toevoegen aan de agenda van de gemeenteraad en daarbij moties of voorstellen indienen die men ter stemming wil voor leggen.
De bespreking en beraadslaging van de ingediende motie of voorstel wordt opgenomen in het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De uitslag van de stemming wordt opgenomen in de notulen van deze zitting.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en stelt dat Groen blij is dat er een gesprek is gevoerd tussen de burgemeester en de voorzitter van het actiecomité. Wel vindt de fractie het spijtig dat het voorstel dat in december in de commissie Mobiliteit is besproken, het uitgangspunt is geweest. Liever had men gezien dat eerst was gesproken met het actiecomité. Groen heeft destijds twee alternatieve voorstellen uitgewerkt, wat aantoont dat er wel degelijk meer inrichtingsmogelijkheden zijn dan het college stelt. Het nu voorliggende voorstel wordt onder andere door de Fietsersbond kritisch beoordeeld. Men pleit voor meer fietsveiligheid, bij voorkeur met behoud van de landschappelijke omgeving en de bomen. De Fietsersbond stelt de volgende vragen over het plan.
Waarnemend voorzitter Chris SELLESLAGH onderbreekt het betoog van raadslid BOELENS met de mededeling dat het plan al voldoende werd besproken in diverse commissievergaderingen.
Raadslid Eddie BOELENS reageert dat hij desondanks antwoord wil krijgen op zijn vragen. De Fietsersbond vraagt of het voorgestelde fietspad voldoet aan de normen en of het plan gesubsidieerd kan worden. De fractie Groen zou graag een aantal punten ter stemming laten voorleggen. Ten eerste wil de fractie dat de plannen voor het nieuwe fietspad voorgelegd worden aan bevoegde instanties met de vraag of ze aan de vereiste criteria voldoen om subsidie te verkrijgen. Verder zou Groen graag zien dat het plan niet alleen wordt besproken met het actiecomité, maar ook met de Fietsersbond, om te horen of het voldoet aan de criteria van het Fietsvademecum beantwoorden. Ten derde zou de fractie graag zien dat het uiteindelijke voorstel wordt geagendeerd voor de commissie Mobiliteit en voor de gemeenteraad. Tot slot wordt voorgesteld om van de hele Veldkantstraat een 50 km-zone te maken.
Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en herhaalt dat het definitieve plan nog op het schepencollege besproken moet worden. Op basis van het laatste plan voldoet het fietspad aan de eisen van het Fietsvademecum. Het wordt een fietspad met gescheiden rijbanen van ruim twee meter breed. Of het plan subsidieerbaar is, moet nog onderzocht worden. De huidige verbinding ligt niet in het bovenlokale functionele fietspadennetwerk. Dit wordt echter jaarlijks herzien, dus als het nieuwe fietspad klaar is, kan het erin opgenomen worden. Het fietspad kan vanuit drie regelingen gesubsidieerd worden. Het college verwacht dat het plan binnen een van deze regelingen in aanmerking komt voor subsidie. Met betrekking tot de vraag om van de Veldkantstraat een zone 50 te maken, antwoordt de schepen dat hij geen voorafname wil doen op het Mobiliteitsplan. Het verzoek zal meegenomen worden in het grotere mobiliteitsvraagstuk.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en herhaalt de vraag of het aangepaste plan wordt geagendeerd voor de commissievergadering en gemeenteraadsvergadering.
Burgemeester Chris SELLESLAGH zal dit verzoek in het schepencollege bespreken. De beslissingsbevoegdheid ligt echter bij het schepencollege.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt tot slot het woord en vindt het ook belangrijk om het finale voorstel in de gemeenteraadsvergadering te bespreken. De zorg van de fractie Groen blijft dat de fietsveiligheid wordt verbeterd, met behoud van de huidige bomen. Dat standpunt wordt gedeeld door veel mensen in de gemeente en zou hij graag nog een keer verduidelijken in een discussie over het voorgestelde inrichtingsplan.
De voorzitter heeft begrip voor dit standpunt, maar benadrukt dat de fase van standpunten uitwisselen voorbij is.
Raadslid Eddie BOELENS stelt dat het voorstel van de fractie Groen niet meer ter stemming moet voorgelegd worden.
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van het toegevoegd punt "Fietspad bij heraanleg Veldkantstraat tussen Hoeveland en Humbeeksesteenweg", ingediend door raadslid Eddie BOELENS, als bijlage bij dit besluit gevoegd.